آموزشبرنامه نویسی

معرفی زبان برنامه نویسی پرل و مزایای آن

زبان برنامه نویسی پرل

زبان برنامه نویسی پرل یکی از زبان های برنامه نویسی رایج است که به سبب امکانات ویژه ای که دارد، به یکی از زبان های پرطرفدار تبدیل شده است. این زبان برنامه نویسی در مقایسه با سایر زبان ها امکانات خاصی دارد که باعث شده آینده شغلی مناسب تری پیدا کند. در این مطلب آی تی پورت با زبان برنامه نویسی پرل و ویژگی های و آینده شغلی آن آشنا خواهیم شد.

تاریخچه زبان perl

زبان perl در سال ۱۹۸۷ توسط شخصی به لری وال طراحی شد. این زبان شباهت های زیادی به زبان های C، LISP و AWK دارد. زبان perl در سال ۱۹۸۸ توسط لری وال به همه معرفی شد و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت. این زبان می تواند در سیستم عامل های زیادی به کار گرفته شود.

زبان برنامه نویسی پرل

پرل یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که نام آن برگرفته از Practical Extraction and Report Language می باشد. زبان پرل توسط شخصی به نام لری وال نوشته شد. زبان برنامه نویسی پرل دارای کاربردهای زیادی است و در موقعیتی که بتوانید از زبان های برنامه نویسی دیگر استفاده کنید، زبان پرل قابل استفاده است. کسانی که با زبان برنامه نویسی پرل کار کرده باشند می دانند که این زبان بیشتر متأثر از زبان C است. زبان برنامه نویسی پرل کاربردهای زیادی در کار با فایل های متنی از جمله تنطیم، ویرایش و مدیریت دارد. برای کارهای شبکه ای، database، کار با HTML، system management task، access و … هم می توانید از این زبان استفاده کنید.

زبان برنامه نویسی پرل

کاربرد پرل

کاربردهای پرل بر کسانی که با این برنامه آشنایی دارند، پوشیده نیست. اما اگر تا به حال با این برنامه کار نکرده‌اید و از خصوصیات و کاربردهای آن در فعالیت‌های روزمره باخبر نیستید، این متن را مطالعه کنید تا با مهم‌ترین کاربردهای زبان برنامه‌نویسی پرل آشنا شوید.

زبان برنامه‌نویسی پرل در زمینه‌هایی از جمله تحقیقاتی، فعالیت‌های نظامی، هوش مصنوعی، تحقیقات ژنتیکی، فعالیت‌های گسترده اینترنتی و … کاربرد دارد. شما به‌وسیله ی زبان برنامه نویسی پرل به‌سادگی می‌توانید کارهای مربوط به نوشتن بانک اطلاعاتی، وب سرور، سیستم‌عامل، صفحه گسترده و … را انجام دهید. این زبان با توجه به قدرت پردازش بسیار بالایی که دارد برای پردازش متن‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یادگیری زبان برنامه نویسی پرل

شاید تصور کنید که یادگیری زبان برنامه نویسی پرل با توجه به پیشرفته بودن و قدرت بالای آن کار سختی باشد؛ در صورتی که چنین نیست. پرل یکی از زبان های برنامه نویسی است که در مقایسه با سایر زبان ها می تواند برنامه ی خوبی برای شروع یادگیری باشد. بنابراین کسانی که سابقه ی کار با برنامه هایی همچون C یا sed را دارند، می توانند این برنامه را با سرعت بیشتری یاد بگیرند. کسانی که با سیستم یونیکس کار کرده باشند، می توانند این زبان را بهتر یاد بگیرند و به راحتی کد افراد دیگر را بخوانند.

زبان برنامه نویسی پرل

علت استفاده از پرل

مسلماً زبان برنامه نویسی perl در مقایسه با زبان های دیگر مزایایی دارد که باعث محبوبیت آن در بین برنامه نویسان شده است.

۱-یکی از مهم ترین دلایل استفاده از زبان برنامه نویسی پرل آسان بودن کار با آن است. کسانی که از برنامه هایی مثل C به علت حجم بالای کد نویسی خوششان نمی آید، می توانند از زبان perl استفاده کنند.

۲-در زبان برنامه نویسی perl می توانید در صورت بروز مشکلاتی در کد نویسی از راهنماهای آنلاین استفاده کنید. همیشه منابعی وجود دارند که می توانند مشکل شما را حل کنند.

۳- پرل راه حل های زیادی را برای انجام کارها پیش روی شما قرار می دهد.

۴- یکی از مزایای زبان برنامه نویسی perl در مقایسه با زبان برنامه نویسی C این است که این زبان مستقل از سکو است. به این معنی که شما به راحتی می توانید برنامه مورد نظرتان را در سکوهای مختلف انجام دهید.

۵- پرل یک زبان مفسردار است.

۶- برنامه پرل open source است.

زبان برنامه نویسی پرل

آینده شغلی زبان برنامه نویسی پرل

همانطور که دیدید زبان برنامه نویسی پرل کاربردهای زیادی دارد. کسانی که این زبان را آموزش ببینند، می توانند در زمینه های مختلف تحقیقاتی و کامپیوتری فعالیت کنند. از آنجایی که این روزها اکثر تحقیقات و پژوهش ها بوسیله سیستم های کامپیوتری انجام می شوند، شما با آموزش این برنامه می تواند یک آینده شغلی خوب و مناسب در زمینه های مختلف برای خود ایجاد کنید.

گفتگو ها
    محمد داود

    خیلی ممنون از این مقاله