آموزش

از شبکه‌های اجتماعی و زندگی آنلاین‌تان بک‌آپ بگیرید

بک‌اپ از شبکه‌های اجتماعی

می‌گویند اگر چیزی روی محیط اینترنت قرار بگیرد بالاخره به یک شکلی برای همیشه در اینترنت خواهد ماند. ولی این حقیقت ندارد. اگر شرکتی مثل گوگل سرورهایش را خاموش کند، اطلاعات شما هم برای همیشه حذف خواهند شد. بک‌آپ گرفتن متداول کار عاقلانه‌ای است، حتی برای اطلاعاتی که در Cloud ذخیره شده. خیلی‌ها نمی‌دانند که می‌توانند از اطلاعات خود در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی بک‌آپ بگیرند و این خیلی بد است چون همه باید این کار را بلد باشند. توییت‌هایی که در مورد شام دیشب در توییتر منتشر کردید شاید الان زیاد به دردتان نخورد ولی ۵۰ سال بعد می‌توانید به این توییت‌های خود نگاه کنید و کلی از خاطرات گذشته خود را زنده کنید و بگویید “یادش بخیر”. بیایید نگاهی بیاندازیم به روش بک‌آپ گرفتن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای روز مبادا.

توییتر

کتابخانه کنگره یا همان LOC در حال حاضر همه توییت‌ها را آرشیو می‌کند ولی شما هم می‌توانید توییت‌های خود را از LOC بگیرید و کپی آنها را نزد خودتان نگه دارید. وقتی بحث بک‌آپ گرفتن به میان می‌آید، توییتر راه خیلی ساده‌ای پیش پای شما می‌گذارد.

وارد اکانت خود شوید و به بخش تنظیمات بروید. روی تب Account کلیک کنید و به پایین صفحه اسکرول کنید تا به بخش Content برسید تا با یک چنین چیزی رو‌به‌رو شوید:

requesttarchive

روی Request Your Archive و بعد Save Changes کلیک کنید. حالا آرشیو شما آماده می‌شود، معمولا در عرض ۲۴ ساعت و شاید هم کمتر، و یک ایمیل برای شما ارسال می‌شود حاوی یک لینک به بخش تنظیمات اکانت‌تان در توییتر. با مراجعه به آن صفحه می‌توانید یک فایل زیپ شامل تمام توییت‌های خود را دانلود کنید و نزد خود نگه دارید.

البته راه‌های دیگری هم برای بک‌آپ گرفتن از اطلاعات در توییتر وجود دارد، ولی وقتی خود توییتر یک راه به این سادگی برای شما فراهم کرده دیگر چرا باید دوباره چرخ را اختراع کنید؟

فیسبوک

بک‌آپ گرفتن در فیسبوک هم کار بسیار ساده‌ای است. وقتی وارد اکانت فیسبوک خود شدید مستقیما به General Account Settings بروید. در انتهای صفحه با این گزینه مواجه می‌شوید:

requestfbarchive

روی Download a Copy کلیک کنید.

fbarchive

وقتی روی Start My Archive کلیک کردید، مثل توییتر بعد از چند ساعت یک ایمیل حاوی لینک فایل زیپ دریافت اطلاعات برای شما ارسال خواهد شد.

اینستاگرام

برای بک‌آپ گرفتن از اینستاگرام مجبورید از یک ابزار متفرقه استفاده کنید، چون من نتوانستم راهی رسمی برای بک‌آپ گرفتن از طریق خود اینستاگرام پیدا کنم. بهترین ابزار برای بک‌آپ گرفتن از اینستاگرام سرویسی است به نام اینستاپورت. نکته خوبش این است که این ابزار تقریبا در لحظه از اطلاعات شما در اینستاگرام بک‌آپ می‌گیرد و نیازی نیست چند ساعت برای آماده شده فایل بک‌آپ انتظار بکشید.

instagram1

وارد اینستاپورت شوید و اجازه دهید به اکانت شما در اینستاگرام دسترسی پیدا کند. حالا می‌توانید مشخص کنید که قصد دارید دقیقا از کدام یک از عکس‌های خود بک‌آپ بیگرید. وقتی روی Start Export کلیک کردید، کار بک‌آپ گرفتن شروع می‌شود. مدت زمان بک‌آپ گرفتن به تعداد عکس‌هایی که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. برای من، چون عکس‌های زیادی نداشتم حدود ۳۰ ثانیه طول کشید.

instagram2

در مرحله آخر اینستاپورت از شما می‌خواهد که به او کمک مالی کنید ولی شما مجبور نیستید. می‌توانید روی Download Only کلیک کنید و فایل زیپ محتوی عکس‌های اینستاگرام خود را دانلود کنید.

لینکداین

لینکداین راه مستقیمی برای بک‌‌آپ گرفتن از اطلاعات‌تان به شما ارائه می‌کند که شامل عکس‌ها، کانتکت‌ها، پست‌ها و خیلی چیزهای دیگر می‌شود.

وقتی وارد اکانت خود شدید، به صفحه Settings بروید و وارد تب Account شوید. در این صفحه در سمت راست لینکی را با عنوان Request an archive of your data مشاهده خواهید کرد.

linkedin

در صفحه بعد به شما گفته خواهد شد که حدود ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا فایل بک‌آپ شما آماده شود و در این صفحه فقط یک دکمه برای کلیک کردن روی آن وجود دارد و آن هم دکمه ارسال درخواست است. البته لینکداین خیلی سریع‌تر از این حرف‌هاست، تا به حال نشده برای بک‌آپ گرفتن از لینکداین ۷۲ ساعت صبر کنم.

فلیکر

در فلیکر هم مثل اینستاگرام هیچ راه رسمی برای بک‌آپ گرفتن اطلاعات وجود ندارد. ولی با یک تحقیق کوچک که با دوست قدیمی و صمیمی خودم آقای گوگل انجام دادم کلی ابزار برای این کار پیدا کردم. یکی از ابزارهای برتری که کاربران زیادی هم دارد Bulkr نام دارد.

bulkr1

نسخه رایگان Bulkr محدودیت‌های خودش را دارد. مثلا یکی از محدودیت‌هایش این است که نمی‌توانید به نسخه اصلی عکس‌های خود دسترسی پیدا کنید. فقط می‌توانید یک نسخه کوچک، متوسط یا بزرگ از عکس‌ها را ذخیره کنید.

اگر سایز اصلی عکس‌ها را می‌خواهید باید سر کیسه را شل کنید و از اکانت پرو استفاده کنید. هزینه‌اش ماهی ۲۵ دلار است، ولی برای من و احتمالا خیلی از شما همان نسخه رایگان و نسخه بزرگ عکس‌ها کفایت می‌کند.

bulkr2

همه عکس‌ها در داخل یک فولدر در کامپیوتر شما ذخیره می‌شوند و روند بک‌آپ گرفتن با این ابزار هم به شدت پرسرعت است.

پینترست

پیدا کردن یک راه برای بک‌آپ گرفتن اطلاعات پینترست کمی اعصابم را خورد کرد. برای این کار ابزارهای زیادی در دسترس هستند ولی اکثر آنها به درد نخور هستند.

وقتی ابزاری به اسم PinBack را پیدا کردم فکر کردم ابزار خوبی است ولی این ابزار فقط یک لینک مستقیم به صفحه‌ای که عکس‌ها در آن قرار دارند در اختیار شما می‌گذارد و خود عکس‌ها را بک‌آپ نمی‌گیرد.

pinterest_evernote

دست آخر، تنها راه حلی که توانستم پیدا کنم کمک گرفتن از IFTTT بود. من از این کانال برای بک‌آپ گرفتن استفاده کردم ولی مشکلی که دارد این است که این کانال کاری به پین‌های قبلی شما ندارد و فقط پین‌هایی که از الان به بعد آپلود می‌کنید را بک‌آپ می‌گیرد. البته اگر خواستید می‌توانید خودتان برای خودتان یک کانال برای بک‌آپ گرفتن از پین‌ها در پینترست درست کنید، هر چند باید دید که IFTTT چقدر دست شما را باز می‌گذارد.

بعلاوه اگر از RSS خوشتان می‌آید می‌توانید مشترک RSS پین‌های خودتان شوید. آدرس فید پینترست شما چنین خواهد بود:

https://www.pinterest.com/USERNAME/feed.rss

ولی از پینترست ناامید شدم. بهتر بود یک راه درست و حسابی برای بک‌آپ گرفتن از اطلاعات برای کاربران خود فراهم می‌کرد.

گوگل

gtakeout

گوگل بر خلاف پینترست بک‌آپ گرفتن را خیلی ساده‌تر کرده. آنها به شما اجازه می‌دهد با استفاده از سرویس Takeout، هر اطلاعاتی را از هر کدام از سرویس‌های‌شان استخراج کنید. فقط کافی است وارد شوید، موارد مورد نظر خود را انتخاب کنید، روش دریافت اطلاعات را معین کنید (ایمیل یک لینک یا دانلود روی گوگل درایو) و بعد درخواست خود را ارسال کنید. گوگل خودش می‌گوید که پروسه فراهم کردن بک‌آپ ممکن است چند روز طول بکشد ولی معمولا زودتر از ۲۴ ساعت کار تمام می‌شود.

گفتگو ها

    جالب بود ممنون از مطالب خوبتون

    خیلی ممنون

    مهمترینش یادتون رفت !!‌ تلگرام

    مرسی از اطلاعات مفیدتون .

    ممنون. اطلاعات خوبی بود.