اخبار

از دست رفتن جایگاه شرکت اپل در بازار چین

Apple

اخیرا بازار خرید در چین رشد چشم‌گیری داشته و همچنان نیز در حال رشد است، تمام شرکت های بزرگ در حوزه‌ی  تکنولوژی در سال های اخیر با هدف سرمایه گذاری در بازار این کشور پیش رفته اند، که پیشگام‌تر از همه کمپانی اپل بود که تا مدت زیادی از وضعیتی که در بازار این کشور پیدا کرده بود خشنود بود و از این وضعیت نهایت استفاده را برد.

اما با گذر  زمان و افزایش تعداد و انواع اسمارت فون ها بازار تا اندازه ای متحول شد به طوری که در حال حاضر با ارزش ترین شرکت‌های بازار دنیا حتی کمپانی های هوآوی و شیائومی هستند. نکته ای که در این‌ باره گفتنی است این است که همواره بدگویی هایی در مورد بسیاری از محصولات چینی و کیفیت پایین ساخت آنها وجود داشته و هنوز هم اعتقاد بسیاری از مردم بر این است که اجناس چینی بی کیفیت هستند. اما با این وجود شاهد  پیشه گرفتن کمپانی های چینی لااقل در زمینه ی تکنولوژی روز دنیا هستیم و در این میان هوآوی و شیائومی از بقیه پیشه گرفته  اند و جای خود را در بازار جهان ثابت کرده اند. اینگونه که از آمار و ارقام منتشر شده پیداست، شیائومی ۱۵٫۹ درصد از بازار نیمه ی دوم سال، مقام اول را در این رده کسب کرده و جای کمپانی بزرگ اپل که سال ها بی رقیب بود را گرفته است و جالب اینجاست که شرکت هوآوی هم دسته کمی نداشته و با اختصاص دادن ۱۵٫۷ درصد از بازار چین، رتبه ی دوم را ازان خود کرده است. البته نکته ای که در این باره باید در نظر گرفت این است که واقعیت امر این است که پرچمداران شرکت اپل یعنی ایفون ۶ و  ۶پلاس، ماه های گرگ و میش (یا اخرین روزهای فروش) خود را طی می کنند و شاید این دلیلی باشد برای از دست رفتن  جایگاه اپل در بازار جهانی. اما از طرفی دیگر باید مد نظر داشت که شرکت های چینی نیز نگاه خود را بزرگتر از بازارهای آسیایی کرده اند و این باعث احساس خطری برای شرکت های ریشه دار مانند اپل و سامسونگ می شود. البته غیر از این نکات دیگری هم در کمرنگ شدن محبوبییت محصولات اپل در بازار چین سهیم هستند، به عنوان مثال همانطور  که مستحضر هستید گوشی های آیفون بالاترین رده‌ی قیمت را در بازار این کشور به خود اختصاص داده اند و طبیعی است که کاربران با قیمت مناسب تر در بین محصولات هوآوی یا شیائومی دنبال جایگزین می گردند. تحقیقات صورت گرفته سهم واقعی اپل را در بازار چین افشا نمی کنند اما اینگونه که از برخی رسانه ها پیداست گفته می شود باید این کمپانی سهمی در حدود ۱۲٫۲ درصد را در حال حاضر دارا باشد.

گفتگو ها