نقد و بررسی

سازندگان اسمارت واچ‌های اندرویدی باید با اپل واچ رقابت کنند

وقتی صحبت از اسمارت واچ‌ها به میان می‌آید، انگار فعلا فقط اپل واچ هست که نقش پیشرو را در این عرصه جدید ایفا می‌کند. و به همین دلیل است که سازندگان اسمارت واچ‌های اندرویدی نیاز دارند زودتر دست به کار شوند و به رقابت با اپل واچ بپردازند.

همان‌طور که می‌شد پیش‌بینی کرد، از همان روز اول انتشار اپل واچ میزان فروش این محصول قابل توجه بود. اپل در همان روز اول پیش فروش، حدود یک میلیون اپل واچ به فروش رساند؛ این یعنی بیشتر از تمام اسمارت واچ‌های اندرویدی‌ای که در کل سال ۲۰۱۴ فروخته شده. امروز، وقتی مصرف کنندگان اسم اسمارت واچ را می‌شنوند در ذهن‌شان نام اپل واچ نقش می‌بندد.

سازندگان اسمارت واچ‌های مبتنی بر اندروید Wear باید پاسخی مناسب به اولین نسل اپل واچ بدهند. پلتفرم اندروید Wear از زمان انتشارش در سال ۲۰۱۴ هیچ تاثیر بزرگی روی بازار اسمارت واچ‌ها نگذاشته است. به عنوان مثال، یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف دیوایس‌های مبتنی بر اندروید Wear این است که به شدت به گوشی‌هایی که با آنها جفت می‌شوند وابسته هستند.

اگر همه چیز همین‌طور ادامه پیدا کند، وقتی اپل پاییز امسال WatchOS 2 را معرفی کند سازندگان اسمارت واچ‌های اندرویدی از این هم بیشتر عقب می‌مانند. این به روز رسانی قرار است امکان اجرای نرم‌افزارها روی دیوایس را فراهم می‌کند و به اپل واچ اجازه می‌دهد که مستقیما از طریق وای فای به وب متصل شود.

اخیرا شایعاتی منتشر شده از یک اسمارت واچ سامسونگی جدید به نام Gear A، ولی این‌طور که از همین شایعات مشخص است قرار نیست که در کنفرانس روز ۱۳ آگوست سامسونگ این اسمارت واچ منتشر شود. طبق شایعات، Gear A یک اسمارت واچ گرد خواهد بود با یک نگین دان چرخان منحصر به فرد برای کنترل نرم‌افزارها و زوم کردن به نزدیک و دور. جالب به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ ولی سامسونگ برای Gear A سیستم عامل تایزن خودش را در نظر گرفته، نه اندروید Wear.

دیگر سازنده اسمارت واچ‌های اندرویدی یعنی موتورولا هم از زمان انتشار اولین اسمارت واچ اندرویدی خود – یعنی موتو ۳۶۰ – در پاییز سال ۲۰۱۴ تا امروز اسمارت واچ جدیدی ارائه نکرده است. البته الان قیمت موتو ۳۶۰ با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو شده که می‌تواند نشان دهنده این باشد که موتورولا قصد دارد به زودی مدلی جدید را روانه بازار کند.

بنابراین، دینامیک بازار اسمارت واچ‌ها خیلی با بازار اسمارت فون‌ها فرق می‌کند. پلتفرم اندروید و گوشی‌های اندرویدی معمولا در معرفی ویژگی‌های جدید اولین هستند و بعد از آن اپل، محبوب‌ترین ویژگی‌های اندروید را به سبک خودش به محصولاتش اضافه می‌کند – هر چند در دوران استیو جابز اوضاع کاملا برعکس بود.

اما در زمینه اسمارت واچ‌ها این اپل هست که با ویژگی‌های جدیدی مثل Force Touch و اپ‌های Native فعلا رهبری می‌کند. اما اسمارت واچ‌های اندرویدی باید هر چه سریع‌تر از اپل واچ پیروی بکنند و کم کم سعی کنند ویژگی‌هایی را معرفی کنند که اپل واچ هنوز به آنها مجهز نشده.

اسمارت واچ‌های اندرویدی این‌طور که مشخص است نمی‌توانند از نظر طراحی و سبک و برندسازی با اپل واچ رقابت کنند؛ بنابراین در عوض باید سعی کنند در ویژگی‌های کاربردی و شاید قیمت وارد عرصه رقابت با اپل واچ بشوند.

هر کاری که می‌کنند، باید قبل از اینکه کاربران از اندروید Wear ناامید شوند دست به کار شوند. آنچه کاربران از سامسونگ و ال‌جی و موتورولا انتظار دارند موج جدیدی از اسمارت واچ‌های اندرویدی کاربردی مثل نسخه دوم موتو ۳۶۰ است.

گفتگو ها