اخبار

همانند گوگل، آلفابت هم در چین مسدود شد

آلفابت در چین مسدود شد

بسیار زود بود اما آلفابت – مادر جدید گوگل – در روز راه‌اندازی خود بر طبق گزارشات در چین مسدود شد. بازدیدکنندگان چینی در همان روز اول بعد مراجعه به آدرس اینترنتی آلفابت (abc.xyz) به صفحه خطا ریدایرکت شدند، درست همان صفحه‌ای که با زدن آدرس موتور جستجوی گوگل یا یوتیوب به آن می‌رفتند.

جستجوی دامنه abc.xyz آلفابت نشان می‌دهد که این دامنه برروی سرورهای گوگل ست شده است، بنابراین هنوز کاملا روشن نیست که چین عمدا دسترسی به این سایت را مسدود کرده یا فقط بخاطر فایروالی که جلوی سرورهای گوگل را می‌گیرد، مسدود شده است.

گوگل و چین تاریخی پر از ناهماهنگی با هم داشته‌اند، در سال ۲۰۱۰ در پی حملات هکرها  به گوگل، انگشت اتهام به سمت هکرهای چینی نشانه رفت و گوگل تصمیم گرفت بطور کامل از چین به هنگ‌کنگ نقل مکان کند. بعد در سال ۲۰۱۴ دولت چین تصمیم گرفت تا دسترسی به جیمیل را کاملا قطع کند، ظاهرا به خاطر جلوگیری از شکل‌گیری بحث‌های دموکراسی آنلاین.

ظاهرا مشکلات وبسایت آلفابت تمام نشده است. گوگل در حال حاضر برروی جای پای BMW قدم می‌گذارد، زیرا این شرکت اتومبیل‌سازی آلمانی گفته است که مالک دامنه alphabet.com من هستم و قصد فروش آن به گوگل را ندارم.

نظر شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید گوگل بتواند این دامنه را از BMW بگیرد؟ آیا گوگل نهایتا در چین باز می‌شود؟ نظرتان را به آی‌تی پورت بگویید.

گفتگو ها