آموزشاستراتژی محتوا

اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار

شبکه های اجتماعی

پیشرفت افسارگسیخته تکنولوژی در دهه‌های اخیر و معرفی پدیده‌ای جذاب به نام اینترنت مؤلفه‌های زندگی انسان امروز را با تغییرات شگرفی روبه‌رو ساخته است؛ به‌گونه‌ای که اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. امروزه شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آنان بر کسب‌وکار، مورد تحقیق و مطالعه فراوانی قرارگرفته است و تمامی محققان بر این نظر هستند که تمامی صاحبان مشاغل برای رونق کار خود ناگزیر باید از اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌ و کار به خوبی مطلع باشند و اقدامات عملی در این زمینه انجام دهند.

علل روی آوردن صاحبان مشاغل به فضای مجازی

با توجه به تحولی که درزمینه استفاده از گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا به وقوع پیوسته است، اتصال افراد به شبکه جهانی اینترنت و دسترسی آنان به فضاهای مجازی بسیار تسهیل شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بیش از نیمی از جمعیت جهان کاربر فضای مجازی هستند و تقریباً به تمام این افراد در دنیای حقیقی می‌توان به چشم مصرف‌کنندهٔ خدمات و کالاها نگاه کرد. این ظرفیت فضای مجازی  تأثیر شگرفی که می‌تواند بر رونق اقتصاد جوامع داشته باشد، بر اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار بیش‌ازپیش صحه می‌گذارد.

شبکه های اجتماعی

رونق کسب‌وکار با کمک از شبکه‌های اجتماعی

ازجمله ویژگی‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی، سهل‌الوصول بودن و دسترسی راحت است که این ویژگی هم برای صاحبان مشاغل و هم برای کاربران فضای مجازی بسیار حائر اهمیت است و باعث شده است شبکه اجتماعی و کسب‌وکار، رابطهٔ تنگاتنگی داشته باشند. معرفی آسان با کمترین هزینهٔ کالاها و خدمات، مهم‌ترین تأثیر شبکه اجتماعی در کسب‌وکار است. تولیدکننده یا ارائه‌دهنده خدمات از طریق کانال‌های اجتماعی می‌تواند شناخت بیشتری از مشتری کسب کند و ارتباط نزدیک‌تری با وی برقرار سازد، که درنهایت منجر به رونق کسب‌وکار افراد خواهد شد و همهٔ این موارد مؤید نقش پررنگ و اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار است.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار

ازجمله ویژگی‌هایی که سبب اهمیت کانال‌های فضای مجازی در کسب‌وکار می‌شود، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • برقراری ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مشتری نخستین مزیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار است.
  • اثربخشی بالای استفاده از ظرفیت فضای مجازی دیگر عاملی است که باعث اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار می‌شود.
  • یکی از ویژگی‌های استفاده از فضاهای اجتماعی برای رونق کسب‌وکار، بازخورد پذیری و مشاهدهٔ آنی بازخورد کاربران است که همین امر می‌تواند کمک بزرگی در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی صاحبان مشاغل باشد.
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی یکی از مواردی است که اهمیت کانال‌های اجتماعی در کسب‌وکار تأیید می‌کند.
  • استفاده از بازاریابی به‌وسیلهٔ فضای مجازی، درصورتی‌که درست و اصولی انجام شود منجر به وفادار سازی مشتری و جذب مشتریان دائمی می‌شود.

از دیگر خصوصیات استفاده از فضاهای مجازی و تأثیر آنان در رونق کسب‌وکار می‌توان به برند سازی، ایجاد فرصت‌های تجاری بیشتر، نیازسنجی، شناسایی واکنش و نیاز مخاطبان اشاره کرد که تمامی این موارد نشان‌دهنده اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کسب‌وکار و لزوم استفاده بهینه از این پتانسیل عظیم است.

تکنیک‌های کاربردی در پست‌های شبکه‌های اجتماعی

ازآنجایی‌که کانال‌های اجتماعی راهی گسترده برای تبلیغ کسب‌وکار است، بهتر است نکات زیر را در هنگام ایجاد یک پست در فضای مجازی در نظر بگیریم:

  • تعداد کلمات یک پست نباید خیلی زیاد باشد؛ به‌گونه‌ای که افراد حوصله خواندن آن را نداشته باشند. پیام موردنظر پست باید در چند جمله و به‌صورت خلاصه بیان شود.
  • سعی شود که جملات داخل پست‌ها به نحوی فریب آمیز به نظر برسد و تمامی نکات در داخل پست‌ها آورده نشود. به‌عنوان‌مثال نوشته شود که “برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس زیر یا با آدرس ایمیل زیر در تماس باشید یا به آدرس وب‌سایت زیر مراجعه کنید.”
  • مخاطبین تبلیغاتی ازلحاظ سنی، تحصیلات و جایگاه اجتماعی در نظر گرفته شوند. به‌عنوان‌مثال اگر تبلیغی مختص کودکان است، بهتر است از رنگ‌های شاد استفاده شود و با زبانی کودکانه سخن بگویید. همچنین هر قشر از جامعه، زبانی منحصربه‌فرد برای تبلیغات خوددارند که بهتر است از قبل با آن آشنایی داشته باشید.
شبکه های اجتماعی
گفتگو ها