گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد وبررسی تخصصی سونی اکسپریا M4 آکوا ;خوش ساخت و خوش قیمت

اکسپریا M4

مقدمه نویسنده

از آغاز به کار واحد موبایل کمپانی سونی تا کنون، طراحان این بخش سعی کرده‌اند تا گوشی‌هایی متناسب با تمام سلیقه‌ها و بودجه‌ها تولید کنند. دقیقا با همین هدف هم سونی سری‌های مختلفی از گوشی‌های هوشمند را طراحی و تولید کرده است. سری M سونی هم یکی از آن‌ها بود که تولیدش از سال ۲۰۱۳ با عرضه‌ی سونی اکسپریا M شروع شد. تمام گوشی‌های تولید شده در این سری میان‌رده محسوب می‌شوند. سونی در ادامه‌ی کارش تلاش کرد با تولید اکسپریا M2  به میزان قابل توجهی از نقاط ضعف‌ اکسپریا M  در بخش‌های تراشه و دوربین بکاهد. حالا هم با تولید سونی اکسپریا M4 آکوا (Sony Xperia M4 Aqua) مسیر تولید سری M را ادامه داده است. اکسپریا M4 میان‌رده، سخت‌افزاری مناسب در کنار بدنه‌ای زیبا و باریک دارد. هم‌چنین این گوشی در رده‌ی قیمتی بسیار مناسب وارد بازار شده است تا توجه خریداران بیش از پیش به گوشی‌های سری M و به ‌خصوص این گوشی جلب شود. نام گوشی و پسوند آکوا، ضدآب بودن اکسپریا m4 آکوا را متذکر می‌شود. این گوشی با توجه به پشتیبانی‌ از شبکه‌ی ۴G در کنار دو سیم کارت به‌صورت هم‌زمان، می‌تواند انتخاب خوبی برای خریداران مشکل‌پسند باشد. در ادامه با نقد و بررسی تخصصی سونی اکسپریا m4 آکوا در آی تی پورت همراه ما باشید.

اکسپریا M4

طراحی

جنس قاب اصلی اکسپریا m4 آکوا  از پلاستیک است و در مقابل قاب اصلی Z3 از نوع فلزی است. روی لبه‌ی بالایی گوشی جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون به‌همراه میکروفون اول حذف صداهای اضافی قابل مشاهده‌اند. شیار micro SD روی لبه‌ی سمت چپ زیر درپوشی ضدآب قرار گرفته و پورت micro USB هم روی  همین لبه‌ی گوشی قرار دارد.

اکسپریا M4

طراحان سونی روی لبه‌ی پایینی اکسپریا m4 آکوا  اسپیکر اصلی گوشی به‌همراه میکروفون دوم حذف صدا‌های اضافی محیط را تعبیه کرده‌اند. اما لبه‌ی سمت راست گوشی در مقایسه با بقیه‌ی قسمت‌ها کمی شلوغ‌تر است. درگا‌ه‌های سیم کارت اول و دوم (هر دو با سایز نانو)، کلید روشن/خاموش که طبق سنت طراحی چند ساله‌ی سونی به‌شکل دایره است و کمی بیش از حد معمول از لبه‌ها بیرون زده، کلیدهای کنترل صدا به صورت به‌هم ‌چسبیده و در انتهای لبه‌ هم کلید مکانیکی شاتر که دو حالت فشردن برای فوکوس روی سوژه در مرحله‌ی اول و ثبت تصویر در مرحله‌ی دوم دارد، به ترتیب از بالا به پایین قرار گرفته‌اند.

برای این گوشی یک صفحه‌ی نمایش ۵ اینچی درنظر گرفته شده است. در بالای این نمایشگر اسپیکر مکالمه، حس‌گرهای روشنایی و مجاورت و همچنین دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی قابل مشاهده هستند. در قسمت پایین نمایش‌گر هم فضایی خالی به‌چشم می‌خورد. البته سونی این فضای خالی را با قرینه‌ی مناسبی در تناسب با اسپیکر اصلی، با میکروفون اصلی مکالمه پر کرده است. روی قاب پشتی گوشی هم دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی در بالا و سمت چپ، به‌همراه فلش‌ از نوع LED قرار گرفته‌اند. روی قاب پشتی غیر از برند سونی در وسط و نشانه‌ی Xperia در پایین ‌چیز دیگری به‌چشم نمی‌خورد.سونی اکسپریا m4 آکوا موفق به کسب گواهینامه‌ی IP68 شده؛ این یعنی در مقابل نفوذ گرد و غبار ایمن است و در تماس با آب هم مشکلی برای‌اش پیش نمی‌آید و ضدآب ‌است. نکته‌ی جالب در طراحی اکسپریا m4 آکوا عدم پوشاندن پورت microUSB با درپوش مخصوص با توجه به ضدآب بودن‌اش است. این موضوع یک موفقیت برای سونی در طراحی محسوب می‌شود. دیگر لازم نیست برای شارژ گوشی یا انتقال اطلاعات از طریق پورت USB درپوش‌اش را بردارید؛ هم‌چنین لازم نیست نگران نفوذ آب از طریق این درگاه به داخل گوشی باشید.

صفحه نمایش

اکسپریا M4

اکسپریا m4 آکوا به نمایش‌گر ۵ اینچی با رزولوشن HD  با ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل مجهز شده است. تراکم پیکسلی این نمایشگر هم ۲۹۴ پیکسل بر هر اینچ است. تراکم پیکسلی اکسپریا m4 آکوا در مقایسه با Z3 که تراکم‌اش ۴۲۴ است و هم‌چنین Z3 کامپکت که با رزولوشن مشابه تراکم ۳۱۹ پیکسلی دارد، کم‌تر از حد انتظار به‌نظر می‌رسد. البته این کمبود آن‌ قدری نیست که آزاردهنده شود. در مقابل رنگ‌های به‌نمایش درآمده در این صفحه‌ی نمایش شفاف و زنده هستند و مشکلی در دیدن محتویات از زوایای مختلف وجود ندارد. البته این نمایش‌گر بر خلاف Z3 و Z3  کامپکت از فن‌آوری‌های Sony Triluminos Display و X-Reality Engine که ‌گزینه‌های مناسبی برای بهبود کیفیت نمایش و رنگ‌ها در نمایش‌گر‌های ‌سونی هستند، بی‌بهره است. روشنایی این نمایش‌گر ‌در مقایسه با گوشی‌های قبلی سونی بهبود یافته و به‌جرات می‌توان ادعا کرد ‌مشاهده‌ ی محتویات و جزییات‌ به‌ نمایش درآمده در این گوشی زیر نور مستقیم خورشید به‌راحتی امکان‌پذیر است هم‌چنین این نمایشگر به محافظی مجهز شده که سونی ادعا می‌کند در مقابل خراش و خط و خش مقاومت بالایی دارد. صفحه‌ی لمسی گوشی هم به خوبی عمل می‌کند و کم‌ترین مکسی در انجام امور ندارد. این نمایشگر می‌تواند تا ۱۰ لمس را به‌صورت هم‌زمان پاسخگو باشد. با فن‌آوری جدید استفاده شده در صفحه‌ی لمسی، هنگامی که کاربر دست‌ کش به دست دارد هم می‌تواند بدون مشکل از آن استفاده کند. این قابلیت در بخش تنظیمات صفحه‌ی نمایش با نام «حالت دست‌کش» (Glove Mode) قابل مشاهده است.در

اکسپریا M4

سخت افزار و عملکرد

تراشه‌ی قدرتمند «اسنپدراگون ۶۱۵» با معماری ۶۴ بیتی و لیتوگرافی ۲۸ نانومتری را می‌توان انتخاب خوبی برای یک میان‌رده با این بازه‌ی قیمتی دانست. دو پردازنده‌ی چهار‌هسته‌ای «کورتکس A53» با دو فرکانس پردازشی مختلف، هشت هسته‌ی پردازش این گوشی را تشکیل می‌دهند.  چهار هسته با فرکانس ۱٫۵ گیگاهرتز و چهار هسته با فرکانس ۱٫۰ گیگاهرتز پردازنده‌های‌ اصلی این گوشی هستند؛ هم‌چنین آدرنو ۴۰۵ با فرکانس ۵۵۰ مگاهرتز و لیتوگرافی ۲۸ نانومتری پردازش‌های گرافیکی این گوشی را بر عهده دارد. گوشی اکسپریا m4 آکوا  با تراشه‌ی ۶۴ بیتی که به آن مجهز شده در کنار سیستم‌عامل ۶۴ بیتی و اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ی ۵٫۰ توانست نمره‌ی مناسب ۳۲۷۶۵ را از آزمون AnTuTu کسب کند. در آزمون پایداری هم در شرایط مختلف، درجه‌ی حرارت بالاتر از ۴۱ درجه نرفت. ۲ گیگابایت رم از نوع LPDDR3 با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز هم در تراشه‌ی این گوشی تعبیه شده است. برای اکسپریا m4 آکواحافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایتی در نظر گرفته شده که از این مقدار تنها ۱۱ گیگابایت‌اش در اختیار کاربر است. البته این مقدار به کمک کارت حافظه‌ی جانبی تا ۳۲ گیگابایت قابل افزایش است. به لطف تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۶۱۵، اکسپریا m4 آکوا  می تواند از شبکه‌ی ۴G و دو سیم‌کارت به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی کند. این تنها قابلیت‌ اتصالی در اکسپریا m4 آکوا نیست؛ بلکه امکان اتصال به اینترنت پرسرعت از طریق Wi-Fi هم فراهم است. همچنین می‌توان از GPS و GLONASS برای مکان‌یابی بهره برد. استفاده از NFC در گوشی‌های میان‌رده برای اولین بار در سری M توسط سونی آغاز شد و در این گوشی هم قابل استفاده است. در کنار این اتصالات بلوتوث نسخه‌ی ۴٫۱ و رادیوی FM هم برای این گوشی درنظر گرفته شده است.در تصاویر زیر تست های مختلف عملکرد این گوشی را مشاهده می کنید.

عمرباتری

اکسپریا M4

یک باتری ۲۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی که قابل تعویض هم نیست در زیر قاب گوشی تعبیه شده که عهده‌دار تغذیه سخت‌افزار ااکسپریا m4 آکوا  است. با توجه به مصرف بالای تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۶۱۵، این باتری از ظرفیت کمی برخوردار است و نمی‌تواند جوابگوی زمان‌های طولانی مصرف باشد. جالب است بدانید این باتری ظرفیت کم‌تری در مقایسه با باتری‌ استفاده شده در Z3 کامپکت دارد. این در حالی است که ابعاد Z3 کامپکت کوچک‌تر از اکسپریا m4 آکوا است. البته سه حالت با نام‌های «حالت استقامت» (STAMINA Mode)، «حالت استقامت پیشرفته» (Ultra STAMINA Mode) و «حالت کمبود باتری» (Low Battery Mode) در شرایط بحرانی به کمک کاربر می‌آیند تا خیالش بابت خاموش نشدن گوشی راحت باشد و بتواند در شرایط بحرانی عمل‌کردهای اصلی و حیاتی گوشی‌اش را حفظ کند.

سیستم عامل و رابط کاربری

آندروید آب نبات چوبی نسخه‌ی ۵٫۰ با معماری ۶۴ بیتی به‌ همراه رابط کاربری بهینه شده سونی، مجمو‌عه‌ی خوبی را برای ارتباط با سخت‌افزار اکسپریا m4 آکوا با کاربر تشکیل داده‌اند. این رابط کاربری دقیقا چیزی است که در Z3 و تمامی گوشی‌های سونی که اخیرا بهآب نبات چوبی به‌روزرسانی شده‌اند، شاهدش هستیم. گزینه‌های زیادی به بخش تنظیمات گوشی افزوده شده که بعضا بهبود کلی برای اندروید پیش‌فرض را به‌همراه دارند. وجود نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت به‌صورت پیش‌فرض در این گوشی یکی از موارد اضافه شده در این رابط کاربری است. هم‌چنین سونی برنامه‌‌ای با نام Socialife  را برای عقب نماندن از برنامه‌هایی نظیر My Magazine در گوشی‌های سامسونگ یا Blinkfeed در گوشی‌های کمپانی اچ تی سی، به‌صورت پیش‌فرض در این رابط کاربری قرار داده تا کاربر به وسیله‌ی آن بتواند اخبار روز را پیگیری کند.

دوربین

دوربین اصلی اکسپریا m4 آکوا با حس‌ گر ۱۳ مگاپیکسلی می‌تواند تصاویری با حداکثر رزولوشن ۴۱۲۸ در۳۰۹۶ پیکسل را ثبت کند. این دوربین را یک فلش از نوع LED همراهی می‌کند تا در شرایط نوری نامناسب هم بتواند تصاویر با کیفیت ثبت کند. رابط کاربری دوربین با آن‌چه در سری Z یا دیگر گوشی‌های سونی دیده بودیم، تفاوت چندانی نکرده‌. حالت‌های مختلف عکاسی یا فیلم‌برداری را می‌توان از گزینه‌های پیش‌فرض انتخاب یا حتی می‌توان حالت‌های جدیدتر را دانلود و از آن‌ها استفاده کرد.

در حالت‌های پیش‌فرض گزینه‌هایی مثل «پاناروما»، «عکاسی هم‌زمان با هر دو دوربین» و «حالت تنظیمات دستی» از مهم‌ترین انتخاب‌ها هستند. این رابط کاربری در حالت عکاسی با تنظیمات اتوماتیک به‌راحتی می‌تواند فاصله‌ی دوربین تا سوژه و نور محیط را اندازه‌گیری کند و نمایش دهد. با نمایش این مقیاس‌ها کاربر متوجه می‌شود در چه شرایط محیطی در حال عکاسی است و هم‌چنین رابط کاربری به‌صورت اتوماتیک شرایط را برای ثبت تصاویر مطلوب مهیا می‌کند.

از تنظیمات که بگذریم، باید در مورد کیفیت تصاویر صحبت کنیم. تصاویر ثبت شده با دوربین اکسپریا m4 آکوا مناسب هستند. تصاویر رنگ‌های زنده و شفافیت بالایی دارند. اگر حالت اتوماتیک را انتخاب کردید، درنظر داشته باشید که تصاویر ثبت شده، تفاوت چندانی با تصاویر ثبت شده توسط سایر گوشی‌های سری اکسپریا ندارد. البته باید به این مورد هم اشاره کرد که در تمامی تصاویر با هر شرایط نوری نوعی بافت سفید روی تصاویر وجود دارد. این بافت به گونه‌ای است که گویی نوری سفید در پس‌زمینه‌ی تصاویر ثبت شده، مشاهده می‌شود. البته با همه‌ی این تعاریف باید گفت نویز بالایی در تصاویری که در محیط‌های کم نور ثبت شده‌اند، به‌چشم می‌خورد.

ویدیو‌های ضبط شده توسط این دوربین هم رزولوشن FullHD دارند. رزولوشن این ویدیوها ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و سرعت‌شان هم برابر با ۳۰ فریم در ثانیه است. به لطف وجود سه میکروفون در اکسپریا m4 آکوا ویدیوهای ضبط شده با این دوربین صدای استریوی با کیفیتی دارند. کیفیت ویدیوها در شرایط نوری مطلوب، قابل قبول است و از سرعت و شفافیت خوبی برخوردارند.

 سخن آخر

سونی اکسپریا m4 آکوا  یک میان‌ رده‌ی ضدآب، دوسیم‌کارته، خوش قیمت و خوش ساخت با طراحی مناسب و ظریف‌ است. تراشه‌ی میان‌رده‌‌ی قدرتمند اسنپ‌دراگون ۶۱۵ به‌همراه ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگ حافظه‌ی داخلی، مجموعه‌ی سخت‌افزاری قدرتمندی را تشکیل داده‌اند که برای یک گوشی میان‌رده بالاتر از سطح انتظار است. دوربین‌های ۱۳ و ۵ مگاپیکسلی، گزینه‌های مناسبی برای اکسپریا m4 آکوا هستند و تصاویر و ویدیو‌های خوبی را می‌توان‌  با آن‌ها‌ ثبت کرد. صفحه‌ی نمایش اکسپریا m4 آکوا از نقاط قوت این گوشی به‌حساب می‌آید. اگر رزولوشن کم آن را در مقابل قیمت مقرون به صرفه‌اش نادیده بگیریم، روشنایی و شفافیت‌اش چیزی است، که در کم‌تر گوشی‌ با این رده‌ی قیمتی مشابه‌اش را می‌توان یافت. با توجه به دو سیم‌کارته بودن اکسپریا m4 آکوا و تراشه‌ی پرمصرف این گوشی، باتری ۲۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی‌ اش انتخاب مناسبی نیست و نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کاربران باشد.

این بود صفحه ای دیگر از نقد و بررسی آی تی پورتمنتظر نظرات شما در مورد اکسپریا m4 آکوا  در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها