گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد و بررسی اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار ۱۳ مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار 13 مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

در عصر تکنولوژی امروزی که بیستر ارتباطات جمعی و خصوصا ارتباطات کاری از طریق شبکه های اجتماعی صورت می گیرد، استفاده از دستگاه موبایل برای گرفتن تصاویر سلفی بیشتر رایج شده و در این مدت به یکی از ملاک های کاربران و خریداران گوشی های هوشمند تبدیل شده است. و با توجه به نیاز کاربران هم کمپانی های مختلف تولیدد کننده گوشی های هوشمند، از اَپل گرفته تا هوآوی و سونی و سامسونگ و اچ تی سی در تلاش برای رضایت کاربران وافزایش فروش کالای خود می باشند.

اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار 13 مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

با توجه به نیاز کاربران هم کمپانی ها بیشتر از پیش بر روی دوربین سلفی تمرکز داشته اند و در تلاش برای کیفیت هر چه بیشتر دوربین دوم گوشی های هوشمند خود می باشند. کمپانی اچ تی سی هم با تلاش های زیاد توانسته در این قسمت از گوشی های هوشمند خود نهایت کیفیت را به کار ببرد و در مقابل کمپانی های نظیر سونی که چند سال در دوربین گوشی های هوشمند یک تاز میدان می باشند، چیزی برای گفتن داشته باشد. و هم اکنون شاهد یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در یکی از پرچم دارهای اچ تی سی به نام دزایر Eye  می باشیم. لنز دوربین که شاید برای دوربین دوم یک گوشی هوشمند کمی عجیب باشد اما با توضیحات بالا می توان این موضوع را به راحتی درک کرد.

اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار 13 مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

البته شاید سخن بیش از حد در مورد دوربین دوم دزایر Eye  ، کاربر به این فکر باشد که این گوشی تنها مناسب تصاویر سلفی باشد اما باید گفت که اج تی سی تنها کیفیت دوربین را در این گوشیملاک قرار نده و در کنار این دوربین قابل تحسین از یک سخت افزار قدرتمند اچ تی سی دزایر Eye  به کار برده است. ظاهر جذاب دزایر Eye  که در بدنه ی آن از پلی کربنات استفاده شده در کنار ضد آب بودن آن و پردازنده قدرتمند و سریع می تواند دیگر نقاط قوت دزایر Eye  به حساب بیاید. در ادامه این مقاله با آی تی پورت همراه باشید تا ویژگی های دیگر این شاهکار اچ تی سی را مو شکافی کنیم.

طراحی زیبا، سنت چندین ساله کمپانی

اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار 13 مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

اچ تی سی در دزایر Eye  نیز سنت چند ساله خود را حفظ کرده و یک طراحی زیبا برای دزایر Eye  به کار برده است. به طور کلی تمام گوشی های هوشمند اچ تی سی از طراحی بسیار زیبا و خوبی بهره می‌برند و یکی از دلایلی که اغلب خریداران را به سمت محصولات اچ تی سی می‌کشاند طراحی فوق‌العاده زیبای محصولاتش است. دزایر Eye  نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دارای بدنه‌ی پلاستیکی بوده، اما از نوع مرغوب آن. چیزی که با دیدن دزایر Eye  از دیدنش متعجب شدیم درواقع وجود کلید سخت‌افزاری شاتر دوربین بر روی بدنه این گوشی بود و شاید وجود طرح‌های نوار دار که در دزایر ۸۲۰ هم از  اچ تی سی دیده بودیم دیگر چندان عجیب نبود. البته دکمه در نظر گرفته‌شده برای دوربین این گوشی بدون نقص نیست و به اعتقاد بسیاری از افراد کمی سفت است، این سفتی بیش‌ازحد، باعث تکان خوردن دست کاربر در هنگام ثبت عکس شده، که نتیجه‌ای جز ثبت عکس‌های بلوری برای کاربر در پی ندارد. البته از طرف دیگر هم اگر این دکمه نرم‌تر از این بود احتمالا عده‌ی دیگری فشردن اتفاقی این دکمه در جیب را مطرح می‌کردند. البته ویژگی اصلی گوشی‌هایی که از کلید سخت‌افزاری دوربین بهره می‌برند را شاید بتوان اجرای اپلیکیشن دوربین این گوشی‌ها بدون نگاه کردن و آزاد نمودن قفل امنیتی گوشی دانست. با استفاده از این دکمه، (درست مانند سایر گوشی‌هایی که از وجود این دکمه بهره می‌برند) حتی زمانی که گوشی در جیب شماست قادرید بدون جلب توجه، دوربین گوشی را فعال سازید. در کل طراحی بدنه این گوشی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید و استفاده از زوایای خمیده در گوشه‌ها و لبه‌های آن کاملا ملموس است.  دزایر Eye با داشتن ابعاد ۷۳٫۸ در ۸٫۵ در ۱۵۱٫۷ میلی‌متر و وزن ۱۵۴ گرم احساس بسیار خوبی را نیز در هنگام نگه داشتن در دست به شما منتقل می‌کند.

همچنان بلندگوهای با کیفیت در دزایر Eye  هم وجود دارند و در جلو دستگاه یکی در بالا و دیگری در پایین آن قرار گرفته است. در سمت راست دستگاه دکمه روشن/خاموش، دکمه های کم و زیاد کردن صدا و دکمه فیزیکی شاتر دوربین قرار گرفته اند. البته کیفیت ساخت این دکمه ها چندان رضایت بخش ارزیابی نمی گردد. در لبه سمت چپ دستگاه اما، اسلات کارت حافظه Micro SD و نانو سیمکارت را مشاهده خواهید کرد که هم سطح لبه ها شده اند. این محصول همچنین گواهینامه IPX7 را داراست و این یعنی به مدت ۳۰ دقیقه قادر است تا در عمق حدود ۱ متری آب دوام بیاورد.

صفحه نمایش

اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار 13 مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

صفحه نمایش دزایر Eye  اندازه ای ۵٫۲ اینچی دارد و یک صفحه نمایش روشن و خوش رنگ است. شاید در برابر نوت ۴ با صفحه نمایش  QHD  این صفحه چیز زیادی برای گفتن نداشته باشد اما حریف خوبی برای گوشی ای مانند نوت ۳ خواهد بود. خوانایی صفحه نمایش در میزان روشنایی ۱۰۰ درصد و  محیط باز بهتر ازOne M8  است. اما در زمینه زاویه دید و کنتراست گوشی کمی با مشکل مواجه است، اگر کمی گوشی را بچرخانید و سپس به صفحه نمایش آن نگاه کنید متوجه تغییر رنگ ها خواهید شد. صفحه ‌نمایش مورد استفاده در دزایر Eye  از نوع LCD لمسی خازنی با لایه محافظتی گوریلا گلس ۳ بوده که در حدود ۶۶ درصد مساحت سطح جلوی این گوشی را تشکیل داده است. این صفحه که دارای دقت ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل بوده  و دارای تراکم پیکسلی  ۴۲۴ppi نیز هست که عدد بالایی محسوب می‌شود.

اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار 13 مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

سخت افزار

دزایر Eye  با بهره‌گیری از آخرین نسل پردازنده‌های ۳۲ بیتی ساخت کوال کام موسوم به اسنپدراگون ۸۰۱  از نوع ۴ هسته‌ای با سرعت ۲٫۳ گیگاهرتز در کنار پردازنده گرافیکی آدرنو ۳۳۰ و ۲ گیگابایت حافظه، مجموعه بسیار جذابی را گرد هم آورده است. وجود ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی به همراه بهره‌گیری از درگاه کارت حافظه microSD نیز نظر مساعد کاربرانی که حجم اطلاعات بالایی را ذخیره می‌کنند، برای این گوشی به همراه داشته است.

نرم افزار و رابط کاربری

سیستم عامل دزایر Eye  اندروید است، اچ تی سی از نسخه  ۴٫۴٫۴کیتی کت بر روی آن استفاده کرده است. این سیستم عامل توسط رابط کاربری HTC Sense 6  تزئین شده است. ما همیشه رابط کاربری sense را دوست داشتیم زیرا یک رابط کاربری سبک و زیبا است، البته در ابتدای راه کمی یادگیری آن سخت است اما اگر به آن عادت کنید بهترین رابط کاربری ای خواهد شد که در تمام طول عمر با آن کار کرده اید. اچ تی سی اپلیکیشن های کاربردی بسیاری را در دزایر Eye  قرار داده که از مهمترین آنها می‌توان به اپلکیشن Power Saver که مخصوص ذخیره و بهینه سازی مصرف باتری گوشی هوشمند است اشاره کرد.

یکه تاز میدان در دوربین های سلفی

 

اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار 13 مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

اچ تی سی که اولین بار دوربین UltraPixel را بر روی مدل One M7 خود در فوریه ۲۰۱۳ معرفی کرد، درواقع با ساخت دزایر Eye  و One M8 Eye به تصمیم اشتباه خود اقرار کرده است. تصمیمی که در نگاه اول از دید بسیاری از کارشناسان فنی دوربین دیجیتال عاقلانه به نظر می‌آمد. وجود پیکسل‌های بزرگ‌تر در سنسور دوربین، که در نتیجه آن هر پیکسل میزان نور بیشتری دریافت می‌کند و درنتیجه تصویر نهایی تولید شده می‌بایست دارای نویز کمتری باشد؛ که البته این مورد تا حدی هم درباره گوشی‌های اچ تی سی که از فناوری UltraPixel استفاده می‌کنند صحت داشت؛ اما مسئله این بود که رقبا با داشتن اندازه سنسور برابر  یا بزرگ‌تر و همچنین رزولوشن  بالاتر به همراه الگوریتم‌های پیجیده پردازش تصویر توانستند بر فناوری UltraPixel چیره شوند. البته موارد استثنا هم وجود داشت، نظیر شرایط نوری بسیار ضعیف که اچ تی سی به لطف استفاده از پیکسل‌های بزرگ‌تر می‌توانست تصاویر بهتری تولید نماید. گوشی دزایر Eye   با داشتن یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و دو فلاش LED در جلو توانست لقب مناسب‌ترین گوشی دنیا را برای ثبت عکس‌های سلفی را به خود اختصاص داد. شاید اچ تی سی با این کار بیشتر قصد جلب توجه و به راه انداختن هیاهو را داشته تا این که واقعا بهترین گوشی را برای ثبت عکس‌های سلفی بسازد. به‌هرحال تا این لحظه دوربین ۱۳ مگاپیکسلی این گوشی با کیفیت‌ترین عکس‌های سلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. انجام این عمل نیز برای اچ تی سی به سادگی کپی کردن دوربین پشتی این دوربین با همان امکانات در جلوی آن بود. حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری در این دوربین همان ۱۰۸۰p، سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه همیشگی است و شاید اچ تی سی مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد تا استاندارد۴k را برای گوشی‌های موبایل قبول کند. دوربین این گوشی از قابلیت‌هایی نظیر پانوراما، تشخیص چهره، HDR، فوکوس لمسی و ژئوتگینگ  پشتیبانی می‌کند.  ویژگی دوست‌داشتنی دیگر که در دزایر Eye  از آن استفاده شده Spilit Capture نام دارد؛ این قابلیت که هم در حالت عکاسی و هم در حالت فیلم‌برداری قابل استفاده است، با تقسیم صفحه به دو قسمت مساوی، دوربین اصلی و جلویی این گوشی را به‌صورت همزمان فعال ساخته و کاربر قادر است به عکاسی یا فیلم‌برداری اقدام کند؛ به طوری که تصویر هر دو دوربین در کنار هم به صورت یکپارچه ذخیره می‌شود.

باتری

اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار 13 مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های گوشی‌های هوشمند با توجه به میزان مصرف بالای باتری آن‌ها، طول عمر باتری است. گوشی دزایر Eye  با داشتن یک باتری ۲۴۰۰  میلی‌آمپر ساعتی و صفحه‌نمایش Full HD با اندازه ۵٫۲ اینچ در کنار پردازنده اسنپدراگون ۸۰۱ ساخت کوالکام  توانسته با بجا گذاشتن طول عمر باتری  ترکیبی ۷۰ ساعت امتیاز خوبی را برای خود ثبت کند. این ۷۰ ساعت شامل ۱۹ ساعت مکالمه، ۱۰ ساعت مرور صفحات وب، ۱۰ ساعت و سی دقیقه نمایش ویدیو و باقی‌مانده این زمان به‌صورت استند بای بوده است. البته باتری این گوشی قادر است تا امکان ۲۰ ساعت مکالمه در شبکه ۳G را نیز فراهم آورد و به طور کلی عملکرد باتری  دزایر Eye  را می‌توان خوب ارزیابی کرد.

از دیگر ویژگی‌های جذابی که اچ تی سی در دزایر Eye  در نظر گرفته می‌توان به وجود ویژگی Quick Charge 2.0  اشاره کرد. قابلیتی که به کاربر امکان شارژ سریع ۶۰ درصد باتری را ظرف مدت نیم ساعت می‌دهد.

دزایر Eye اولین شناگر ماهر کمپانی

 

اچ تی سی دزایر Eye ; شاهکار 13 مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی

شاید سایه خبر دوربین جلوی این گوشی آن‌قدر سنگین بوده که این ویژگی مهم را که دزایر Eye  درواقع از اولین گوشی‌های ضد آب  HTC هست را نیز تحت شعاع قرار داده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، دزایر Eye درواقع  اچ تی سی پس از Butterfly 2 تجربه دوم اچ تی سی در ساخت گوشی‌های ضد آب به شمار می‌رود. دومین گوشی اچ تی سی نیز، دارای گواهینامه IPX7 بوده و توانایی مقاومت در برابر گردوغبار و نفوذ آب را تا عمق یک متری تا ۳۰ دقیقه دارد.

جمع بندی آی تی پورت

با توجه به آنچه که در محتوای این مقاله نیز اشاره شد، دزایر Eye می تواند یک انتخاب مناسب برای کسانی باشد که به تصاویر سلفی علاقه دارند. البته نباد از سخت افزار قدرتمند دزایر Eye نیز چشم پوشی کرد. به‌هرحال این گوشی بالارده باشد یا نه، بدنه‌اش فلزی باشد یا پلاستیکی، بهایی که شما باید برای خرید آن می پردازید معادل بسیاری از گوشی‌های بالا رده است. LG G3، Galaxy S5، ONE M8 و Xperia Z3 همه گوشی‌هایی هستند که در رنج قیمتی کم و بیش مشابه با این گوشی قرار دارند. که در این میان Z3 و S5 هم مانند دزایر Eye  ضد آب هستند. البته Z3 و ONE M8 هم دارای اسپیکر استریو هستند، اما اسپیکرهای Z3 ضعیف‌تر از انواع اچ تی سی است. دوربین اصلی دزایر Eye هم حرف چندانی برای گفتن در مقابل رقبا ندارد مگر اینکه بحث دوربین دوم پیش آید که در این حالت مسلما با نتیجه دیگری روبرو خواهیم بود. طول عمر باتری این گوشی هم در مقایسه با سایر رقبا جایی بین خوب و قابل قبول قرار دارد. طراحی و کیفیت بدنه علی رغم عدم استفاده از فلز بسیار خوب می‌باشد.

این بود دریچه ای دیگر از گروه نقد و بررسی آی تی پورت. منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها