آموزششبکه

آشنایی با رفع خطا Internal Server Error 500

گاهی اوقات پیش می آید که وب سایت مورد نظر شما بارگذاری نشده و به همین دلیل خطای Internal Server Error 500 برای شما نمایش داده می شود. لازم به ذکر است که اکثر مواقع خطای Internal Server Error 500 به دلیل اشکال در تنظیمات مربوط به وب ظاهر می شود. 

جالب و در عین حال لازم است بدانید که خطای Internal Server Error 500 به دلایل متعدد و متنوعی رخ می دهد. از جمله مهم ترین و رایج ترین دلایل بروز این خطا می توان به موارد گوناگونی نظیری نادرست بودن اعمال سطح دسترسی بر روی فایل ها و دایرکتوری ها، نادرست بودن Ownership در هاست، درخواست های غیر معتبر از جانب اسکریپت سایت واشاره نمود. 

گفتنی است که نام خطای مذکور موجب به اشتباه افتادن کاربران شده است. به گونه ای که بسیاری از افراد با دین این خطا تصور می کنند که مشکلی در سرور ظاهر شده است. اما جالب است بدانید که این تنها یک تصور آن هم از نوع اشتباه است. این خطا حاکی از وجود ایراد در سرور نبوده و با ایجاد تغییراتی در تنظیمات پیکربندی سایت قابل رفع است. 

همواره جزئیات دقیقی از خطاهای گوناگونی که در سایت مشاهده می شوند، در فایل Error Logs ذخیره شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است. در صورت مشاهده خطای Internal Server Error 500 می توانید با مراجعه به فایل مذکور کلیه اطلاعات مربوط به این خطار را کسب نموده و در رفع آن بکوشید. 

برای دسترسی به فایل نام برده به قسمت File Manager هاست خود مراجعه نمایید. 

Internal Server Error 500

روش های رفع خطای Internal Server Error 500

  • مشکل FollowSymlinks

در صورت بروز چنین مشکلی با خطای زیر مواجه خواهید شد:

[Sun jun 05 12:07:10 2011] [alert]

گفتنی است که خطای مذکور به سادگی قابل رفع بوده و بدین منظور کافی است به جای دستور FollowSymlinks در فایل مورد نظر از دستور مجاز SymlinksifOwnerMatches استفاده نمایید. با این کار خطای نام برده مرتفع خواهد شد. 

  • مشکل Syntax Not Closed

در صورت بروز مشکل فوق الذکر با خطای زیر رو به رو خواهید شد:

[Sun jun 05 12:11:38 2011] [alert]

لازم به ذکر است که رفع این خطا نیز بسیار ساده می باشد. برای این کار کافی است دستور <ifModule/> را به طور صحیح پایان دهید. 

<ifModule>ExampleRule<IfModule>

Internal Server Error 500

گفتنی است که این دسته از خطاها به علت دستورات اشتباه در فایل .htaccess رخ می دهند. نکته جالب در مورد این دسته از خطاهای Internal Server Error 500 این است که پیغام خطای ظاهر شده بر روی صفحه تا حد قابل توجهی کاربران را در تشخیص خطا و چگونگی رفع آن راهنمایی می کند. بنابراین با دقت در متن خطا می توان بدون هیچ دردسری به این مشکلات پایان داد. 

Improperly configured php.ini

جالب و در عین حال لازم است بدانید یکی از اصلی ترین دلایلی که منجر به وقوع خطای Internal Server Error 500 می گردد، اعمال کدهای نادرست در فایل .htaccess است. برای حل این مشکل کافی است فایل های مخفی .htaccess موجود در هاست را پیدا کرده و نسبت به بازگرداندن کدهای آن به حالت اولیه اقدام نمایید. 

گفتگو ها