تجارت الکترونیکطراحی وب

روانشناسی رنگ ها در طراحی وب

مجله اینترنتی آی تی پورت

آیا می­دانید که ارزش رنگ ها می­تواند تاثیر قابل توجهی در موفقیت وبسایت شما داشته باشند؟ و آیا شما می­دانید که می­توانید احساس بازدید کننده، خلق و خو و واکنش او را با استفاده از رنگ­های مختلف بر روی وبسایت خود تغییر دهید؟  روانشناسی رنگ ها می­تواند باعث شکست یا موفقیت وبسایت شما شود.

تاثیری که یک رنگ می­تواند بر روی یک پروژه طراحی وب سایت داشته باشد قابل اغماض نیست. در واقع اولین پیامی که از وبسایت به بازدید کنندگان ارسال می­شود مربوط به معنای رنگ وبسایت است. دلیل آن هم واضح است، چون اولین چیزی است که بازدید کنندگان آن را مشاهده می­کنند.

در این مقاله به روانشناسی رنگ ها در طراحی وب  می پردازیم و روش ساده و کارایی را برای انتخاب بهترین رنگ برای وبسایت ها ارائه می کنیم.

آی تی پورت - روانشناسی رنگ ها در طراحی وب

ارزیابی ای که یکی از دوستان من، بر روی صبر خود برای بارگزاری یک صفحه وب مورد بررسی قرار داد نتایج جالبی  داشت. ابتدا او یک صفحه با پس زمینه سیاه و سفید ساده را تست کرد و متوسط زمان انتظار او برای بارگذاری ۲٫۴ ثانیه بود. سپس در تست بعدی یک صفحه با پس زمینه سفید ساده را آزمایش کرد و متوسط زمان انتظار برای بارگذاری صفحه وب به ۴٫۸ ثانیه افزایش پیدا کرد.

به نظر من دلیل آن فقط ترس است. مردم از سیاهی و تاریکی می­ترسند. و زمانی که آنها یک صفحه سیاه و سفید را می­بینند احساس آسیب پذیری می­کنند. در زمانی که شما یک صفحه سیاه و سفید را بارگذاری می کنید شاید به خوبی متوجه عمکرد خود نشوید و تا زمانی که صفحه کامل بارگذاری می­شود و به تب دیگری بروید.

من نمی خواهم در این مقاله در مورد جزئیات این موضوع صحبت کنم. اگر شما علاقه­مند به دانسته های بیشتری در مورد روانشناسی رنگ­ها هستید می توانید به  smashingmagazine.com   مراجعه کنید که البته وبسایت ittutorial.ir این مقاله را ترجمه کرده است.

رنگ غالب مورد استفاده در طراحی وب سایت را چگونه بیابیم؟

برای این کار لازم نیست شما به دنبال یک نابغه باشید. برای پاسخ به این سوال ابتدا شما باید، با استفاده از یک پرسش نامه تحقیقاتی در مورد مخاطبان خود انجام دهید. برای این کار کافی است دو پرسش زیر را تکمیل کنید.

آی تی پورت -روانشناسی رنگ ها در طراحی وب

  • تقسیم بندی مخاطبین خود در دسته های زیر به چه صورت است ؟

–  سن

–  جنسیت

–  فرهنگ

–  موقعیت جغرافیایی

  • چرا آنها به وبسایت شما می­آیند؟

باید به این دو سوال به صورت دقیق پاسخ داده شود.

سوال اول : تقسیم بندی مخاطبین :

سن : چه رنگی برای گروه سنی مخاطبین وبسایت شما مناسب است.

جنسیت: زنان و مردان سلیقه­های متفاوتی دارند و واکنش آنها نسبت به رنگ­ها متفاوت است. برای مثال رنگ صورتی برای زنان جذاب تر است.

فرهنگ: معنای رنگ­ها در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان متفاوت است. ارتباط متفاوتی در رنگ­ها، به رویدادهای خاص، در فرهنگ­ها وجود دارد. برای مثال : در برخی از فرهنگ­ها سفیدی نماد پاکی و فضیلت است در حالی که در برخی دیگر سفید نشانه عزاداری ، غم و اندوه است.

جغرافیای محل سکونت : گاهی اوقات موقعیت جغرافیایی می­تواند، تفسیر مردم را از رنگ­های خاص تغییر دهد. برای مثال، افرادی که در یک منطقه بیابانی زندگی می کنند تمایل بیشتری به رنگ­های روشن (از زرد تا نارنجی) نسبت به افرادی که در کوهستان زندگی می­کنند دارند.

سوال دوم : چرا آنها به وبسایت شما می­آیند؟

این یک سوال بسیار مهم است، که تعیین کننده خلق و خو و احساس بازدید کنندگان نسبت به وبسایت شما است. برای مثال در وبسایت های پزشکی یا وبسایت یک وکیل بیشتر افرادی که به این وبسایت ها می­آیند نسبت به مخاطبین یک وبسایت فناوری، زیاد خوشحال و هیجان زده نیستند .

به یاد داشته باشید که مهم نیست چقدر شما می­دانید و یا چقدر سخت تلاش کرده اید. هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در اولین بار بهترین انتخاب را انجام داده باشید. از همین رو مهم است که به نتایج کار خود نظارت داشته باشید و بازخورد بازدیدکنندگان را مورد بررسی قرار دهید. در نهایت شما می­توانید از اشتباهات خود آموخته های جدید را یاد بگیرد و در موارد بعدی عملکرد بهتری داشته باشید.

ترکیب رنگ مناسب را از چه الگویی برگزینیم؟

ترکیب رنگ یا پالت رنگی معمولا به یک، دو و یا چند رنگی است که متناسب با رنگ غالب مورد استفاده در طراحی وب سایت به کار گرفته می شوند.

color_palete -روانشناسی رنگ ها در طراحی وب

یافتن یک پالت رنگی مناسب یکی از چالش برانگیز ترین قسمت های اولیه طراحی است. در این مرحله شما به طرح خود روح ، شخصیت و احساس می بخشید ، پس به سادگی از آن نگذرید و اندکی در آن وسواس به خرج دهید.

حال سوال اینجاست که این پالت رنگ را چگونه انتخاب کنیم؟

من چندین راه که غالباً مورد استفاده قرار میگیرند را با شما در میان می گذارم. می توانید هر کدام را برگزینید و یا اینکه یک روش جدید برای خود ابداع کنید.

روش اول : در دسترس ترین و در عین حال حرفه ای ترین راه این است که شما با توجه به تسلط بر علم رنگ شناسی و آشنایی با روانشناسی رنگها رنگ های مورد نیاز خود را انتخاب کنید. این کار را می توانید به کمک ابزار color picker فتوشاپ و یا هر نرم افزار دیگری که جعبه رنگ دارد با اندکی آزمایش و خطا انجام دهید.

روش دوم : انتخاب پالت های رنگی آماده نیز یک روش بسیار ساده است که در صورت نداشتن تسلط بر علم رنگ شناسی می توانید از آن استفاده کنید. سریع و بی دردسر می توانید از سایتهایی که این امکان را درند پالت مورد نظر خود را دانلود کنید. این پالت ها غالباً در قالب یک فایل با فرمت aco ارائه می شوند. فایل aco را با  فتوشاپ باز کنید تا رنگ های پالت را در پنجره Swatches ببینید.

dribbble-color-palettes - روانشناسی رنگ ها در طراحی وب

بهترین سایتی که در این زمینه می توانم به شما معرفی کنم dribbble.com می باشد. در این سایت یکی از امکانات بسیار مفیدی که برای طراحان گرافیک و رابط کاربری موجود است دریافت پالت رنگی طرح های به اشتراک گذاشته شده بصورت رایگان می باشد.

روش سوم : استفاده از نرم افزارهایی که اختصاصاً در این رابطه وجود دارند و به شما کمک می کنند. نرم افزار رایگان ColorSchemer Studio  یکی از پر کاربردترین ها در این زمینه است و امکان های خوبی را در خود جای داده اشت. از سایت اصلی این نرم افزار می توانید آخرین ورژن آن را بصورت رایگان دانلود کنید. (رفتن به صفحه دانلود)

color_schemer_screenshot -روانشناسی رنگ ها در طراحی وب

روش چهارم : تا بحال فکر کرده اید چرا یک تصویر زیبا شما را لحظاتی مجذوب و متحیر می کند؟ البته جواب این سوال الان کار ساده ایست. قاعدتاً استادترین هنرمند عالم در ایجاد یک پالت رنگ متناسب و جذاب خداوند است. تصاویر زیبا می توانند یک راهنمای بسیار خوب برای انتخاب یک پالت رنگ مناسب باشند.

ColorSip_2 -روانشناسی رنگ ها در طراحی وب

فقط کافیست یک عکس زیبا و جذاب را در رابطه با موضوع طراحی انتخاب کنید، یک انتخاب زیرکانه می تواند کار شما را فوق العاده کند. ابزارهای زیادی هستند که می توانند در استخراج یک پالت از عکس به شما کمک کنند. از فتوشاپ و Color schemer (که پیش از این معرفی شد) می توانید استفاده کنید و یا اینکه به سراغ سایتها و سرویس های آنلاین بروید.

design-seeds یک مثال خوب در این زمینه است.

امیدوارم این اطلاعات اندک مفید واقع شده باشد برای شما و خوشحال می­شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید و در صورتی که از روش هایی غیر از موارد نامبرده استفاده می کنید با ما به اشتراک بگذارید.

گفتگو ها

    بهترین روش انتخاب رنگ برای کاربران هر کشور بررسی تصاویر محیط زندگی و تصاویر طبیعی اطراف آنهاست ، به عنوان مثال می توان با بررسی محیطی عشایر ایران رنگ غالب و اصلی برای محیط آنها را یافت ، در الگو های کلی رفتاری در رنگ شناسی بهترین پالت رنگ در منازل نیز یافت می شود ، ترکیب رنگ ها و روش انتخاب این چینش و رنگ بندی حال و هوای این دست کاربران را بهتر نشان می دهد 🙂

    ممون خوب بود 🙂 و البته حرفای استاد بلوردی هم تکمیل کرد

    موفق باشید 🙂

      حسین جاهدی

      خواهش می کنیم
      بله حرف های استاد هم خیلی مفید بود 🙂

    البته جا داشت اشاره ای هم به سایت http://colorlovers.com/ می شد …

    این سایت یکی از عالی ترین سایت ها برای انتخاب رنگ مناسب طراحی وب هستش…

    ممنون بابت مقاله ی خوبتون 😉

      حسین جاهدی

      ممنون از شما که ما رو انتخاب کردید 🙂
      ممنون بابت معرفی وبسایت 🙂

      برقرار باشید.

    بابک حسینی

    مقاله بسیار عالی بود

    ممنون بابت وبسایت های معرفی شده

    موفق باشید.

    مرسی. کمک خوبی بود

    پروفسور مسعود

    ممنون بابت مقاله خوب و مفیدتون 🙂

    موفق و برقرار باشید

    حسین جاهدی

    انتقالات چهار رنگ:

    آبی:

    اعتماد، راستگویی، وابستگی، خنکی، قابل اطمینان بودن، معتمد، دوستانه ، آرام، آسودگی، وقار، آب، جدیّت، قدرت، موفقیّت، حرفه ای بودن

    زرد:

    خلاقیت، گرمی، شادی، تشویق، نور خورشید، جوانی، خوش بینی، امید، غذا، محرک، توسعه، کنجکاوی، بازیگوشی، سرگرمی، انرژی، راحتی، صدای خنده، لحظات خوب

    قرمز:

    هیجان، شهوت، مقاومت، احساسات جنسی، حمله، شجاعت، سرعت، آرزو، دلیری، تصمیم، هوس، انگیزش، حرکت، خطر، سختی، عصبانیت، انعطاف ناپذیری

    سبز:

    بیعت، صلح، پرورش، هارمونی، بازیافت، خوش شانسی، سخاوت، باروری، رشک، نگهداری، مردانگی، آرامش، رشد، فراوانی، شفا، زندگی، تعادل، جوان سازی، پایداری، تاثیر

    سلام

    خیلی ممنون واقعا لازم داشتم 🙂