گوشی های هوشمندنقد و بررسی

گوشی های هوشمند پرچم دار که می توان در ایران خریداری کرد

گوشی‌های هوشمند در ایران

مقدمه نویسنده

پیشرفت روز به روز بازار گوشی های هوشمند در این زمان بر کسی پوشیده نیست. وهر روز شاهد گوشی های هوشمند با ویژگی ها و امکانات جدید هستیم. گوشی های هوشمند که روز به روز در جهت تسهیل در کارهای روزمره انسان ها صورت می گیرد. همان چیزی که در تعریف یک ربات بعنوان یک کارگری که بتواند کارهای انسان را انجام دهد، گفته می شود. تمامی کمپانی های مطرح گوشی های هوشمند نظیر اَپل، سامسونگ، سونی و … همواره در تلاش بری جلب رضایت مشتریان خود و در کنار آن ارایه امکانات فوق العاده می باشند. و بالطبع کمپانی که بتواند تمام امکانات مورد نیاز کاربران را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی تامین کند، در این بازار موفق تر خواهد بود. البته برای بالای نود درصد از کاربران گوشی های هوشمند آیتم کیفیت همواره بر آیتم کمیت غلبه کرده است.

زمانی هم که ما از گوشی های پرچم دار  صحبت می کنیم، معیار کیفیت حرف اول را خواهد زد. چرا که توجه به اعداد ارقام که ممکن است تنها  بر روی کاغذ معتبر بوده و در عملکرد گوشی شاهد مقادیر دیگری باشیم. برای مثال دوربین کی در پرچم دار سامسونگ ارایه شده است، یک لنز ۱۶ مگاپیکسل می باشد، در حالی که دوربین اصلی پرچم دار اَپل ۸ مگاپیکسل می باشد. همین تفاوت اعداد ارقام به خوبی حرف مارا تایید می کند. در این قسمت از نقد و بررسی آی تی پورت سعی کردیم تا مهم ترین پرچم داران کمپانی های مطرح دنیا را که در این چند سال مورد توجه کاربران ایرانی بوده است را مورد موشکافی قرار دهیم تا کمکی باشد برای خرید راحت و بدون دردسر این محصولات. البته کمپانی های مطرح دیگری مانند مایکروسافت و بلک بری هم می توانستند در این لیست قرار بگیرند که این انتخاب با توجه علایق کاربران صورت گرفته است. در صورتی که مطلب مورد تایید خوانندگان صورت گیرد، قسمت های بعدی و متنوع از این سری از بررسی های آی تی پورت در سایت قرار خواهد گرفت.

پرچم دار  اَپل:آیفون ۶

کاربران اَپل و آنان که کم وبیش از محصولات این کمپانی آگاهی دارند می دانند که این کمپانی همواره در تلاش برای ارایه محصولاتی شیک در عین حال قدرتمند با قیمت مناسب می باشد. این روند تا قبل از مرگ استیو جابز ادامه داشت. با این حال این روند با نگاهی دیگر درکمپانی ادامه دارد. اَپل در پرچم دار خود از یک صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی برخلاف روند قبلی که گوشی های هوشمند اَپل با صفحه نمایش ۴ اینچی ارایه می شد، استفاده کرده است. این صفحه نمایش دارای رزولوشن ۷۵۰ در ۱۳۳۴ پیکسل می باشد. تراکم پیکسلی این صفحه نمایش ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ می باشد. با اینکه حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش آیفون ۵s هم حدود ۵۸۰ نیت و جزو پرنورترین‌ها بود، روشنایی این گوشی از مدل پیشین هم بیشتر شده تا با بیش از ۶۰۰ نیت روشنایی، یکی از نورانی‌ترین صفحات نمایش موجود بر روی گوشی‌ها را تا به امروز شاهد باشیم. بالطبع، با وجود پنل IPS فوق‌العاده‌ای که در این صفحه‌نمایش استفاده شده، رنگ‌ها هم بسیار واقعی و طبیعی و البته با حداکثر دقت تولید گشته به نمایش گذاشته می‌شوند.

گوشی های هوشمند پرچم  داری که می توان در ایران خریداری کرد

سخت‌افزار آیفون ۶ از چیپست جدید اپل با نام A8 که شامل یک پردازنده دو هسته‌ای ۶۴ بیتی با فرکانس ۱٫۴ گیگا هرتز، یک پردازشگر گرافیکی از نوع PowerVR GX6450 و یک گیگابایت حافظه اصلی تشکیل می‌شود. پردازشگر گرافیکی PowerVR عملکردی بهتر از نمونه‌های مشابهش یعنی  آدرنو ۴۳۰ که بر روی   اسنپدراگون ۸۰۵ ‌ای بازار قرار دارند به نمایش گذاشت و پردازنده ۲ هسته‌ای ۶۴ بیتی اپل هم برتری ‌اش را به رخ ۴ هسته‌ای‌های Krait 400 بازار کشید تا باز هم در زمینه عملکرد سخت‌افزاری، کاربران امسال اپل هم نگرانی‌ای نداشته باشند. آیفون ۶ به صورت پیش‌فرض از نسخه ۸ سیستم‌عامل iOS استفاده می‌نماید.

باتری آیفون ۶ یک باتری لیتیوم پلیمری ۱۸۱۰ میلی‌آمپر ساعتیست. این ظرفیت نسبت به ظرفیت ۱۴۴۰ میلی‌آمپر ساعتی آیفون  ۵s افزایش داشته، اما فراموش نکنید که صفحه‌نمایش هم بزرگ‌تر شده و پیکسل‌ها نزدیک به ۲ برابر تعدادشان بیشتر شده. باتری این گوشی در حالت آماده به کار، حدود ۸ روز دوام آورد که این به خودی خود نسبت به آیفون  ۵Sعدد بهتریست.

گوشی های هوشمند پرچم  داری که می توان در ایران خریداری کرد

دوربین آیفون ۶ مجهز به سنسور تصویر ۸ مگاپیکسلی است. دقیقا همان رزولوشنی که از آیفون ۴s به بعد شاهد بوده‌ایم. سایز سنسور تصویر دوربین این گوشی، دقیقا به اندازه‌ی سایز سنسور تصویر آیفون ۵s است.

گوشی های هوشمند پرچم  داری که می توان در ایران خریداری کرد

پرچم دار  سامسونگ: گلکسی اس ۶ اج

سامسونگ گلکسی اس۶ اج یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین گوشی‌های هوشمند تولید شده توسط سامسونگ به‌شمار می‌رود. این گوشی با شعار اولین گوشی هوشمند با دو لبه‌ی خمیده معرفی شد. سامسونگ هم از همان ابتدا سعی کرد تا جایی که امکان دارد این گوشی را متفاوت از سایر محصولاتش نشان دهد. اندازه‌ی نمایش‌گر اس۶ اج نسبت به اس۶ و اس۵ هیچ تغییری نکرده و سامسونگ ترجیح داده از همان اندازه‌ی ۵٫۱ اینچی که از خوش‌دستی‌اش اطمینان داشت، در گلکسی اس۶ اج هم استفاده کند. اما وضوح تصویر اس۶ ‌اج در مقایسه با اس۵ دو برابر شده و از  فول اچ دی به ۲K ارتقا یافته است. نمایش‌گر گلکسی اس۶ اج توانسته تا این لحظه رکورد بیش‌ترین میزان تراکم پیکسلی را در کنار گلکسی اس۶ در بین تمامی گوشی‌های هوشمند جهان به خود اختصاص دهد.

گوشی های هوشمند پرچم  داری که می توان در ایران خریداری کرد

سامسونگ این بار پا را فراتر گذاشته و از تراکم پیکسلی خیره‌کننده‌ی ۵۷۷ پیکسل بر هر اینچ برای نمایش‌گر این گوشی استفاده کرده است. اس۶ اج به چیپ ۱۴ نانومتری اگزینوس۷۴۲۰ مجهز شده که روی آن دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای قدرتمند A53 و A57 با سرعت‌های ۱٫۵ و ۲٫۱ گیگاهرتز، در کنار یک رم سه گیگابایتی قرار گرفته‌اند. حس‌گر اثر انگشت گلکسی اس۶ اج در مقایسه با حس‌گر به کار رفته در اس۵، کامل‌تر و کم‌‌نقص‌تر طراحی شده تا کاربران تجربه‌ی بی‌نظیری با آن داشته باشند. این گوشی به یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت مجهز شده که توسط کاربران قابل تعویض نیست.

همانند سایر پرچم دار سال ۲۰۱۵، در این پرچم دار نیز از سیستم عامل آندروید ۵ آب نبات چوبی استفاده شده است. مثل گلکسی اس۶، در گلکسی اس۶ اج هم شاهد رابط کاربری تاچ ویزارد در کنار سیستم‌عامل هستیم. دوربین اصلی سامسونگ گلکسی اس۶ اج را، حسگر ۱۶ مگاپیکسلی IMX240 شرکت سونی تشکیل می‌دهد که پیش از این، در گلکسی نوت ۴ به کار برده شده بود. اما لنز دوربین اس۶ اج نسبت به نوت ۴، فراخ‌تر شده و به f/1.9 رسیده است.

گوشی های هوشمند پرچم  داری که می توان در ایران خریداری کرد

بر روی کاغذ، گشودگی لنز دوربین اس۶ اج نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند عکس‌های روشن و با کیفیتی را در شرایط نوری ضعیف ثبت کنند. در زمان معرفی گلکسی اس۶ اج نیز، سامسونگ مانور زیادی بر روی این ویژگی داده بود و گفته بود که گلکسی اس۶ اج می‌تواند عکس‌های بی نظیری را در هر شرایط نوری‌ ثبت کند.

گوشی های هوشمند پرچم  داری که می توان در ایران خریداری کرد

پرچم دار  ال جی: ال جی جی ۴

گوشی G4 اولین گوشی است که در مقیاس جهانی برای عموم کاربران با قاب پشت چرمی عرضه شد، همین مورد باعث می‌شود تا توجه کاربر به نسخه ی چرمی معطوف شود و بخواهند این گوشی را با قاب چرمی که رنگ‌های جذاب و جنسی منحصر به‌فرد در اختیار بگیرند. نمایشگر جدید ال جی G4 رزولوشن ۲٫۵K برابر با ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل دارد. با توجه به ۵٫۵ اینچی بودن این نمایشگر، در هر اینچ‌اش تعداد ۵۳۷ پیکسل وجود دارند. این تعداد پیکسل در هر اینچ مقام دوم تراکم پیکسل را بعد از نمایشگر‌های پرچم‌داران سامسونگ به خود اختصاص داده‌اند. شاید گفتن این مورد که کاربر برای دیدن محتویات از زوایا مشکلی نخواهد داشت خیلی تکراری به نظر بیاید، اما در این گوشی جزییات نمایشگر از تمام زوایا به بهترین شکل قابل رویت هستند.

گوشی های هوشمند پرچم  داری که می توان در ایران خریداری کرد

در سخت افزار این گوشی از پردازنده اسنپدراگون ۸۰۸ استفاده شده است. اسنپ‌دراگون ۸۰۸ از معماری ۶۴ بیتی و لیتوگرافی ۲۰ نانومتری بهره می برد. این تراشه، کورتکس A53 چهار هسته ای با قدرت پردازش ۱٫۴ گیگاهرتر و همچنین پردازنده‌ی دو هسته‌ای کورتکس A57 با قدرت پردازش ۱٫۸ گیگاهرتز را در خود جا داده است. در کنار این دو هسته هم آدرنو ۴۱۸ با لیتوگرافیکی ۲۰ نانومتری و قدرت پردازش ۶۰۰مگاهرتز انجام امور گرافیکی را به عهده دارد. در کنار این پردازنده‌ها استفاده از ۳ گیگابایت رم از نوع LPDDR3 با فرکانس ۹۹۶مگاهرتز می تواند تامین‌کننده خوبی برای انجام بازی‌ها و برنامه‌هایی باشد که نیاز به قدرت بالای سخت افزاری دارند.

سیستم عامل اصلی این گوشی، اندروید آب نبات چوبی نسخه‌ی ۵٫۱ است. در این رابط کاربری تغییرات زیادی رادر مقایسه با LG G3 شاهد نیستیم و تنها در برخی از منو‌ها شاهد استفاده از انیمیشن‌های جدید هستیم.

گوشی های هوشمند پرچم  داری که می توان در ایران خریداری کرد

دوربین اصلی G4 دارای حس‌گر ۱۶ مگاپیکسلی در مقایسه با حس‌گر ۱۳ مگاپیکسلی G3 است. البته افزایش این عدد تنها نشان‌دهنده برتری این دوربین نیست. دوربین G4 دارای دریچه دیافراگم f/1.8  و سایز حس‌گر ۱/۲٫۶ اینچ است. این ارقام نشان می‌دهد که دوربین G4  هشتاد درصد بیشتر از G3 نور را جذب می‌کند. این لنز دارای لرزشگیر اپتیکال نسخه‌ی ۲است،  این بدین معنی است که این لنز در سه جهت محور در مقایسه با دو جهت در G3 دارای لرزش‌گیر است.

گوشی های هوشمند پرچم  داری که می توان در ایران خریداری کرد

پرچم دار  سونی: اکسپریا +Z3

پرچم دار سونی همچنان و مانند نسل های پیشین از گواهینامه های IP68 و IP65 برای مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار بهره می برد، که این امر غوطه ور شدن دستگاه تا عمق ۱٫۵ متری و به مدت نیم ساعت را بدون ایجاد مشکل میسر می کند. اکسپریا +Z3 همچون نسخه پیشین از یک نمایشگر ۵٫۲ اینچی با رزولوشن۱۰۸۰P بهره می‌برد که تراکم ۴۲۴ پیکسل بر اینچ را به همراه دارد. شفافیت و کنتراست بالای صفحه به همراه کیفیت و تکنولوژی‌های استفاده شده در آن، سبب شده است کیفیت تجربه بصری کاربر همچنان بالا باشد. به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ‌های واقعی Triluminos، سبب می‌شود تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در اکسپریا Z3 به نمایش در آید و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان است.

اکسپریا +Z3 همچون نسخه پیشین از یک نمایشگر 5.2 اینچی با رزولوشن1080P بهره می‌برد که تراکم 424 پیکسل بر اینچ را به همراه دارد. شفافیت و کنتراست بالای صفحه به همراه کیفیت و تکنولوژی‌های استفاده شده در آن، سبب شده است کیفیت تجربه بصری کاربر همچنان بالا باشد. به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ‌های واقعی Triluminos، سبب می‌شود تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در اکسپریا Z3 به نمایش در آید و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان است.

سونی برای جدیدترین پرچم دارش آخرین نسل از چیپست های کوالکام یعنی اسنپدراگون جنجالی ۸۱۰ را در نظر گرفته است. این چیپست ۶۴ بیتی ۸ هسته ای از ۴ هسته  کورتکس  A57با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۴ هسته کورتکس  A53 با فرکانس ۱٫۵ گیگاهرتز تشکیل شده که ۳ گیگابایت حافظه رم و پردازنده گرافیکی آدرنو۴۳۰  آن را همراهی می کند. اکسپریا +Z3 یکی از نخستین موبایل های سونی است که با اندروید ۵٫۰٫۲ ارائه می شود، اما این شرکت برخلاف سازندگان دیگر تغییرات زیادی را در سیستم عامل گوگل ایجاد نکرده و ترجیح می دهد تجربه ای نزدیک به اندروید خالص را تنها با اعمال برخی تغییرات کوچک به کاربر ارائه کند.

اکسپریا +Z3 همچون نسخه پیشین از یک نمایشگر 5.2 اینچی با رزولوشن1080P بهره می‌برد که تراکم 424 پیکسل بر اینچ را به همراه دارد. شفافیت و کنتراست بالای صفحه به همراه کیفیت و تکنولوژی‌های استفاده شده در آن، سبب شده است کیفیت تجربه بصری کاربر همچنان بالا باشد. به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ‌های واقعی Triluminos، سبب می‌شود تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در اکسپریا Z3 به نمایش در آید و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان است.

سونی در اکسپریا +Z3 از یک دوربین  ۲۰٫۷مگاپیکسلی بهره برده که البته تفاوت‌هایی با سنسور مورد استفاده در اکسپریا Z3  دارد. در اکسپریا +Z3 تصاویر شارپ‌تر هستند و وقتی از زاویه‌ای عکس می‌گیرید که نور روبروی شما قرار دارد، می‌توانید تصاویر بهتری ثبت کنید. کیفیت تصاویر ثبت شده با آن مناسب و قابل قبولند ولی با حضور پرچمداران جدید رقبا، دیگر نمی توان دوربین این تلفن را در حد و اندازه یک پرچمدار سال ۲۰۱۵ قلمداد کرد.

پرچم دار  اچ تی سی: One M9

به عقیده‌ی بسیاری از طرفداران، آن‌چه HTC در مراسم معرفی گوشی جدیدش رو کرد، آن‌قدرها هم راضی‌کننده نبود؛ آن‌ها عملا با محصولی مواجه شده بودند که از روزها قبل در جریان تمام مشخصات سخت‌افزاری و شکل و شمایل‌اش قرار گرفته بودند. مسوولان HTC هم در مراسم‌ کاملا معمولی‌شان جوری از پرچم‌دار جدید خود رونمایی کردند که گویی از قبل می‌دانستند استقبال مناسبی از این مراسم نخواهد شد؛ به همین خاطر هم به مراسم معرفی ساده‌ای بسنده شد و برای پررنگ‌تر جلوه دادن این مراسم تلاشی صورت نگرفت‌. برای گوشی ام۹ هم مثل بقیه‌ی محصولات HTC از Super LCD استفاده شده که کلکسیونی ‌متنوع از آن را فقط در محصولات HTC ‌می‌توان یافت. در ام۹ هم مثل ام۸ از نمایش‌گری که مشخصات آن عینا از نمایش‌گر قبلی‌اش تقلید شده، استفاده شده است.

برای گوشی ام9 هم مثل بقیه‌ی محصولات HTC از Super LCD استفاده شده که کلکسیونی ‌متنوع از آن را فقط در محصولات HTC ‌می‌توان یافت. در ام9 هم مثل ام8 از نمایش‌گری که مشخصات آن عینا از نمایش‌گر قبلی‌اش تقلید شده، استفاده شده است.

سیستم‌عامل ام۹ هم اندروید نسخه‌ی ۵٫۰٫۲ است. به جرات می‌توان ادعا کرد نسخه‌ی هفت‌ام سنس هیچ‌کدام از مشکلات نسخه‌های قبلی این رابط کاربری را ندارد. در این نسخه همه چیز روان و مناسب به نظر می‌رسند؛ حرکت در بین صفحات رابط کاربری ساده و سریع است؛ انیمیشن‌ها بدون کوچک‌ترین تاخیری اجرا‌ می‌شوند و آیکون‌ها هم خودشان را با اندروید ۵٫۰ تطبیق داده‌اند. معماری سخت‌افزاری ام۹ را می‌توان یکی از قدرتمندترین‌ها در میان گوشی‌های هوشمندی که تا به امروز ساخته شده‌اند، دانست. اسنپدراگون ۸۱۰ مدل ۶۴ بیتی که در آن دو پردازنده‌ی کوچک و بزرگ برای استفاده‌ی بهینه تعبیه شده، جدیدترین نسخه از چیپست‌های کوالکام است. دو پردازنده کورتکس A57 و A53 به ترتیب با فرکانس‌های ۲٫۰ و ۱٫۵ گیگاهرتز، هشت هسته‌ی اصلی این چیپست را تشکیل می‌دهند. این چیپست ‌در کنار ۳ گیگابایت رم LPDDR4 و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی سخت‌افزار مناسبی را برای پرچم‌دار HTC سر و شکل داده‌اند.

معماری سخت‌افزاری ام9 را می‌توان یکی از قدرتمندترین‌ها در میان گوشی‌های هوشمندی که تا به امروز ساخته شده‌اند، دانست. اسنپدراگون 810 مدل 64 بیتی که در آن دو پردازنده‌ی کوچک و بزرگ برای استفاده‌ی بهینه تعبیه شده، جدیدترین نسخه از چیپست‌های کوالکام است. دو پردازنده کورتکس A57 و A53 به ترتیب با فرکانس‌های 2.0 و 1.5 گیگاهرتز، هشت هسته‌ی اصلی این چیپست را تشکیل می‌دهند. این چیپست ‌در کنار 3 گیگابایت رم LPDDR4 و 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی سخت‌افزار مناسبی را برای پرچم‌دار HTC سر و شکل داده‌اند.

اچ تی سی با ‌درنظر گرفتن یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی به‌همراه حس‌گر BSI حس‌گری که نور محیط را بیش از حد معمول جذب می‌کند. به تمامی حرف و حدیث‌ها در خصوص عکاسی در این پرچم‌دار خاتمه داده. هم‌چنین HTC حالت دوربین‌های دوگانه که در ام۸ از آن‌ها استفاده کرده بود را کنار گذاشته است. سازندگان HTC در این دوربین از یک لنز ۲۸ میلی‌متری با زاویه‌ی واید، درجه‌ی دیافراگم f/2.2 و پوشش الماس کبود برای محافظت از لنز استفاده کرده‌اند.

معماری سخت‌افزاری ام9 را می‌توان یکی از قدرتمندترین‌ها در میان گوشی‌های هوشمندی که تا به امروز ساخته شده‌اند، دانست. اسنپدراگون 810 مدل 64 بیتی که در آن دو پردازنده‌ی کوچک و بزرگ برای استفاده‌ی بهینه تعبیه شده، جدیدترین نسخه از چیپست‌های کوالکام است. دو پردازنده کورتکس A57 و A53 به ترتیب با فرکانس‌های 2.0 و 1.5 گیگاهرتز، هشت هسته‌ی اصلی این چیپست را تشکیل می‌دهند. این چیپست ‌در کنار 3 گیگابایت رم LPDDR4 و 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی سخت‌افزار مناسبی را برای پرچم‌دار HTC سر و شکل داده‌اند.

امیدوارم که با استفاده از این مقاله یک انتخاب مناسب داشته باشید. منتظر نظرات شما در مورد این پنج پرچم دار هستیم. در صورتی که مطلب مورد تایید خوانندگان صورت گیرد، قسمت های بعدی و متنوع از این سری از بررسی های آی تی پورت در سایت قرار خواهد گرفت.

گفتگو ها
    فرهاد

    با تشکر از مطالب مفیدتون و مخصوصا نویسنده مقاله که تمام جوانب رو مدنظر قرار داده بودند.منتظر مقالات مشابهتون هستیم.

    میلاد جبری

    خواهش می کنم