گوناگون

۵ دانستنی در مورد شیائومی

چهار سال پیش شیائومی حتی هنوز یک اسمارت فون هم نداشت. ولی حالا این شرکت که یک زمانی فقط یک استارت آپ بود ۴۵ میلیارد دلار ارزش دارد و یکی از سه شرکت بزرگ سازنده تلفن‌های همراه در جهان است.

اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید حتما این را می‌دانید که یکی از مدیران ارشد شرکت گوگل یعنی هوگو بارا حدودا یک سال و نیم پیش جای امن خود در گوگل را ترک کرد تا شیائومی را به وجود آورد. حالا شیائومی که به اپل چین معروف شده، به تازگی دیوایس‌های جدیدی در پکن معرفی کرده که از آن جمله می‌توان به فبلت Mi Note اشاره کرد؛ فبلتی با قدرت بالا و قیمت پایین که می‌توان آن را رقیب آیفون ۶ پلاس دانست.

Xiaomi

با اینکه شاید هنوز کمی زود هنگام باشد ولی می‌توان پیش‌بینی کرد که شیائومی در آینده نه چندان دور تبدیل به شرکتی خواهد شد که همه ما از محصولات آن استفاده می‌کنیم، درست مثل اپل یا سامسونگ. پس بد نیست اگر کمی بیشتر با شیائومی آشنا شویم.

Xiaomi چطور تلفظ می‌شود؟

هوگو بارا قبلا گفته که اسم شرکت‌ش مثل Show Me تلفظ می‌شود با این تفاوت که حرف o را نباید زیاد بکشید. خوشبختانه در زبان فارسی خیلی راحت می‌توان اسم این شرکت را طوری نوشت که درست خوانده شود: شیائومی.

شیائومی چه معنایی دارد؟

شیائومی به معنی برنج ریز می‌باشد. با اینکه اسم عجیبی برای یک شرکت فعال در زمینه فناوری به نظر می‌رسد ولی عملکردش نشان می‌دهد شیائومی در کارش جدی است.

شیائومی چطور پیشرفت کرد؟

شیائومی برای چین، تایوان، سنگاپور و باقی کشورهای جنوب شرقی آسیا اسمارت فون‌های ارزان قیمت می‌سازد. این شرکت چینی برای قطعات داخلی دیوایس‌های خودش هم به شرکت‌های دیگری وابسته است و خودش این قطعات را نمی‌سازد.

شیائومی

 

طرفداران شیائومی این شرکت را یک شرکت جالب بومی می‌دانند. رویدادهای معرفی محصولات جدید شیائومی معمولا پر شور و هیجان برپا می‌شوند. شیائومی در شبکه‌های اجتماعی هم بسیار فعال است. این شرکت چینی تلاش می‌کند همیشه چهره‌ای انسانی از برند خودش نشان دهد و به رضایت مشتریان خود هم خیلی اهمیت می دهد.

همین نحوه مدیریت به شیائومی کمک کرد از کابوسی که اخیرا برایش ایجاد شده بود جان سالم به در ببرد. همین اواخر مشخص شد که شیائومی بدون اجازه مشتریان دیوایس‌هایش، اطلاعات کانتکت‌های کاربران دیوایس‌های خود را ذخیره می‌کرده. در پاسخ به این موضوع، شیائومی صادقانه عذرخواهی کرد و تنظیمات پیش فرض دیوایس‌های خود را تغییر داد.

از سوی دیگر می‌توان گفت علت اصلی موفقیت شیائومی، کپی کردن از محصولات شرکت‌های دیگر بوده. مورد بعدی را بخوانید:

چرا شیائومی را اپل چین می‌دانند؟

با اینکه مدیران شیائومی علاقه زیادی به صحبت کردن در مورد این موضوع ندارند ولی باید قبول کرد که شباهت‌های بسیار زیادی بین دیوایس‌های شیائومی و محصولات ساخته شده توسط شرکت اپل وجود دارد. مثلا همین تبلت جدید شیائومی یعنی Mi Pad به طور کاملا واضحی شبیه آیپد مینی می‌باشد. حتی فبلت‌های Mi Note هم بی‌شباهت به آیفون ۶ پلاس نیستند. البته از نظر نرم افزاری هم سیستم عامل دیوایس‌های شیائومی خیلی شبیه iOS است.

شیائومی

 

اما در کنار این کپی کردن‌ها، این طور که معلوم است چیزی که مشتری‌ها به آن اهمیت می‌دهند کپی کردن نیست بلکه قیمت نهایی محصول است. به عنوان مثال یک آیفون ۶ پلاس در چین حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد در حالی که خریداران می‌توانند با پرداخت فقط ۳۷۰ دلار مدل پایه‌ای Mi Note را بخرند.

فبلت Mi Note یک صفحه نمایش ۵.۷ اینچی دارد و قطرش ۶.۹۵ میلی‌متر است و باتری آن هم یک باتری ۳۲۰۰ میلی آمپر ساعتی است. دوربین جلویی این دیوایس ۴ مگاپیکسلی و دوربین پشتی ۱۳ مگاپیکسلی است. خریداران می‌توانند مدل‌های مختلفی با پردازنده‌های مختلف اسنپ دراگون خریداری کنند. این دیوایس یک مدل با ۳ گیگابایت رم و یک مدل با ۴ گیگابایت رم دارد و حافظه داخلی آن هم بسته به مدل‌ش ۱۶ گیگابایتی و ۶۴ گیگابایتی است.

چرا Mi Note به آمریکا صادر نمی‌شود؟

فبلت Mi Note به زودی در تایوان منتشر خواهد شد. بعد از آن به باقی بازارهای غیر آمریکایی هم صادر خواهد شد. ولی شیائومی قصد دارد محصولات خود را به دست مشتریان آمریکایی هم برساند و در سال جاری میلادی هم برای ارائه محصولات خود در آمریکا برنامه ریزی خواهد کرد.

نظر شما در مورد شیائومی و محصولاتش چیست و چه آینده‌ای را برایش پیش‌بینی می‌کنید؟

گفتگو ها
    ⚛عـ3ـشـ1ـقـ3ـ ⚛

    تقریبا ۱۲۹۵ هزار تومان !

    خیلی خوبه ! اگربا این خصوصیاتی که گفتید باشه !

    ممنون از شما ! برای این مطلب

    الهام

    وای خدای من این گوشی هاش وحشتناک هست

    وارد ایران بشه من خریدمش

    ممنون جناب جاود

    ناشناس

    اگر وارد بازار ایران بشه تمام اندرویدی ها از این گوشی ها خرید می کنند.

    حمید رضا

    سلام

    من که مدل mi4 این شرکت را خریدم و خیلی راضی ام.

    سرعت، قدرت، کیفیت، زیبایی، رابط کاربری زیبا و کارآمد و خیلی چیزای دیگه. مثلا بدنه ی دورش خیلی با کیفیته و ضد خش هم هست (خودم تست کردم). تو ایران سایتایی هستند که واسطه ی خرید شما از چین میشند. من خودم از یکی این سایتا خرید کردم. کاملا هم راضی ام :))

      حسین جاهدی

      سلام

      خیلی خوبه که وارد ایران هم شده

      میشه بگید از کدام سایت سفارش دادید؟

        حمید رضا

        سلام

        قصد تبلیغات ندارم

        من از بست چاینا خرید کردم

        به بارسا شاپ هم میتونید سر بزنید.