گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد و بررسی تخصصی سونی اکسپریا E4 ، میان رده ی خوش قیمت

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا E4 ، میان رده ی خوش قیمت

سونی اکسپریا E4 جدیدترین محصول از تلفن‌های پایین‌رده‌ی سری E سونی است که تفاوت‌های زیادی با نسل قبل دارد. این تلفن ۵ اینچی به یک باتری بسیار قدرتمند و نمایشگری مناسب مجهز شده و قدرت پردازشی قابل قبول را در کنار قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

اعضای خانواده‌ی سری E سونی معمولا گوشی‌هایی میان‌رده هستند و سخت‌افزار و قابلیت‌های‌شان در حد و اندازه‌‌ی گوشی‌های میان‌رده است. سونی اکسپریا E4 چند روز پیش از این کنفرانس در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ معرفی شد. در ادامه با نقد و بررسی این محصول در آی تی پورت همراه با ما همراه باشید.

نقد و بررسی اکسپریا E4

طراحی و کیفیت ساخت

اولین نکته ای که در طراحی اکسپریا E4 جلب توجه می کند، ظاهر متفاوت نسبت به سبک طراحی رایج سونی یعنی آمینی بالانس است. هنگامی که این مدل معرفی شد، کاربران از طراحی آن استقبال خوبی کردند. اما دستگاه واقعی با تصاویر تبلیغاتی تفاوت دارد. بدنه اکسپریا  E4 از دو قسمت جداگانه تشکیل شده است که شامل درب پلاستیکی و بخش نمایشگر می باشد.

همین درب پلاستیکی است که طراحی متفاوتی را برای اکسپریا E4 به ارمغان آورده و با گوشه های گرد و لبه های منحنی، اکسپریا E4 را به موبایلی خوش دست تبدیل می کند. اما ضخامت و پهنای زیاد آن، طراحی اکسپریا E4  را تحت تأثیر قرار داده به طوری که درب پشتی مانند زائده ای از کناره های دستگاه بیرون زده که ممکن است به مذاق هر کسی خوش نیاید. این دستگاه همچنین ۱۴۴ گرم وزن دارد که نسبت به رقبا مقدار کمی است و یک امتیاز مثبت محسوب می شود. در جلوی دستگاه هیچ دکمه فیزیکی وجود ندارد و از دکمه های نرم افزاری استفاده شده است. در سمت راست اکسپریا E4 ، دکمه پاور فلزی معروف سونی و دکمه های تنظیم صدا وجود دارند. محل قرارگیری دکمه های تنظیم صدا کمی نامناسب است. در نهایت طراحی این گوشی در بین کاربران ایرانی نمره متوسط ۸٫۸ را توانسته کسب کند.

صفحه نمایش و اسپیکر ها

اکسپریا E3 صفحه نمایشی ۴٫۵ اینچی از نوع IPS و با وضوح ۸۵۴در۴۸۰ پیکسل داشت که از تراکم ۲۱۸ پیکسل بر اینچ بهره می‌برد. خوشبختانه در اکسپریا E3 ابعاد صفحه نمایش به ۵ اینچ افزایش یافته، در عین حال که IPS باقی مانده و به لطف وضوح ۵۴۰در۹۶۰ پیکسلی خود، همان تراکم  را حفظ کرده است. صفحه نمایش کیفیت مناسبی داشته و رنگ‌های آن به سردی تمایل دارند که البته از قسمت White Balance در بخش تنظیمات می‌توان آن را کمی تصحیح کرد. شدت نور صفحه نمایش در حداکثر خود از حد متوسط فراتر نرفته، در نتیجه زیر آفتاب کمی کاربر را به زحمت می‌اندازد.

نقد و بررسی اکسپریا E4

حداقل نور نیز برای محیط تاریک زیاد بوده و موجب آزار و خستگی چشم می‌شود. در کل صفحه نمایش این گوشی در میان کاربران اصلی ترین مشکل بوده و بیشتر مجب نارضایتی آنها شده است. سنسور landscape هم که در این گوشی استفاده شده موجب کاهش خودکار نور صفحه نمایش می شود که خود نقطه ضعفی بر این گوشی است. پورت ۳,۵ میلی‌متری در بالای گوشی مستقر شده و کیفیت صدای خروجی قابل قبولی دارد. در بررسی که از این گوشی داشتیم متوجه شدیم که بلندگوی اصلی در پشت از لحاظ سطح کیفیت صدا چنگی به دل نمی‌زند و حجم خروجی صدا و دقت در پخش جزییات صدایش در سطح متوسط قرار می‌گیرد. و این عامل هم باعث نارضایتی کاربران شده است.

سخت افزار سونی اکسپریا E4

کمپانی سونی پردازنده Mediatek MT6582 SoC را در اکسپریا E4  به کار برده است. این چیپست از چهار هسته Cortex-A7 تشکیل شده که فرکانس هر یک از آن ها به ۱٫۳ گیگاهرتز می رسد. پردازشگر Mali-400MP2 نیز وظایف گرافیکی را به عهده گرفته و در نهایت E4 با یک گیگابایت حافظه رم مجهز شده است.

سونی در اکسپریا E3 از چیپ اسنپدراگون ۴۰۰ استفاده کرده بود که چیپ جدید به کار رفته در E4 نسبت به آن یک پسرفت محسوب می شود. در بررسی هایی که داشتیم متوجه شدیم در این سخت افزار امکان اجرای بازی های سنگینی مانند آسفالت ۸ در اکسپریا E4نمی باشد.

سیستم عامل ورابط کاربری

اکسپریا E4 آخرین نسخه از اندروید کیت کت یعنی ۴٫۴٫۴ را اجرا می‌کند، در نتیجه خوشبختانه ایرادهای آن تا حد زیادی برطرف شده و از این بابت مشکل خاصی نیست. می‌ماند رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها، که برای هر سازنده‌ای متفاوت بوده و هر یک دوست دارند با تغییراتی که در محیط می‌دهند، خود را از دیگر رقبا متمایز گردانند. لیست اپلیکیشن‌ها از صفحه خانگی جدا شده و چینش و ترتیب آنها قابل شخصی‌سازی است.

شش تم رنگی مختلف همراه با تعدادی پس‌زمینه زیبا می‌توانند تنوع خوبی به محیط بدهند، در عین حال که مجموعه متنوعی از ویجت‌ها می‌تواند آن را کاملاً شلوغ کند. لیست کرکره‌ای Notifications و Quick settings ساختار ساده و مناسبی داشته و چیدمان و تعداد آیکون‌های میانبر از بخش Edit قابل تنظیم است.

دوربین

بزرگ‌ترین نقطه‌ ضعف اکسپریا E4 دوربین‌هایی است که برای آن درنظر گرفته شده است. دوربین اصلی با حس‌گر ۵ مگاپیکسلی که در ساختار سخت‌افزاری اکسپریا E4  درنظر گرفته شده، می‌تواند تصاویری با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۹۲۰ پیکسل ثبت کند. فلش LED هم برای کمک به این دوربین در شرایط نوری ضعیف در نظر گرفته شده است. رابط کاربری دوربین پیشرفته است و امکانات زیادی ازجمله عکاسی پاناروما و HDR  را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما این تنظیمات نیست که برای عکاسی مهم است. کیفیت پایین دوربین اصلی کاربر را از ثبت تصاویر مناسب ناامید می‌کند.

اگر گوشی را مقابل کاغذی سفید با فاصله‌ی مناسب نگه دارید تا دوربین بتواند روی آن فوکوس کند، رنگ قهوه‌ای  لبه‌ها توجه‌تان را به‌خود جلب می‌کند؛ رنگی که در ثبت تصاویر با زمینه‌ی سفید، آزاردهنده است. مرز رنگ‌ها هم در تصاویر حفظ نشده. هم‌چنین اگر نوری در کادر عکاسی‌تان وجود داشته باشد، به طرز عجیبی انعکاس بدی در تصاویر ‌ایجاد می‌کند.

جمع بندی آی تی پورت

اکسپریا E4 با وجود این که توسط سونی ساخته شده، از نظر طراحی و کیفیت بدنه در حد برند خود یا حتی یک نسل پیشتر ظاهر نمی‌شود. زمانی که این گوشی را در اختیار افراد مختلف قرار دادیم و نظرشان را پرسیدیم، هیچ‌کسی از آن استقبال نکرد و نخستین دلیل هم طراحی فاقد ظرافت و هوشمندی بود. علاوه بر این، تجربه کاربری هم چندان روان نیست و سکته‌های گاه و بی‌گاه باعث آزردگی کاربر می‌شود.

نقد و بررسی اکسپریا E4

مزایا

  • باتری با وضعیت خوب
  • لبه‌ی کم در بالا پایین در مقایسه با سری E
  • پشتیبانی از دو سیم کارت

معایب

  • طراحی لایه‌ای اضافه برای قاب پشتی
  • دوربین‌های با کیفیت پایین
  • صفحه‌ی نمایش با رزولوشن پایین
گفتگو ها