اخبار

اپل در سال ۲۰۱۵

ios 9 - آی تی پورت

۲۰۱۴ سال بزرگی برای اپل بود. در سال گذشته میلادی شاهد بزرگ‌ترین به روز رسانی OS X بودیم، iOS بر خلاف همیشه کمی آزادتر شد، دو آیفون جدید عرضه شد، دو آیپد جدید منتشر شد و برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ تا کنون بالاخره اپل یک دسته جدید به محصولات خود اضافه کرد: اپل واچ.

واقعا در ۲۵ سال گذشته، سال ۲۰۱۴ بزرگ‌ترین ترکیب محصولات اپل را به ارمغان آورد. اما این “بزرگ‌ترین” به زودی جای خود را به رویدادهای بهتر در سال ۲۰۱۵ واگذار خواهد کرد.

می‌خواهیم در ادامه نگاهی داشته باشیم بر آنچه اپل ممکن است در سال ۲۰۱۵ ارائه کند.

پیش‌بینی می‌شود که امسال تیم کوک و شرکتش محصولات جدیدی مثل سیستم عامل‌های جدید، آیفون‌های جدید، آیپدهای جدید، اپل واچ و حتی مک بوک‌های جدید را آماده انتشار کند.

بزرگ‌ترین ترکیب محصولات اپل در ۲۶ سال گذشته.

نکته: اطلاعات این پست بر اساس شایعات است و ممکن است حقیقی نباشند.

آنچه از اپل در سال ۲۰۱۵ انتظار می‌رود

سیستم عامل‌ها

 

ios 9

اپل، مثل گذشته احتمالا در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ در کنفرانس WWDC نسخه‌های جدید iOS و OS X را معرفی خواهد کرد. پیش‌بینی ویژگی‌های نرم افزاری کار ساده‌ای نیست، اما دست کم می‌توان انتظار داشت که ویژگی‌های جدیدی در این نسخه‌ها انتظار ما را می‌کشند، مخصوصا برای آیپد که در ادامه در موردش توضیح خواهیم داد.

آیفون ۶S و ۶S پلاس

iPhone 6

طبق معمول سال ۲۰۱۵ هم به احتمال زیاد شاهد نسل جدیدی از آیفون‌ها با قدرت و سرعت سخت افزاری بیشتر خواهیم بود. اگر اپل مطابق رسم و رسوم خودش پیش برود امسال هم با دو آیفون جدید با نام‌های آیفون ۶S و ۶S پلاس رو به رو خواهیم شد.

از آنجایی که این دیوایس‌ها از دسته آیفون‌های S هستند نمی‌توان از آنها انتظار تغییرات گسترده در شکل ظاهری را داشت ولی در عوض از نظر قطعات داخلی، آیفون‌های جدید بهتر از نسل قبلی خود خواهند بود. یکی از تغییرات اصلی آیفون‌های جدید که گاهی شایعاتی در موردش شنیده می‌شود می‌تواند دوربین آنها باشد که نسبت به آیفون‌های قبلی بسیار قدرتمندتر خواهد بود. علاوه بر این، می‌توان به پردازنده A9 و ۲ گیگابایت رم اشاره کرد.

همین‌طور گفته شده که طول عمر باتری آیفون‌های جدید بیشتر از نسل قبلی می‌باشد و جنس صفحه نمایش این آیفون‌ها هم از جنس یاقوت کبود خواهد بود. البته در مورد جنس صفحه نمایش به دلیل اتفاقات اخیر نمی‌توان خیلی مطمئن بود.

طبق پیش‌بینی‌ها این آیفون‌ها در رویدادی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ معرفی خواهند شد و با معرفی آنها، آیفون‌های قبلی همگی ۱۰۰ دلار ارزان‌تر می‌شوند.

اپل واچ

 

apple watch

اگر بخواهیم صادقانه به اپل واچ بنگریم می‌بینیم که اپل واچ اصلا یک محصول تولید شده توسط یک شرکت فعال در زمینه فناوری نیست، بلکه بیشتر به نظر می‌رسد که این محصول را یک شرکت فعال در زمینه مد تولید کرده است. اپل همیشه به گران بودن محصولاتش معروف بوده. البته در این چند سال اخیر اپل خیلی روی قیمت محصولات خودش کار کرده تا بتواند کاری کند که افراد بیشتری توانایی خرید آنها را داشته باشند.

در واقع گران بودن محصولات اپل به خاطر داشتن ویژگی‌های سخت افزاری‌ای است که شاید خیلی از خریداران این محصولات نیازی به آنها نداشته باشند، ولی تنها دلیلی که همه به عنوان مثال آیفون را به دیگر اسمارت فون‌ها ترجیح می‌دهند این است که می‌دانند اکثر افراد مشهور و تاثیرگذار هم آیفون می‌خرند. اکثر خریداران محصولات شرکت‌های معروف فقط به همین دلیل است که محصولات آن شرکت معروف را به محصولات شرکت‌های مشابه ترجیح می‌دهند.

آیفون‌ها و آیپدها هم از جمله همین محصولات هستند که با اینکه دارای ویژگی‌های سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای هستند ولی بخش اعظم خریداران آیدیوایس‌ها هیچ وقت از تمام ویژگی‌های این دیوایس‌ها استفاده نمی‌کنند و حتی شاید اصلا از توانایی دیوایسی که در دست دارند هم خبر ندارند. اما همین که یک فرد مشهور با آیفونش سلفی می‌گیرد دلیل قانع کننده‌ای است که طرفداران آن فرد هم اقدام به خرید آیفون کنند.

البته قیمت آیفون و آیپد این اجازه را به خریداران می‌داد که فقط به خاطر این موضوع آنها را بخرند اما اپل واچ محصولی نیست که خریداران زیادی داشته باشد. اپل با اپل واچ دست روی خریداران پولدار محصولات خاص گذاشته که البته موفق شدن یا نشدنش هنوز مشخص نیست. مسلما بعد از انتشار اپل واچ نمی‌توان انتظار داشت که خیلی‌ها اقدام به خریدش کنند (به خصوص مدل طلایی آن را).

اپل واچ برای عاشقان مد و فشن است و افرادی که پولشان از پارو بالا می‌رود و دوست دارند محصولاتی را بخرند که اکثریت توانایی خریدش را ندارند. اپل واچ برای عاشقان فناوری نیست و احتمال اینکه گیک‌ها از آن به گرمی استقبال کنند خیلی کم است.

اما در کل ما هنوز از تمام توانایی‌های اپل واچ آگاهی نداریم. درست است که WatchKit منتشر شده و کمی در مورد اپل واچ به ما اطلاعات داده است ولی اطلاعات ما در مورد این ساعت هوشمند هنوز کامل نیست. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که اپل در ماه مارس کنفرانسی برپا خواهد کرد و در آن در کنار معرفی مک‌های جدید، به طور مفصل طرز کار اپل واچ را شرح می‌دهد و بالاخره به طور رسمی آن را منتشر خواهد کرد و در اختیار عموم قرار خواهد داد.

 مک

 

مک بوک

امسال در کنار معرفی مدل‌های جدید مک بوک پرو، مک بوک ایر و آی‌مک، احتمال دارد نسل جدیدی از مک بوک‌ها هم به جهانیان معرفی شود. این لپ‌تاپ جدید که فعلا آن را مک بوک پلاس می‌خوانیم، گفته می‌شود که دارای صفحه نمایش ۱۲.۹ اینچی رتینا یا ۴K است و حتی از مک بوک ایر هم باریک‌تر می‌باشد. باریکی این مک بوک به اپل این امکان را خواهد داد که بتواند عنوان باریک‌ترین لپ تاپ جهان را در اختیار داشته باشد.

از نظر ظاهری هم مک بوک پلاس متمایز خواهد بود چون طبق شایعات در بالای صفحه کلید این مک بوک اسپیکرها خودنمایی خواهند کرد. خود کیبورد هم با فرمتی جدید و زیبا توجه شما را به خود جلب می‌کند و ترک‌پد هم بزرگ‌تر از آنچه تا کنون دیده‌ایم خواهد بود. در کنار تمامی این تغییرات اپل احتمالا در اتصالات این مک بوک هم قدم در راه جدیدی می‌گذارد و به جای پورت USB استاندارد و تاندربولت و پورت کارت SD، از پورت USB Type-C استفاده خواهد کرد.

باریک بودن مک بوک پلاس به خاطر پردازنده‌های جدید اینتل Core M ممکن خواهد شد که نیاز لپ تاپ به فن را از بین می‌برد. علاوه بر ظاهری جدید، مک بوک پلاس رنگ بندی‌های مختلفی هم خواهد داشت و به احتمال زیاد به رنگ خاکستری و طلایی هم عرضه خواهد شد. طبق پیش‌بینی‌ها این محصول در همان کنفرانس انتشار نهایی اپل واچ معرفی خواهد شد.

آیپد

iPad

اپل در سال ۲۰۱۵ هم مدل‌های جدید از آیپدهای خود را معرفی خواهد کرد و آیپد مینی ۴ و آیپد ایر ۳ از محتمل‌ترین مدل‌هایی هستند که در سال جاری میلادی خواهیم دید. هر دو مدل از نظر سخت افزاری بهتر از نسل قبلی خود خواهند بود اما این‌طور که معلوم است این دو مدل تنها آیپدهایی نخواهند بود که امسال معرفی می‌شوند.

اگر به یاد داشته باشید زمانی که استیو جابز آیپد را برای اولین به دنیا معرفی کرد، سعی داشت آیپد را به عنوان گجتی بین یک اسمارت فون و یک لپ تاپ به ما بشناساند. بعد از معرفی آیپد بود که معلوم شد مردم واقعا از این دیوایس که در واقع همان آیفون است ولی بزرگ‌تر، خوششان آمده. بعد از آن، همه آیپدهای جدید با اینکه نسبت به نسل قبلی خود بهتر بودند ولی هنوز همان ماهیت اولین آیپد را حفظ کرده بودند.

اگر شما یک آیفون داشته باشید و بخواهید یک گجت جدید از اپل بخرید که امکانات بیشتری در اختیار شما قرار دهد مسلما انتخاب اول شما مک بوک خواهد بود نه آیپد. چرا؟ چون آیپد هنوز برای خلق چیزی به کار برده نمی‌شود. آیپد برای تماشای ویدیو یا بازی کردن یا آهنگ گوش دادن یا بقیه کارهایی که آیفون انجام می‌دهد گزینه خوبی به نظر می‌رسد اما در مجموع به غیر از صفحه نمایش بزرگ‌تر امکاناتی فراتر از آیفون ندارد.

دقیقا به همین خاطر است که اپل باید انقلابی در میان آیپدها ایجاد کند. بخشی از این انقلاب می‌تواند به صورت نرم افزاری باشد. اپل می‌تواند در iOS 9 امکانات بیشتری برای آیپد تدارک ببیند. امکاناتی که آن را از یک آیفون بزرگ بودن متمایز کند. یکی از این امکانات می‌تواند تدارک نرم‌ افزارهای کامل و جامع در زمینه‌هایی مثل ویرایش عکس یا ویدیو باشد تا دیگر کسی برای این کارها مجبور به استفاده از لپ تاپ خود نباشد و همه کارها را از طریق آیپد خود انجام دهد. امکان چند بخشی کردن صفحه نمایش و اجرای چندین نرم افزار در کنار هم یا استفاده از آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم مک از جمله امکانات دیگری است که می‌توان برای آیپد متصور بود.

بخش دیگر این انقلاب می‌تواند به شکل سخت افزاری باشد. یعنی ارائه یک آیپد جدید و کاملا متفاوت که آن را بیشتر با نام آیپد پرو می‌شناسیم. اگر آیپد پرو حقیقت داشته باشد می‌تواند صفحه نمایشی ۱۲.۲ اینچی با وضوح ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل داشته باشد. از نظر ظاهری این آیپد تفاوت زیادی با باقی آیپدها نخواهد داشت ولی از نظر قدرت سخت افزاری حرف‌هایی برای گفتن دارد.

نتیجه

اپل در سال ۲۰۱۵ برنامه‌های زیادی می‌تواند داشته باشد که البته در میان آنها نباید از نسخه جدید اپل تی وی هم چشم پوشی کرد. در طول این سال میلادی باز هم به آی تی پورت سر بزنید چون قصد داریم محصولات جدید اپل را با دیدی موشکافانه بررسی کنیم. شما اپل ۲۰۱۵ را چطور تصور می‌کنید؟

نکته: اطلاعات این پست بر اساس شایعات بود و ممکن است حقیقی نباشند.

گفتگو ها
    زهرا خانم

    بسیار عالی

    در مدل جدید صفحه نمایش All in One هاش حرف نداره

    فکر کنم ۲۰۱۵ به جای ۴K صفحه نمایش ۵K تولید کنه 😀

    ⚛عـ3ـشـ1ـقـ3ـ ⚛

    ممنون

    جالب بود 🙂

    ـــــصـ ـღ ـدفــــــ

    چه جالب!!!!!!!!!

    ممنون ازمطالبتون.

    شرکت اپل در سال ۲۰۱۴ چندتا محصول عالی تولید کرد که بی رقیب هستند

    مخصوصا این ساعت که تولید کرده خیلی امکانات جالبی داره

    ممنون از مقاله تون

    خیلی عالی بود

    محمد مهدی عنایتی

    من نمیگم اپل خوبه یا بده ولی متاسفانه یکی از مشکلاتش اینه که همیشه یک سری کمبود هایی داره نسبت به بقیه

    گوشی های اپل و حتی مدل جدید سخت افزاراش از نظر طراحی هیچ فرقی نداره با مدل های قدیمی

    اپل یه فرمول موفق رو پیدا کرده و به خودش میگه که چیز خوبو که عوض نمیکنن 😀

    نظر شما چیه آقا بهراد؟

      شخصا طراحی آیفون‌های جدید رو دوست ندارم طراحی آیپدهای جدید هم به قول خودت فرق زیادی با قبلش نداره. اما از نظر قدرت سخت افزاری یکی از بهترین‌هاس. فکر کنم وقتش رسیده جانی آیو و گروهش به فکر یه طراحی جدیدتر برای سخت‌افزارهای اپل باشن

    خیلی کم سایتتون بروز میشه ممنون میشم یکم بیشتر پست های خوب بذارین

    نویسنده جدید جذب کنین لطفا