آموزشتجارت الکترونیک

روند هک شدن رمز پویا به چه صورت می باشد؟

هک شدن رمز پویا

رمز پویا امنیت مطلق را به ارمغان نمی آورد و احتمال هک شدن رمز پویا وجود دارد. دلیل اصلی هک شدن رمز پویا ناآگاهی کاربران در خصوص نحوه عملکرد درگاه های پرداخت اینترنتی می باشد اما به راستی چگونگی و روند هک شدن رمز پویا به چه صورت می باشد؟ در این مطلب آموزشی آی تی پورت به این موضوع پرداخته ایم و در ادامه به چند نکته کلیدی جهت جلوگیری از هک شدن رمز پویا اشاره کرده ایم.

با آی تی پورت همراه باشید.

رمز پویا چگونه هک می شود؟

اغلب هک های در هنگام تخفیف های شگفت انگیز و یا فروش محصولات غیر قانونی مانند خرید ماهواره جیبی، خرید مشروبات الکلی، خرید مواد مخدر، خرید حیوانات کمیاب و حتی کمک های ناچیز به خیریه ها رخ می دهد. پس از آنکه کاربر متقاعد شود باید پرداخت اینترنتی انجام دهد، هکر در هنگام پرداخت خرید اینترنتی، صفحه درگاه پرداختی که به کاربر نمایش می دهد یک صفحه واسط برای خرید خواهد بود. تفاوت هک کردن رمز پویا با صفحات فیشینگ قدیمی در این می باشد تمامی اطلاعات از یک درگاه واقعی برای کاربر ارسال می شود و درصورتی که کاربر شماره کارت، رمز CVV2 و یا تاریخ انقضاء کارت را اشتباه وارد نمایید پیغام خطا دریافت خواهد کرد چرا که تمامی اطلاعات وارد شده توسط کاربر با درگاه اصلی بانک چک می شود با این تفاوت که این صفحه واسط این اطلاعات را به سرقت می برد.

هک شدن رمز پویا

برای درک بهتر موضوع یک مثال میزنیم فرض کنید شما در حال پرداخت مبلغ ده هزارتومان برای خرید بسته آموزشی آی تی پورت می باشید و پس از اینکه اطلاعات کارت و رمز پویا خود را در درگاه واسط (درگاهی که کاربر می بیند و در آن اطلاعات وارد می کند) وارد کردید این اطلاعات در همان لحظه به سرقت رفته و در درگاه اصلی که شما قادر به مشاهده آن نمی باشید استفاده می شود و خرید اصلی در آنجا انجام می شود با این تفاوت که دگیر شما مبلغ ده هزار تومان پرداخت نمی کنید بلکه ممکن است در حال خرید با مبلغ ۱۰ میلیون تومان باشید و پس از انجام خرید اینترنتی مبلغ ۱۰ میلیون تومان از حساب شما کسر خواهد شد و دوم اینکه در درگاه پرداخت اصلی قرار نیست این پول به حساب آی تی پورت واریز شود بلکه به حساب هکر واریز می شود.

این درگاه پرداخت اینترنتی واسط که کاربر آن را مشاهده می کند صرفا اطلاعات را به درگاه اصلی منتقل می کند و پاسخ ها را از درگاه اصلی دریافت و به کاربر نمایش می دهد.

هک شدن رمز پویا

اقداماتی که برای جلوگیری از هک شدن باید انجام دهیم

مورد اول: یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از هک شدن رمز پویا می توانید انجام دهید اختصاص دادن یک کارت مخصوص برای خریدهای اینترنتی می باشد و همیشه تلاش نمایید موجودی آن بیش از مبلغ خرید شما نباشد. برای اینکار می توانید پس از اطلاع از مبلغ مورد نیاز برای خرید با استفاده از اپلیکیشن بانکی خود به اندازه مبلغ مورد نیاز عملیات کارت به کارت را انجام دهید و سپس با کارت مخصوص اقدام به خیرید نمایید.

مورد دوم: باید توجه داشته باشید سایتی که از آن در حال خرید می باشید دارای نماد اعتماد الکترونیکی و یا نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال و یا نماد اعتماد درگاهای واسط مانند پی پینگ، زرین پال وباشد.

مورد سوم: در هنگام پرداخت هزینه خرید به آدرس درگاه پرداخت توجه نمایید و از اینکه آدرس آن، صرفاً و بدون هیچ حرف یا علامت اضافه و کم، با کلمه https شروع و صرفاً با عبارت shaparak.ir. به پایان می‌رسد اطمینال حاصل کنید.

به نظر شما چه اقدامات دیگری را می توانیم انجام دهیم تا از هک شدن خود جلوگیری نماییم؟

همچنین مطالعه مطلب آموزشی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک تحت عنوان “نکات امنیتی پرداخت وجه خریدهای اینترنتی” و مطلب آموزشی “توجه به نکات مهم در هنگام خرید اینترنتی” پیشنهاد می شود.

گفتگو ها
    امین

    کلا هر روشی رو پیاده کنند برای جلوگیری از سرقت رمز کارت باز افرادی پیدا میشن که راه حل جایگذین پیدا کنن
    ممنون حسین استفاده کردیم فقط در مورد راه های جلوگیری برای هک شدن این مورد رو هم می تونستی اضافه کنی که فروشگاهی که برای خرید انتخاب می کنند شناخته شده باشه و از هر جایی اقدام به خرید نکنند

    رحیمی

    یعنی واقعا مشروب و کوکایین رو هم میشه اینترنتی خرید؟ من آدرس سایت خرید کوک می خوام ؟ :))
    اونی که نمی تونه تشخیص بده آدرس درگاه پرداخت جعلی هست باید سرش بیاد تا درس بگیره تا دوباره سرش کلاه نره

    فرشته تنها

    کسی که اینقدر حرفه ای کارت خالی می کنه واقعا کار درسته
    واقعا حیف این هوش زرنگی نیست

    اقای رحیمی مشکل اینجاست ۷۰ درصد مردم اصلا اطلاع از اینکه ادرس سایت را چه جوری تشخیص بدن ندارن ..حتی اگه یه بار سرش اومده باشه ..اطلاع رسانی ها جایی باید باشه نیست ..مثلا این اموزش را باید رو کارت عابر ثبت کنن با اون که اخرش باز هم سرش کلاه میره و بعد بهانه میگیره کارت جلوم نبود ..خنگی و فرهنگ خودمون را با زبان ساده عنوان کردم