آموزشاستراتژی محتوا

عنوان خبرنامه باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟

خصوصیات عنوان خبرنامه

خبرنامه یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای معرفی و تبلیغ کالا یا محتوا از طریق وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها به حساب می‌آید. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها و وبلاگ‌های معتبر جهانی همیشه سعی می‌کنند بازدیدکننده‌های خود را به عضویت در خبرنامه خود ترغیب نمایند، چون از طریق خبرنامه می‌توانند به طور مستقیم و بدون واسطه با مشتریان و مخاطبان خود وارد تعامل بشوند، آن‌ها را از آخرین اخبار و رویدادهای مرتبط مطلع سازند و جدیدترین محصولات خود را به آن‌ها بفروشند. بگذریم که در جریان عضویت در خبرنامه، مشترکان اطلاعاتی از قبیل ایمیل و نام خود را نیز در اختیار صاحبان وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها می‌گذارند؛ اطلاعاتی که بعدا می‌توان از آن‌ها در راستای استراتژی‌های بازاریابی به بهترین نحو بهره برد. از این گذشته، تعداد اعضای مشترک در یک خبرنامه هم می‌تواند نشان‌گر خوبی برای میزان محبوبیت یک محصول یا یک وبلاگ باشد.

اگر بگوییم یکی از مهم‌ترین عناصر یک وبلاگ خبرنامه آن است، پس عنوان می‌تواند مهم‌ترین بخش خود خبرنامه در نظر گرفته شود. به هر حال عنوان در خبرنامه اولین عنصری است که مورد توجه مشترکان قرار می‌گیرد و همین عنوان است که باید به گونه‌ای نوشته شود تا مشترکان را ترغیب به باز کردن و خواندن خبرنامه کند. اگر در نوشتن عنوان خبرنامه دقت کافی خرج نشود، تمام تلاشی که برای تولید محتوای داخل خبرنامه صرف شده بی‌ارزش می‌شود.

امروز می‌خواهم پا را از بحث اهمیت وجود خبرنامه در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها فراتر بگذارم و به تکنیک‌ها و اصول نگارش یک عنوان بی‌نقص برای خبرنامه بپردازم. شاید شما هم بعد از خواندن این نوشتار به پاسخ این سوال خود پی ببرید که چرا کمتر کسی خبرنامه‌های شما را مطالعه می‌کند.

اشاره مستقیم به محتوای خبرنامه

یک عنوان خوب، عنوانی است که به طور واضح و دقیق به متن و موضوع محتوای خود اشاره داشته باشد. عنوانی که نتواند نماینده و نمایان‌گر موضوع بحث باشد، نه تنها باعث ایجاد سردرگمی در مخاطب می‌شود، بلکه نشان دهنده نابلدی تولید کننده محتوا هم هست.

عنوان خبرنامه هم از این قانون مستثنا نیست. خبرنامه‌ای که نتوان از عنوانش پی به موضوع آن برد، قطعا ارزش مطالعه و دنبال کردن را ندارد. این که عنوان خبرنامه ساز خودش را بزند و محتوای خبرنامه هم یک ساز دیگر، گویای آن است که سازنده آن خبرنامه درک درستی همخوانی همه اجزای محتوا با یکدیگر نداشته است. در عوض، اگر عنوان خبرنامه به درستی نگاشته شود، مخاطب با خواندن عنوان به سادگی می‌تواند حدس بزند که متن خبرنامه به چه موضوعی اشاره دارد.

استفاده از کلمه رایگان

خصوصیات عنوان خبرنامه

کلمه رایگان در دیدگاه عمومی همیشه یک کلمه مثبت بوده و هست. کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که از شنیدن کلمه رایگان یا مجانی و یا مفاهیمی از این قبیل خوشحال نشود. اگر عضو خبرنامه‌های وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های خارجی بوده باشید، حتما می‌دانید که آن‌ها برای استفاده از کلمه Free در عنوان خبرنامه‌های خود هیچ ترسی به دل‌شان راه نمی‌دهند. شما هم اگر خدمات یا محصولاتی را می‌خواستید به صورت رایگان از طریق خبرنامه ارائه بدهید، در استفاده از کلمه رایگان تردیدی نکنید.

استفاده از علامت تعجب

در حرفه خبرنگاری، استفاده از علامت تعجب در تیترها همواره به عنوان راهی برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گرفته است، چون علامت تعجب باعث می‌شود مخاطب در متن به دنبال دلیل این تعجب بگردد. برای همین شما هم می‌توانید از همین تکنیک در نوشتن عنوان خبرنامه خود استفاده کنید، اما دقت داشته باشید که اگر در استفاده از علامت تعجب زیاده‌روی کنید یا در انتهای عنوان بدون دلیل قانع کننده علامت تعجب بگذارید، مشترکان خبرنامه شما کم کم پی به این ترفندتان می‌برند و حتی ممکن است تعدادی از مشترکان خود را از دست بدهید.

استفاده از علامت سوال

علامت سوال هم درست مثل علامت تعجب یک واکنش توجه برانگیز را از طرف مخاطب به دنبال دارد. حتی می‌توان گفت که میزان جلب توجه توسط علامت سوال بیشتر از علامت تعجب است، چون مخاطب ترغیب می‌شود که حتما جواب سوال موجود در تیتر را در داخل متن پیدا کند. پس استفاده از علامت سوال در عنوان خبرنامه نیز فکر بدی نیست، اما به شرطی که در این مورد هم میانه‌روی داشته باشید و بیش از حد علامت سوال را به کار نبرید.

کوتاه، خلاصه و مفید

باید حواس‌تان باشد که عنوان خبرنامه‌تان بیش از حد طولانی نشود. تجربه ثابت کرده عنوان خبرنامه باید بین ۲۸ تا ۳۹ کاراکتر (حرف) باشد. چنین عنوان‌هایی بیشترین نرخ باز شدن خبرنامه را رقم زده‌اند. اگر عنوان شما از مرز ۳۹ کاراکتر عبور کرد حداقل سعی کنید بیش از ۵۰ کاراکتر نشود. عنوان‌های عریض و طویل تقریبا هیچ وقت از سوی مخاطب مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، خصوصا اگر این عنوان مربوط به یک خبرنامه باشد.

سیمبل‌ها و کاراکترهای خاص

در عنوان برخی از خبرنامه‌ها شاهد بودم که از بعضی از کاراکترهای خاص مثل سیمبل‌ها و ایموجی‌ها استفاده شده است. این کارها من را به یاد کسانی می‌اندازد که در دوران تحصیل گوشه ورق‌ها و دفترهای خود نقش و نگارهای مختلف می‌کشیدند یا در انتهای جملات‌شان به جای نقطه، ستاره می‌گذاشتند. این کارها جز کوچک کردن ارزش محتوای تولید شده هیچ نتیجه دیگری ندارد. خبرنامه‌ای که در عنوانش از این حرکات کودکانه استفاده شده باشد، نشان می‌دهد که انگار سازنده خبرنامه سعی داشته از مخاطب التماس کند که آن را باز کند و بخواند. پس تا حد امکان از استفاده از سیمبل‌ها و کاراکترهای خاص در عنوان خبرنامه دوری کنید.

آمار و ارقام

خصوصیات عنوان خبرنامه

اگر کمی به تبلیغات تلویزیونی یا چاپی دقت کنید می‌بینید که در اکثر آن‌ها، اعداد همیشه یک پای ثابت هستند. یک شوینده در تبلیغ خودش ادعا می‌کند که این محصول ۹۹ درصد جرم‌ها را از بین می‌برد، یک بانک تضمین می‌کند که سود یکی از حساب‌هایش ۲۴ درصد است یا یک فروشگاه در تبلیغ خودش ذکر می‌کند که هر ماه ۵۰ خودرو به مشتریان خودش هدیه می‌کند. به همین خاطر، اگر تقریبا همیشه در عنوان خبرنامه خود از اعداد استفاده می‌کنید بدانید که به مرور زمان مشترکان شما تصور می‌کنند که خبرنامه‌های شما صرفا جنبه آماری یا تبلیغاتی دارد و قرار نیست تعاملی صادقانه و برابر در خبرنامه شما شکل بگیرد. به همین دلیل عضویت خودشان در خبرنامه شما را لغو می‌کنند.

استفاده از نام مشترک

این هم یک تصور اشتباه قدیمی است که می‌گوید برای آن‌که خبرنامه خودتان را خودمانی‌تر کنید و میزان تعامل مستقیم آن را افزایش دهید، حتما در عنوان خبرنامه خود از نام مشترک استفاده کنید. حقیقت آن است هیچ وقت ثابت نشده که استفاده از نام یک شخص در عنوان خبرنامه روی نرخ باز شدن آن تاثیر مثبتی گذاشته باشد. بلعکس حتی گاهی تاثیر منفی هم می‌گذارد. عضویت در یک خبرنامه باید یک کار کاملا ساده و سریع باشد. فرم‌هایی که به غیر از ایمیل، نام و نام خانودگی مشترک را هم طلب می‌کنند، به جز این که وقت مشترک را در هنگام عضویت می‌گیرند، این سوال را هم در مخاطب ایجاد می‌کند که چرا باید برای دریافت یک خبرنامه اطلاعاتی بیشتر از یک ایمیل را به صاحب خبرنامه بدهد؛ به همین دلیل از عضویت در خبرنامه صرف نظر می‌کند.

معرف همیشگی

هر کسی که در خبرنامه شما عضو می‌شود، به غیر از شما از سوی هزاران فرد یا شرکت دیگر هم ایمیل دریافت می‌کند. پس این اتفاق دور از ذهن نیست که در میان آن همه ایمیل، خبرنامه شما را تشخیص ندهد و نادیده بگیرد. برای همین بهتر است در ابتدای عنوان خبرنامه خود یک عبارت ویژه داشته باشید که مشترک با خواندن آن به سرعت متوجه بشود که این ایمیل از سوی شما به دستش رسیده است. مثلا می‌توانید همیشه در اول عنوان خبرنامه‌ خود از اسم‌تان یا نام برندتان استفاده کنید.

حرف آخر: آزمون و خطا

خصوصیات عنوان خبرنامه

در انتها باید یادآور شوم که عنوان خبرنامه مثل تیتر مطالب می‌ماند و اکثر تکنیک‌های نوشتن یک تیتر خوب، برای نوشتن عنوان خبرنامه هم به کار می‌آیند. ولی این خود شما هستید که باید به مرور زمان با فوت و فن‌های عنوان نویسی آشنا شوید، پس اشکالی ندارد اگر در آغاز راه با آزمون و خطا پیش بروید. باید عنوان‌های خبرنامه‌های خود را آن‌قدر تغییر بدهید تا بالاخره به ترکیبی برسید که برای شما بیشترین میزان کارایی را به همراه داشته باشد. چنانچه تمایل داشتید مطالب بیشتری در این مورد بخوانید به وبلاگ شخصی من سری بزنید و در خبرنامه آن عضو شوید.

گفتگو ها
    فرهاد

    بسیار کاربردی
    مثل همیشه قلم تون عالی بود آقا بهراد

    hamid

    خبرنامه ها یکی از ابزارهای کاربری برای حفظ مخاطبین وبلاگ هاست ولی اگر ازش درست استفاده کنند

    رامین

    استفاده از تصاویر متحرک در خبرنامه به جذب مخاطب و اینکه درصد کلیک کردن فرد بروی لینک های خبرنامه رو افزایش میده

    خیلی جالب بود ممنون

    سلام و خسته نباشید
    مطالب عالی و جالب و مفیدی بود
    با سپاس موفق باشید

    من همیشه سایت شما رو دنبال میکنم . ممنونم

    ممنون از اطلاعات خوبتون

    سلام.من همیشه مطالبتون رو دنبال میکنم.وبسایت خیلی خوبی
    دارید.ممنون