سیستم عاملویندوز

مایکروسافت و پایان دوران ماوس، کیبورد و مانیتور

ویندوز 10

تا همین چند روز پیش مایکروسافت به شدت درگیر رقابت با رقبای سرسخت خود از جمله اپل و گوگل بود و کمتر کسی فکر می‌کرد مایکروسافت بتواند از این گردونه رقابت با موفقیت خارج شود. اما امروز این کمپانی، همه توان خود در نوآوری را جمع کرده تا در سبکی کاملا جدید قدرت خود را به اثبات برساند.

تحولات مایکروسافت آن‌قدر بزرگ و جذاب بوده که می‌توان به طور کل آن را یک شرکت جدید دانست. روز چهارشنبه مایکروسافت رویدادی برای معرفی ویندوز ۱۰ و چند محصول جدید دیگر برپا کرد که ما هم گزارشی از آن را در آی تی پورت منتشر کردیم. در کنار تمام آنچه روز چهارشنبه از مایکروسافت دیدم، ویژگی‌های صوتی کورتانا، جسچرها و چیزی به اسم ویندوز هولوگرافیک برترین‌های این شرکت بودند. ویندوز هولوگرافیک یک پلتفرم واقعیت مجازی است که به کمک محصولی به اسم هولولنز به شما این اجازه را می‌دهد که اشیاء مجازی را با دنیای واقعی اطراف خود ادغام کنید.

Holo 6

مجری صوتی، جسچرها و هدست واقعیت مجازی برای دنیای فناوری تازه و بدیع نیست، ولی شیوه کاری مایکروسافت در این زمینه‌ها را می‌توان یک تحول دانست. مثل این به نظر می‌رسد که مایکروسافت که دیگر دوست ندارد در فناوری‌های نسل حاضر از بقیه عقب بماند، سبک جدیدی از ارتباط انسان‌ها با کامپیوترها را به وجود آورده است. وقتی کاربران بتوانند با کامپیوترها حرف بزنند، نمای سه بعدی کارهای خود را در اطراف خود ببینند و با تکان دادن دست خود در هوا با پرونده‌ها و فایل‌های کامپیوتری خود تعامل داشته باشند، می‌توان گفت که دیگر عمر طولانی ماوس‌ها، کیبوردها و مانیتورها به پایان رسیده است.

مایکروسافت حالا سعی دارد تا نسل تخیلی ارتباطات کامپیوتری که مدت‌هاست در فیلم‌های هالیوودی می‌بینیم را به واقعیت تبدیل کند و به نظر می‌رسد که در این راه شانس زیادی هم برای موفقیت دارد.

با من حرف بزن

Holo 1

کورتانا، پاسخ مایکروسافت به Siri اپل و گوگل Now حالا دیگر از یک منشی مجازی معمولی اسمارت فون‌ها تبدیل به یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های مایکروسافت شده است. این دستیار صوتی از حالا یکی از بخش‌های اصلی ویندوز ۱۰ است.

کورتانا که اسمش را از سری بازی‌های مشهور Halo وام گرفته، در برخی دیگر از طرح‌های مایکروسافت هم نقش کلیدی را بازی می‌کند – مثل همکاری مایکروسافت با Insteon که کورتانا را تبدیل به یک دستیار صوتی برای سیستم هوشمند خانگی مایکروسافت کرد. کورتانا همچنین ویژگی اصلی مچ بند مایکروسافت Band هم به حساب می‌آید.

حالا مردم می‌توانند به صورت همزمان و زنده با دیوایس‌های ویندوزی خود صحبت کنند.

محقق ارشد IDC در زمینه کامپیوترهای شخصی، Rajani Singh گفته که با اینکه در سال ۲۰۱۴ آمار فروش کامپیوترهای شخصی با افت شدیدی رو به رو بوده ولی در سال ۲۰۱۵ اوضاع دوباره به سود کامپیوترهای شخصی خواهد بود. او علت این بهبود شرایط برای پی‌سی‌ها را افول بازار تبلت‌ها، تلاش شرکت‌ها در بازسازی نسل پی‌سی‌ها، انتشار ویندوز ۱۰ و جایگزینی پی‌سی‌های قدیمی با جدید دانسته است.

Holo 5

با اینکه سهم اپل در بازار در سه ماهه گذشته افزایش داشته است، اما پادشاه بازار کامپیوتر‌ها هنوز هم پی‌سی‌های ویندوزی هستند. بر اساس آمار NetMarketShare بیش از ۹۰ درصد کامپیوترهای شخصی از ویندوز نیرو می‌گیرند و دو سوم همین میزان هم مجهز به ویندوز ۷ و ۸ هستند.

هدایت کاربران به سوی به روز رسانی نرم‌افزاری کار زمان گیری است ولی مایکروسافت قصد دارد پروسه انتقال کاربران ویندوز ۷ و ۸ به محیط جدید را تسریع بخشد. مایکروسافت برای این منظور ویندوز ۱۰ را برای کاربران ویندوز ۷ و ۸ به مدت یک سال رایگان کرده است و جهت ایجاد اشتیاق بیشتر هم ویندوز هولوگرافیک را به ویندوز ۱۰ اضافه کرده تا کاربران پس از به روز رسانی کمی هم طعم آینده را بچشند.

به نسل جدید خوش آمدی

Holo 3

ایده هولولنز از زمان مدیریت استیو بالمر در مایکروسافت شروع شد، اما افتخار معرفی و ارائه این پروژه به ساتیا نادلا رسید؛ پروژه‌ای که الکس کیپمن هفت سال روی آن کار کرده.

موضوع اصلی این نیست که مایکروسافت یک پشتیبان صوت و جسچر و تصاویر سه بعدی ساخته است. اکثر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری قبلا دست به چنین کارهایی زده‌اند. ماجرای اصلی این است که مایکروسافت توانسته همه این موارد را طوری با هم ترکیب کند که برای کودک درون ما جذاب و شگفت انگیز به نظر برسد؛ همان کودک درونی که هنوز هم دلش می‌خواهد شبیه Iron Man باشد یا مثل فیلم Minority Report کامپیوتر را کنترل کند.

در کنفرانس روز چهارشنبه، مایکروسافت به ما گفت که می‌توانیم این رویا را به حقیقت تبدیل کنیم، حتی اگر با روی سر گذاشتن یک کلاه بزرگ کمی مضحک به نظر برسیم.

حداقلش این است که سخت افزار ویندوز هولوگرافیک تصاویر سه بعدی مجازی را جلوی چشمان ما به دنیای واقعی اضافه می‌کند. در عین حال کورتانا هم به ما اجازه می‌دهد که با فرامین صوتی این اطلاعات را هدایت کنیم و پشتیبانی از جسچرها هم ما را تبدیل به رهبر یک ارکستر دیجیتال می‌کند که با آن می‌توانیم فقط با حرکت دست خود این دنیای مجازی را هدایت کنیم.

Holo 4

این همان آینده‌ای است که مایکروسافت برای ما در نظر گرفته و ما نه ۱۰ سال یا ۵ سال بعد بلکه همین چند ماه دیگر با ارائه ویندوز ۱۰ می‌توانیم آن را تجربه کنیم؛ آینده‌ای که رکن اصلی آن هولولنز است.

محیط‌های مجازی اینچنینی یک شبه موفق نمی‌شوند ولی موفقیت آنها شاید آنطور هم که فکر می‌کردیم دور از زمان حال نباشد و مایکروسافت می‌تواند پیشروی همان مسیری باشد که این رویا را به حقیقت بدل می‌کند.

گفتگو ها

    خیلی سایت عالی ای دارید
    ممنون از به اشتراک گذاری مطالب بسیار به روزتون
    موفق باشید