تبلتنقد و بررسی

آیا ۲۰۱۵ سال تبلت‌های بزرگ خواهد بود؟

تبلت - آی تی پورت

شایعات مکرر در مورد تبلت‌های بزرگ از اپل و باقی کمپانی‌ها این طور نشان می‌دهند که احتمالا سال ۲۰۱۵ سال تبلت‌های ۱۲ اینچی و یا بزرگ‌تر از آن خواهد بود. اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید احتمالا می‌دانید که طبق شایعات سونی در سال ۲۰۱۵ تبلت‌های جدید ۱۲ یا ۱۳ اینچی روانه بازار خواهد کرد، ضمن اینکه هر از گاهی خبرهایی هم از آیپد پرو منتشر می‌شود.

اگر همه این شایعات حقیقت داشته باشند، می‌توان سال جدید میلادی را سال تبلت‌های بزرگ و البته گران قیمت دانست. اجازه دهید نگاهی بیاندازیم به آنچه کمپانی‌های بزرگ تا کنون عرضه کرده‌اند تا با این پیش زمینه بتوانیم دید بهتری نسبت به آینده داشته باشیم.

هیولت پاکارد: اگر فقط اندازه تبلت را در نظر بگیریم، اچ پی یکی از پیشگامان این حرکت نو بود چون تقریبا یک سال و نیم پیش بود که تبلت ۱۳.۳ اینچی مبتنی بر ویندوز ۸ خود را عرضه کرد. در همان سال هم این موج را با یک تبلت ۱۳ اینچی جدید ادامه داد و در سال ۲۰۱۴ نیز خط تولید تبلت‌های بزرگ خود را یک بار دیگر با یک مدل جدید به روز رسانی کرد. تبلت‌های ۱۳ اینچی ویندوزی اچ پی همگی تقریبا وزن سنگینی دارند و صفحه نمایش آنها هم کیفیت متوسطی دارند. این تبلت‌ها اغلب از پردازنده‌های سری Y شرکت اینتل نیرو می‌گیرند.

HP Pavilion x2 13 - تبلت

سامسونگ: اگر باریکی، آسانی در حمل و قطعات داخلی قدرتمند را ملاک قرار دهیم، سامسونگ در این امر در خط مقدم قرار دارد. سامسونگ در سال ۲۰۱۴ تبلت ۱۲.۲ اینچی مبتنی بر اندروید گلکسی تب پرو ۱۲.۲ را وارد بازار کرد که دارای یک صفحه نمایش فوق‌العاده با وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل، یک پردازنده چهار هسته‌ای، سه گیگابایت رم، یک کیبورد (اختیاری) و نرم‌افزارهای قدرتمند و مناسب برای کسب‌وکار بود.

Samsung Galaxy Tab Pro 12.2 - تبلت

مایکروسافت: تبلت ۱۲ اینچی سرفیس پرو ۳ در ایجاد توازن بین کارایی، وزن و اندازه خودش را خوب نشان داده. این تبلت به یک صفحه نمایش با وضوح ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و مدل‌های مختلف با پردازنده‌های مختلف از جمله پردازنده Core i7 اینتل مجهز است. درست مثل تبلت‌های بزرگ اچ پی و گلکسی تب پرو ۱۲.۲ سامسونگ، سرفیس پرو ۳ هم طوری طراحی شده که قابلیت استفاده با کیبورد سخت افزاری را داشته باشد که در این مورد اسم این کیبورد تایپ کاور ۲ می‌باشد.

Microsoft Surface Pro 3 - تبلت

هیچ کدام از تبلت‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد قیمت ارزانی ندارند. گلکسی تب پرو از ۵۰۰ دلار به بالا قیمت دارد، سرفیس پرو ۳ قیمت پایه‌ای ۸۰۰ دلاری دارد و تبلت پاویلیون x2 سیزده اینچی اچ پی هم از ۶۵۰ دلار به بالا ارزش دارد.

همه این تبلت‌ها یک ویژگی مشترک دارند که آن هم کیبورد سخت افزاری است. آیا می‌توان همین ویژگی را در تبلت‌های آینده سونی و اپل هم انتظار کشید؟ زمان به این سوال پاسخ خواهد داد، ولی آنچه محتمل است این است که سونی و اپل چیزی بیشتر از تبلت‌های بزرگ برای عرضه آماده خواهند کرد. اپل در زمینه نرم‌ افزارهای مناسب برای کسب‌وکار با IBM همکاری دارد. یک دیوایس بزرگ به سبک آیپد می‌تواند وسیله مناسبی برای به کار بردن این استراتژی باشد. سونی هم ممکن است به دنبال ایجاد همان تجربه‌ای برای کاربران خودش باشد که سامسونگ با گلکسی تب پروی خودش به وجود آورده.

یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شود این تصور ممکن به نظر برسد این است که بازار گجت‌های هوشمند این روزها تنوع بیشتری را می‌طلبد. همه ما با فبلت‌ها آشنایی داریم، همان دیوایس‌هایی که کمی از تبلت‌ها کوچک‌تر و کمی از اسمارت فون‌ها بزرگ‌تر می‌باشند. اوایل کسی فکر نمی‌کرد که فبلت‌ها آینده روشنی داشته باشند ولی حالا حتی شرکت اپل هم با عرضه آیفون ۶ پلاس وارد دنیای فبلت‌ها شده است و البته با استقبال بسیار خوبی از طرف خریداران هم رو به رو شده است.

خریداران قبلا ثابت کرده‌اند که از اسمارت‌فون‌های بزرگ‌تر خوششان می‌آید، حالا می‌توان گفت زمان آن رسیده که تبلت‌های بزرگ شانس خود را در بازار امتحان کنند. پایان این ماجرا هر چه که باشد، سال ۲۰۱۵ به ما نشان خواهد داد که آیا می‌توان روی تبلت‌های ۱۲و ۱۳ اینچی حساب کرد یا نه. شما چه آینده‌ای برای این تبلت‌ها متصور هستید؟

گفتگو ها
    زهرا خانم

    به نظر من که تبلت های بزرگتر بهتر هستند

    کلا گجتی که صفحه نمایشش بزرگتر از ۷ اینچ بخواد باشه هر چی صفحه نمایشش بزرگتر باشه بهتر هست البته حداکثرش هم ۱۳ اینچ :دی

    این بزرگی باعث جذابیت بهتر تصویر و نمایش بهتر جزئیات در تصویر میشه که عالیه

    مطمئن باشید که در آینده تبلت های بزرگ جای لپ تاپ ها رو میگیرند و فقط افراد متخصص از لپ تاپ استفاده می کنند.

    ممنون آقای جاود تحلیل خوبی بود.

    باز هم منطق های قدیمی و پسند های قدیمی باعث میشه که تبلت ها بزرگ شوند ، اما گاهی امید است که گجت های جدید بتونه بهتر عمل کنه و ساختار این پسند قدیمی رو بشکنه 🙂 شاید روزی هم به جای تبلت های مربع مستطیل تبلت های گرد هم بیاد 🙂

    سروش

    به نظر من تبلت های بزرگ ماهیت تبلت بودن خودشون رو از دست میدن.من به شخصه انتظار دارم تبلتی که در دست میگیرم از لحاظ ابعاد و وزن به میزانی باشه که بشه به راحتی حملش کرد.حسی که مطمئنا در تبلت های ۱۲ و ۱۳ اینچی به من منتقل نمی شه.مسئله بعدی برای من هزینه هست.اگر قرار باشه برای یک تبلت ۱۳ اینچی مبلغی معادل یک لپتاپ هم رده ی اون بپردازم،طبیعتا سراغ لپتاپ میرم و هیچ وقت حتی اگر خیلی هم پولدار باشم حاضر نیستم ۸۰۰ دلار بابت تبلت بپردازم

    فکر میکنم بهتره اسم اینجور تبلت ها عوض بشه تا به لفظ تبلت و کارایی که درواقع از یک تبلت انتظار میره صدمه ای وارد نشه.یعنی به این دسته از تبلت ها یک لفظ خاص اختصاص بدن که از روی این اسم نقطه تمایزشون با دیگر تبلت ها مشخص شه