گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد و بررسی گوشی هوآوی P10 Lite

هوآوی P10 Lite

همچنان که در گوشی های هوشمند قبلی هوآوی شاهد نسخه های به اصطلاح لایت بودیم، کمپانی هوآوی با ارائه و رونمایی از گوشی هوشمند جدید خود به نام هوآوی P10 Lite ، نسخه لایت آن را نیز به بازار عرضه نمود. که علاوه بر داشتن مشخصات یک گوشی هوشمند میان رده، دارای ظاهری جذاب است که در طراحی پشت گوشی به نوعی طراحی ظاهری گوشی های آیفون و ر طراحی جلوی گوشی می توان طراحی های سری S گوشی های سامسونگ را مشاهده کرد. لبه های P10 Lite از طراحی های آیفون الگو برداری شده است.

هوآوی P10 Liteشاید به همین دلیل است که با اینکه مدت زمان کمی از ارائه این گوشی در بازار ایران می گذرد، گوشی هوآوی P10 Lite به سرعت جایی در بین گوشی های هوشمند محبوب برای خود باز کرده است. گوشی P10 در سه سری P10 Plus ، P10 Lite و P10 ارائه شده است که سری  لایت آن مشخصات و توانمندی های پایین تری نسبت به دو نسخه دیگر را دارد.در این نقد و بررسی به بررسی نقاط ضعف و قوت گوشی هوآوی P10 Lite  خواهیم پرداخت. با آی تی پورت در یک سفر نقد و بررسی دیگر همراه باشید.

 

هوآوی P10 Lite

 

صفحه نمایش هوآوی P10 Lite

کمپانی هوآوی یک صفحه نمایش ۵٫۲  اینچی از نوع LTPS IPS LCD با رزولوشن Full HD برای هوآوی P10 Lite در نظر گرفته که به معنای وجود ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ از نمایشگر خواهد بود، یعنی اندکی کمتر از پرچمدار فعلی همین شرکت است. این رزولوشن برای یک موبایل میان رده با این ابعاد کافی به حساب می آید و میزان جزئیات تصویر قابل قبول است، هرچند اگر بخواهید مو را از ماست خارج کنید پیکسل های متن و آیکون تا حد کمی قابل تشخیص خواهد بود. اما خوشبختانه عمق رنگ مشکی، کنتراست و پویایی رنگهای نمایشگر P10 Lite حتی از پرچمدار سال گذشته ی ال جی هم مناسب تر به نظر می رسد. البته دمای رنگ ها به شکل پیش فرض تا حدی به سمت سردی گرایش دارد که در صورت تمایل می توانید با مراجعه به تنظیمات نرم افزاری آن را مطابق سلیقه ی خود تغییر دهید. حداکثر میزان روشنایی تصویر در این تلفن هوشمند به بالاتر از ۵۰ نیت می رسد و کاملاً برای استفاده در محیط های پر نور خارجی کافی است. نکته ی جالب اینکه شرکت چینی الگوریتم هایی برای میان رده ی جدید تدارک دیده که قادر هستند با روش های نرم افزاری وضوح تصویر را زیر نور مستقیم خورشید بیشتر کنند.

طراحی هوآوی P10 Lite

اگرچه این گوشی نام دو گوشی P10 و P10 Plus را یدک می‌کشد اما هیچ خبری از زبان طراحی این دو گوشی در P10 Lite نیست. از تفاوت‌های قابل‌لمس این گوشی با دو عضو دیگر خانواده P10 می‌توان به عدم وجود دوربین دوتایی در پشت‌گوشی، حضور نداشتن کلید Home در قاب جلویی زیر صفحه‌نمایش و حضور درگاه ارتباطی MicroUSB به‌جای USB type-C در پایین گوشی اشاره کرد. باوجوداین فریم اطراف گوشی از فلز ساخته‌شده و قاب پشتی هنوز هم به‌راحتی اثرانگشت را جذب می‌کند. با نگاهی به اطراف گوشی می‌بینید که کلیدهای ولوم و پاور، که طراحی بافت‌دار دارد، سمت راست و درگاه سیم‌کارت سمت چپ قرار گرفته‌اند. پایین گوشی اسپیکر در کنار درگاه ارتباطی و میکروفون اصلی و بالای گوشی سوکت جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا در کنار میکروفون دوم دیده می‌شوند. قاب پشتی میزبان یک دوربین و فلاشش و کلیدی لمسی در وسط است که سنسور اثرانگشت دستگاه محسوب می‌شود. P10 lite گوشی بسیار خوش‌دستی است و این خوش‌دست بودن را مدیون اندازه کوچک صفحه‌نمایش، لبه‌های گرد در کناره‌ها و ضخامت کمی که برایش در نظر گرفته شده است.

سیستم‌عامل، سخت افزار و رابط کاربری

اشاره به این مسئله که تراشه‌ی P10 Lite به‌صورت تخصصی توسط هوآوی ساخته شده است، تکراری به نظر می‌رسد. برای P10 Lite دو پردازنده‌ی مرکزی ۴هسته‌ای در نظر گرفته ‌شده است که در کنار سه/چهار گیگابایت رم (بسته به مدل و محل عرضه‌ی گوشی) می‌توانند تمام امور را به بهترین شکل ممکن مدیریت ‌کنند. در کنار این پردازنده‌ها و مقدار رم، استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T830 در نوع خود برای یک میان‌رده، عالی به نظر می‌رسد. اجرای بدون مکث و روان بازی‌های HD نتیجه‌ی قدرتی است که با این مجموعه‌ی سخت‌افزاری برای P10 Lite فراهم می‌شود. نه‌تنها این سری از بازی‌ها، بلکه اجرای برنامه‌های سنگین، استفاده‌ی راحت از رابط کاربری دوربین، روانی قابل‌لمس هنگام کار با رابط کاربری ایموشن و برنامه‌های پیش‌فرض، اهمیت استفاده از تراشه‌ی کایرین ۶۵۸ را پررنگ‌تر می‌کنند. همچنین این تراشه امکان اتصال به اینترنت نسل چهارم، استفاده از دو سیم‌کارت، گوش‌دادن به رادیو، اتصال به شبکه‌های پرسرعت Wi-Fi، استفاده از بلوتوث برای اتصال به هدست یا انتقال فایل را در کنار امکان استفاده از فناوری NFC را فراهم می‌کند. اگر احساس می‌کنید ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی برایتان کافی نیست، می‌توانید با استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی، در حدود ۲۵۶ گیگابایت دیگر هم به حافظه‌ی این گوشی اضافه کنید. سنسور اثرانگشت در قاب پشتی گوشی جای گرفته است. این سنسور به لطف طراحی غیرهم سطحش با قاب پشتی به‌راحتی پیدا می‌شود و به کوچک‌ترین لمس پاسخ می‌دهد. برای تعریف کردن اثرانگشت روی این سنسور به ۸ بار تلاش نیاز است و بعدازآن ازهرجهتی انگشت تعریف شده را روی سنسور قرار دهید آن را می‌شناسد و قفل صفحه را باز می‌کند. نکته مثبت در مورد این سنسور فعال شدنش بدون فشار کلید است. این ویژگی‌ای است که در تمام گوشی‌های هوآوی مجهز به سنسور اثرانگشت دیده می‌شود.

دوربین هوآوی P10 Lite

هواوی ترجیح داده است در P10 Lite از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنزی با f/2.2 استفاده کند. نسل پیشین این گوشی از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با لنزی با f/2.0 استفاده می‌کرد. پیسکل‌های ۱.۲۵ میکرونی این گوشی نیز در مقایسه با P9 Lite بزرگ‌تر شده‌اند. دوربین سلفی گوشی همانند P9 Lite هشت مگاپیکسلی است و لنز f/2.0 آن نیز مشابه نسل قبل است. خبری از فلش دوگانه در P10 Lite نیست و هواوی به استفاده از یک فلش LED‌ اکتفا کرده است. کیفیت تصاویر گرفته‌شده با P10 Lite در شرایط نوری مناسب بسیار خوب است و قطعا یک از بهترین‌ها در رده‌ی قیمتی خود محسوب می‌شود. جزئیات عکس‌های گرفته‌شده در طول روز مناسب است. نویز تصاویر در این حالت کم و دقت رنگ‌های ثبت‌شده مناسب است. دوربین پشتی P10 Lite به خصوص در شرایط نوری مناسب، تصاویر خوبی ثبت می‌کند؛ اما داستان در مورد عکس‌برداری در شب و نور کم متفاوت است. علاوه بر مشاهده‌ی نویز در تصاویر گرفته‌شده در نور کم، رنگ‌ها در این حالت مرده به نظر می‌رسند. برای گرفتن عکس در این شرایط بهتر است از حالت Pro photo استفاده شود؛ در این بخش می‌توان ایزو، سرعت شاتر و مواردی از این دست را به‌صورت دستی تنظیم کرد. در این بخش حالات فوکوس مختلفی از جمله دستی و اتوماتیک مناسب برای سوژه‌های متحرک و ثابت در دسترس است.

در حالت کلی برای گوشی هوآوی P10 Lite می توان مزایا و معایب زیر را در نظر گرفت:

مزایا:

  • پردازنده قدرتمند و عملکرد سریع 
  • کیفیت بالای دوربین
  • طراحی زیبا نسبت به قیمت آن
  • شارژ دهی بالای باتری
  • رم ۳٫۴ گیگابایت

معایب:

  • کیفیت پایین فیلم برداری 
  • کیفیت پایین نمایشگر و عدم ضد خش بودن آن
گفتگو ها

    ممنون خیلی مطلب مفیدی بود.

    سلام عالی بود

    علیرضا تیموری

    سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
    من میخوام گوشی بگیرم بین این سه گوشی کدومو انتخاب کنم بنظرتون
    P۱۰lite و LG Q۶ و j۷pro
    اولویت منم
    *ارزش خرید بالاتر گوشی(هزینه در مقابل کارایی)*
    منظورم از کارایی ; دوربین ٫ صفحه نمایش و سرعت اینترنت و در انتها سخت افزار و باطری هست
    اگر گوشی توی این بازه قیمتی(حداکثر ۱٫۲۰۰٫۰۰۰تومان)با توجه به اولویت های من هست لطفا معرفی کنید
    با تشکر از راهنماییتون

    سلام دوستان من یک ماه این گوشی رو خریدم واقعا عالی مخصوصا طراحی واثر انگشتش بی نظیر اونای که میگن j7proخوبه بی شک در اشتباه هستند سامسونگ داره پول برند میگیره و با p10litقابل مقایسه نیست فقت تنها بدی که p10litداره. این که دوربینش یکم ضعیف ولی بی شک p10litعالی من خودم p8litداشتم که ۴سال کارکرد و ازم دزدیدن و p10lit خریدم یاعلی ممنون از سایت خوبتون

    ممنون از مطلب خوبتون

    اصفهان

    ممنون از اطلاعات خوبتون در مورد این مدل جدید هواای

    کیف آلومینیومی

    قیمتش الان چنده تو بازار؟

    خرید تخته نرد

    گوشی خیلی خوبیه.در حال حاضر قیمتش چقدر هست؟

    تعمیر لپ تاپ اصفهان

    هاوایی مثل بقیه گوشی ها پول برند رو نمیگیره

    خرید کالای دیجیتال

    گوشی های هواوی اوایل خوب نبودن ولی الان خیلی خوب شدن