تجارت الکترونیکطراحی وب

انتخاب بهترین سرویس دهنده میزبانی وبسایت

آی تی پورت | ITport

انتخاب یک سرویس دهنده میزبانی وبسایت یکی از مهمترین کارهایست که باید یک مدیر وبسایت انجام بدهد. برخی از افراد می­پرسند که آیا می­شود بر روی کامپیوتر مان سایت خود را میزبانی کنیم؟ تقریبا غیر ممکن است که خودتان این کار را بتوانید انجام دهید. بهتر است شما وبسایت خود را بر روی یک وب سرور قرار دهید و ارتباطات لازم بین دامنه و سرور را انجام دهید. اما میزبان های وبسایت خیلی زیاد وجود دارند. چگونه می توان از بین آنها یکی را انتخاب کرد؟

مشکلات مختلفی برای برخی از خریداران وجود دارد مانند اصطلاحات فنی که در این حوضه وجود دارد. ما در این مقاله آی تی پورت سعی می کنیم با دادن یک راه معقول و منطقی بتوانید ارزش یک سرویس دهنده میزبان وبسایت را بدست آورید و بهترین انتخاب را انجام دهید.

اولین چیزی که شما باید انجام دهید این است که مشخص کنید که وبسایت شما در چه زمینه ای است؟ سایت شخصی ، سایت کسب و کار ، سایت سازمان ، انجمن و یا فروشگاهی .

اجازه دهید به عواملی بپردازیم که بهترین ارئه دهنده خدمات میزبانی وب را برای شما تعیین می کند.

اولین چیزی که به نظر میرسد انتخاب فضای مورد نیاز است

سایت ها کوچک و یا سایت های شخصی معمولا کمتر از یک گیگ فضا نیاز دارند. با این حال مقدار فضای مورد نیاز بستگی به صفحات و میزان فعالیت شما دارد. بنابراین یک وبسایت گرافیکی سنگین از یک وبسایتی که بیشتر متن دارد فضای بیشتری نیاز دارد. (مثلا حداقل ۲ گیگابایت) به نکته ای که باید توجه کنید در این خصوص، امکان ارتقاع میزان فضای شما هست که میزبان وبسایت شما بتواند انجام دهد بدون اینکه هزینه های غیر منتظره لازم باشد پرداخت کنید.

برای مثال برخی از شرکت ها وقتی شما در وسط بازه زمانی اعتبار هاست شما فضای شما پر شده است. وقتی در خواست ارتقاء فضا را می­دهید میزبان وبسایت از شما دوبار پول یک هاست جدید را می­گیرد در حالی که باید سیستم، مدت زمان باقی مانده شما را حساب و از قیمت فضای جدید کم کند. (حتما در این مورد قبل از خرید از شرکت میزبان وبسایت خود سوال بپرسید.)

نکته دوم که باید در نظر بگیرید قابلیت اطمینان است

برای هر کسب و کار آنلاین، آپ تایم بسیار مهم است. شما مطلقا نمی توانید به یک میزبان که دارای آپ تایم کمتر از ۹۵ درصد است اطمینان کنید.

برخی از میزبان های وب ادعای ۱۰۰ درصد آپ تایم را دارند. باید به این گونه شرکت ها شک کنید چرا که آنها یک ادعای غیر ممکن را می کنند و این کار یک شرکت حرفه­ای نیست و باید مراقب این گونه شرکت ها باشید. حتی در برخی موراد به ۹۹٫۹ هم زیاد نمی شود اطمینان کرد چون به هر حال کامپیوتر و تجهیزات ارتباطات گاهی قطع می شود. و این امر طبیعی است.

نکته سوم توجه به پشتیبانی فنی

میزبان وبسایت شما باید به سرعت و کمترین اختلال مشکل شما را برطرف کند.

آی تی پورت | ITport

برخی شرکت های میزبانی معمولا ایمیل برای پشتیبانی معرفی می کنند. اما ما پیشنهاد می کنیم که میزبانی را انتخاب کنید که برای پشتیبانی خود علاوه بر ایمیل شماره تماس در اختیار شما قرار داده است. این بدیهی است که ارزش بیشتر دارد. حتما با این شرکت ها تماس بگیرید و سوال بپرسید . اگر آنها ظرف کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ گو نبودند شما باید به دنبال یک میزبان دیگر باشید. یک شرکت خوب باید ظرف ۲۴ ساعت به شما پاسخ دهد و در ۷ روز هفته پیشتیبانی به خوبی انجام دهد.

نکته چهارم که باید در نظر بگیرید ویژگی ها و امکانات اضافه شده است

معمولا شرکت های میزبان وبسایت لیستی از خدمات و ویژگی های رو به شما می­دهند که نظر شما را جلب کند. باید دقت کنید که شما به برخی از موارد احتیاجی ندارید مثل آمار بازدید وبسایت ، سیستم چت و … برای مثال این نمونه لیست از امکانات و ویژگی ها رو مشاهد کنید.(اینجا کلیک کنید.)

به ویژگی دیگیری که می توانید توجه داشته باشید این است که دیتاسنتر سرور را تحقیق نمایید که دیتاسنتر خوبی باشد. مثلا نمونه دیتاسنتر متوسط رو به بالا: hetzner آلمان / نمونه دیتاسنتر مدرن و پرقدرت: Leaseweb هلند ، آلمان یا آمریکا.

نکته: درباره میزبان وبسایت مورد نظر همیشه در گوگل سرچ کنید و سابقه آن را تحقیق کنید. مثلا در گوگل کلمات مشکل میزبان وبسایت موردنظر ، کلاه برداری میزبان وبسایت، کیفیت میزبان وبسایت ، و… را جستجو کنید.

نکته پنجم ساختار قیمت گذاری است

پس از بررسی های موارد قبلی زمان در نظر گرفتن قیمت است. اجازه ندهید که قیمت عامل اصلی در تصمیم گیری شما باشد مگر اینکه بخواهید یک وبسایت شخصی راه اندازی کنید. برای وبسایت های کسب و کار و سازمان ها کیفیت خدمات مهمتر است. نکته دیگری که باید دقت کنید میزان بازدید کننده وبسایت شماست به عنوان مثال شما یک وبسایت برای کسب و کار کوچک خود می­خواهید راه­اندازی کنید، خوب این سایت بازدید کننده کمی دارد و در حال حاضر نیاز به هاست قوی ندارد.

همچنین به خاطر داشته باشید که طرح های گران لزوما بهترین ها نیستند و لازم نیست که حتما بزرگترین شرکت را برای میزبانی وب خود انتخاب کنید.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که پرداختی که برای کفیت وبسایت ارائه دهنده میزبان وب انجام میدهید یک سرمایه گذاری خوب است. مخصوصا اگر کسب و کار شما در آینده بیشتر متکی به اینترنت باشد.

اگر شما با برخی از نکات مهمی آشنا هستید که باید به آنها در انتخاب یک میزبان وبسایت در نظر گرفته شود، آنها را با ما در میان بگذارید.

گفتگو ها

    سلام مطلب خوب و مفیدی بود ، تو انتخاب هاستینگ خوبه به سایت های مشتری های اون هاستینگ هم سری زد و از مشتری هایی که بیشتر از یک سال روی اون هاست بودند نظرشون رو پرسید. البته نکته ای که هست میشه با بررسی آی پی سرویس دهنده در سایت هایی مثل zone-h.orh وضعیت امنیتی اون رو بررسی کرد 🙂

      حسین جاهدی

      سلام ممنون 🙂
      به نکته خوبی اشاره کردید. تجربی که از مشتری ها کسب می کنیم در تصمیم گیری خیلی می تونه کمک کنه.

    مهران

    حسین جان مطلب خوبی نوشتی. برای انتخاب دیتاسنترها، دیتاسنترهایی رو انتخاب کردی که فروش بیشتری در بین ایرانی ها دارن. مثلا OVH فرانسه شاید داغون باشه از نظر ما ایرانی ها ولی شرکتی هست که توی فرانسه غیر از ارائه هاستینگ، سرورهای اختصاصی، ISP اختصاصی و ارائه سیم کارت های تلفن همراه هم داره و یک شرکت بزرگ فرانسوری از نظر محصولات ارتباطی – اطلاعاتی هست. خیلی از شرکت های بزرگ هم وجود دارند که ما با ما کار نمی کنند. ولی به طور کلی دو دیتاسنتر خوب رو معرفی کردی.

    برید به learn4u.ir تو تبلیغش یه هاست خوب معرفی کرده که همه اینا رو داره. به جون تو 🙂

    محمد :)

    مطلب مفیدی بود ، ممنون

      حسین جاهدی

      خواهش می کنم
      امیدوارم به این مطلب و لینکش کمکت کرده باشه 😀

    علی

    سلام

    سایتتون عالیه 🙂

    مطلب مفیدی بود ممنون از شما

    بسیار عالی بود. یک سوال داشتم : آیا میزبان هاست در رتبه بندی و میزان محبوبیت و یا Domain Authority تاثیری داره یا نه. اگر سایت من رو بررسی بفرمائید که آیا لازم هست تغییر هاست بدم یا نه ممنون میشم.