آموزشمهارت های فردی

فن بیان چیست و چگونه فن بیان قوی داشته باشیم؟

فن بیان

همه ما دوست داریم مهارت با اعتماد به نفس حرف زدن را بیاموزیم. فن بیان قوی به ما کمک می کند تا عقاید، مفهوم جملات و حرف هایمان را به راحتی و بدون استرس برای دیگران شرح دهیم. بیان قوی علاوه بر اینکه شما را فردی جذاب جلوه می دهد می تواند موقعیت کاری و اجتماعی شما را در زندگی بهبود بخشد.

فن بیان چیست

فن بیان نوعی مهارت ارتباطی است و در واقع به معنای توانایی صحبت کردن با دیگران و برقراری ارتباط با آنها است. این مهارت به شما کمک می کند که فارغ از سن و سال مخاطب و موقعیت خود و موضوع مورد بحث، منظور و کلام خود را بدون دردسر به دیگران برسانید و یک گفتگوی دلپذیر را رقم بزنید.

جنبه های مهم در تقویت فن بیان

یکی از موارد مهم برای داشتن فن بیان موثر تنظیم تن صدا است. همانطور که می دانید تن صدای هر کس ویژگی هایی از شخصیت افراد را نمایان می کند. مثلا افرادی که مضطرب هستند و از خودشان مطمئن نیستند با تردید و با صدای لرزان صحبت می کنند در حالی که صدای بلند و شیوا نشان دهنده اعتماد به نفس بالا است.

از جنبه های مهم در تقویت فن بیان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فن بیان

 کنترل احساسات

بسیار مهم است که در هنگام حرف زدن و برقراری ارتباط با دیگران توانایی کنترل هیجانات خود را داشته باشید. ممکن است برای بیان عقیده خود بسیار شوق داشته باشید یا چیزی خلاف حقیقت بشنوید. به یاد داشته باشید هیچ عقیده ای آنقدر ارزش ندارد که از کوره در بروید و به دیگران و افکارشان ناسزا بگویید.

بیان واضح و شفاف

از مثال های ملموس به جای اصطلاحات پیچیده استفاده کنید. کلمات سنگین و دشوار به کار نبرید. دستور زبان را رعایت کنید و جملات خود را نیمه تمام باقی نگذارید. روان و ساده سخن گفتن خود می تواند بسیار کمک کننده باشد.

تنظیم سرعت حرف زدن

سرعت ادای کلمات بسیار مهم است. برای داشتن یک بیان قوی لازم است نه آنقدر تند و سریع حرف بزنید که مخاطب جزییات حرف های شما را از یاد ببرد و نه آنقدر کند که حوصله شنونده سر برود و برای تمام شدن مکالمه لحظه شماری کند.

دایره کلمات

حتما برایتان پیش آمده است که هنگام مشاهد بحث دیگران، احساس می کنید نظر متفاوتی دارید و دلتان می خواهد آن را بیان کنید، اما کلمات کافی که منظور شما را به خوبی برسانند در اختیار ندارید. داشتن یک دایره لغت غنی به شما کمک می کند تا ایده‌ ها و نظرات خود را بهتر و دقیق تر بیان کنید. مطالعه و به خاطر سپردن جملات کلیدی در افزایش دایره لغات نقش بسزایی دارد.

فن بیان

تمرین هایی برای افزایش فن بیان

خبر خوب این است که داشتن فن بیان قوی یک آرزو یا خواسته دور از دسترس نیست. فن بیان یک مهارت است و با انجام تمرینات فن بیان می توان آن را تقویت کرد. از راه های تقویت فن بیان می توان به روش های زیر اشاره کرد:

ضبط کردن صدا

درباره یک موضوعی که در آن دانش کافی دارید یک متن گفتگو محور بنویسید. خودتان را در شرایطی تصور کنید که قرار است افکارتان را بیان کنید یا از عقاید خود دفاع کنید. به مدت ۳ تا ۵ دقیقه صحبت کنید و صدای خود را ضبط کنید. در زمان ضبط صدا به اینکه صدا در حال ثبت شدن است توجه نکنید و خود واقعی‌ باشید. سپس صدا را گوش دهید و اشکالات کار را مشخص کنید.

یادداشت کردن ایده ها

خودتان را با نوت برداری از ایده ها و اتفاقات روزمره درگیر کنید. سعی کنید برای هر موضوعی که به ذهنتان می رسد یک پاراگراف توضیح جذاب بنویسید. از این جملات در طول روز برای ایجاد بحث با دیگران استفاده کنید.

فن بیان

حریف تمرینی داشته باشید

اگر می خواهید فن بیان قوی و موثری داشته باشید باید همه گفتگوها را به شکل زمین تمرین ببینید. شروع کننده بحث و گفتگو باشید و روی بیان خود، لحن و صدا و محتوای گفتگو تمرکز کنید. گفتگو را طوری پیش ببرید که از کلمات و عبارات جدیدی که یاد گرفته اید نیز استفاده کنید. از دوستان خود بخواهید که در تمرین گفتگو با شما مشارکت داشته باشند و در پایان اشکالات کار را با یکدیگر بررسی کنید.

به شما همراهان خوب آی تی پورت مقاله آموزشی ” چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم؟ ” پیشنهاد می کنیم مطالعه فرمایید. در این مقاله به چند نکته کلید جهت تقویت فن بیان پرداخت شده است.

گفتگو ها
    lpsk

    سلام.
    مطلب مفیدی بود.

    اولین بار بود که به سایت شما سر میزدم

    موفق باشید.

    خرید زیتون متوسط

    سلام.
    عالی بود.

    موفق باشید.