آموزشبرنامه نویسی

آشنایی با زبان برنامه نویسی سویفت و بازار کسب کار آن

زبان برنامه نویسی سویفت

زبان برنامه نویسی سویفت، یک زبان برنامه نویسی متن باز است که توسط شرکت اپل راه اندازی شده است. انعطاف پذیری بالا و ساده بودن استفاده از زبان برنامه نویسی سویفت از جمله ویژگی هایی است که باعث شده تا این زبان به یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی دنیا تبدیل شود.

پس اگر شما یک توسعه دهنده زبان های برنامه نویسی هستید و یا به این فکرید که با آموختن یک زبان برنامه نویسی وارد بازار کار شوید بهتر است کمی درباره زبان برنامه نویسی سویفت بدانید.

تاریخچه زبان برنامه نویسی سویفت

نخستین بار زبان برنامه نویسی سویفت توسط کریس لاتنر برنامه نویس آمریکایی در سال ۲۰۱۰ نوشته شد. بعدها سویفت به کمک شرکت اپل توسعه پیدا کرده و در سال ۲۰۱۴ روانه بازار شد. این زبان در همان سال و در جریان کنفرانس بین المللی توسعه دهندگان اپل که آن را با نام WWDC  می شناسید معرفی شد. در طی چند سال گذشته نسخه های متعددی از زبان برنامه نویسی سویفت ارائه شده است. در همان سال ۲۰۱۴ دومین نسخه سویفت ( سویفت ۱٫۲) منتشر شد. و در سال ۲۰۱۵ میلادی از زبان برنامه نویسی سویفت ۲٫۰ در کنفرانس جهانی اپل رونمایی شد. پس از آن و در نسخه ۲٫۲ اپل تصمیم گرفت تا سویفت را به صورت متن باز منتشر کند. و همچنین مجدد در همان سال اپل در ماه دسامبر نسخه جدیدی از سویفت را تحت لیسانس آپاچی ۲٫۰ برای استفاده در پلت فرم های لینوکس و اپل روانه بازار کرد. از این زبان برنامه نویسی جهت توسعه تولیدات اپل و سیستم عامل های این شرکت از جمله iOS، macOS، watchOS و tvOS استفاده می شود.

 زبان برنامه نویسی سویفت

آشنایی با زبان برنامه نویسی سویفت

زبان برنامه نویسی سویفت، یک زبان چند شیوه ای و کامپایلری به حساب می آید. سویفت جهت توسعه دادن سیستم عامل های تولیدات شرکت اپل مورد استفاده قرار گرفته و اصلی ترین استفاده اش همین موضوع است. به عنوان مثال یکی از سیستم عامل هایی که طی سال های گذشته با استفاده از زبان برنامه نویسی سویفت در حال توسعه است، سیستم عامل IOS می باشد.

که از این سیستم عامل بر روی گوشی‌ های این شرکت استفاده می شود. ویژگی مهمی که زبان برنامه نویسی سویفت دارد متن باز بودن آن است. همچنین شرکت اپل سعی داشته تا با استفاده از سویفت میزان خطاهای برنامه نویسی را کاهش داده و امنیت بیشتری را نسبت به حالت Objective-C ایجاد کند. به علاوه سعی داشته تا نگارش کوتاه و مختصرتری نیز داشته باشد.

زبان برنامه نویسی سویفت

یادگیری زبان برنامه نویسی سویفت

یادگیری زبان سویفت به خصوص برای کسانی که قصد دارند خیلی سریع وارد بازار کار شوند بسیار مناسب است. سویفت چندین ویژگی بزرگ دارد که باعث شده تا یادگیری آن مورد توجه افراد بسیاری در سراسر جهان باشد. نخستین ویژگی که مهم ترین ویژگی سویفت نیز هست متن باز بودن است. همین ویژگی باعث شده تا سویفت در بین ده زبان محبوب جهان جای بگیرد. همچنین یادگیری زبان برنامه نویسی سویفت بسیار ساده است. بهره بردن از پایتون برای ساده سازی و استفاده راحت از سویفت باعث شده تا یادگیری آن نیز آسان تر از زبان های برنامه نویسی مشابه باشد. این همان چیزی است که شرکت اپل نیز به دنبال آن بوده است. شما با بهره بردن از یک آموزش ساده، در مدت زمان سه تا چهار ماه می توانید سویفت را به طور کامل یاد بگیرید. و ایده های خود را عملی کنید.

 زبان برنامه نویسی سویفت

بازار کار زبان برنامه نویسی سویفت

به خاطر متن باز بودن سویفت و همچنین کاربری ساده آن، این زبان برنامه نویسی از بازار کار خوبی نیز در ایران و دیگر کشورهای جهان بهره می برد. چه شما توسعه دهنده باشید و چه بخواهید ایده های خودتان را با استفاده از زبان برنامه نویسی سویفت عملی کنید، فرصت های بیشماری پیش روی شما خواهد بود. همچنین شرکت های خصوصی و غیرخصوصی زیادی هستند که بر روی سیستم عامل های اپل کار می کنند و به همین دلیل نیاز به توسعه دهندگان سویفت دارند. درآمد متوسط یک برنامه نویس سویفت در سطح جهانی متوسط صد و پانزده هزار دلار در سال است.

گفتگو ها