اخبار

راهکار های رقابت جویانه فیسبوک مسنجر با نرم افزارهای پیام رسان

مسنجر فسبوک - آی تی پورت

همین هفته پیش بود که یک مقاله آماده کردم در مورد اینکه چطور سرویس‌های پیام رسانی در حال تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی کامل هستند و به این موضوع اشاره کردم که شبکه‌های اجتماعی‌ باید برای رقابت با این سرویس‌های محبوب به فکر چاره باشند. خوب، گویا فیسبوک به خوبی به این موضوع توجه داشته و حالا راه کارهای مناسبی برای رقابت بهتر با سرویس‌های پیام رسان پیدا کرده.

یکی از این راه کارها بهبود امکان ردیابی وضعیت پیام‌ها در اپ مسنجر است. به بیان دیگر حالا شما راحت‌تر می‌توانید بدانید که پیام شما چه وضعیتی دارد و آیا اصلا ارسال شده یا نه، ضمن اینکه می‌توانید ساده‌تر متوجه شوید که چه کسی پیام‌های شما را خوانده.

روش کار این طور است که وقتی یک پیام می‌نویسید و Send می‌کنید، اپ مسنجر به طور زنده اعلام می‌کند که پیام شما Send شد و در نهایت Deliver شد یا نه. بعد از Deliver شدن مسیج هم به جای عبارت خاکستری رنگ Seen، عکس پروفایل هر کس که آن پیام را خوانده باشد به زیر آن پیام منتقل می‌شود به این معنی که پیام شما را خوانده.

این تغییرات برای اپ مسنجر هم در نسحه iOS و هم اندروید در اروپا و آمریکا در حال انتشار است و به زودی به صورت جهانی این ویژگی‌ها فعال خواهند شد. ویدیوی زیر همه این ویژگی‌ها را بهتر توصیف می‌کند:

راه کار بعدی فیسبوک اپی هست به اسم Stickered for Messenger این اپ به شما اجازه می‌دهد استیکرهای فیسبوک را روی عکس‌های خود اضافه کنید. یک عکس از خودتان یا دوستتان بگیرید، استیکرهای مورد نظر خود را انتخاب کنید، می‌توانید آنها را بزرگ و کوچک کنید یا زاویه قرار گیری آنها را تغییر دهید و کاری کنید که روی عکس شما زیبا به نظر برسد، سپس عکس استیکری خود را برای فرد مورد نظر خود از طریق فیسبوک مسنجر ارسال کنید.

نقاشی کشیدن روی عکس‌ها یا استفاده از استیکرها روی عکس توسط اسنپ چت باب شد و این یکی از ویژگی‌های موفق و محبوب اسنپ چت بود. بعد از آن فیسبوک با اپ Slingshot وارد عرصه رقابتی به اشتراک گذاری عکس‌ها شد و حالا این ویژگی را برای کاربران خود فراهم کرده که بتوانند روی عکس‌ها از استیکرهای با مزه مسنجر استفاده کنند. این اپ برای اندروید منتشر شده و به زودی برای iOS هم عرضه خواهد شد.

مسنجر فیسبوک - آی تی پورت

 

تیم فیسبوک گفته ایده این کار از یک تبلیغ از سوی خود فیسبوک به ذهن‌شان رسید که در طی آن شاهد بودیم که دو کاربر با استفاده از استیکرها با هم ارتباط برقرار می‌کنند. البته فیسبوک این طور می‌گوید ولی قطعا رقبای مسنجر هم در این ایده نقش مهمی داشتند. منظور از فیسبوک این تبلیغ بوده:

 

 

از این گذشته فیسبوک یک قدرت دیگر هم برای مقابله با سرویس‌های پیام رسان در اختیار دارد و آن هم بی نیاز بودنش به کسب درآمد از طریق مسنجر است. ممکن است سرویس‌هایی مثل وایبر یا لاین تنها راه درآمدشان همان بخش ارسال و دریافت پیام باشد، ولی فیسبوک به اندازه کافی از طریق تبلیغات در نیوزفید درآمد به دست می‌آورد، به همین خاطر قصد ندارد از مسنجر خود برای کسب درآمد استفاده کند.

این طور که تیم فیسبوک عنوان کرده، هدف اصلی آنها از ارائه این ویژگی‌های جدید و همین‌طور بهبود کیفیت و افزایش ویژگی‌های مسنجر در آینده این است که به این طریق بتوانند کاربران فیسبوک را تشویق کنند که زمان بیشتری را در فیسبوک بگذارنند و بیشتر در نیوزفید وقت بگذرانند و در نهایت تبلیغات بیشتری را در نیوزفید ببینند و درآمد بیشتری برای فیسبوک فراهم کنند.

در واقع دید فیسبوک نسبت به مسنجر، یک ابزار جذب مخاطب برای نیوزفید است. البته با اینکه فیسبوک به این موضوع اشاره نکرده ولی تقریبا همه ما می‌دانیم که فیسبوک برای رقابت با وایبر و لاین و سرویس‌های مشابه احتیاج دارد که مسنجر خود را متمایز کند و کاربران خود را از دست ندهد.

نظر شما در مورد این تغییرات چیست؟ آیا از آنها راضی هستید؟ آیا از Stickered استفاده خواهید کرد و آیا این ویژگی‌های باعث می‌شود که آینده اسنپ چت یا وایبر و باقی سرویس‌های مشابه به خطر بیافتد؟

گفتگو ها

    به نظر من فیس بوک در حال افول هست و داره سعی میکنه با خرید این نرم افزار های پیام رسان خودش رو حفظ کنه

      فیسبوک هنوز هم پر جمعیت‌ترین شبکه‌های اجتماعی هست. قبول دارم که واتس اپ رو خرید تا براش خطرناک نباشه ولی قطعا نه توانایی خرید همه این سرویس‌ها رو داره و نه منطقی هست که همچین کاری بکنه

    الهام

    به نظر من نمی تونه جای نرم افزارهای مثل لاین وایبر و … رو بگیره چرا که مهم ترین عاملش فیلتر نبودن وایبر و … هست.

      فیلتر بودن یا نبودن فیسبوک در ایران مستقیما مشکل خود فیسبوک نیست… دید من کلی هست در سطح جهان نه فقط توی ایران که شاید یکی از دلایل محبوبیت وایبر و امثال اون فیلتر نبودنشونه.