تجارت الکترونیکطراحی وب

چند نکته ساده که هر طراح وب باید بداند !

همه ما میدانیم که وب سایت ها بلوک های ساختمانی اینترنت را تشکیل می دهند. با پیشرفت و توسعه راهکارهای بازاریابی ، صحبت از بازاریابی آنلاین به میان آمد و طبیعتا این وب سایت ها بودند که اولین رسانه های بازاریابی آنلاین شدند. در کشاکش و تاخت و تازسایت ها برای جذب مخاطب و مشتری ، برنده میدان،  سایتی است  که بتواند مخاطب را به وجد آورده  و بستر را برای حفظ او فراهم کند.

طراحی وب سایت یکی از ارکان بازاریابی آنلاین است. به عنوان یک رسانه بصری تقریبا همه شرکت های بازاریابی آنلاین از یک تیم متخصص و حرفه ای استفاده کرده که به طور مداوم می کوشند تا برنده این عرصه باشند. به طبع کار یک تیم طراحی ، در جذب مشتری بسیار می تواند تاثیر گذار باشد.

گاهی اوقات در امر طراحی وب جزئیات کوچکی هستند که به راحتی نادیده گرفته می شوند که اگر در طراحی لحاظ شوند به راحتی میتوان یک طراحی وب خوب را از یک طراحی وحشتناک متمایز کرد.

در ادامه به بیان این جزئیات می پردازیم

طراحی وب - آی تی پورت

 مخاطبانتان را بفهمید و برای آنها طراحی کنید !

حتی طراحان حرفه ای هم گاهی فراموش می کنند که آنطرف تر ، در آنسوی قاب شیشه ای صفحه نمایش یک انسان واقعی نشسته است که حس میکند ، می بیند و درک می کند. هرگز یک سایت را به خاطر طراحی ، طراحی نکنید ! واضح تر بگویم ؟ واضح ترش می شود که یک صفحه بی جان و غیرقابل درک را تقدیم مخاطب نکنید چون شما که به پول خود میرسید . از روح خود در کالبد سایت بدمید و به آن جان بدهید.

همیشه برای مخاطب خود طرح بزنید ، وقت بگذارید  تا مخاطب را به طور کامل بشناسید . جای دوری نخواهد رفت اگر از خود بپرسید که مخاطب از سایت شما چه می خواهد ؟ چه سلیقه ای را می پسندد ؟ از چه رنگی لذت خواهد برد ؟ چه چیزی دوباره او را به سایت شما بازخواهد گرداند ؟ چه فعل و انفعالی باید رخ دهد که از مخاطبان ثابت شما بشود ؟

شما به عنوان یک طراح وب به پاسخ این سوالات مهم بیشتر از شروع کار بر روی یک پروژه طراحی نیاز خواهید داشت .

 

به تجربه کاربری توجه کنید !

تجربه کاربری

بین طراحی وب و طرح زدن روی کاغذ و نقاشی تفاوت از زمین تا آسمان است . هر فرد عاقل و بالغی یک نقاشی را از دیدگاه خودش دیده و تفسیر می کند . نقاشی می تواند آمیخته ای از شکل ها ، چهره ها یا اجسام گوناگون باشد که گاه ترکیب به جا و بی نقص این اشکال می تواند بر روی روان مخاطب سوار شده و احساسات وی را برانگیزد ، اما آن طرف گود یک سایت دانلود ، فقط یک سایت دانلود است و هیچ تفسیر دیگری در مورد آن پذیرفته نخواهد بود.

پس باید بدانید که با طراحی خود چه تفسیری را میخواهید به مخاطب القا کنید .

طراحان حرفه ای وب می دانند که چگونه یک طرح می تواند یک تجربه کاربری (User Exprience) بسازد و یا به کل تمام آن را نابود کند . یک طرح بندی خوب باید جلوه های بصری جذاب و خلاقانه داشته باشد بدون اینکه خوانایی محتوا ، سادگی و پویایی سایت را به خطر اندازد .

 یک تجربه بصری مثبت از خود به جا بگذارید !

یک تیم طراحی وب خوب باید بتواند بدون به خطر انداختن محتوا ، چشم ها را قلقلک دهد . در درجه اول فعالیت های بصری و طراحی خوب صفحات وب ، باید با قلاب خود مخاطب را هدف قرار داد . یک وب سایت خوب باید قابلیت این را داشته باشد که یک داستان بصری چشم نواز را روایت کرده و یک تجربه مثبت و به یاد ماندنی را به بیننده  هدیه کند .

شما به عنوان یک طراح حرفه ای باید قادر باشید تصاویر را به خوبی با هم بیامیزید و بدانید که تنها و تنها از طریق ایجاد همین تجربه مثبت است که مخاطبان و مشتریان باز هم به سایت شما باز خواهند گشت پس درها را باز بگذارید !

از عوامل مهم دیگری که باید مد نظر داشته باشید ، استفاده از یک تایپو گرافی مناسب است .

فونت خود را Arial  ، Tahoma و یا Helvetica انتخاب نکنید ! فونت های شیک دیگری هم وجود دارند که زندگی را برای سایت به ارمغان خواهند آورد.

مطالب به کلمات نوشته شده محدود نمی شوند ، به طور معقول گرافیک و دیگر عناصری صوتی و بصری هم میتواند در میخ کوب کردن مخاطب نقش بسزایی داشته باشد.

این را بیاد داشته باشید که محتوای مهم با استفاده از زیبایی شناسی مناسب در کنار خلاقیت و ابتکار همیشه برجسته تر شده و به چشم خواهد آمد.

گفتگو ها
    مهدی

    مقاله بسیار خوب و آموزنده ای بود ، یه خسته نباشید به همکار عزیزم 🙂

    علیرضا زحمتکش

    یه خسته نباشید به تیم حرفه ای آی تی پورت با مطالب داغ و به روزشون

    ممنون آقای رحمانی ف مقاله کاربردی بود

    در مورد تجربه کاربری مقالات بیشتری منتشر کنید . برقرار باشید

    سلام

    فکر کنم مهمترین چیز در طراحی وب انگیزه است.

    http://www.biamoz.ir

    خیلی مفید بود ممنون

    Crystal

    سلام

    من یه مشکل خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بزرگی دارم اونم اینه که هیچ ایده ای توی ذهنم نیست با وجود اینکه این همه نمونه کار ها و سایت های طراحی شده رو نگاه میکنم ولی فایده نداره ): به نظر شما باید برم کلاس طراحی ؟ آخه روی کاغذ هم نمیتوم چیزی بکشم خیلی خیلی ابتدایی میتونم بکشم

    به نظر شما چه کلاسی نیازه برم که هم بتونم سایت های مختلف با طرح های خارق العاده طراحی کنم یا بتونم لوگو های زیبا طراحی کنم !

    کلاس های نقاشی تاثیری دارن ؟ ( آخه اینا همش روی کاغذ هستن و توی فتوشاپ قضیه یکم فرق داره

    من بخوام لوگو و سایت طراحی کنم چه چیز هایی از فتوشاپ رو باید یادبگیرم ؟ آخه همش که فک نکنم نیاز باشه یاد بگیرم

    هنوز که طراحی وب رو یاد نگرفتم که بخوام از این نکات استفاده کنم. ولی بازم ممنون از این که برای همه زمینه‌ها وقت میذارید.

    من سایتم رو خودم ویرایش میکنم ولی بعد از خوندن مطلب بسیار ساده و کاربردی شما متوجه شدم از پایه طراحی من ایراد داره و ملاک اصلیم باید میزان محبوبیت مشتری مهم باشه. ریختیمون به هم. ولی لازم بود.
    دلیلش اینجاست!
    درستش میکنم. سپاس فراوان