گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد و بررسی تخصصی گوشی میان رده موتورُلا Moto G 2015

مقدمه نویسنده

در تابستان ۲۰۱۵ گوشی های میان رده ای با محدوده قیمت ۳۰۰ دلار وارد بازار گوشی های هوشمند شده اند گوشی هایی نظیر  Asus Zenfone 2, Huawei P8 Lite, Microsoft Lumia 640, Alcatel Onetouch Idol 3 که با ارایه امکانات خاص برای این رنج از قیمت توانسته اند کاربران زیادی را به خود جذب کنند به طوری که حتی آمار فروش این گوشی ها در بعضی مواقع نسبت به گوشی های رده بالا نیز بالاتر بوده و توانسته اند نمره قابل قبولی را در فروش گوشی های هوشمند بدست بیاورند.کمپانی موتورُلا نیز از سال پیش خط تولید این نوع گوشی را راه اندازی کرده و اولین گوشی رده متوسط خود را با برند Moto G به بازار گوشی های هوشمند معرفی نمود. با اینکه این گوشی جزو گوشی های هوشمند رده متوسط به حساب می آید اما نمی توان به راحتی از برخی از ویژگی های این گوشی گذشت. ویژگی های که ما را مجبور به جدا کردن این گوشی از لیست گوشی های رده متوسط می کند. گذر از ویژگی های این گوشی، قیمتی که برای فروش این گوشی کمپانی موتورُلا اعلام شده بود نیزامتیازی دیگر برای این گوشی به حساب می آمد. گوشی با قیمت ۱۷۹٫۹ دلار استثنایی که هر خریداری را مجذوب خود می کند. و هم اکنون نیز نسل سوم از گوشی های موتورُلا Moto G نیز در این تابستان ارایه شده و بار دیگر توانسته بازار اسمارت فون ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. در ادمه با نقد و بررسی تخصصی این گوشی با آی تی پورت همراه باشید.

طراحی

شاید اولین نکته ای که در هنگام سخن از طراحی گوشی بتوان بدان اشاره نمود، مقاومت فوق العاده ی آن در برابر آب می باشد. همان طور که در تصاویر پایین مشخص می باشد، مقاومت این گوشی در برابر آب حتی هنگامی که صفحه نمایش آن روشن و در حال کار می باشد قابل توجه می باشد. و گواهی نامه تایید IPX7 برای ضد آب بودن این گوشی در عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه حس خطام این ویژگی می تواند باشد. گوشی Moto G 2015 به صورت humble styling طراحی شده است که نه همانند گوشی های خیلی ارزان و نه مانند گوشی های رده بالا. بلکه نوعی طراحی متعادل است. با این حال برخی از طراحی های ظریف وهمچنین قاب فلزی جدید که موتورُلا در این گوشی استفاده نموده باعث زیبایی هرچه بیشتر این گوشی شده است. علاوه برآن استفاده از پوشش پلاستیکی در پشت این گوشی باعث مقاومت هر چه بیشتر آن شده است.

صفحه نمایش

Specsographics-review-phone-white-Samsung-Galaxy-S6-color

Moto G 2015 به صفحه نمایش ۵ اینچی اچ دی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل مجهز شده است که از محافظ گوریلا گلاس ۳ بهره می برد. هم چنان که در تصاویر مشاهده می کنید، صفحه نمایش آن یک صفحه نمایش IPS LCD به نظر می رسد که همانند سری اول از این گوشی ها می باشد و تغییر چندانی از لحاظ اندازه و ابعاد نداشته است.

Motorola-Moto-G-2015-Review-003

با این حال برخی پیشرفت هایی نیز در این صفحه نمایش مشاهده می شود. اولین و مهم ترین پیشرفت می توان به شدت نور ۴۴۹ نیت اشاره کرد که باعث مشاهده صفحه نمایش با وضوح بالاتر در آفتاب و جاهایی که نور است، می باشد. دومین پیشرفت که بیشتر جلب توجه می کند بهبود دمای رنگ صفحه نمایش و ارزش گاما آن تا ۷۴۴۰K می باشد که این عدد در نسل اول از این گوشی ها ۷۶۲۵k بود. تست بنچ مارک در این زمینه تمامی این سخنان را تایید می کند.

Untitled

نرم افزار و رابط کاربری

شاید یک ویژگی خاص موتورُلا Moto G که بتوان به آن تاکید بیشتری داشت، تجربه استفاده از سیستم عامل آندروید آب نبات چوبی در این گوشی باشد. ساده وقابل استفاده بودن این سیستم عامل باعث عملکرد مناسب نرم افزاری این گوشی شده است هرچند که از ویژگی های رده بالای این سیستم عامل را نمی توانیم در این گوشی تجربه کنیم اما وجود این سیستم عامل در این و تجربه ی آن در چنین رده از گوشی های هوشمند می تواند در نوع خود جالب باشد.

پردازنده و حافظه

در این گوشی از پردازنده اسنپدرگون ۴۱۰ کمپانی کوالکام استفاده شده است. این پردازنده دارای چهار هسته با فرکانس کلاک شده ۱٫۴گیگاهرتز کورتکس A-53  می باشد. و اولین بار در سری گوشی های Moto G می باشد که پردازنده آن با معماری ۶۴ بیتی طراحی شده است. این گوشی از لحاظ حافظه در دو نسخه منتشر شده است که نسخه اول آن با حافظه اصلی ۱ گیگابایت و حافظه داخلی ۸ گیگابایت و نسخه دوم آن با حافظه اصلی ۲ گیگابایت قدرتمند و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت می باشد. در هر دو نسخه این گوشی امکان ارتقا حافظه داخلی آن ها توسط کارت Micro SD وجود دارد. پردازنده گرافیکی استفاده شده در این محصول، آدرینو ۳۰۶ می باشد که ممکن است در اجرای برخی از برنامه ها و بازی های خاص، پردازنده گوشی را به چالش بکشد. در تصویر زیر تست بنچ مارک عملکرد گوشی را مشاهده می کنید.

20

 

 

اینترنت و ارتباطات

وجود شبکه ۴G در این گوشی مطمئنا می تواند یک تجربه خوب برای وب گردی و استفاده از گوگل کروم را داشته باشد. این گوشی از باند های شبکه LTE  ۲ و ۴ و ۵ و ۷ و ۱۲ و ۱۷ نیز پشتیبانی می کند. در این گوشی از نسخه ۴ بلوتوث استفاده شده و امکان اتصال به شبکه وای فای و NFC نیز در این گوشی میسر می باشد.

دوربین:

Moto G ۲۰۱۵ با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی خود به همراه فلاش دوگانه و قابلیت ضبط ویدیو ۱۰۸۰p و… معرفی شده است. همچنین دوربین سلفی این محصول نیز دستخوش ارتقاء شده و با سنسوری با زاویه دید گسترده و ۵ مگاپیکسلی همراه گشته است. می توان گفت این تغییرات به نسبت پردازنده محصول کاملا منصفانه و مطلوب به نظر می رسند. با باز کردن بخش دوربین (چه با آیکون برنامه و چه با چرخاندن تلفن) متوجه می شوید اپلیکیشن مربوطه شامل تغییرات خاصی نشده است. از یک طرف رابط کاربری این بخش بسیار ساده است که تنها بر گرفتن تصاویر توجه کرده و تنها چند حالت تصویر برداری و ضبط خاص را شامل می شود. کیفیت تصویر برداری و ضبط موتو جی امسال با توجه به قیمت و میان رده بودن آن، بسیار خوب است. هر چند کیفیت تصاویر از ویدیو های ضبط شده بسیار بالاتر و سر تر است.

عمر باتری

Moto G امسال با یک باتری ۲۴۷۰ میلی آمپری جدا ناشدنی همراه گشته است. در واقع با استفاده معمولی در یک روز شارژ از از ۱۰۰ درصد به ۴۵ درصد کاهش یافت. این موضوع بسیار مطلوب و قابل توجه است، به هر حال اکثر تلفن ها با این استفاده قبل از تاریکی هوا ارور کمبود شارژ می دهند! به هر حال موتورولا میان باتری، صفحه نمایش و پردازنده تناسب بسیار خوبی ایجاد کرده است که در نهایت در خدمت عمر باتری بالای این تلفن میان رده است. در تست بنچ مارک باتری، این محصول رکورد ۸ ساعت و ۳ دقیقه را به خود اختصاص داد که این میزان در مقایسه با نسخه سال قبل موتو جی و همچنین میان رده های امسال بسیار قابل قبول است. نتایج این تست بنچ مارک را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

3529

 

سخن آخر

با توجه به این که در ماه های گذشته تلفن های میان رده با کیفیتی نظیر گلکسی اس ۶ اکتیو معرفی شدند، تلفن هایی که به تازگی معرفی شده اند شانس کمتری برای خودنمایی در صنعت موبایل دارند. با این حال برای نسل سوم تلفن موتو جی شرایط فرق می کنند و امکاناتی نظیر ظاهر شیک و امکانات خوب می تواند فاکتور های اصلی موفقیت آن شود. اول از همه تنها کافیس حدودا ۱۸۰ دلار ( ۶۳۰ هزار تومان در ایران) پرداخت نمایید تا نسخه ۸ گیگابایتی با رم ۱ گیگ موتو جی را دریافت کنید. این قیمت برای تلفنی با این نسخه اندروید و همچنین فناوری IPX7 ضد آب کاملا مطلوب به نظر می رسد. همچنین نسخه دیگر Moto G با حافظه ۱۶ گیگابایتی و رم دو گیگ با قیمت ۲۲۰ دلار معرفی شده است.

نظر شما در مورد این محصول کمپانی موتورُلا چیست؟ منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها