اخبار

مدل ۸۰۰ گیگابایتی SSDهای سری ۷۵۰ اینتل به بازار خواهد آمد

سری ۷۵۰ اینتل مدل ۱.۲ ترابایتی

تا چند ماه پیش، مدل‌های ۴۰۰ گیگابایتی و ۱.۲ ترابایتی SSDهای سری ۷۵۰ اینتل منتشر شد ولی کمبود یک مدل مابین این دو احساس می‌شد. حالا اینتل به فکر رفع کردن این فقدان افتاده چون قصد دارد یک مدل ۸۰۰ گیگابایتی از این سری را هم روانه بازار کند.

بر اساس گزارشی از PC Perspective، پایگاه اینتل ARK با موضوع اطلاعات محصولات و پشتیبانی از کاربران اخیرا SSDهای ۸۰۰ گیگابایتی را هم به لیست خود اضافه کرده است. گرچه هنوز هیچ اعلامیه رسمی‌ای از تولید این مدل منتشر نشده، ولی اضافه شدنش به این سایت می‌تواند نشان دهنده انتشار قریب الوقوع این مدل باشد.

خیلی‌ها منتظر بودند که اینتل دیر یا زود این مدل را آماده کند، مخصوصا با وجود اینکه تبلیغات مربوط به CPUهای Skylake این شرکت، به مدل ۸۰۰ گیگابایتی سری ۷۵۰ اشاره‌هایی داشتند. بر اساس اطلاعاتی که از دو مدل دیگر SSDهای سری ۷۵۰ در دست هست، پیش‌بینی می‌شود که مدل ۸۰۰ گیگابایتی حدود ۷۰۰ دلار قیمت گذاری شود. لیست موجود در سایت اینتل تاریخ انتشار این مدل را سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ اعلام کرده.

با این حال، اطلاعات موجود در ARK در مورد جزئیات این محصول چیزی به ما نشان نمی‌دهد. این مدل از نظر سرعت خوانش و پردازش اطلاعات نه می‌تواند با مدل ۴۰۰ گیگابایتی برابری کند و نه با مدل ۱.۲ ترابایتی.

فاصله بین مدل‌ها تقریبا خیلی کم است. در حالی که درایو ۱.۲ ترابایتی سرعت خوانش همزمانی برابر با ۲۴۰۰ مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد، مدل ۸۰۰ گیگابایتی می‌تواند به سرعت ۲۱۰۰ مگابایت بر ثانیه برسد. یعنی فقط ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه کمتر. اما باز هم با این حال، این سرعت نسبت به بسیاری از مدل‌های مشابه در بازار خیلی بیشتر است. مدل ۴۰۰ گیگابایتی سری ۷۵۰ اینتل هم کمی سریع‌تر است، البته فقط ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه.

تفاوت‌ها در کاربرد نیز قطعا روی قیمت تاثیر خواهد گذاشت. مدل ۸۰۰ گیگابایتی بر اساس هزینه هر گیگابایت احتمالا از مدل ۴۰۰ گیگابایتی ارزان‌تر خواهد بود، گرچه اگر دو مدل ۴۰۰ گیگابایتی بخرید به صرفه‌تر از این است که برای یک مدل ۸۰۰ گیگابایتی هزینه کنید. در نهایت قیمت رسمی هنوز اعلام نشده است.

گفتگو ها