آموزشبرنامه نویسی

نقد و بررسی دو تکنولوژی React Native و react js

React Native و react js

در سال ۲۰۱۱، تیم فیسبوک هنگام افزودن ویژگی‌ های جدید به اپلیکیشن متوجه شدند که به‌روزرسانی‌ های دائمی باعث کندی کار است. آنها مدل درستی داشتند اما رابط کاربری‌شان باید اصلاح می‌شد. در نتیجه، جوردن واک و تیمش لایبرری ری اکت جی اس را خلق کردند: یک لایبرری جاوا اسکریپت که سرعت جاوا اسکریپت را با روش جدیدی برای رندرکردن صفحات ترکیب می‌کرد و رابط کاربری پاسخگو و دینامیکی به‌دست می‌داد. در این مقاله آی تی پورت به معرفی مزایای و تفاوت های React Native و react js خواهیم پرداخت. با آی تی پورت همراه باشید.

در سال ۲۰۱۵، پس از خرید اینستاگرام توسط فیسبوک و دو سال بعد از آنکه فیسبوک محبوبیت ری اکت جی اس را با منبع باز کردنش افزایش داد، این شرکت ری اکت نیتیو را منتشر کرد. در مطلب پیش رو، مزایای کار با این دو پلتفرم را برمی‌شمریم و تصویری از تفاوت‌های آنها را پیش روی شما قرار خواهیم داد. در ادامه مقاله به صورت به صورت جداگانه به معرفی React Native و react js می پردازیم و سپس تفات ها این دو را شرح خواهیم داد.

ری اکت جی اس ( React js )

ری اکت جی اس یک لایبرری جاوا اسکریپت است که مسئولیت ایجاد سلسله مراتب کامپوننت‌های UI، یا به عبارت دیگر، رندرکردن کامپوننت‌های UI را برعهده دارد. این لایبرری هم از فرانت و هم سرورساید پشتیبانی می‌کند. همچنین، از آن می‌توان برای ایجاد رابط کاربری برای اپلیکیشن‌های موبایل و وبسایت استفاده کرد.

React Native و react js

مزایای کار با ری اکت جی اس( React js )

  • مدل شیء گرای سند (DOM) توافقنامه‌ای برای نمایش داده‌های ورودی و خروجی است. DOM مجازی ری اکت جی اس از مدل فول رفرش معمول سریع‌تر است، چرا که DOM مجازی تنها بخش‌هایی از صفحه را رفرش می‌کند. نحوه‌ی کار به این صورت است که ری اکت یک کش داده‌ی درون حافظه ایجاد می‌کند که تفاوت‌های حاصل را محاسبه و بعد DOM نمایش‌داده‌شده‌ی مرورگر را به‌راحتی به‌روزرسانی می‌کند. برنامه‌نویس کد را به‌گونه‌ای می‌نویسد که گویی کل صفحه در هر تغییر رندر می‌شود، در حالی که در حقیقت تنها آن زیرکامپوننت‌هایی که تغییر کرده‌اند رندر می‌شوند. این روش عملکرد و سرعت برنامه‌‌نویسی را افزایش می‌دهد.React Native و react js
  • ری اکت جی اس مفهوم معماری مبتنی بر کامپوننت را معرفی کرده است. این یعنی که در ری اکت جی اس می‌توانید کامپوننت‌های کدتان را دوباره استفاده کنید و به این ترتیب، مقدار زیادی در زمان صرفه‌جویی کنید.
  • از آنجایی که ری اکت جی اس قادر به رندر سمت سرور است، می‌تواند سئوی وب‌پیج/اپلیکیشن شما را بالا ببرد و ترافیک ارگانیک بیشتری را جذب کند. نحوه‌ی کار این است که وقتی بات گوگل از سروری که قبلاً محتوا و تصاویر را رندر کرده بازدید می‌کند، ایندکس‌کردن و کش‌کردن محتوا سریع‌تر می‌شود و این به‌شدت استراتژی کلی سئوی شما را تقویت می‌کند.
  • ری اکت جی اس سرعت دیباگ شما را بهتر می‌کند و در نتیجه، زندگی شما را به‌عنوان یک دولوپر بهبود می‌دهد.
  • خواندن ری اکت جی اس، حتی برای کسانی که با آن آشنا نیستند، آسان است. در بسیاری از فریم‌ورک‌ها شما مجبورید تعداد زیادی مفهوم جدید یاد بگیرید که فقط به درد همان فریم‌ورک می‌خورند. ری‌ اکت جی اس برعکس است.
  • با استفاده از ری اکت جی اس شما از تمام مزایای جاوا اسکریپت و اکوسیستمش بهره می‌برید.

ری اکت نیتیو – React Native

ری اکت نیتیو فریم‌ورکی است برای ساختن اپلیکیشن‌های نیتیو با استفاده از جاوا اسکریپت. ری اکت نیتیو به کامپوننت‌های اپلیکیشن نیتیو کامپایل می‌شود و این به شما امکان می‌دهد که اپلیکیشن‌های موبایل نیتیو بسازید.

React Native و react js

مزایای کار با ری اکت نیتیو

  • ری اکت نیتیو شامل ماژول‌های نیتیو و کامپوننت‌های نیتیوی است که عملکرد را بهبود می‌دهند. برخلاف Cordova، PhoneGap، و سایر فریم‌ورک‌های میان‌پلتفرمی که کدها را از طریق WebView رند می‌کنند، ری اکت نیتیو کامپوننت‌های کد خاص را با APIهای نیتیو رند می‌کند.
  • ری اکت نیتیو تمام مزایای ری اکت جی اس را دارد. ری اکت جی اس روی UI بهتر تمرکز دارد، بنابراین شما از آن مزایا هم بهره‌مند خواهید بود.
  • نیازی نیست که اپلیکیشن‌های مشابه را برای IOS و اندروید به‌صورت جداگانه بسازید، چون ری اکت نیتیو به شما امکان می‌دهد که از لایه‌ی منطق عمومی دوباره استفاده کنید.
  • ساختار مبتنی بر کامپوننت ری اکت نیتیو بیش از بیشتر از فریم‌ورک‌های هیبرید به دولوپر امکان می‌دهد که اپلیکیشن‌ها را با رویکردی چابک‌تر و با سبک وب و بدون وب بسازد.
  • اگر کار با جاوا اسکریپت را بلد باشید، یادگیری ری اکت نیتیو آسان می‌شود. این یعنی که دولوپر وب فرانتاند می‌تواند دولوپر موبایل باشد. تنها چیزی که برای کار با ری اکت نیتیو باید بدانید جاوا اسکریپت، APIهای پلتفرم، کمی UI نیتیو، و سایر الگوهای طراحی خاص پلتفرم است.
  • نیازی نیست کل اپلیکیشن‌تان را عوض کنید، کافی است کامپوننت‌های UI ری اکت نیتیو را بدون بازنویسی به کد فعلی‌تان اضافه کنید.
  • اکوسیستم ری اکت نیتیو حامی لایبرری‌های کامپوننت UI است. دولوپرها می‌توانند از این قابلیت برای دسترسی به یک تجربه‌ی خوب UI استفاده کنند.

تفاوت‌های React Native و react js

React Native و react js

اگرچه ری اکت جی اس و ری اکت نیتیو ( React Native و react js ) شباهت‌های زیادی دارند، چند تفاوت اساسی هم میان آنها دیده می‌شود:

  • ری اکت جی اس را می‌توان مشتق پایه‌ی DOM ری اکت برای پلتفرم وب دانست، در حالی که ری اکت نیتیو خودش مشتق پایه است. این یعنی در حالی که سینتکس و جریان کاری یکسان است، کامپوننت‌ها با هم تفاوت دارند.
  • ری‌ اکت جی اس در نهایت یک لایبرری جاوا اسکریپت است که به برنامه‌نویس امکان می‌دهدلایه‌ی UI با عملکرد بالا و درگیرکننده درست کند. ری اکت نیتیو پلتفرم کاملی است برای ساختن اپلیکیشن‌های موبایلی نیتیو میان‌پلتفرمی، چه برای وب، چه برای IOS و چه اندروید.
  • کد مرورگر در ری اکت جی اس از طریق DOM مجازی رندر می‌شود، در حالی که ری اکت نیتیو از API DOM نیتیو برای رندر کامپوننت‌ها روی موبایل استفاده می‌کند.
  • ری اکت جی اس از HTML استفاده می‌کند اما برای کار با ری اکت نیتیو باید با سینتکس ری اکت نیتیو آشنا شوید. در مجموع، ری اکت برای ساختن UI دینامیک و برای رابط کاربری وبسایت ایده عالی است،
  • برای ایجاد استایل در ری اکت جی اس از CSS استفاده می‌شود، در حالی که ری اکت نیتیو برای این منظور از استایل‌شیت استفاده می‌کند.
  • در ری اکت جی اس، مانند آنچه در توسعه‌ی وب رخ می‌دهد، می‌توان انیمیشن را با کمک CSS انجام داد، در حالی که در ری اکت نیتیو برای انیمیشن در میان کامپوننت‌های ری اکت نیتیو از API انیمیت‌شده استفاده می‌شود.
  • اگر به‌دنبال ایجاد UI دینامیک و پاسخگو برای رابط‌های کاربری وب هستید، بهترین ابزارتان ری اکت جی اس است، اما اگر می‌خواهید حسی نیتیو به اپلیکیشن موبایلتان بدهید، سراغ ری اکت نیتیو بروید.

نمونه کارهای react js و React Native

همانطور که گفته شد React Native و react js با یکدیگر تفاوت های اساسی دارد برای درک بهتر این تفاوت های بد نیست برخی از نمونه کارهای React Native و react js را مشاهده کنید. برای مشاهده پیش نمایش هر نمونه کار بر روی نام آن کلیک نمایید.

نمونه کار React Native شماره یک  | React App Builder – SaaS – Unlimited number of apps 

React App Builder - SaaS - Unlimited number of apps

نمونه کار React Native شماره دو | Material Kit React Native

Material Kit React Native

نمونه کار React Native شماره سه | Argon React Native

Argon React Native

 

نمونه کار React Native شماره چهار | Social Chat App Template

Social Chat App Template

نمونه کار react js شماره یک | Shards

react templates Shards

نمونه کار react js شماره دو | Material Dashboard React

Material Dashboard React

نمونه کار react js شماره سه | Tabler React

Tabler React

نمونه کار react js شماره چهار | Black Dashboard React

Black Dashboard React

 

گفتگو ها
    باب

    معرفی خوبی بود استفاده کردیم
    نمونه کار شماره دو react js خیلی جالب بود. ای کاش نمونه کارهای بیشتری معرفی می کردید

    محمد

    با آمدن React Native خیلی ها از دست جاوا راحت شدن و دیگه برای نوشن اپلیکیشن موبایل لازم نیست به زبان جاوا مسلط باشیم