آموزشمهارت های فردی

تکنیک‌هایی در مورد مدیریت زمان – بخش اول

مدیریت زمان

زمان یکی از گران‌بهاترین دارایی‌های زندگی هر فردی است. اما آیا شما به‌عنوان فردی که به دنبال موفقیت در زندگی می‌باشید از تکنیک‌های مدیریت زمان آگاه هستید؟ آیا می دانید مدیریت زمان چه لزومی دارد؟ آیا شما هم به بهره‌وری بیشتر از لحظه‌های ارزشمند زندگیتان فکر کرده‌اید؟ اینکه پاسخ شما به سؤالات بالا مثبت باشد یا منفی تفاوتی ندارد؛ چراکه اگر پاسخ مثبت به سؤالات فوق داده‌اید یعنی از اهمیت زمان آگاهید و به دنبال راه‌هایی برای مدیریت وقت گران‌بها خود می‌گردید و یا اگر به سؤالات فوق پاسخ منفی داده‌اید باید از اهمیت زمان و مدیریت آن آگاه شوید. همراه آی تی پورت باشید تا درک بهتری نسب به زمان و مدیریت آن و تکنیک‌های کاربردی مدیریت زمان پیدا کنید.

مدیریت زمان به چه معناست؟

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که به زمان اهمیت چندانی نمی‌دهید و به‌جای آنکه به دنبال استفاده کردن از وقت خود باشید، به دنبال گذراندن آن هستید. اما لازم است بدانید که زمان از دیرباز تاکنون موردمطالعه و البته توجه مردمان همه انسان‌ها و دوران‌ها بوده است پس از اهمیت بسیاری برخوردار است. افراد برای اهمیت ندادن به وقت و زمان ۳ دلیل را بیان می‌کنند: در دقیقه ۹۰ و در زمان بحران بهتر می‌توانند کار کنند، تنبلی و بی‌حوصلگی و عدم داشتن یک برنامه جامع و مشخص برای آینده‌شان. برای آنکه بتوانید چه در زندگی شغلی و چه در زندگی اجتماعی خود موفق باشید باید به زمان بها دهید و از تکنیک‌های مدیریت زمان آگاه باشید.

مدیریت زمان

تکنیک های متفاوت مدیریت زمان

در رابطه با مدیریت وقت افراد زیادی هستند که نظریه‌پردازی کرده‌اند و مفاهیم و قوانینی را در این باب ارائه داده‌اند و شما با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید به‌تمامی این اصول و قوانین دسترسی داشته باشید. اما پیش از هر چیز باید فکر کنید که کدام یک از این قوانین در باب مدیریت زمانتان  کاربردی‌تر و معتبرترند؟ در پاسخ به این سؤال نمی‌توان نام یک فرد و یا یک قانون را گفت چراکه اگر تمامی قوانین را مطالعه کنید و از میان آن‌ها، گزینه‌هایی را که با سبک زندگی شما سازگاری دارند انتخاب کنید راحت‌تر می‌توانید زمان خود را مدیریت کنید و از پروسه مدیریت زمان طولانی خسته نشوید. لازم است توجه داشته باشید که تمامی قوانین و سخنرانی‌هایی که در باب مدیریت زمان و وقت وجود دارد انتقال‌دهنده یک مفهوم کلی می‌باشند و همه آن‌ها قصد دارند بگویند که (وقت طلاست)

مدیریت زمان

پیش نیازهای مطالعه تکنیک های مدیریت زمان

پیش از آنکه در رابطه با تکنیک‌های مدیریت زمان با شما صحبت کنیم باید شما چند مسئله را در زندگی خود بررسی کنید و نتایج آن‌ها را یادداشت کنید تا بتوانید تکنیک‌های مدیریت زمان مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

اولویت بندی:

ابتدا باید یک برنامه‌ریزی جامع و مفید داشته باشید و برای چند سال آینده خود اهدافی را مشخص کنید. سپس راه‌های رسیدن به این اهداف را به قسمت‌های کوچک‌تر تبدیل کنید و برای این اهداف کوچک به‌صورت سالانه برنامه‌ریزی کنید، که این کار به اولویت‌بندی شما کمک خواهد کرد

شناسایی برنامه زمانی روزانه:

شما در طول روز زمان‌های پرت زیادی دارید پس باید تمامی این‌ها را شناسایی کنید و برای کاهش این زمان‌ها برنامه‌ای جدی بریزید که آن‌ها را به حداقل برسانید. در مقالات بعدی ما تمامی تکنیک‌های مدیریت زمان را به شما خواهیم گفت.

ادامه دارد … (۲۵ مهرماه بخش دوم منتشر خواهد شد!)

گفتگو ها