آموزشمهارت های فردی

تکنیک های کاربردی برای مدیریت بهتر زمان – بخش دوم

مدیریت زمان

همه‌ی شما با مدیریت زمان در مقاله ی قبلی آشنا شدید، اگر هنوز قسمت قبلی را مطالعه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی و آگاهی از مفاهیم مدیریت زمان آن را مطالعه کنید. (مشاهده مطلب مفاهیم مدیریت زمان) مدیریت زمان با وجود پیشرفت تکنولوژی و گسترده‌تر شدن ارتباطات مجازی، کار سختی به نظر می‌رسد و ما قصد داریم در این مقاله آی تی پورت به شما کمک کنیم که زمان پرت خود را به حداقل برسانید و با تکنیک های مدیریت زمان بیشتر آشنا شوید. پس همراه ما باشید.

اهمیت کاهش زمان انجام کارهای بیهوده

بر طبق قانون ۸۰-۲۰ در زندگی شما تنها بیست درصد کارها هستند که اگر درست انجام شوند، برای شما ۸۰ درصد سود به دنبال خواهند داشت؛ پس طبق این قانون بسیار اهمیت دارد که شما بتوانید آن کارهایی را که در گروه ۲۰% قرار می‌گیرند، شناسایی کرده و به انجام آن‌ها بپردازید. همین قانون نشان می‌دهد که شما باید در زندگیتان کارهای اضافه و بیهوده را که فایده‌ای برای شما ندارند، شناسایی کرده و نسبت به حذف آن‌ها اقدام کنید. در ادامه ما به بررسی چند مورد از فعالیت‌های بی فایده و زمان بر برای شما می‌پردازیم و راه‌هایی را برای مدیریت زمان در مواجه با این کارها به شما خواهیم گفت تا بتوانید در زندگی خود نظم ایجاد کنید و از اثرات این نظم به وجود آمده بر اثر مدیریت زمان لذت ببرید.

مدیریت زمان

دزدهای زمان که مانع مدیریت زمان می‌شوند!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی در حال تماشای تلویزیون هستید یا به میهمانی رفته‌اید، به فکر کارهای انجام نشده ی خود باشید و دچار اضطراب و استرس بشوید. به طوری که نه از مهمانی و تفریح خود لذت برده و نه بتوانید به کارهای خود رسیدگی کنید. به این حالت تعلل در انجام کارهای ضروری گفته می‌شود. بهترین راه برای رهایی از این استرس، طبقه‌بندی کارها و اولویت‌بندی آن‌ها می‌باشد. در این صورت درحالی‌که شما باید روی یک پروژه ی مهم کاری تمرکز کنید، هرگز به فکر رفتن به یک میهمانی غیرضروری نخواهید افتاد.

دومین دزد زمان شما و تمامی مردم جهان که مانع از مدیریت زمان می‌شود، اسمارت فون ها و شبکه‌های مجازی هستند. شما باید بتوانید میزان ساعات استفاده از تلفن همراهتان را مدیریت کنید. جالب است بدانید بسیاری از سایت‌ها تمام حقه‌های خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند شما را در فضای مجازی نگه دارند و وقت شما را بخورند؛ برای مثال مرورگرها این امکان را به شما می‌دهند که با باز کردن تب‌های مختلف به طور هم زمان به مطالعه ی چند مطلب در سایت‌ها و صفحات مختلف بپردازید و زمان بیشتری را در این شبکه‌ها حضور داشته باشید. شما به عنوان فردی که قصد مدیریت زمان خود را دارد، باید بتوانید کارهای خود را در شبکه‌های مجازی نیز اولویت‌بندی کنید تا زمان کمتری را در این شبکه‌ها بگذرانید.

مدیریت زمان

راه‌هایی برای افزایش بهبود کیفیت وقت

شاید شما هم متوجه شده باشید که وقتی در حال انجام کارهای عادی و روزمره ی خود هستید، تمرکز کمتری دارید و این تمرکز کم باعث می‌شود که شما وقت بیشتری را صرف یک کار کنید. در ادامه چند راه حل کوتاه برای افزایش تمرکز که موجب مدیریت زمان خواهد شد، به شما خواهیم گفت.

  • در اتاق یا دفتر خود را ببندید تا ارتباط بصریتان کاهش بیابد.
  • تلفن همراه خود را سایلنت کرده یا خاموش کنید.
  • از انجام دادن چند کار به صورت همزمان بپرهیزید.
  • صداها و نورهای اضافی را از محیط حذف کنید.
  • در قرارهای کاری نه چندان مهم حاضر نشوید.
  • جلسات کاری را حداقل کوتاه کنید.
  • یک کاغذ سفید برای فکرهایی که به ذهنتان می‌رسد، داشته باشید و آن‌ها را یادداشت کنید.
گفتگو ها