آموزشبرنامه نویسی

آشنایی با زبان برنامه نویسی روبی و بازار کسب کار آن

زبان برنامه نویسی روبی

زبان برنامه نویسی روبی  یکی از زبان های برنامه نویسی قدیمی دنیای الکترونیک است. با این که مدت زمان زیادی از انتشار نخستین نسخه از زبان برنامه نویسی روبی می گذرد، اما این زبان برنامه نویسی همچنان محبوبیت خود را در بازار و بین برنامه نویسان کامپیوتری از دست نداده و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله آی تی پورت قصد داریم به معرفی این زبان برنامه نویسی بپردازیم و بازار کسب و کار آن را بررسی کنیم.

زبان برنامه نویسی روبی

آشنایی با تاریخچه زبان برنامه نویسی روبی

روبی (به انگلیسی Ruby) یکی از زبان های برنامه نویسی مطرح دنیا به حساب می آید. سازنده این زبان برنامه نویسی یوکی هیرو ماتسوموتو ژاپنی است که آن را در سال ۱۹۹۰ راه اندازی کرد. ماتسوموتو درباره انگیزه اش برای اختراع این زبان جدید می گوید: «من به دنبال یک زبان برنامه نویسی بودم که قدرت شیء گرایی اش از پایتون بیشتر بوده و همچین از زبان برنامه نویسی پرل قوی تر باشد. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا خودم آن را اختراع کنم.»  این جمله ماتسوموت به روشنی هدف زبان برنامه نویسی روبی را نیز به روشنی بیان می کند. روبی یک زبان برنامه نویسی شیء گرا و قدرتمند است، که انعطاف بالایی داشته و در کنار ویژگی های خاصی که از زبان برنامه نویسی پرل به ارث برده است، سعی کرده تا در زمینه شیء گرایی مشابه اسمال تاک باشد. به طور کلی می توان گفت ماتسوموتو برای به وجود آوردن روبی از زبان های برنامه نویسی پرل، اسمال تاک، آیفل و لیسب بهره برده است.

امکانات زبان برنامه نویسی روبی

زبان برنامه نویس روبی امکانات خوبی برای برنامه نویسانی که در عرصه شیء گرایی فعالیت می کنند دارد. از جمله امکانات ویژه این زبان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • شیء گرایی کامل
  • ویژگی داینامیکی
  • پشتیبانی روبی از  iterators و closures
  • توانایی حمل بالا
  • پیاده سازی این زبان در تمامی سیستم عامل های مطرح
  • قابلیت اتصال بومی API ها در زبان C
  • کتابخانه به روز و کامل
  • عملگرهای سربازگزاری شده

محیط اجرایی روبی

از جمله محیط های اجرایی و فریمورک های مطرح این زبان برنامه نویسی، روبی آن زیلر است، که محیط مورد علاقه بیشتر برنامه نویسان روبی به حساب می آید. به غیر از این فریمورک، می توان به فریمورک سیناترا نیز اشاره کرد که نسبت به آن زیلر ساختار سبک تری داشته و در صورت نیاز می توانید پکیج های موجود در آن زیلر را به آن اضافه کرد. پادرینو نیز یکی دیگر از محیط های کاری روبی است. پادرینو البته فریمورک ساده تری نسبت به دوتای قبل به حساب می آید.

زبان برنامه نویسی روبی

آموزش زبان برنامه نویس روبی

برای آموزش زبان برنامه نویسی روبی دو راه کار خواهید داشت. یک اینکه خودتان به صورت مستقل وارد شده و به صورت تجربی کار با این زبان برنامه نویسی را بیاموزید. و در این میان از کتاب های آموزشی روبی استفاده کنید. یا اینکه برای آموزش این زبان برنامه نویسی در کلاس های آموزشی روبی ثبت نام کنید. شاید به نظرتان برسد که روش اول مناسب تر است و خب نیازی به هزینه کردن پول زیادی نخواهید داشت. ولیکن وقتی به زمانی که باید صرف یادگیری تجربی زبان برنامه نویسی روبی فکر کنید متوجه خواهید شد که استفاده از یک کلاس آموزشی گزینه بهتری است. به خصوص که با یادگیری این زبان برنامه نویسی می توانید خیلی سریع جذب بازار کار شده و هزینه ای که برای آموختن زبان برنامه نویسی روبی پرداخته اید را بازیابی کنید.

زبان برنامه نویسی روبی

بازار کار زبان برنامه نویسی روبی

برنامه نویسان زیادی با روبی کار می کنند. و بازار کار این زبان برنامه نویسی به خاطر قابلیت های بالای روبی و به خصوص پشتیبانی از پارادایم های مختلف برنامه نویس از جمله شیء گرایی، بازتابی و برنامه نویسی تابعی، نسبت به نرم افزارهای مشابهش بهتر بوده و کسانی که به این زبان مسلط باشند به راحتی می توانند در شرکت های برنامه نویسی کار کنند. همچنین برای کسانی که به صورت فریلنسری و دورکاری به کسب درآمد مشغول هستند نیز زبان برنامه نویسی روبی می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

گفتگو ها