تجارت الکترونیکطراحی وب

هشت قدم ساده براى یک طراح وب بهتر شدن

طراحی وب

یک طراح وب خوب کسى است که بتواند طرح هاى خوب مطابق با آخرین شیوه هاى طراحى ارایه دهد. طرح خوب ، خوب است ! بگذارید اینگونه بگویم که طرح خوب طرحی است که چشم نواز باشد ، به روز باشد ، خلاقانه باشد  و در عین حال ساده باشد. یک طرح بندی خوب باید جلوه های بصری جذاب و خلاقانه داشته باشد بدون اینکه خوانایی محتوا ، سادگی و پویایی سایت را به خطر اندازد .پس طرح خوب محصول کار یک طراح خوب است. وقتى در شک هستید  چه باید کرد، از کجا شروع کرد و سوالاتی از این قبیل ذهن شما را مشغول کرده است بر شماست که به اصول بنیادى باز گردید و زمانى را به یاد بیاورید که تازه شروع کرده و در حال آموختن بودید. چه ایرادی دارد که برگردیم و ساده ترین اصول را دوباره مرور کنیم ؟

در این نوشته از گامهایی خواهم گفت که شخصا به من کمک کرده اند همیشه تا طراحی خودم را روز به روز بهبود ببخشم. نکات کوچکى که معمولا نادیده گرفته می شوند در صورتى که می توانند امتیاز کار شما به حساب آیند. امیدوارم دست کم این نوشته همچون خودم برای شما هم مثمر ثمر باشد.

 design-style

گام اول: سبک طراحى!

خودتان را با آگاهى از آخرین شیوه ها و سبک هاى طراحى به روز نگهدارید. هرگز کپى بردارى نکنید، الهام بگیرید و سبک شخصى خودتان را خلق کنید! این نکته بسیار مهم است که قوی بودن در یک سبک طراحی یا به عبارتی مهارت در یک سبک منسجم خیلی بهتر از طراحی در چندین سبک به صورت ضعیف است چرا که سبک یک طراح مهر و امضای اوست که پای یک وبسایت می خورد. پس هرچه این مهر محکم تر خورده شود، مشتریان شما بیشتر می شوند.

 

گام دوم: یاد بگیرید و توسعه دهید!

طراحان بزرگ همیشه در حال یادگیرى و هم قدم با تازه ترین شیوه ها در طراحى هستند. مطالعه کردن سبک های طراحی جدید ، فرایندهای نو و ایده های جدید باعث شکوفایی شما شده و کمک شایانی به جذب مشتریان بیشتر خواهد کرد. اگر سرچشمه خلاقیت شما خشکیده است و احساس میکنید نیاز به الهام گرفتن دارید از مجلات بزرگ غفلت نکنید!  کریتیو دیزاین ها را دنبال کنید شاید ایده ای به ذهنتان خطور کرد که قبلا در جایی نبوده است.

در اینجا می توانید الگوهای مختلف طراحی وب را ببینید و به کار ببرید

 

روی کاغذ فکر کنید

گام سوم: روى کاغذ فکر کنید!

بسیاری از طراحان وب از کشیدن طرح روی کاغذ اجتناب می کنند ، واهمه دارند که اگر روی کاغذ طرح را پیاده کنند ممکن است سردرگم شده و نتوانند طرح مد نظر خود را پیاده کنند. بهتر است بگویم این دسته از افراد اصلا ایده ای ندارند که نمی توانند روی کاغذ آن را پیاده کنند ، پس به ناچار به سراغ کپی برداری رفته سعی در اجرای طرح طراحی دیگر می کنند.

نقاشى و اسکچ باید بهترین دوست شما باشد به خصوص اگر در مراحل اولیه طرح یا حتى لیست کردن ایده ها هستید. از کامپیوتر دور شوید و به کاغذ پناه ببرید تا حواستان کمتر پرت شود. از اهمیت طراحى روى کاغذ غافل نشوید!

طراحی روی کاغذ باعث افزایش تمرکز و اعتماد به نفس شده و در نهایت به خلاقیت بیشتر منجر می شود.

 

گام چهارم: فضاى سفید داشته باشید!

گاهى کمترین ها بهترین ها میتوانند باشند. طرحتان را شلوغ نکنید! خوانایى کلید موفقیت یک وب سایت است.

به یاد داشته باشید کم بودن و ساده بودن با خسته کننده بودن تفاوت دارد! برای مثال بد نیست به این طرح های مینیمال یک نگاه بیاندازید.

 

گام پنجم: مخاطبتان را بشناسید!

این نکته را در نوشته قبلی ام بیان کرده بودم ، اما از آنجا که نقش بسزایی در بهتر شدن طراحی وب شما خواهد داشت ، ذکر دوباره آن خالی از لطف نیست.

براى یادآورى نگاه مختصرى به اصول خلاقیت بیندازید. اینکه فقط خودتان طرحتان را دوست دارید نمیتواند به این معنى باشد که مخاطب شما آن را دوست خواهد داشت.

شما باید گروه سنى و گروه هدفى را که برایشان کار میکنید بشناسید. همه اینها بسیار مهم هستند و قطعا شما براى موفقیت باید گامهایى بیشتر از آنچه ما در اینجا ذکر میکنیم بردارید.

 

گام ششم: نظر دیگران را جویا شوید!

طرحتان را به هرکسى منوط به اینکه نظرش شما را خشنود میکند نشان ندهید. قطعا یک همکار قابل اعتماد بهترین گزینه خواهد بود و یا کسی که در گروه مخاطبان شما قرار میگیرد. اینها ممکن است اشکالاتى را ببینند که از چشم شما دور مانده است.

بگذارید طرح شما را نقد کنند و یا ایراد بگیرند چرا که در میان همین نقد ها ممکن است ایده پیدا شده و طرح شما را دگرگون کند. فرستادن اسکرین شات یک طرح در توییتر می تواند گزینه خوبی باشد برای دریافت نظر دیگران. بوده که من طرحی را در توییتر توئیت کرده ام و نظرات خوبی دریافت کردم که به ذهن خودم نرسیده بود.

 

گام هفتم: براى خود یک جعبه ابزار بسازید!

من یک درایو پر از دارایى هاى با ارزش، کدها، کارهاى قدیمى ، پی اس دی ، وکتور و فرمهایى که ممکن است روزى به آنها نیاز داشته باشم دارم و آنها را به شکل مرتب طبقه بندى کرده ام.

وقتى شما بدنبال چیزى هستید که قبلا در پروژه دیگرى کار کرده اید دسته بندى سرعت شما را افزایش خواهد داد و در زمان صرفه جویى خواهد کرد.

 

گام هشتم: رقابت!

بدنبال کارهایى که طراحان دیگر انجام داده اند نیز باشید.

آگاهى از اتفاقاتى که در صنعت وجود دارد یک ضرورت است گالرى هاى مرتبط در این رابطه کم نیستند پس بگردید ، ببنید ، ایده بگیرید و پیاده کنید. من در اینجا چند گالری طراحی وب لاتین را در اختیار شما می گذارم تا استفاده کنید.

 bestwebgallery.com ، designbygrid.com ، webcreme.com

اگر شما هم نکته ای یا تجربه ای در این زمینه دارید ، مشتاقانه پذیرای آن هستم که اینجا با من در میان بگذارید. تندرست باشید.

گفتگو ها
    مهدی

    مقاله خیلی خوبی بود 🙂

    سجاد

    مطلب خوبی بود (:

    یک دفترچه نقاشی کنار میز کار کارایی رو خیلی بالا میبره

    بهنام

    ممنون.معمولا” کم پیش میاد من نظر بدم تو سایت ها.ولی انصافا” کارت درسته.لازم بود این حرفا رو بشنوم.مرسی

    بسیار جالب بود. مخصوصاً ایده ترسیم طرح ها روی کاغذ. به نظر من هم خیلی به جلوگیری از سردرگمی کمک میکنه. دوستان اگر به سایت بنده هم سر بزنید و در مورد سبک کارم راهنمایی بفرمائید ممنون میشم.