آموزشگوناگون

آموزش رجیستر گوشی و نکات مهم طرح رجیستری

رجیستر گوشی

طرح رجیستر گوشی اولین بار در سال ۸۵ در ایران فعال شد. اما این طرح در سال ۸۶ به دلیل اشکالاتی که داشت متوقف شد. این طرح از سال ۹۶ پس از برطرف شدن مشکلات آن به اجرا در آمد و همچنان در حال اجرا نیز می باشد.

طرح رجیستری طرحی برای مبارزه با قاچاق و دزدی گوشی های هوشمند بود این طرح از سال ۹۶ به صورت جدی از طریق گمرک ایران دنبال شد. پیش از انجام این طرح کاربرانی که از گوشی های دزدی استفاده می کردند مشکلی نداشتند اما پس از طرح رجیستر گوشی موبایل دیگر گوشی های دزدی یا قاچاق قابل استفاده برای این کاربران نخواهد بود.

 روش استعلام رجیستر گوشی با کد IMEI:

برای استعلام رجیستر گوشی ابتدا باید #۷۷۷* را شماره گیری کنید تا وارد سامانه همتا شوید سپس باید گزینه ۱ را وارد کنید تا سامانه از شما IMEI  گوشی را بخواهد. این IMEI گوشی یک کد است که بر روی جعبه گوشی درج شده است اما اگر جعبه گوشی را در دسترس ندارید می توانید #۶۰* را شماره گیری کنید. پس  از مدتی از سامانه #۷۷۷* یک پیام مبنی بر ثبت بودن یا نبودن گوشی در طرح رجیستر گوشی به شما ارسال می شود همچنین در پایان پیام یک متن مبنی بر اینکه قبلا این گوشی در بازار ایران روشن بوده یا نه به شما ارسال خواهد شود. همچنین لازم به ذکر است که طرح رجیستری برای گوشی هایی است که هنوز سیم کارت وارد آنها نشده است در صورتی که قبلا گوشی روشن بوده باشد نشان دهنده این است که قبلا از این گوشی استفاده شده و در طرح رجیستری فعال بوده است.

رجیستر گوشی

آیا کاربران فعلی گوشی های هوشمند با شروع طرح رجیستری گوشی به مشکل برمی خورند:

اگر کاربران گوشی ها را به صورت رسمی خریداری کرده باشند و قبلا از شروع طرح رجیستری گوشی گوشی هوشمند  در آن سیم کارت انداخته باشند واز گوشی استفاده شده  باشد به مشکل خاصی برخورد نمی کنند اما پس از شروع طرح رجیستری گوشی تمامی گوشی های هوشمند باید قبل از فعال شدن در طرح رجیستری ثبت نام کنند. طرح رجیستر گوشی در ارتباط با گوشی های است که پس از طرح روشن نشده اند و سیم کارت های ایرانی در آنها استفاده نشده است.

تکلیف گوشی مسافران خارج از کشور و گوشی دست دوم می خرند چیست:

کسانی که با خود گوشی هوشمندی را وارد ایران می کند و مسافر هستند موظف هستند این مسئله را به گمرک کشور اطلاع بدهند تا گوشی آن ها در سامانه همتا ثبت شود در غیر این صورت این گوشی در سامانه رجیستر گوشی همراه ثبت نیست و در داخل ایران بلا استفاده می شود این گوشی های هوشمند در ایران در صورتی که در سامانه همتا ثبت نشوند تنها ۳۰ روز قابل استفاده هستند. این افراد باید برای ثبت نام با پاسپورت به فرودگاه ورودی کشور بروند و پس از پرداخت هزینه و دریافت کد IMEI از ثبت شدن گوشی درسامانه همتا مطمئن شوند.

رجیستر گوشی

برای رجیستر گوشی های دست دوم باید انتقال مالکیت از یک شماره موبایل به شماره موبایل جدید صورت گیرند وگرنه پس از قرار گیری شماره جدید در گوشی ، گوشی موبایل قفل می شود. برای رجیستر گوشی دست دوم  باید دوباره کد #۷۷۷* را شماره گیری نمایید تا به سامانه همتا متصل شوید و روی گزینه سوم انتقال مالکیت کلیک کنید و کد IMEI که تحت مالکیت سیم کارت شما است را وارد نمایید و گزینه ارسال را بزنید . در مرحله بعدی رجیستری گوشی شماره موبایل خریدار را وارد کنید حال یک پنجره برای انتقال مالکیت رجیستر گوشی باز می شود عدد ۱ را بزنید  و گزینه ارسال را کلیک کنید. در مرحله بعدی یک پیامک مبنی بر انتقال مالکیت طرح رجیستر گوشی ارسال می شود. همچنین می توانید برای انتقال مالکیت گوشی به وب سایت سامانه همتا بروید و از طریق وب سایت به انتقال مالکیت یا ثبت طرح رجیستر گوشی اقدام کنید و حتما نیازی نیست که این عمل را از طریق کد USSD انجام دهید.

فعالسازی تلفن همراه از طریق سامانه همتا

رجیستر گوشی

  خریدار تلفن همراه، می توانند برای فعالسازی شماره IMEI ، کد فعالسازی و شماره تلفـن همراه خود را از طریق WEB به سامانه همتا ارسال نماید. سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعالسازی ارسال شده، تجهیز موردنظر را برای شماره تلفن خریدار فعال نموده و اطلاعات IMEI و شماره سیمکارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می‌رساند. پس از فعالسازی دستگاه، با مراجعه به یکی از درگاه‌های سامانه همتا می‌توانید از خدماتی نظیر مشاهده اطلاعات تجهیزات فعال سیم‌کارت خود، اعلام سرقت، مشاهده تاریخچه تجهیز و… بهره‌مند شوید.

گفتگو ها
    حقیقتی

    سلام