لپ تاپنقد و بررسی

نقد و بررسی تخصصی مک بوک ۲۰۱۵ ; باریک ترین لپ تاپ جهان

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

مقدمه

شاید کسب عنوان های برتر در میان محصولات دیجیتال برای این قشر از کاربران چندان هم عجیب نباشد از سال ۲۰۰۸ که اولین محصول از مک بوک ها یا همان لپ تاپ های اَپل وارد بازار شد، این تغییر را نسبت به سایر محصولات می شد مشاهده کرد. از ابتدای تاسیس این کمپانی تا دو سال پیش نیز که استیو جابز مدیرعامل این کمپانی بود، همواره در همه ی محصولات دنبال تغییراتی بزرگ بود. همچنان که در اکثر کنفرانس های مربوط به معرفی محصولات خود از یک محصول با طراحی زیبا و خوش دست در عین حال خوش قیمت و کاربر پسند صحبت می کند. پس از استیو جابز نیز این رویه در مک بوک ها با نگرشی دیگر در کمپانی اَپل توسط آقای کوک ادامه یافته است. در سال ۲۰۰۸ هنگامی که استیو جابز در کنفرانس سالانه شرکت اپل در سان‌فرانسیسکو اولین لپ‌تاپ مک‌بوک ایر را از کاور قهوه‌ای آن بیرون کشید، دنیای لپ‌تاپ‌ها را دگرگون ساخت. امروزه به جایی رسیدیم که الترابوک‌های باریک و سبک، به یک موهبت برای کاربران تبدیل شده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

با فناوری‌های امروزی مثل سخت‌افزارهای ولتاژ پایین که به سرعت پیشرفته‌تر می‌شوند، شرکت‌های تولیدکننده تنوع محصولات خود را افزایش داده و راحتی حمل را یکی از عناصر مهم در ساخت محصولاتشان قرار می‌دهند. مسیری که شرکت اپل شروع و طی کرد، حالا به نظر می‌رسد کمی کهنه شده و نیاز به یک تغییر اساسی دارد. اپل تصمیم گرفت تا خط تولید مک‌بوک ایر را متوقف نکند اما محصولی متفاوت با قیمت بیشتر و لوکس‌تر ارائه دهد. این شرکت قصد داشت تا راحتی حمل را در لپ‌تاپ جدیدش به نهایت برساند. در اینجا بود که در سال ۲۰۱۵، همزمان با معرفی اپل واچ، تیم کوک روی صحنه رفت و لپ‌تاپ مک‌بوک ۱۲ اینچی را که در حال حاضر باریک‌ترین لپ‌تاپ جهان به حساب می‌آید، معرفی کرد. شرکت اپل در طراحی و ساخت محصول جدیدش، از دو تکنولوژی جدید استفاده کرد که تا کنون هیچ لپ‌تاپی از آن بهره‌مند نبود. یکی طریقه قرارگیری باتری‌های آن به صورت ورقه‌ای و دیگری فناوری فورس تاچ برای تاچ پد آن بود. فناوری فورس تاچ قرار بود برای مک‌بوک پرو از سال ۲۰۱۵ استفاده شود اما شرکت تصمیم گرفت تا زمان معرفی مک‌بوک ۱۲ اینچی صبر کند و این فناوری را روی این دستگاه معرفی کند. در ادامه با بررسی این محصول در آی تی پورت همراه ما باشید.

باریک ترین و ظریف ترین، سنت پایدار کمپانی

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

مک بوک به طور خارق العاده ای باریک است. به طوری که ضخامت آن در ضخیم ترین نقطه به ۱۳ میلی متر می رسد. وزن آن نیز عدد عجیب ۰٫۹۲ kg است که این وزن با توزیع بسیار عالی بین صفحه نمایش و دک کیبورد آن باعث بالانس فوق العاده ای می شود که احساس می کنیم وزن آن کمتر از مقداریست که گفته شد. کسانی که مک بوک ایر ۱۱ و ۱۳ اینچ دارند این احساس را تجربه کرده اند. برای یک لپ تاپ کوچک یا به عبارتی آلترابوک این سایز و وزن ایده آل است.

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

اپل طراحی لولا های مک بوک را تغییر داده است، به طوری که جنس آنها از فلز است ، ترک پد آن بزرگ تر شده و بلندگو های آن (که صدای خوب ولی با بیس کم دارند) در بالای کیبورد قرار داده شده اند. مک بوک در سه رنگ طلایی، نقره ای و خاکستری فضایی ارائه شده است.

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

کیبورد مک بوک بسیار مسطح و کم عمق تر از آن چیزیست که تاکنون استفاده کرده اید. در زیر هر دکمه این کیبورد یک مکانیزم پروانه ای بکار رفته که به وسیله طاق فلزی ظریفی هر ضربه ای به دکمه را ثبت می کند. همچنین برای هر کدام از دکمه ها نور پس زمینه ای مشاهده می شود. در ابتدا شاید از نرم بودن بیش از حد دکمه های این کیبور احساس ناراحتی کنید اما کمی بعد کار کردن با آن نظرتان به طور کامل عوض می شود.

ترکیب فوق العاده مکانیزم پروانه ای با قطعات این کیبورد باعث می شود بدون نیاز به اعمال نیروی زیاد و به اصطلاح تق تق کردن کیبورد، به راحتی از آن استفاده کنید. تایپ کردن با این کیبورد بسیار نرم و روان است و تجربه بسیار رضایت بخشی ست. تنها مشکل این کیبورد طراحی بسیار کوجک دکمه های بالا و پایین آن است.

صفحه نمایش

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

آخرین باری که اپل علاقه‌مندان به محصولاتش را شگفت‌زده کرد، این کار توسط صفحه‌نمایش رتینای مک‌بوک ایر انجام شد. محصولی فوق‌العاده لوکس و گران‌قیمت! در مک‌بوک ۱۲ اینچی هم از همان صفحه‌نمایش اما با دقت تصویری کمی عجیب استفاده شده است. دقت تصویر صفحه‌نمایش رتینای این دستگاه ۱۴۴۰در ۲۳۰۴ پیکسل است. یعنی نسبت تصویر مک‌بوک ۱۲ اینچی تقریبا چیزی معادل ۱۶:۱۰ بوده که بسیار نزدیک به کیفیت WQHD خواهد بود که در مانیتورهای کامپیوترهای دسکتاپ در حال حاضر بسیار محبوب است. حالا چرا اپل تصمیم گرفته تا از این دقت تصویر استفاده کند مربوط به تراکم پیکسلی آن است. با تراکم پیکسلی ۲۲۶ PPI، مک‌بوک ۱۲ اینچی با مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی (۲۲۴ PPI) و مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی  (۲۲۱ PPI) برابری می‌کند. روشنایی تصویر معمولا در محصولات شرکت اپل بسیار بالا است. صفحه‌نمایش مک‌بوک ۱۲ اینچی، به صورت میانگین ۳۲۵ نیت روشنایی دارد که این میزان در بیشترین حالت به ۳۴۵ نیت در مرکز تصویر می‌رسد.

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

با تغییر زاویه لپ‌تاپ،هیچ‌گونه تفاوت رنگ یا روشنایی در تصویر مشاهده نمی‌شود. در لپ‌تاپ‌هایی که از روکش براق در ساخت صفحه‌نمایش آن‌ها استفاده شده، همیشه مشکل سختی کار در محیط بیرون وجود دارد. اما روشنایی زیاد صفحه‌نمایش این دستگاه باعث می‌شود تا با وجود نور شدید محیط بیرون، تصاویر باز هم کاملا خوانا و مشخص باشند.

اسپیکر ها

احتمالا تصور می‌کنید که به خاطر باریکی و کوچکی دستگاه، بلندگوهای استریوی داخلی آنتوان زیادی برای تولید صدا ندارند؛ اما سخت در اشتباه هستید! در قسمت بالای کلیدهای یک نوار شبکه‌ای وجود دارد که بلندگوها در زیر آن قرار گرفته است. قدرت تولید صدای این دستگاه کمی بیش از ۵۰۰ هرتز بوده که این رقم چیزی بیش از قدرت صدایی است که حتی لپ‌تاپ‌های مالتی مدیای بزرگ‌تر قادر به تولید آن هستند. صدای بیس هم کاملا عمیق و رسا است. با وجود چنین بلندگوهای قدرتمندی، می‌توانید به راحتی با بلندگوهای جداگانه خداحافظی کنید. البته جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا هم برای اتصال بلندگوهای جداگانه یا هدفون روی این دستگاه تعبیه شده است. کیفیت رضایت بخش صدا و قدرت آن نمره قبولی را برای این دستگاه به ارمغان آورده است.

تاچ پد

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

 تاچ پد جدید این دستگاه موسوم به Force Touch، همان‌طور که از اسمش پیداست، به غیر از فرمان‌های دو، سه و چهار انگشتی، از فرمان‌های فشاری هم پشتیبانی می‌کند. یعنی میزان فشار انگشتتان روی سطح تاچ پد می‌تواند فرمان‌های متفاوتی را به دستگاه انتقال دهد. ابعاد تاچ پد دستگاه کمی نسبت به مک‌بوک ایر کوچک‌تر شده است. برای اولین بار فناوری Force Touch برای مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی اعلام شده بود اما اپل آن را با مک‌بوک ۱۲ اینچی معرفی کرد. سطح روی تاچ پد از جنس شیشه است و با تحت فشار قرار دادن آن از حالت اصلی خود خارج نمی‌شود. روی این تاچ پد کلیدی وجود ندارد و با دو بار کلیک کردن روی هر قسمتی از سطح آن، دستورات اجرا می‌شوند. روش کار فورس تاچ بسیار ساده و زیرکانه است. سطح تاچ پد هیچ حرکتی ندارد و سنسورهایی که زیر آن طراحی شده‌اند، میزان فشار انگشت را با مقدار الکترومگنتی که انتقال می‌دهد محاسبه می‌کنند. در این تاچ پد هیچ‌گونه سیستم مکانیکی وجود ندارد و همه چیز توسط حسگرها انجام می‌شود. اندازه و عملکرد تاچ پد به قدری خوب است که نیازی به ماوس جداگانه احساس نمی‌شود که البته به خاطر نداشتن پورت‌های فراوان می‌تواند مفید باشد.

عملکرد مک بوک ۲۰۱۵

 اپل مدارهای فوق العاده کوچکی را در میکروکنترلر های مک بوک جای داده است ، این بدین معنی ست که مک بوک نیازی به فن ندارد. همچنین پردازنده استفاده شده در آن  intel core M 1.1 GHz همراه با turbo boost است. و اما محدودیت های سازش بر انگیز : بنچ مارک های مک بوک نشان می دهد که مک بوک جدید هم سطح مک بوک ایری ست که چهار سال پیش عرضه شده بود. البته باید گفت که در تجربه به کندی آن نیست.

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

اساسا اگر شما کاری انجام می دهید که به پردازنده فشار وارد می شود، این لپ تاپ مناسب شما نخواهد بود. در واقع این لپ تاپ چیزی مشابه کروم بوک است. برای انجام دادن ۷۰% از کارهای روزانه تست شده ، سرعت مناسبی داشته و برای ۲۰% کارهایی از قبیل ویرایش عکس نیاز به کمی صبر و حوصله داشته و برای ۱۰% کارهایی سنگین تر مانند ویرایش ویدیو و یا هر کاری که به پردازنده فشار بیشتری وارد کند مناسب نبوده است.

در هنگام کار با مرورگر گوگل کروم نیز با مشکلاتی مواجه خواهید شد. هنگامی که در این مرورگر تب های زیادی را باز می کنید مصرف انرژی لپ تاپ و دمای آن افزایش پیدا می کند. البته این مشکل برای اکثر کامپیوترها در هنگام استفاده از این مرورگر رخ می دهد و صدای فن کاملا شنیده می شود. برای مثال این مشکل در مک بوک ایر زمانی که بیش از ۲۰ تب باز در مرورگر کروم وجود داشت اتفاق می افتاد اما در مک بوک جدید این مشکل تقربا  با نصف این تعداد مشاهده می شود.

 جمع بندی نهایی

نقد و بررسی تخصصی مک بوک 2015 ; باریک ترین لپ تاپ جهان

سبکی و باریکی در کنار بدنه‌ای آلومینیومی و مستحکم، کیبورد با کلیدهای پروانه‌ای، نداشتن سیستم خنک‌کننده و حذف فن، تاچ پد جدید Force Touch، باتری‌های ورقه و همه امکانات دیگر، انقلابی نوین در عرصه این گجت دوست داشتنی هستند. در باور عموم عمر لپ‌تاپ‌ها رو به پایان بود و همه در حال کوچ به سوی گوشی‌های هوشمند با صفحات نمایش بزرگ یا تبلت‌هایی با داک کیبورد بودند. اما با این محصول، اپل امید را به دنیای لپ‌تاپ‌ها بازگرداند.

این بود بررسی مک بوک ۲۰۱۵ اَپل.منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها

    این لب تاپ بسیار زیباست

    سعید

    اولین محصول از مک بوک سال ۲۰۰۶ ساخته شد نه سال ۲۰۰۸

    علی

    این لب تاب خیلی خیلی عالی است

    عالی بود سپاس

    این لب تاب خیلی خیلی عالی است