استراتژی محتوابازاریابی

روان‌شناسی رنگ‌ها در بازاریابی محتوا چه تاثیری دارد؟

روان‌شناسی رنگ‌ها

رنگ‌ها معنابخش زندگی هستند. هیچ کس نمی‌تواند تصور کند که دنیا بدون رنگ‌ها چقدر غیر قابل تحمل می‌شد. تلالو طلایی رنگ و درخشان نور خورشید، رقص برگ برگ سبز رنگ درختان در باد، گردش آزادانه ابرها در آسمان آبی. تمامی این جزئیات با رنگ‌ها هستند که زیبا می‌شوند. قطعا هر رنگی جلوه خاص خودش را دارد و حرفی متمایز برای گفتن. همین تنوع بی‌نظیر در رنگ‌ها و آثار متفاوتش در روحیه انسان سبب شده بحثی پدید بیاید تحت عنوان روان‌شناسی رنگ‌ها.

هر رنگی می‌تواند معنا و مفهوم خاص خودش را به دنبال داشته باشد و در ما احساسات مختلفی را شکوفا کند. مثلا ممکن است شما با دیدن یک رنگ احساس شادی کنید و با رنگی دیگر غمگین شوید. بنابراین تاثیر رنگ‌ها در روحیات ما امری غیر قابل انکار است و البته بسیار مهم. روان‌شناسی رنگ‌ها در بازاریابی هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یک شرکت تولید کننده باید بداند که محصولات خودش را با چه رنگی بسته بندی کند تا در دید مشتریانش خوش بدرخشند. مسلما رنگ کالا یکی از اصلی‌ترین عناصر جلب رضایت مشتری است.

این مساله در امر تولید محتوا و بازاریابی اینترنتی هم صادق است. فرض کنید شما یک وبلاگ نویس، طراح وبلاگ، یا اصلا صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید. در هر حال باید مطلع باشید که سایت یا وبلاگ شما چه ترکیب رنگی داشته باشد بهتر است. اگر از یک ترکیب رنگی اشتباه استفاده کنید، حتما به مرور متوجه خواهید شد که در جذب مشتری یا بازدیدکننده دچار مشکل هستید.

من در این نوشتار سعی می‌کنم با ورود به بحث روان‌شناسی رنگ‌ها و تشریح تاثیر هر رنگ در ذهن و احساسات انسان‌ها، قدری شما را با اهمیت رنگ در محتوا بیشتر آشنا کنم تا بدانید از این پس باید در انتخاب رنگ‌ها دقت بیشتری به خرج بدهید.

رنگ‌ها و بازاریابی محتوا

اگر به بحث بازاریابی علاقه داشته باشید و آن را دنبال کنید، جایی در میان تحقیقات و مطالعات خود به ارزش رنگ‌ها در افزایش فروش پی خواهید برد. تعداد زیادی از خریداران فقط به خاطر رنگ، اقدام به خرید یک محصول خاص می‌کنند. برخی دیگر تا زمانی که محصول مورد نظرشان با رنگ دلخواه‌شان عرضه نشود، آن محصول را نخواهند خرید. حتی در حیطه تبلیغات هم رنگ‌ها حرف زیادی برای گفتن دارند، چون تبلیغات رنگی خیلی بیشتر از تبلیغات سیاه و سفید مورد توجه قرار می‌گیرند.

چنانچه به لوگو و رابط کاربری برندهای معروف و معتبر هم توجه کرده باشید، حتما دیده‌اید که این برندها رنگ‌بندی‌های خاص خودشان را دنبال می‌کنند. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، گوگل و غیره. هر کدام از این برندها را به غیر از اسم‌شان، با رنگ‌بندی‌های‌شان هم می‌توان به سادگی از هم تشخیص داد. همه این موارد به لزوم فکر کردن به مقام رنگ در بازاریابی تاکید دارند که البته بازاریابی محتوا هم از این قانون مستثنا نیست.

مفاهیم پنهان رنگ‌ها

همان‌طور که بالاتر ذکر کردم، هر رنگی در خودش مفاهیمی را پنهان کرده است؛ مفاهیمی که در اکثر انسان‌ها احساس‌های متمایزی را شکوفا می‌کنند. این مفاهیم با گرم و سرد بودن یا کم رنگ و پر رنگ بودن رنگ‌ها ارتباط مستقیم دارد. بیایید با معانی چند رنگ مهم آشنا شویم:

  • قرمز (گرم): رنگ قرمز در اکثر مواقع نشانه عشق، شور و علاقه و گاهی هم قدرت است. همان‌طور که می‌دانید در اکثر محصولات تزئینی خانه، رنگ قرمز متداول است. به غیر از این، رنگ قرمز حس گرسنگی را هم برمی‌انگیزد. محصولات غذایی با بسته‌بندی‌های قرمز هم روی همین اصل فراوان هستند. ولی از سوی دیگر، قرمز می‌تواند مفاهیمی مثل خشم و عصبانیت را هم به دنبال داشته باشد. علائم خطر بر همین مبنا به رنگ قرمز نشان داده می‌شوند.
  • نارنجی (گرم):  رنگ نارنجی نشان دهنده هیجان، اشتیاق، شادی، انرژی و آسایش است. اگر دقت کرده باشید می‌بینید که رنگ نارنجی یکی از اصلی‌ترین رنگ‌ها در میان وسایل ورزشی، یا مجلات و وبلاگ‌های مروج شادی و انرژی مثبت است.
  • زرد (گرم): رنگ زرد پیام‌آور خوشحالی و فعالیت است. این رنگ هم در میان وبلاگ‌ها و مجلاتی که بر محور شادابی و سرزندگی فعالیت می‌کنند متداول است. اما از طرفی، رنگ زرد خیلی زود باعث خستگی چشم‌ها نیز می‌شود و به همین خاطر باید در میزان استفاده از این رنگ دقت کرد.
  • سبز (سرد): رنگ سبز نشان‌گر آرامش، تازگی و سلامتی است. تعجبی ندارد که اکثر مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و همین‌طور مجلات مرتبط با موضوع سلامت به استفاده از رنگ سبز علاقه دارند.
  • آبی (سرد): رنگ آبی یک رنگ آرام، صلح آمیز و با ثبات است. اکثر طراحان داخلی رنگ آبی را برای اتاق خواب توصیه می‌کنند، چون این رنگ حس آرامش و آسایش را در انسان برمی‌انگیزد.
  • رنگ‌های طبیعی (قهوه‌ای، بژ، کرم، سفید): این نوع رنگ‌ها باعث تمدد اعصاب و کاهش فشارهای عصبی می‌شوند. بیمارستان‌ها به غیر از رنگ سبز، از رنگ‌های طبیعی (به خصوص سفید) هم به طور ترکیبی استفاده می‌کنند. رنگ پس زمینه نوشتار هم به همین دلیل اغلب سفید انتخاب می‌شود.
  • سیاه: حتما می‌دانید که در مراسم عزا رنگ سیاه به کار می‌ورد پس قطعا این رنگ کمی افسرده کننده است. اما در محتوا، رنگ سیاه به معنی جسارت و دلیری است و ظاهری شیک و زیبا دارد. از این روی، رنگ سیاه را برای متن محتوا انتخاب می‌کنند تا در پس‌زمینه سفید به خوبی خوانده شود.

اکنون که با مفاهیم رنگ‌های کلیدی آشنا شدید و تا حدی از بحث روان‌شناسی رنگ‌ها اطلاع یافتید، وقت آن رسیده که وارد جرئیات بشویم.

رنگ‌های خوب، رنگ‌های بد

وقتی بحث رنگ آن هم در زمینه محتوا به میان می‌آید، باید به جنبه‌های فراوانی دقت کرد. یکی از اصلی‌ترین جنبه‌ها، جنسیت بازدیدکننده‌ها است. مسلما سلیقه‌ها در رنگ، بر اساس جنسیت تفاوت‌های زیادی دارند. بر همین مبنا نگاهی می‌اندازیم به رنگ‌های پر طرفدار و کم طرفدار به تفکیک جنسیت.

بانوان اغلب از رنگ‌های آبی کم‌رنگ، بنفش و سبز کم‌رنگ خوش‌شان می‌آید، اما به رنگ‌هایی مثل نارنجی، قهوه‌ای و خاکستری علاقه‌ای ندارند. این در حالی است که آقایان علاوه بر رنگ‌های آبی کم‌رنگ و سبز کم‌رنگ، به رنگ سیاه نیز علاقه دارند ولی مثل بانوان رنگ‌های نارنجی و قهوه‌ای را دوست ندارند. البته جالب اینجاست که رنگ بنفش با اینکه رنگ مورد علاقه بانوان است، اما بین آقایان این رنگ طرفدار زیادی ندارد.

رنگ‌های ممنوعه

بر اساس آنچه تا اینجا خواندید، حتما پی به این موضوع بردید که برخی از رنگ‌ها هر چه کمتر مورد استفاده قرار بگیرند بهتر است. این رنگ‌ها که من به آنها رنگ‌های ممنوعه می‌گویم، آن چنان کم مخاطب هستند که بهتر است از آنها دوری شود.

رنگ صورتی روشن یکی از همین رنگ‌های ممنوعه است. صورتی روشن چون به شدت مبتنی بر جنیست است رنگ مناسبی برای محتوا به نظر نمی‌رسد. به غیر از این، صورتی روشن گاهی نشانه ضعف و عدم ثبات هم هست.

رنگ خاکستری به دلیل آنکه خیلی خنثی است می‌تواند نشانه تنهایی و ناراحتی باشد. رنگ قهوه‌ای نیز اگر به تنهایی استفاده شود مخاطب را خیلی زود خسته می‌کند. در حجم استفاده از رنگ سیاه هم باید دقت شود چون اگر از یک حدی فراتر به کار رود، حس ناراحتی و غم را القا خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

حالا خوب می‌دانید که روان‌شناسی رنگ‌ها در بازاریابی محتوا تا چه حد موثر هستند. پس از این به بعد به ترکیب رنگی محتوای سایت یا وبلاگ خودتان توجه بیشتری داشته باشید. گرچه آنچه خواندید فقط یک بررسی کلی از این بحث بود، ولی تا همین جا هم قادر خواهید بود که به یک ترکیب رنگی مناسب دست پیدا کنید. چنانچه از خواندن این مقاله لذت بردید، می‌توانید برای مطالعه مقالاتی بیشتر در این رابطه به وبلاگ شخصی من مراجعه کنید.

گفتگو ها

    بسیار بسیار عاالی مرسی از سایت خوبتون .

    فخرایی

    مقاله آموزشی عالی بود
    واقعا این جمله برازنده مطالب آی تی پورت هست که میگه
    کم‌گوی و گزیده گوی چون دُر
    مطلب دیر به دیر ارسال می کنید ولی تکه تک
    منتظر بعدی هستیم

    سلام
    ممنوم اطلاعات و مطالب مفید و جذاب و کاربردی بود
    در کسب و کارم استفاده نمودم
    با سپاس ز شما

    سجاد

    چه قدر خوب میشه اگر یک مطلب در خصوص روانشناسی رنگ در سایت ها هم می نوشتید.

    یک مطلب در خصوص روانشناسی رنگ در سایت ها هم بنویسید ممنون

    گنبد فیروزه

    ممنون ..خیلی جالب بود.