ای او اسسخت افزارسیستم عامل

با فناوری نوآورانه ۳D Touch آشنا شوید

فناوری 3D Touch

آیفون ۶ اس به تازگی منتشر شده و در کنار تمام ویژگی‌های جدیدش، یک ویژگی متمایز دارد که امروز می‌خواهیم در موردش بحث کنیم: ۳D Touch. می‌توان با اطمینان گفت که ۳D Touch بعد از فناوری‌هایی مثل زوم کردن و سوییپ کردن، یکی از نوآورانه‌ترین فناوری‌هایی است که تا امروز برای صفحه نمایش‌های لمسی طراحی شده است. ۳D Touch فقط مجموعه‌ای از ویژگی‌ها نیست که اپل آنها را روی آیفون خودش جمع‌آوری کرده باشد، بلکه یک تغییر بنیادین است در مسیر ارتباط فیزیکی ما با صفحه نمایش‌های تمام لمسی.

پیک، پاپ و Quick Actions

۳D Touch دارای امکاناتی است که خود اپل آنها را پیک، پاپ و Quick Actions می‌خواند.

وقتی روی صفحه نمایش آیفون ۶ اس فشار می‌آورید، آیفون این فشار را می‌فهمد و به شما اجازه می‌دهد به گزینه‌های بیشتری دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال، در عکس زیر وقتی ما روی آیکون اپ Clock در هوم اسکرین فشار می‌آوریم، گزینه‌هایی مثل ساختن آلارم و شروع تایمر و استاپ واچ در اختیارمان قرار داده می‌شود.

Clock Peek

در این مورد ۳D Touch شما را دو قدم جلوتر می‌اندازد و از سوی دیگر هم به شما این امکان را می‌دهد که با سرعت بیشتری به امکانات مورد نظر خود در اپ‌های مختلف دست پیدا کنید.

ویژگی پاپ ۳D Touch همچنین راه خودش را به بسیاری از اپ‌های متفرقه هم باز کرده است. به عنوان مثال اپ اینستاگرام با پاپ شدن آیکونش در هوم اسکرین این چهار گزینه مفید را به شما ارائه می‌کند.

Instagram Peek

کانسپت دیگری که ۳D Touch معرفی می‌کند، پیک نام دارد. در اسکرین شات زیر، ما یک ایمیل باز نشده را فشار دادیم تا بدون باز کردنش نگاهی به محتوای داخل آن بیاندازیم. کافی است انگشت خود را از روی صفحه بردارید تا دوباره به اینباکس برگردید.

Google Peek

وقتی پیک می‌کنید، می‌توانید به سمت بالا سوییپ کنید تا گزینه‌های بیشتری را هم ببینید. اینجا در اپ Mail، ما می‌توانیم کارهایی مثل فوروارد کردن و ریپلای دادن و چند عکس‌العمل دیگر را انجام دهیم.

Mail Peek

پیک هم برای بسیاری از اپ‌های دیگر گسترش یافته (البته فعلا بیشتر برای اپ‌های پیش‌فرض iOS). مثلا می‌توانید لینک‌های موجود در مسیج‌ها را پیک کنید و بدون باز کردن مرورگر نگاهی به محتوای آن لینک بیاندازید.

با فشار دادن روی تصویر بندانگشتی پایین صفحه در اپ Camera هم می‌توانید عکس‌های خود را پیک کنید. با این کار بدون اینکه از حالت عکس گرفتن خارج شوید می‌توانید نگاهی به عکس‌هایی که گرفتید بیاندازید تا ببینید عکس‌ها خوب شده‌اند یا نه.

Photos Peek

اگر دارید یک مسیج ارسال می‌کنید، می‌توانید روی کیبورد کمی فشار بیاورید و بعد انگشت خود را روی صفحه حرکت دهید تا نشان‌گر متن را به راحتی جا‌به‌جا کنید و به جای دلخواه خود در متن برسید.

Keyboard Peek

  • لیست کارایی‌های ۳D Touch به این راحتی تمام نمی‌شود. در ادامه به صورت خلاصه، به چند امکان کاربردی دیگری که ۳D Touch ممکن می‌کند نگاهی می‌اندازیم.
  • پیش‌نمایش یک موقعیت جغرافیایی با فشار دادن روی آدرس در یک پیام
  • فشار دادن یک عکس در اپ Photos برای به اشتراک گذاشتن سریع آن عکس
  • فشار دادن و سوییپ کردن عکس‌ها به سمت بالا در اپ سافاری برای ذخیره کردن سریع عکس‌ها
  • فشار دادن گوشه سمت چپ صفحه نمایش برای سوییچ کردن سریع بین اپ‌ها بدون باز کردن اپ سوییچر
  • استفاده از اپ Notes برای ساختن نقاشی‌های حساس به فشار
  • استفاده از Live Photos به عنوان عکس زنده برای لاک اسکرین

بنابراین در همین ابتدای راه با عرضه آیفون ۶ اس، فناوری ۳D Touch امکانات خیلی خوبی را فراهم کرده است ولی ما انتظار داریم که در آینده هم به امکانات این فناوری افزوده شود. مثلا فرض کنید با ۳D Touch در بازی‌ها بتوانید به عملکردهای مختلف سلاح‌ها یا تغییر سریع تنظیمات دسترسی پیدا کنید. وقتی فکر می‌کنیم می‌بینیم که کارایی‌های ۳D Touch می‌تواند خیلی بیشتر از آن چیزی شود که امروز هست.

تنظیم یا غیرفعال کردن ۳D Touch

با تمام این توضیحات، ممکن است ۳D Touch به کام بعضی‌ها شیرین نیاید. خوشبختانه شما می‌توانید آن را غیرفعال کنید یا حساسیت آن را طوری تغییر دهید که با نیازهای شما همخوانی پیدا کند.

وارد بخش General در Settings شوید و روی Accessibility تپ کنید.

3D Touch Deactivated

در تنظیمات Accessibility گزینه ۳D Touch را انتخاب کنید. اینجا می‌توانید ۳D Touch را به کل غیرفعال کنید یا اینکه میزان حساسیت آن را تغییر دهید.

3D Touch Sensitivity

ما تقریبا مطمئن هستیم که دیگر شرکت‌های سازنده گجت‌ها خیلی زود از این فناوری جالب در محصولات خود استفاده خواهند کرد و چیزی شبیه به ۳D Touch را به کاربران خود ارائه خواهند کرد. ولی در حال حاضر آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس تنها دیوایس‌هایی هستند که به شما اجازه دسترسی به چنین فناوری پرکاربردی را می‌دهند.

گفتگو ها

    بله اپل هیچوقت چیزی رو که قبلا ساخته شده و دوباره نمیاد بسازه، حتما باید یه چیزی تو گوشیاش باشه تا مردم هنوز هم عاشق دستگاه‌هاش باشه.