آموزششبکه

معرفی کامل و جامع دوره های آموزشی میکروتیک و بررسی بازار شغلی آن

دوره های آموزشی میکروتیک

در دوره های آموزشی میکروتیک نحوه ی طراحی و مدیریت شبکه‌هایی است که از تجهیزات میکروتیک در ساختن آن‌ها استفاده شده است. این دوره ها اهمیت ویژه‌ای دارند زیرا با کمک تجهیزات میکروتیک در حداقل زمان قادر خواهید بود سرویس‌های شبکه را پیاده‌سازی کنید. از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌ها در زمینه ی ارائه خدمات شبکه شرکت میکروتیک می‌باشد. بدون شک امروزه میکروتیک پرطرفدارترین برند در تولید تجهیزات شبکه در میان کمپانی‌های مطرح بین‌المللی می‌باشد. در عصر حاضر بازار کار میکروتیک در حوزه ی شبکه در کشور ما بسیار داغ است. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت علاقه در دوره‌های آموزشی میکروتیک شرکت نموده و جهت گرفتن مدرک آن اقدام نمایید. در ادامه این مطلب آی تی پورت شما را با دوره‌های آموزشی میکروتیک و بازار شغلی آن آشنا خواهیم کرد.

دلیل شکل گیری دوره های آموزشی میکروتیک

میکروتیک در واقع سیستم عاملی است که بر مبنای لینوکس طراحی شده است و بر روی کامپیوترهای معمولی قابل نصب می‌باشد که به علت مزایایی همچون پایداری بالا ارزان بودن و تسریع در اجرای نرم‌افزار محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرده است. از دیگر مزایای این سیستم عامل استفاده ی ناچیز از سخت افزار و قیمت پایین لایسنس سیستم عامل میکروتیک می‌باشد.

به همین دلیل شرکت‌های بزرگ و شناخته شده‌ای که در زمینه اینترنت خدمات ارائه می‌دهند، این سیستم عامل را بر روی سرورهای خود نصب کرده‌اند. در پایان این دوره کارآموزان قادر خواهند بود مشتریان را به اینترنت وصل کنند هم‌چنین با فرایند پیکربندی مدیریت نحوه عیب‌یابی روترهای میکروتیک و ارائه ی خدمات به مشتریان آشنا می‌شوند. دوره های آموزشی میکروتیک شامل چهار دوره می باشد که در ادامه در مورد هر کدام توضیح مختصری خواهیم داد. در حال حاضر سازمان‌های بزرگ ارائه دهنده ی سرویس اینترنت از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.

دوره های آموزشی میکروتیک

دوره آموزشی  MTCNA

اولین دوره از دوره های آموزشی میکروتیک دوره MTCNA نام دارد. در این دوره دانشجویان با نرم افزار RouterOS و سخت افزار RouterBoard به طور کامل آشنا می شوند. در این دوره از دوره‌های آموزشی میکروتیک، مباحث کاربردی مورد نیاز در شبکه‌های میکروتیک به دانشجویان آموزش داده خواهد شد. این دوره، ویژه ی مدیران شبکه و کارمندان سازمان‌هاییست که در حیطه ی پیاده‌سازی، نگهداری و عیب‌یابی شبکه فعالیت می‌کنند و همچنین مدیرانی که علاقه به شرکت در دوره‌های مدیریت شبکه‌های کابلی و وایرلس با استفاده از میکروتیک دارند.

دوره ی آموزشی MTCNA از سری دوره‌های آموزشی میکروتیک به عنوان پیش نیاز تمامی دوره‌های آموزشی میکروتیک محسوب می‌شود. زیرا مجموعه ی کاملی از اطلاعات مورد نیاز در این حوزه را در اختیار کارآموزان و دانشجویان قرار می‌دهد. پیش نیاز این دوره گذراندن دوره ی +Network می‌باشد. در پایان این دوره توانایی‌های زیر را کسب خواهید کرد:

  • راه اندازی شبکه با استفاده از تجهیزات میکروتیک
  • اتصال و تنظیم IP برروی میکروتیک
  • آشنایی مقدماتی با Mikrotik RouterOS
  • آشنایی با خصوصیات روترهای MikroTik

 دوره  MTCRE

در این دوره ی آموزشی مفاهیم و تنظیمات مربوط به Routing بر روی میکروتیک آموزش داده خواهد شد. آشنایی با انواع روتینگ و راه اندازی آن ها در میکروتیک، تسلط بر مفاهیم سوئیچینگ و راه اندازی آن از جمله مهارت ها پس از آموزش این دوره می باشند. طراحی پیاده سازی و رفع عیوب شبکه های حاوی تجهیزات میکروتیک از جمله مباحثی است که آموزش داده می شوند. پیش نیاز دوره MTCRE، دوره MTCNA می باشد. درنهایت از دانشجویان انتظار می رود مطالب ذیل را فراگرفته باشند.

  • آشنایی با static routing
  • PtP addressing و dynamic routing با استفاده از OSPF

دوره های آموزشی میکروتیک

دوره MTCWE

مفاهیم و پیاده‌سازی شبکه‌های وایرلس با استفاده از تجهیزات میکروتیک در دوره‌های آموزشی میکروتیک تدریس خواهند شد. از دیگر مطالبی که به کارآموزان تدریس می شود، آشنایی با استانداردها و نحوه ی نصب و راه اندازی سخت افزارهای Wireless می باشد که پیش نیاز آن گذراندن دوره آموزشی MTCNA می باشد.

آشنایی با توانایی های Wireless مربوط به نرم افزار RouterOS شامل:

  • اصول مقدماتی
  • meshing و پروتکل NV2

در میان تمامی دوره‌های میکروتیک، دوره MTCWE محبوبیت فراوانی دارد. به این علت که با چند مرحله ی ساده و با کمک تجهیزات میکروتیک، ارتباطات وایرلس برقرار خواهند شد.

دوره های آموزشی میکروتیک

دوره  MTCUME

در دوره های آموزشی میکروتیک و دوره  MTCUME، راه اندازی  RADIUS  و مدیریت کاربران را به صورت کامل می توانید یاد بگیرید.

پس از اتمام این دوره خواهید توانست بر راه اندازی تانل ها بر روی میکروتیک، مدیریت کابران و راه اندازی سرویس های RADIUS و مباحث Accounting و انواع تانل ها می باشد. مسلط شوید. پیش نیاز دوره ،MTCRE دوره MTCNA می باشد.

دوره MTCTCE

از جمله اهداف برگزاری این دوره، پیکربندی کنترل پهنای باند، مدیریت ترافیک و استفاده از ویژگی Web Proxy  و DNS Caching در میکروتیک می باشد. در این دوره فرایند انتقال اطلاعات و Packet Filtering به طور کامل شرح داده می شوند. همچنین مبحث QOS به صورت تخصصی تدریس می شوند. در واقع می توان این دوره را دوره ی کیفیت سرویس و امنیت میکروتیک نام نهاد. پیش نیاز دوره ،MTCTCE دوره MTCNAمی باشد.

MTCINE دوره آموزشی

در دوره های آموزشی میکروتیک  مثل دوره،MTCINE دانشجویان با مفاهیم مرتبط با پروتکل BGP،MPLS  و  VPLS بر روی میکروتیک آشنا می شوند که پیش نیاز آن آموزش MTCRE می باشد. در پایان دوره دانشجویان توانایی راه اندازی سرویس های مورد نیاز برای مراکز Service Provider، ISP و  …را خواهند داشت.

دوره های آموزشی میکروتیک

بازار شغلی میکروتیک در ایران

در ایران مشاغل مرتبط با شبکه‌های کامپیوتر بیشترین فرصت‌های شغلی و بیشترین درآمد را دارند و از بازار کار نسبتاً خوبی برخوردارند. با توجه به ارزان بودن تجهیزات میکروتیک، مباحث نه چندان دشوار و کاربردی بودن دوره‌های آموزشی میکروتیک بازار شغلی آن بسیار خوب می‌باشد. راه اندازی شبکه‌های وایرلس، فعالیت در زمینه ی شبکه‌های کامپیوتری مثل کارشناس شبکه و مدیر شبکه از جمله فرصت‌های شغلی است که پس از گذراندن این دوره‌ها می‌توانید به آن ها دست یابید. دانشجویانی که دوره های آموزشی میکروتیک را سپری کنند، می توانند در زمینه های راه اندازی شبکه پشتیبانی، امنیت کارشناس پشتیبانی فنی ADSL کارشناس طراحی شبکه دکل کار Admin زیرساخت و شبکه و … فعالیت داشته باشند.

گفتگو ها