گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد و بررسی تخصصی گلکسی اس ۶ اج ؛ خوش ساخت و با کلاس

مقدمه نویسنده

سامسونگ گلکسی اس ۶ اج (Samsung Galaxy S6 Edge) یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین گوشی‌های هوشمند تولید شده توسط سامسونگ به‌شمار می‌رود. این گوشی با شعار اولین گوشی هوشمند با دو لبه‌ی خمیده معرفی شد. سامسونگ هم از همان ابتدا سعی کرد تا جایی که امکان دارد این گوشی را متفاوت از سایر محصولاتش نشان دهد. ‌خود این محصول هم به اندازه‌ی کافی خاص و زیبا به‌نظر می‌رسید تا هر کاربری را وسوسه کند تا برای یک بار هم که شده این گوشی نوآورانه‌ی سامسونگ را در دست بگیرد. به‌طور کلی، بزرگ‌ترین تفاوت گلکسی اس۶ و گلکسی اس ۶ اج را می‌توان در لبه‌های خمیده ‌جستجو کرد. این در حالی است که این دو گوشی اندک تفاوت‌های فیزیکی دیگری مثل تفاوت در وزن، ضخامت و ظرفیت باتری هم دارند. از همه مهتر؛ گلکسی اس۶ اج ‌‌در مقایسه با مدل معمولی‌اش قیمت بالاتری دارد. در ادامه با نقد و بررسی تخصصی این محصول سامسونگ با آی تی پورت همراه باشید.

 طراحی زیبا با لبه های خمیده وسوسه کننده

گلکسی اس 6 اج

خدا نگه‌دار پلاستیک!؛ احتمالا این اولین عبارتی است که کاربران پس از در دست گرفتن گلکسی اس۶ اج، به‌زبان می‌آوردند و در قدم دوم هم برای چند دقیقه‌ای به تعریف و تمجید از این پرچم‌دار کره‌ای می‌پردازند. در نهایت هم احتمالا از زبان اکثرشان جمله‌ی بهترین گلکسی اس ساخته شده تاکنون را می‌شنوید. این‌ها بخشی از احساسات کاربران منصفی است که برای نخستین بار گلکسی اس ۶ اج را لمس می‌کنند. احتمالا بخش زیادی از این رضایت و خرسندی کاربران از گلکسی اس ۶ اج، مربوط به متفاوت بودن آن در مقایسه با نسخه‌های قبلی است. اگر به خاطر داشته باشید، بدنه‌ی هر پنج گوشی قبلی سری اس سامسونگ پلاستیکی بودند. استفاده از پلاستیک در پرچم‌داران سامسونگ، مزایا و معایب متعددی را به همراه داشت. مثلا استفاده از پلاستیک باعث شد تا وزن نهایی پرچم‌داران سامسونگ در مقایسه با دیگر محصولات که جنسی فلزی داشتند، کم‌تر باشد. از همه مهم‌تر، قیمت تمام شده‌ی محصولات سامسونگ در مقایسه با محصولات سایر رقبا کم‌تر می‌شد. اما باوجود تمام این مزایا، پرچم‌داران پلاستیکی سامسونگ آن‌چنان که باید و شاید بود، نتوانستند در مقابل گوشی‌های خوش‌ساخت‌ اپل و اچ‌تی‌سی عرض اندام کنند. این موضوع تا حدودی بر محبوبیت پرچم‌داران چند سال گذشته‌ی سامسونگ خدشه وارد کرد. کاربران از جنس پلاستیکی بدنه‌ی پرچم‌داران سامسونگ به تنگ آمده بودند و سامسونگ چاره‌ای جز ساخت یک گوشی باکیفیت و خوش‌ساخت مثل اس۶ وگلکسی اس ۶ اج نداشت.

گلکسی اس 6 اج

قاب پشتی و جلویی ‌گلکسی اس ۶ اج همانند اس۶ به لایه‌ی محافظ «گوریلا گلس ۴» مجهز شده است تا از آن‌ها در برابر خط و خش محافظت کند. گفتنی است به دلیل استفاده از شیشه در قاب پشتی گلکسی اس ۶ اج، سطح قاب پشتی گوشی کمی لغزنده به نظر می‌رسد. این دو قاب شیشه‌ای به وسیله‌ی یک نوار فلزی خوش‌ساخت و برس خورده به هم‌ متصل شده‌اند. احتمالا استفاده از شیشه‌ی مرغوب، راحت‌ترین راه برای بالا بردن سطح کیفیت بدنه‌ی گلکسی اس۶ اج، بدون آن‌که تاثیر چندانی بر وزن این پرچم‌دار داشته باشد، بوده. فراموش نکنید به خاطر شیشه‌ای بودن قاب جلویی و پشتی ‌گلکسی اس ۶ اج، ماندن لک و چربی روی آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ اما این موضوع آن‌قدر‌ها هم توی ذوق نمی‌زند و آزاردهنده نیست.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم مهم‌ترین وجه تمایز گلکسی اس۶ و گلکسی اس ۶ اج در لبه‌های خمیده‌ی ‌مدل اج است. گلکسی اس ۶ اج بر خلاف نوت اج، از دو لبه‌ی خمیده برخوردار است که همین موضوع باعث جلوه‌ی خاص این گوشی شده است؛ ‌طوری که وقتی گوشی را در دست می‌گیرید، توجه تعداد زیادی از اطرافیانتان به‌ گوشی جلب خواهد شد. با این‌که اس۶ اج کمی از اس۶ ضخیم‌تر (۷ میلی متر در مقابل ۶٫۸ میلی متر) است؛ اما در مقابل به‌گونه‌ای طراحی شده تا وزنش از آن کم‌تر باشد (۱۳۲ گرم در مقابل ۱۳۸ گرم). ابعاد گلکسی اس۶ ‌تشابه زیادی به نسخه‌ی نسل اصلی خود یعنی گلکسی اس۶ ‌دارد. این گوشی دارای ابعادی به طول ۱۴۲٫۱، عرض ۷۰٫۱ و ضخامت ۷ میلی‌متر است. با این‌که قسمت جلویی قاب گلکسی اس ۶ اج از انحنای زیبایی برخوردار است، قسمت پشتی قاب این گوشی کاملا صاف و صیقلی طراحی شده. درست برخلاف گوشی‌های اچ‌تی‌سی وان ام۸ و ام ۹ که قاب پشتی آن‌ها برای ارگونومی بیش‌تر، به‌صورت خمیده طراحی شده‌اند، در قاب پشتی اس۶ اج هیچ‌گونه خمیدگی دیده نمی‌شود.

به‌طور محسوسی اندازه‌ی لبه‌ی خمیده‌ی گوشی گلکسی اس۶ اج در مقایسه با نوت اج کاهش پیدا کرده و به زاویه‌ی (حدود) ۳۵ درجه‌ای رسیده است. این تغییر در گلکسی اس ۶ اج باعث شده تا در دست گرفتن این گوشی هوشمند برای کاربران به‌مراتب راحت‌تر از نوت اج باشد. شاید قبل از کار با این گوشی تصور کنید لبه‌های خمیده‌ی اس۶ اج، مزاحم کاربری‌های عادی شما با گوشی خواهند شد. اما سامسونگ، گلکسی اس ۶ اج را طوری هنرمندانه طراحی کرده که کاربران ‌موقع استفاده از ‌آن، دچار هیچ مشکلی نشوند. البته در دست گرفتن سامسونگ گلکسی اس ۶ اج و حسی که به کاربران دست می‌دهد، باسایر گوشی‌های استاندارد بازار کمی متفاوت است.

گلکسی اس 6 اج

با خمیده شدن‌ دو لبه‌ی نمایش گر اس۶ اج، عملا ‌جایی برای تعبیه‌ی شیار سیم کارت روی لبه‌ها باقی نمانده است. قاب پشتی گوشی هم در پرچم‌داران جدید سامسونگ باز نمی‌شود؛ به‌همین خاطر هم سامسونگ مجبور شده تا شیار سیم‌کارت اس۶ اج را روی لبه‌ی بالایی گوشی درنظر بگیرد. این در حالی است که شیار سیم‌کارت مدل اس۶ روی لبه‌ی سمت راست و در پایین کلید روشن/خاموش قرار دارد. در گلکسی اس ۶ اج در کنار ‌شیار سیم کارت فرستنده‌ی اینفرارد و میکروفون به‌چشم می‌خورند.

جنس و طراحی بدنه‌ی گلکسی اس ۶ اج ناخودآگاه ذهن‌مان را به‌یاد سونی اکسپریا زد۳ می‌اندازد. در واقع شباهت‌های زیادی بین این دو پرچم‌دار وجود دارد. هر دو پرچم‌دار از فریمی فلزی به همراه قاب جلو و عقب شیشه‌ای بهره می‌برند. البته می‌توان برتری‌هایی را در جنس بدنه‌ی نماینده‌ی شرکت سامسونگ مشاهده کرد. به‌عنوان مثال قاب پشتی گلکسی اس۶ به لایه‌ی محافظ گوریلا گلس ۴ مجهز شده که خش‌پذیری کمتری در مقایسه با نماینده‌ی سونی دارد.

گلکسی اس 6 اج

اما پرحرف و حدیث‌ترین قسمت گلکسی اس۶ اج مربوط به لبه‌ی پایینی بدنه‌ی آن است که بسیار شبیه به «آیفون۶» ساخته شده. محل قرار گرفتن اسپیکر و جک ۳٫۵ میلی‌متری در گلکسی اس ۶ اج در مقایسه با گلکسی اس۵ تغییر پیدا کرده و هر دو به لبه‌ی پایینی تغییر مکان داده‌اند. دقیقا در میانه‌ی لبه‌ی پایینی گوشی درگاه microUSB 2.0 قرار گرفته است. به علت عدم مقاومت گلکسی اس۶ در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، سامسونگ درپوشی برای این درگاه در نظر ‌گرفته است. از معدود تفاوت‌های لبه‌ی پایینی اس۶ در مقایسه با آیفون۶ می‌توان به وجود دو نوار باریک در گوشه‌ها و تعداد حفره‌های‌ بیش‌تر اسپیکر اشاره کرد. روی هم رفته، نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که سامسونگ در طراحی لبه‌ی پایینی گلکسی اس۶ نیم‌نگاهی به آیفون۶ ‌نداشته است.

روی لبه‌ی سمت راست گلکسی اس ۶ اج تنها کلید روشن/خاموش تعبیه شده است. کلید روشن/خاموش اس۶ اج در مقایسه با کلید مشابه در اس۵، در مکان پایین‌تری قرار گرفته است. سامسونگ از انجام این کار، هدفی بزرگ در سر داشته و آن هم دسترسی راحت‌تر کاربران به این کلید بوده است. در طرف مقابل هم کلیدهای مجزای کم/زیاد کردن صدا به‌چشم می‌خورد که اگر کمی به کلیدهای کم و زیاد کردن صدای آیفون۶ دقت کنید، متوجه شباهت آن‌ها خواهید شد. شاید اصلی‌ترین تفاوت لبه‌های گلکسی اس ۶ اج و آیفون‌۶ در کلید تغییر حالت سکوت و زنگ (Ring/Silent Switch) این دو باشد! در بالای قاب پشتی گوشی یک دوربین برجسته‌ی ۱۶ مگاپیکسلی قرار گرفته که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از سوژه‌ی مورد نظر باکیفیتی مثال‌زدنی تصویربرداری کند. سامسونگ تا آن‌جا که توانسته، ضخامت گلکسی اس۶ اج را به حداقل رسانده؛ اما نتوانسته تدبیری در خصوص برآمدگی زیاد لنز دوربین این گوشی بیندیشد. گرچه این روزها، استفاده از لنز دوربین برجسته تبدیل به ترند شده و چندان نمی‌توان ایرادی به سامسونگ وارد کرد.

موقعیت حس‌گر ضربان قلب و فلاش LED در گلکسی اس ۶ اج نسبت به نوت اج تغییر کرده و از پایین لنز دوربین به سمت راست آن ‌منتقل شده‌اند. بیش‌ترین حجم فضای قاب جلویی ‌اس۶ اج را یک نمایش‌گر ۵٫۱ اینچی با وضوح تصویر بی‌نظیر ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل، تشکیل می‌دهد. هم‌چنین برای این نمایش‌گر تراکم پیکسلی بالای ۵۷۷ پیکسل بر هر اینچ در نظر گرفته شده که در نوع خود خیره‌کننده است. در بالای نمایش‌گر گوشی خروجی صدای مکالمه در کنار حسگرهای نور و نزدیکی تعبیه شده است. در پایین نمایش‌گر گوشی هم دو کلید لمسی خازنی «بازگشت» و «برنامه‌های در حال اجرا» در کنار کلید فیزیکی «خانه» قرار گرفته‌اند. تنها قسمت برجسته‌ی قاب جلویی گلکسی اس۶ اج دکمه‌ی خانه ‌است. اندازه‌ی کلید خانه‌ی گلکسی اس ۶ اج در مقایسه با اس۵ کمی بزرگ‌تر شده تا کاربران بتوانند راحت‌تر با این حس‌گر کار کنند. کلیدهای لمسی خازنی گلکسی اس ۶ اج همچون اس۶ از حساسیت بالایی برخوردارند که این موضوع ممکن است اندکی کاربران را در تماشای فیلم در حالت افقی (لنداسکیپ) آزار دهد.

صفحه نمایش

گلکسی اس 6 اج

ابعاد و اندازه، رزولوشن، تکنولوژی ساخت و فشردگی پیکسلی صفحه‌نمایش‌ در گلکسی اس ۶ اج و اس ۶ اعداد و ارقام کاملا یکسانی را نشان می‌دهند؛ هر دو دارای اندازه ۵٫۱ اینچ، وضوح ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل، فناوری ساخت Super AMOLED و تراکم پیکسلی ۵۷۷ppi هستند اما در عمل، یک تفاوت تعیین‌کننده، این دو پنل را از هم جدا می‌کند. صفحه‌نمایش گلکسی اس ۶ اج‌ به سمت کناره‌های دستگاه متمایل شده و لبه‌های صفحه‌نمایش عملا به کناره‌های گوش منتقل شده‌اند. این صفحه‌نمایش چه از سوی سامسونگ با انتخاب نام مشابه و چه از سوی کاربران به دلیل شکل ظاهری مشابه غالبا با نوت اج ‌مقایسه می‌شود اما از همین ابتدا باید به یک نکته اساسی در این رابطه اشاره کنیم: فناوری به کار گرفته شده در صفحه‌نمایش گلکسی اس ۶ اج تنها به صفحه‌نمایش نوت اج شباهت دارد و در عمل این دو پنل از دو فناوری کاملا متفاوت بهره می‌برند. داستان این تفاوت را در پله اول می‌توان از رزولوشن صفحه‌نمایش نوت اج حدس زد. رزولوشن صفحه‌نمایش در نوت اج برابر ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ ‌ پیکسل است در حالی‌که گلکسی اس ۶ اج از وضوح ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل بهره می‌برد. مقایسه این دو عدد، ۱۶۰ پیکسل اضافی در نوت اجرا نشان می‌دهد که در حقیقت عرض صفحه‌نمایش باریک کناری در نوت اج است. به بیان دیگر در نوت اج از دو صفحه‌نمایش مجزای به هم چسبیده استفاده شده که اولی دارای وضوح ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰  پیکسل است و صفحه‌نمایش خمیده دوم در کناره سمت راست، از وضوح ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ پیکسل بهره می‌برد. این صفحه‌نمایش دوم می‌تواند مستقل از صفحه‌نمایش اصلی روشن شود و کارکردهای متعددی برای آن در منوهای گوشی در نظر گرفته شده است.از خمیدگی این پنل که بگذریم باید به کیفیت بسیار بالای آن در زمینه‌های مختلفی همچون زاویه دید، عملکرد در نور خورشید، کنتراست و دقت رنگ اشاره کرد. این صفحه‌نمایش در هنگام خاموش بودن پنل اندکی تیره‌تر از صفحه‌نمایش حاضر در گلکسی اس ۶ به نظر می‌رسد. در کل از صفحه‌نمایش گلکسی اس اج همچون اس۶‌ از لحاظ کیفیت و شکل ظاهری می‌توان رضایت کامل داشت.

گلکسی اس 6 اج

زیر صفحه‌نمایش طبق انتظار از دو کلید لمسی back و task switcher در دو سوی کلید فیزیکی و تمام‌لمسی Home استفاده شده است. قابلیت تشخیص اثر انگشت در این کلید به‌صورت داخلی قرار دارد و دیگر برای تشخیص اثر انگشت نیاز به کشیدن آن از بالا به پایین نیست. همین موضوع دقت و سرعت بازگشایی این کلید را بسیار افزایش داده است هرچند همچنان می‌توان در مورد افزایش دقت و سرعت آن در ورژن‌های بعدی سخن گفت.

سخت افزار

گلکسی اس۶ و گلکسی اس ۶ اج نخستین پرچم‌داران سامسونگ هستند که در معماری سخت‌افزاری آن تنها از چیپپست های ساخت خود این شرکت یعنی «اگزینوس» استفاده شده است. گلکسی اس۶ اج به چیپ ۱۴ نانومتری اگزینوس۷۴۲۰ مجهز شده که روی آن دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای قدرتمند A53 و A57 با سرعت‌های ۱٫۵ و ۲٫۱ گیگاهرتز، در کنار یک رم سه گیگابایتی قرار گرفته‌اند. این بدان معناست که دیگر خبری از مدل اسنپدراگون در این پرچم‌دار نخواهد بود و سامسونگ عزم خود را جزم کرده تا در زمینه‌ی تولید چیپست های پرچم‌داران‌ اش، به خودکفایی برسد. وظایف پردازش‌های گرافیکی گلکسی اس ۶ اج بر عهده‌ی چیپ قدرتمند Mali T760MP8 است که به‌نظر نمی‌رسد حتی سنگین‌ترین بازی‌های موجود در فروشگاه‌ پلی استور هم بتواند عرق بر روی پیشانی این پرچم‌دار بنشاند.

گلکسی اس 6 اج

پیش از معرفی گلکسی اس۶ اج، در برخی از سایت‌های تکنولوژی آمده بود که به دلیل مشکلات حرارتی که چیپ «اسنپ‌دراگون ۸۱۰» دارد، سامسونگ حاضر به استفاده از این چیپ در گلکسی اس۶ اج نیست. اما حقیقت این است که چیپ اگزینوس ۷۴۲۰ در مقایسه با اسنپدراگون ۸۱۰ عمل‌کرد بهتری دارد. هم‌چنین چیپ به‌کار گرفته شده در گلکسی اس ۶ اج در مقایسه با اسنپدراگون ۸۱۰ انرژی کمتری مصرف می‌کند. ‌احتمالا برایتان جالب خواهد بود که بدانید در اثر پردازش‌های سنگین، هر دو چیپ گرمای قابل ‌توجهی تولید می‌کنند؛ ولی شدت گرمای تولید شده در چیپ اگزینوس ۷۴۲۰ گلکسی اس۶ اج آن‌قدر زیاد نیست که کاربران را آزرده کند.

گلکسی اس۶ و گلکسی اس ۶ اج نخستین پرچم‌داران سری اس سامسونگ به‌حساب می‌آیند که توانستند عمل‌کردی یک‌پارچه‌ ۶۴ بیتی را بین پردازش‌گر و سیستم‌عامل برقرار کنند. گلکسی اس۶ اج به‌طور پیش‌فرض با چیپ ست ۶۴ بیتی (اگزینوس ۷۴۲۰) و سیستم‌عامل ۶۴ بیتی (اندروید آب‌نبات‌چوبی) عرضه شده. با توجه به آن‌چه گفته شد کاربران می‌توانند انتظار عمل‌کردی روان‌ از این پرچم‌دار داشته باشند. نتایج به‌دست آمده از بنچ‌مارک AnTuTu نشان می‌دهند که گلکسی اس۶ اج بهترین عمل‌کرد را در میان تمام گوشی‌های اندرویدی (در زمان معرفی) دارد. این گوشی توانست در جایگاه نخست بنچ‌مارک AnTuTu با امتیاز بالای ۶۹۶۸۲ تکیه بزند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که گلکسی اس۶ اج بهترین و سریع‌ترین عمل‌کرد را در میان سایر گوشی‌های اندرویدی (در زمان ‌عرضه) دارند. هم‌چنین گلکسی اس۶ اج توانست در بخش تک‌هسته‌ای بنچ‌مارک Geekbench 3 نمره‌ی ۱۴۹۰ و در بخش چندهسته‌ای، امتیاز ۵۱۰۱ را کسب کند.

گلکسی اس 6 اج

در تجربه‌ی چند روزه‌ای که با این گوشی داشتیم، با لگ و تاخیر در عمل‌کرد خاصی روبه‌رو نشدیم. ‌به‌جرات می‌توان ادعا کرد که اندک کندی‌هایی که در پرچم‌داران‌ گذشته‌ی سری S سامسونگ وجود داشت، در گلکسی اس ۶ اج دیگر به‌چشم نمی‌خورد.گلکسی اس ۶ اج در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین و گرافیک بالا نظیر Real Racing 3 عمل‌کرد فوق‌العاده‌ای دارد. اما باید اعتراف کرد که آیفون‌۶ این بازی را کمی روان‌تر اجرا می‌کند.در تصاویر زیر برخی از تست های انجام شده بر روی این گوشی رده بالا را مشاهده می کنید:

حسگر اثر انگشت

گلکسی اس 6 اج

با توجه به آزمون‌های انجام شده، حس‌گر اثر انگشت گلکسی اس۶ اج در مقایسه با حس‌گر به کار رفته در اس۵، کامل‌تر و کم‌‌نقص‌تر طراحی شده تا کاربران تجربه‌ی بی‌نظیری با آن داشته باشند. برای کار با حس‌گر اثر انگشت این گوشی دیگر نیازی به سوایپ کردن نیست و کاربران تنها با نگه داشتن انگشت‌شان (در هر جهت) روی این حسگر، می‌توانند گوشی را از حالت قفل خارج کنند. در واقع با تدبیری که سامسونگ در اس۶ ‌اج اندیشیده، حسگر اثر انگشت پرچم‌داران سری S سامسونگ از حالت غیرقابل ‌تحمل و ملال‌آور به حالت کاربردی تغییر وضعیت پیدا کرده است. سرعت و دقت شناسایی حس‌گر اثر انگشت گلکسی اس ۶ اج در مقایسه با اس۵ بسیار بیش‌تر شده. شاید بد نباشد تا برترین حس‌گر اثر انگشت سامسونگ را با آیفون۶ مقایسه کنیم. این دو حس‌گر تفاوت چندانی در نحوه‌ی عمل‌کرد و موقعیت قرارگیری ندارند. اما آن‌چه این دو حسگر را از هم متمایز می‌کند، سرعت و دقت آن‌هاست. با وجود عمل‌کرد بی‌نظیری که هر دو حس‌گر از خود نمایش می‌دهند، این حس‌گر آیفون۶ است که کمی بهتر از حس‌گر گلکسی اس۶ اج ظاهر می‌شود.

 

باتری

گلکسی اس 6 اج

ییکی از نگرانی‌های اصلی کاربران در مورد گلکسی اس۶ اج به باتری آن مربوط می‌شود. این گوشی به یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت مجهز شده که توسط کاربران قابل تعویض نیست. (ظرفیت باتری گلکسی اس ۶ اج در مقایسه با گلکسی اس۶، ۵۰ میلی آمپر ساعت بیشتر شده است) رزولوشن نمایش‌گر گلکسی اس ۶ اج در مقایسه با گلکسی اس۵ دو برابر شده؛ در مقابل ظرفیت باتری گلکسی اس ۶ اج در مقایسه با اس۵، ۲۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت ‌کم‌تر شده است. از این رو می‌توان این حق را به کاربران داد تا کمی در خصوص شارژدهی ‌اس۶ اج نگران باشند. گلکسی اس۶ اج توانست با شارژ کامل و استفاده‌ی نیمه سنگین (شامل وب‌گردی، انجام بازی‌های گوناگون، تماشای ویدیو و…) تا بیش از یک روز دوام بیاورد که این موضوع می‌تواند بخش زیادی از نگرانی‌های کاربران را از بین ببرد. اما به یاد داشته باشید که این گوشی این استعداد را دارد تا در کم‌تر از ۲۴ ساعت، خالی از شارژ شود! در واقع رابطه‌ی مستقیمی بین میزان استفاده‌ی شما از گوشی و شارژدهی باتری وجود دارد.

موضوع مهم دیگری که در مورد باتری گوشی گلکسی اس۶ اج وجود دارد، غیر قابل تعویض بودن آن است. در واقع این برای نخستین باری است که سامسونگ قابلیت تعویض باتری را از پرچم‌داران خود برداشته است. احتمالا ظرفیت کم‌تر باتری اس۶ اج در مقایسه با اس۵ و غیرقابل تعویض بودن‌اش کاربران زیادی را نگران می‌کند؛ اما درعوض سامسونگ دو راهکار شارژ بی‌سیم و قابلیت شارژ سریع (Fast Charging) را در گلکسی اس ۶ اج به کار برده تا بتواند بخشی از نگرانی‌های کاربران را کم‌تر کند. گفتنی است که چیپ ۱۴ نانومتری به‌کار ‌رفته در اس۶ اج هم با مصرف کم‌اش می‌تواند به عمر شارژ باتری گوشی کمک کند. قابلیت شارژ سریع یا همان Fast Charging درگلکسی اس ۶ اج وجود دارد و کاربران می‌توانند با ده دقیقه شارژ، تا چهار ساعت از گوشی استفاده کنند.

 

سیستم عامل ورابط کاربری

گلکسی اس ۶ اج مثل سایر پرچم‌داران گذشته‌ی سامسونگ، از به‌روزترین نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید (در زمان ‌ارایه) بهره می‌برد. اندروید نسخه‌ی ۵٫۰٫۲ موسوم به «لالی‌پاپ» روی این پرچم‌دار اجرا می‌شود. مثل گلکسی اس۶، در گلکسی اس۶ اج هم شاهد رابط کاربری TouchWIZ در کنار سیستم‌عامل هستیم. سامسونگ تا جایی که توانسته به سبک‌سازی رابط کاربری گلکسی اس۶ اج پرداخته تا کاربران تجربه‌ی بی‌نظیری با این گوشی داشته باشند. هم‌چنین سامسونگ از تعداد زیادی برنامه‌های پیش‌فرض چشم‌پوشی کرده و تصمیم‌گیری درخصوص ضروری بودن یا نبودن این برنامه‌ها را بر عهده‌ی کاربران گذاشته است. به‌عنوان مثال برنامه‌هایی چون Car mode، Optical Reader، S Note، S Translate، Geo News و Video Editor به‌طور پیش‌فرض بر روی گلکسی اس ۶ اج نصب نیستند و کاربران برای نصب این برنامه‌ها باید به Galaxy Apps مراجعه کنند.

 

یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزاری به‌کار رفته در این گوشی، مربوط به قابلیت چند وظیفه‌ای (مالتی تسکینگ) آن است. سامسونگ این ویژگی را اصطلاحا حالت «چند پنجره‌ای» (Multi Window) نامیده. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد تا دو اپلیکیشن را به‌طور هم‌زمان اجرا کند.

اگر به‌خاطرداشته باشید سامسونگ در فبلت گلکسی نوت اج از منویی مخصوص در لبه‌ی خمیده (سمت راست گوشی) استفاده کرده بود. روی این لبه امکانات مختلفی از قبیل خط‌کش، چراغ قوه، تایمر، ضبط صوت و برنامه‌هایی مثل شمارنده‌ی قدم‌ها و وضعیت سلامتی، اخبار ورزشی و وضعیت آب و هوا به‌چشم می‌خورد. اما این ویژگی‌ها در محصول جدید سامسونگ کاهش پیدا کرده‌اند. البته این موضوع به معنای حذف تمام ویژگی‌های لبه‌های خمیده‌ی ‌گلکسی اس ۶ اج نیست. سامسونگ برای یکی از لبه‌های خمیده‌ی گوشی منویی درنظر گرفته است که کاربر می‌تواند با لمس آن، پنج مخاطب محبوب‌اش را انتخاب و در این لیست قرار دهد. هر کدام از افرادی که در این لیست قرار می‌گیرند، رنگ مخصوص‌ به‌خود را خواهند داشت‌ (آبی، سبز، زرد، نارنجی، بنفش). کاربر هم می‌تواند با استفاده از این ابزار با مخاطبان منتخبش به شکل سریع ارتباط (شامل ارسال پیامک و تماس تلفنی) برقرار کند.

 

دوربین با سناریو تکراری

گلکسی اس 6 اج

دوربین اصلی سامسونگ گلکسی اس۶ اج را، حسگر ۱۶ مگاپیکسلی IMX240 شرکت سونی تشکیل می‌دهد که پیش از این، در گلکسی نوت ۴ به کار برده شده بود. اما لنز دوربین گلکسی اس ۶ اج نسبت به نوت ۴، فراخ‌تر شده و به f/1.9 رسیده است. بر روی کاغذ، گشودگی لنز دوربین گلکسی اس ۶ اج نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند عکس‌های روشن و با کیفیتی را در شرایط نوری ضعیف ثبت کنند. در زمان معرفی گلکسی اس ۶ اج نیز، سامسونگ مانور زیادی بر روی این ویژگی داده بود و گفته بود که گلکسی اس ۶ اج می‌تواند عکس‌های بی نظیری را در هر شرایط نوری‌ ثبت کند. از این رو کارشناسان دیجی کالا، بر حسب رسالتی که دارند، بر آن شدند تا صحت و سقم ادعای سامسونگ را مورد بررسی قرار دهند. نخست عکاسی در شب دوربین این گوشی را واکاوی می‌کنیم. کیفیت دوربین پرچم‌داران در شرایط نوری مساعد، کم و بیش با هم برابر است و این جزئیات است که برتری یک دوربین را به نسبت به دیگری مشخص می‌کند. از این رو سامسونگ تصمیم گرفت تا تمرکز اصلی خود در دوربین گلکسی اس ۶ اج را بر روی عکاسی در شرایط نوری ضعیف معطوف کند. گلکسی اس۶ اج توانست در زمان غروب آفتاب عکس‌های بی نظیری را بگیرد. همچنین کاربران می‌توانند برای افزایش میزان روشنایی و جزئیات بیشتر عکس‌ها در این شرایط، حالت HDR را فعال کنند. با تاریک‌تر شدن آسمان و نزدیک شدن به اوایل شب، گلکسی اس۶ اج توانست عملکرد بی نظیرش را به رخ ما بکشد. لنز دوربین این گوشی می‌تواند نور قابل توجهی را جذب کند تا نتیجتا کاربران با عکس‌های باورنکردنی‌ای روبرو شوند! اما نمی‌توان از نویز موجود در تصاویر و سرعت پایین شاتر دوربین در این حالت به سادگی عبور کرد. به واقع می‌توان از عکاسی در شب گلکسی اس ۶ اج این گونه نتیجه گرفت که سامسونگ کیفیت را فدای نور مناسب کرده است.

رابط کاربری دوربین

 

تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی اس ۶ اج

 

سخن آخر آِی تی پورت

گلکسی اس 6 اج

سامسونگ گلکسی اس ۶ اج در زمینه طراحی ظاهری، زیبایی بدنه و ابتکار در ساخت صفحه‌نمایش با هر آنچه سامسونگ تا به امروز در خانواده گوشی‌های موبایل ارائه کرده است تفاوت دارد. گلکسی اس ۶ اج پاسخ روشنی به سال‌ها انتقاد به جنس ضعیف بدنه گوشی‌های سامسونگ است و یک بار در دست گرفتن آن برای آشتی با این برند کافی خواهد بود. دوربین با کیفیت و پردازنده‌های سریع سایر نکات مثبت اج را تشکیل می‌دهند. البته چون همیشه گلکسی اس ۶ اج نیز از اشکال برکنار نیست و موارد کوچک و بزرگی همانند دسترسی نداشتن به باتری، نبود اسلات حافظه و گرم شدن نسبی کناره‌های گوشی در هنگام استفاده سنگین، برخی از اشکالات آن را تشکیل می‌دهند. به‌هر حال سامسونگ پس از سال‌ها توانست یک گوشی‌ زیبا و متفاوت از نسل‌ سری اس (S) تولید کند؛ محصولی که ریشه‌های نوآوری ‌در آن به‌وضوح دیده می‌شود. البته نمی‌توان از این موضوع هم صرف‌نظر کرد که سامسونگ در طراحی اس۶ اج بیش‌تر به زیبایی لبه‌های خمیده توجه کرده تا کارایی آن‌ها. لبه‌های اس۶ اج در مقایسه با گلکسی نوت اج زیباتر و ارگونومیک‌تر شده‌اند، اما در مقابل کارایی کم‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. نکته‌ای که در این‌جا نباید از قلم انداخت این است که گلکسی اس ۶ اج، جز در لبه‌های خمیده و قیمت‌اش تفاوت بزرگ دیگری با اس۶ ندارد. بنابراین اگر به دنبال گوشی‌ای هستید که علاوه بر ویژگی‌هایی چون امکانات سخت‌افزاری عالی، دوربین‌ بی‌نظیر و نمایش‌گری چشم‌گیر، حس متفاوت بودن را با خودش به‌همراه می‌آورد، خرید گلکسی اس ۶ اج گزینه‌ی مناسب‌تری برایتان خواهد بود.

نظر شما در مورد این گوشی هوشمند جیست؟منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها