آموزششبکه

چگونه مانند یک حرفه ای در گوگل جستجو کنیم؟

آموزش جستجو در گوگل

به عنوان یکی از کاربران اینترنت حتماً می دانید که بهترین موتور جستجو که علاقه مندان زیادی هم دارد، گوگل است. در این بخش قصد داریم تا شما را با آموزش جستجو در گوگل آشنا کنیم تا بتوانید با استفاده از ترفندهای جستجو در گوگل همانند افراد حرفه ای سرچ کنید و اطلاعات مورد نیازتان را به سرعت بدست آورید. در این بخش چند روش را خدمتتان توضیح خواهیم داد.

آموزش جستجو در گوگل

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱: استفاده از عبارات خاص و متفاوت در جستجو

هنگامی که یک عبارت مثل کلمه «گل» را در گوگل سرچ می کنید، صدها صفحه پیش روی شما قرار می گیرد و این موضوع بیشتر باعث سردرگمی شما خواهد شد. پس عبارت جستجو را کامل تر بیان کنید. مثلاً «گل زنبق». با این سیستم تعداد صفحات برای شما خیلی کمتر می شود و اگر منظور شما خاص تر است، مثلاً می توانید بنویسید «گل زنبق بنفش ایرانی». قطعاً با این عبارت به سرعت به نتیجه مورد نظر خود می رسید.

آموزش جستجو در گوگل

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۲: استفاده از اپراتورهای جستجو در گوگل

اپراتورهای جستجو در گوگل شامل علائم، کدها و کلماتی است که می توانید در عبارت جستجوی خود وارد کنید تا نتایج دقیق‌تری را دریافت کنید.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۳: استفاده از علامت نقل قول ” “

کلمه کلیدی را در علامت نقل قول قرار دهید. مثلاً “گل زنبق بنفش” در این صورت گوگل تنها صفحاتی را به شما نمایش می دهد که این کلمه در آن ها ذکر شده است.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۴: خارج کردن یک کلمه از نتایج یک جستجو با علامتگر –

به عنوان مثال وقتی یک عبارت مثل روابط نهنگ سفید-بازی را در گوگل سرچ می کنید، در این صورت فقط صفحاتی که حاوی عبارت نهنگ سفید است را نشان می دهد و بازی نهنگ آبی که معمولاً در جستجوها پدیدار می شود را نمایش نمی دهد.

آموزش جستجو در گوگل

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۵: تاکید بر یک کلمه با استفاده از عملگر +

به طور مثال شما قصد تماشای فیلم هری پاتر را دارید و در گوگل سرچ می کنید: هری پاتر و مطالب زیادی در مورد شخصیت، کتاب و مجموعه ی فیلم برای شما نمایش داده می شود. با استفاده از عبارت هری پاتر+قسمت ۷، گوگل به شما فقط قسمت ۷ آن را نمایش می دهد.

آموزش جستجو در گوگل

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۶: عدم استفاده از حروف اضافه همانند: از، در، به

مثلاً مسیر مشهد به تهران را باید به صورت مسیر مشهد تهران سرچ کرد، چون گوگل حرف های اضافه را نیز در جستجوهایش به شما نشان می دهد.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۷: استفاده از عبارت site

اگر به دنبال یک سایت خاص هستید، می توانید از عبارتsite مقابل جستجوهایتان استفاده کنید، مثال برای یافتن سایت مایکروسافت می نویسید: site:Microsoft

در این صورت در نتایج جستجو شاهد هستید که گوگل سایت مایکروسافت را به شما نمایش می دهد.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۸: استفاده از عملگر *

فرضاً شما به دنبال اطلاعاتی جدید در مورد برنامه آفیس هستید و نمی خواهید اطلاعات و آموزش های سایت های دیگر را ببینید و فقط اطلاعات اصلی سایت مایکروسافت را نیاز دارید. در این صورت در جستجوهایتان می نویسید: Microsoft * office

آموزش جستجو در گوگل

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۹: استفاده از کلمه «یا» که به عنوان عملگر or گوگل نیز شناخته می شود.

مثلاً می نویسید سفر به دبی یا ترکیه و گوگل در نتایج جستجو برای شما فقط صفحاتی که پیرامون سفر به این دو کشور است را نشان می دهد.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۰: استفاده از عبارت Exact Match

این عبارت هنگامی کاربرد دارد که در جستجوهایتان یک بخش خاص را نمی خواهید ببینید. مثلاً عبارت travel to turkiye exact match Antalya

در این عبارت جستجو شما به دنبال سفر به ترکیه هستید اما شهر آنتالیا جزء انتخاب سفر شما نیست و به این ترتیب گوگل آنتالیا را برای شما از جستجوهایش حذف خواهد کرد.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۱: استفاده از عملگر |

این عملگر نتیجه ی همان عملگر (یا) را به شما می دهد، هنگامی که بین دو سایت مثلاً اینستاگرام یا فیس بوک می خواهید وارد شوید اینگونه می نویسید: instagram| facebook

که در نتایج جستجو فقط این دو سایت را برای شما نمایش می دهد.

آموزش جستجو در گوگل

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۲: سفارشی سازی جستجو با عملگر نقل قول و یا

هنگامی که می خواهید جستجوهای شما به صورت سفارشی یکی از این دو عبارت را در بر بگیرد با عملگر ” “و عملگر or استفاده می کنید.

مثال “instagramor  “facebook”

که با این عبارت جستجو به صورت سفارشی فقط این دو سایت در جستجوهایتان نمایش داده می شود.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۳: پیدا کردن وب سایت های مرتبط با عبارت related

هنگامی که قصد دارید وب سایتی را مثل فیس بوک در گوگل سرچ کنید، از عبارتrelated  استفاده می کنید، مثلاً می نویسید: related facebook.com

ازین طریق گوگل سایت های شبیه به فیس بوک را به شما نمایش می دهد.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۴: استفاده از عبارت « درمورد » یا info

فرضاً در مورد سایت مایکروسافت اطلاعاتی لازم دارید و در گوگل می نویسید: info Microsoft

گوگل به شما اطلاعاتی در مورد سایت مایکروسافت ارائه می دهد.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۵: استفاده از دامنه های .com .ir .us .org

با این شیوه شما می توانید یک سایت را در یک دامنه ی بخصوص جستجو کنید. مثلاً بنویسید site .us

و گوگل سایت هایی با دامنه .us به شما نشان می دهد.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۶: سرچ موضوع سایت با دامنه

مثلاً شما به دنبال سایت وزارت بهداشت هستید ولی اسم سایت به انگلیسی را نمی دانید، چون وزارت بهداشت یک نهاد دولتی ایرانی است پس لازم است از دامنه .ir استفاده کنید. به همین ترتیب عبارت وزارت بهداشت .ir را در گوگل سرچ می کنید تا سایت اصلی را به شما نمایش دهد.

آموزش جستجو در گوگل

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۷: استفاده از در جستجو

هنگامی که می خواهید مطالب مرتبط با یک هشتگ خاص در اینترنت را بخوانید با نوشتن # می توانید تمام نوشته های پیرامون آن را بخوانید و ببینید.

مثلاً #undersea در این هشتگ شما تمام مطالب، عکس ها و فیلم های مرتبط با دریا را مشاهده می کنید.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۸: استفاده از عبارت intitleیا تیتر

با استفاده از این عبارت می توانید تیتر تمامی مطالبی که حاوی کلمه مورد نظر شماست را ملاحظه نمایید. مثلاً می خواهید اخبار روز پیرامون تحریم را سرچ کنید در گوگل می نویسید تحریمintitle:

و به این ترتیب گوگل تمامی تیتر مطالبی که حاوی واژه تحریم باشد را به شما نمایش می دهد.

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۱۹: استفاده از جستجوی صوتی گوگل

استفاده از جستجوی صوتی در گوگل: با استفاده از علامت میکروفون که در صفحه جستجو مشاهده می کنید، می توانید عبارت مورد نظر خود را به بیان صریح بگویید تا گوگل آن را در جستجوهایتان نمایش دهد.

آموزش جستجو در گوگل

آموزش جستجو در گوگل، ترفند ۲۰: استفاده از جستجوی تصویری گوگل

در جستجوی تصویری گوگل مثلاً اطلاعاتی راجع به یک عکس نیاز دارید و یا فرضاً گلی را در طبیعت دیده اید و اسمش را نمی دانید، کافیست در قسمت جستجوی تصویری گوگل یک عکس از گل را بارگزاری نمایید تا گوگل تمام اطلاعات راجع به آن را به شما نمایش دهد.

گفتگو ها