اخبار

کرمی که فرمویر مک را هدف گرفته: تاندراسترایک ۲

اپل

سالها بود که کامپیوترهای اپل به خاطر ایمن بودن‌شان معروف و محبوب بودند. با اینکه ویروس ناپذیر بودن مک هیچ وقت حقیقت نداشت، ولی چون تعداد کامپیوترهای مک کم بود، تلاش کمتری هم بر روی ساختن ویروس‌ها و آسیب‌رسان‌ها برای مک خرج می‌شده. اما این روزها تعداد مک‌ها به شدت بیشتر شده و به همین خاطر توجه سازندگان بدافزارها را به سمت خودش جلب کرده.

حالا، یک گروه از محققان توانسته‌اند اولین کرم فرمویر را طراحی کنند که می‌تواند کامپیوترهای مبتنی بر مک را مورد حمله قرار دهد. ترامل هودسن که یک مهندس امنیت کامپیوتری هست توانست با پیگیری پروژه قبلی‌اش یعنی تاندراسترایک، نسخه دوم این کرم فرمویر را تهیه کند و با آن به مک حمله کند.

کرم فرمویر در واقع یک نوع غیر مستقیم از بدافزار است، چون می‌تواند پروسه‌های آپدیت سیستم را تحت کنترل خودش در بیاورد. وقتی فرمویر یک کامپیوتر آلوده شود، پاک کردن این کرم کار بسیار مشکلی می‌شود – و تازه حتی اگر موفق شوید آن را پاک کنید به احتمال زیاد این کرم می‌تواند دوباره خودش را روی فرمویر نصب کند.

هودسن نام این کرم فرمویر را تاندراسترایک ۲ گذاشته که البته بر خلاف برادر بزرگ‌ترش راه‌های مختلفی برای آلوده کردن سیستم‌ها بلد است. این کرم می‌تواند از طریق ایمیل وارد سیستم شود، یا به وسیله یک سایت آلوده، حتی می‌تواند از یک کامپیوتر به یک کامپیوتر دیگر منتقل شود. هودسن به همراه دیگر موسس تاندراسترایک ۲ یعنی زنو کوواه، نتایج تحقیقات خودشان را با اپل به اشتراک گذاشته‌اند. اما اپل تا به حال فقط یکی از پنج حفره‌ای که آسیب‌رسانی این کرم فرمویر را ممکن می‌کند مسدود کرده است. این کرم با هدف ایمن‌تر کردن مک تولید شده است پس جای نگرانی نیست و اپل می‌تواند خیلی زود تمام راه‌های ورود این کرم به مک را ببندد.

گفتگو ها