گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد و بررسی تخصصی سونی اکسپریا C4; فبلتی مناسب برای تصاویر سلفی

اکسپریا C4

مقدمه نویسنده

نسخه های C از سری محصولات اکسپریا سونی، جزو خط تولید قدیمی این کمپانی می باشد. با اینکه اکسپریا C4 زیاد به ویژگی های گوشی های هوشمند رده بالا و پرچم دار نزدیک نمی باشد ولی همچنان با صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی با کیفیت فول اچ دی عرضه می شود. پس شاید استفاده از کلمه فبلت برای این محصول منطقی باشد. البته گوشی های T2 , T3  از سری گوشی های سونی نیز با این صفحه نمایش ارایه شده اند که تنها تفاوت آنها، پیکسل های صفحه نمایش می باشد. گوشی های سری Z از این کمپانی نیز معمولا با صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی ارایه می شوند. اما گوشی هوشمند اکسپریا C4 که به تازگی به بازار اسمارت فون ها معرفی شده است، توسعه یافته نسخه قبلی این سری از گوشی ها با همان دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل همراه یک فلش LED برای گرفتن تصاویر در شرایط ایده آل می باشد. در این سری گوشی ها توجه بیشتری به تصاویر سلفی شده و هم چنان که در اکسپریا C3 نیز این کار به طور حرفه ای انجام شده بود در این نسخه نیز با حفظ نکات مثبت قبلی، سعی بر بهبود هرچه بیشتر دوربین سلفی و دوربین لصلی این گوشی شده است.

علاوه بر دوربین این فبلت در قسمت پردازنده نیز پیشرفت چشم گیری داشته و به جای پردازنده چهار هسته ای کورتکس A7، از پردازنده چهار هسته ای کورتکس A-53 وچهار هسته کورتکس A-57 با فرکانس های کلاک شده به ترتیب ۱٫۳ و ۱٫۷ گیگاهرتز استفاده شده است. تغییر دوم در معماری پردازنده می باشد که اکسپریا C4 با معماری ۶۴ بیتی طراحی شده است. در ادامه با نقد و بررسی تخصصی تر این محصول در آی تی پورت همراه ما باشید.

اکسپریا C4

مشخصات فنی

  • پشتیبانی از دو سیم کارت و شبکه LTE
  • صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۱ppi
  • سیستم عامل آندروید ۵٫۰ آب نبات چوبی با رابط کاربری اکسپریا
  • پردازنده هشت هسته ای با چهار هسته کورتکس A-53 با فرکانس ۱٫۳ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A-57 با فرکانس ۱٫۷ گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Mali-T760MP2 و حافظه اصلی ۲ گیگابایت
  • دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسل با فلش LED، کیفیت ضبط ویدیو ۱۰۸۰p
  • دوربین سلفی ۵ مگاپیکسل عریض با فلش LED و ضبط ویدیویی با کیفیت اچ دی
  • شبکه وای فای با دامنه ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز، نسخه ۴٫۱ بلوتوث، GPS، رادیو FM همراه RDS، شبکه NFC
  • حاظفه داخلی ۱۶ گیگابایت قابل ارتقا با کارت Micro SD
  • قابلیت حذف نویز با استفاده از میکروفن دوم
  • باتری ۲۶۰۰ میلی آمپر

معایب

  • ظرفیت پایین باتری و غیر قابل تعویض بودن آن
  • بدنه تمام پلاستیکی

طراحی و ساخت

تمامی قسمت‌های اکسپریا C4 از پلاستیک ساخته شده‌اند. جنس این پلاستیک آن‌چنان مرغوب به نظر نمی‌رسد؛ بااین‌حال می‌توان گفت، کیفیت ساخت گوشی رضایت‌بخش است. اکسپریا C4 با بدنه‌ی پلاستیکش نزدیک به ۸ میلی‌متر ضخامت و در حدود ۱۵۲ گرم وزن دارد. قاب دور گوشی به رنگ نقره‌ای است و طوری پرداخت‌شده تا جلوه‌ای شبیه به فلز داشته باشد. گوشه‌های قاب دور، کامل گرد طراحی شده‌اند تا مطابق با طراحی جدید شرکت سونی، دقیقا شبیه به طراحی سونی اکسپریا Z3+ باشند. روی لبه‌ی بالایی سونی اکسپریا C4 تنها جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون مشاهده می‌شود.

روی لبه‌ی سمت چپ پورت micro USB و روی لبه‌ی سمت راست هم درگا‌ه‌های سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی جانبی زیر درپوش قرار گرفته‌اند. این درپوش به زیبایی گوشی کمک به‌سزایی می‌کند. روی لبه‌ی سمت راست و پایین‌تر از این درپوش، کلید‌های روشن/خاموش و دکمه وُلوم، همچنین کلید شاتر دوربین مشاهده می‌شود. روی لبه‌ پایینی هم میکروفون اصلی مکالمه به چشم می‌خورد. صفحه‌نمایشی ۵٫۵ اینچی برای اکسپریا C4 در نظر گرفته‌شده است که در بالای این نمایشگر حسگر‌های مجاورت و روشنایی، دوربین سلفی همراه با فلش‌ از نوع LED و اسپیکر مکالمه قرار دارند. سونی با کم کردن فاصله‌ی نمایشگر تا لبه‌های گوشی توانسته جلوه‌ی خوبی را به قاب جلویی این گوشی ببخشد. که این مشکل در نسخه قبلی بیشتر به چشم می خورد. می‌توان گفت شکل و شمایل قاب جلویی از بقیه‌ی قسمت‌های گوشی، زیباتر طراحی‌شده است. قاب پشتی اکسپریا C4 از پلاستیکی مات ساخته‌شده است.

اولین چیزی که روی قاب پشتی به چشم می‌خورد، برند تجاری SONY است. همچنین دوربین اصلی همراه فلش‌ در بالا این قاب قرار دارند. اسپیکر اصلی به همراه نشان تجاری XPERIA در انتهای قاب پشتی، مشاهده می‌شوند. پلاستیک قاب دور گوشی و پلاستیک قاب پشتی از جنسی هستند که به‌هیچ‌عنوان اثرانگشت را جذب و ثبت نمی‌کنند. همچنین این پلاستیک، احتمال سرخوردن گوشی از دست را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

صفحه نمایش

اکسپریا C4

نمایشگر بزرگ اکسپریا C4، یکی از نقاط قوتش محسوب می‌شود. نمایشگری ۵٫۵ اینچی با رزولوشن  ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ برای C4 در نظر گرفته‌شده است. این نمایشگر، از تراکم ۴۰۱ پیکسل بر هر اینچ بهره می‌برد و برای پردازش تصویر، از «موتور براویا» (BRAVIA Engine) استفاده می‌کند. این موتور پردازشگر که مختص گوشی‌های اکسپریا سونی طراحی شده، می‌تواند به شفافیت تصویر، کاهش نویز، بالا بردن کنتراست و بهبود نمایش رنگ‌ها کمک کند.

اکسپریا C4

برای این نمایشگر از محافظی با نام Scratch-Resistant Glass استفاده‌شده، که مقاومت بالایی در برابر خط و خش دارد. صفحه‌ی لمسی این گوشی هم تا ۱۰ لمس را به‌صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. روشنایی این صفحه‌ی نمایش مناسب به نظر می‌رسد و مشکلی در دیدن محتویات زیر نور مستقیم خورشید وجود ندارد. رنگ‌ها در این نمایشگر نزدیک به واقعیت هستند. همچنین کنتراست مطلوبی در این نمایشگر وجود دارد. برای این گوشی حس‌گرهای مجاورت، روشنایی و شتاب‌سنج هم در نظر گرفته‌شده است.

21

22

سخت افزار و عملکرد

پردازنده‌ی و سیستم‌عامل ۶۴ بیتی در اکسپریا C4 باعث شده تا علاوه بر قدرت، شاهد مصرف کمتر انرژی در این گوشی باشیم. تراشه‌ی میان‌رده‌ی مدیاتک مدل MT6752 با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری که روی خود هشت هسته‌ی قدرتمند با معماری کورتکس A-53 و A-57 با نهایت قدرت پردازش ۱٫۷ گیگاهرتز دارد، برای این گوشی در نظر گرفته‌ شده است. همچنین در این تراشه‌ از پردازنده‌ی گرافیکی مالی T760 با قدرت پردازش ۶۰۰ مگاهرتز و دو گیگابایت رم از نوع LPDDR3 استفاده‌شده است.

اکسپریا C4

اکسپریا C4 از دو سیم‌کارت و شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌کند. از دیگر امکانات ارتباطی آن، هم می‌توان به وای فای، بلوتوث، رادیو، A-GPS  اشاره کرد. البته باید به امکان استفاده از NFC هم در این گوشی میان‌رده اشاره کرد. این گوشی در آزمون آن تو تو بنچ مارک نمره‌ی خوب ۴۱۳۱۶ را کسب کرد، در آزمون پایداری هم تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد گرم شد که کاملا قابل‌قبول به نظر می‌رسد. در تصاویر زیر نتایج آزمون های مختلف را برای عملکرد این گوشی مشاهده می کنید.

دوربین

اکسپریا C4

سونی برای گوشی اکسپریا C4 دو دوربین و دو فلش از نوع LED در نظر گرفته است. با توجه به سری این گوشی، سونی به دوربین دوم C4 توجه خاصی کرده، دوربین سلفی سنسوری با رزولوشن ۵ مگاپیکسل دارد. فلش LED هم در کنار این دوربین، روی قاب جلویی قابل‌ مشاهده است. این دوربین علاوه بر فلش به «لرزش‌گیر تصویر» (Image Stabilizer) و حالت عکاسی HDR هم مجهز شده تا بتواند تصاویر کم‌نظیری ثبت کند. تنظیمات دوربین سلفی C4 ساده هستند و اما امکاناتی نظیر تعیین حالت فلش، امکان ثبت عکس با لمس نمایشگر و عکاسی پی‌درپی در بین تنظیمات وجود دارند. شاید توضیح در مورد تنظیمات این دوربین، زیاد برایتان جالب نباشد. در مورد تصاویر هم باید گفت، به لطف فلش و تنظیمات سودمند و گوناگونش، تصاویر ثبت شده از کیفیت و روشنایی مطلوبی برخوردارند. اما در عوض حدومرز رنگ‌ها در تصاویر حفظ نمی‌شوند. به‌خصوص این مورد بین رنگ‌های زرد، سفید و قرمز بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین تصاویر ثبت‌شده گرم‌تر از چیزی هستند که در واقعیت شاهدش هستیم.

رابط کاربری دوربین

حالت اتوماتیک

حالت Manual

حالت پانُراما

اکسپریا C4

سخن آخر

کنار گذاشتن نقاط ضعف سونی اکسپریا C4 می‌تواند بهانه‌ی خوبی برای خرید آن باشد. اما توجه به بازه‌ی قیمتی‌اش، می‌تواند تصمیمی عقلانی برای خریدش باشد. ضخامت ۷٫۹ میلی‌متری، وزن ۱۵۲ گرمی با توجه به باتری با ظرفیت بالا، صفحه‌ی نمایش بزرگ ۵٫۵ اینچی با رزولوشن قابل‌قبول، دوربین سلفی عالی به همراه فلش LED و اندروید لالی‌پاپ را می‌توان از نقاط قوت این گوشی میان‌رده از سونی دانست. اما در عوض بدنه‌ی تمام پلاستیکی، سخت‌افزار میان‌رده و دوربین اصلی نه‌چندان خوب را می‌توان از نقاط ضعف سونی اکسپریا C4 دانست. اما خوش‌دست بودن این گوشی و طراحی زیبایش علاوه بر نقاط قوتش می‌تواند اقبال خریدش را بیشتر کند. اگر به دنبال گوشی برای وب‌گردی، عکاسی سلفی، انجام بازی‌های نسبتا سنگین و امکان استفاده از دو سیم‌کارت در کارهای روزمره هستید؛ این گوشی می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب باشد.

نظر شما در مورد این محصول سونی چیست؟ منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها
    محسن

    باطری این گوشی بسیار افتضاحه ۴ ساعت دقیقا حداقل طول میکشه تا شارژ بشه من که یکی خردیم با توجه به این زمان شارژ پس دادم به شرکت . مفت گرونه

    سلام

    عالی بود سپاسگزاریم

    محمد

    سسلام خدمت دوستانه گرامی من تغریبا بیشتر پرچمدارای بیشتر برندارو داشتم و بیشتر گوشطیای میان رده برندارو ب راحتی میتونم بگم هواوی نسبت ب قیمتش بهترین گوشیارو داره ن مشکل انچنانی دارن ن باگ هر روزم دارن پیشرفت میکنن الان میت ۸ دارو واقعا عالیه نمیتونم توصیفش کنم

    در کل هواوی سونی و سامسونگ و اچ تی سی زیاد باگ دارن قیمتشونم بالاس

    حبیب حدادان

    سلام و خسته نباشید من خودم از این نوع گوشی خریدمن ام در کل رازی نیستم چون موقع کارکردن زود گرم میشود و باطریش زود تمام میشود

    مهدی

    گوشی بدی با توجه به ضعف هایش نیست

    بهروز

    سلام می‌خواستم بدونم این گوشی تو مشهد گیر میاد چون تو شهر ما جز برند سامسونگ هوایی چیز دیگه ای پیدا نمیشه

    کوروش

    این گوشی را دو سال پیش خریدم بعد از مدتی که به نسخه ۶ ارتقا دادم درد سر شروع شد هنگ میکرد باطری زود تمام میکرد جدیدا سریال گوشی پرید و آنتن نمیدهد متاسفانه تو شهر ما تعمیرکار حرفه ای وجود ندارد فقط تعمیرکارها میگیند فلش کنید خوب میشود فلش شد بدتر شد تعطیلش کردند دیگر اصلا کار نمیکند

    م.رازی

    با سلام مدتیه گوشی من به هیچ عنوان انتن نمیده و علنا بی استفاده شده تعمیرکار مجاز هر کاری کرد نتونست فعال کنه و سر آخر گفت بندازش دور لطفا راهنمایی فرمایید