برنامه نویسیپی اچ پی

آموزش جامع PHP

آموزش برنامه نویسی - آی تی پورت

در سال  ۱۹۹۴،Php  توسط Resmos lad forod معرفی گردید. ولی در طی زمان این برنامه توسط سایر متخصصین و برنامه نویسان تکمیل گردیده و به شکل کنونی آن درآمده است تا کنون چهار بار به صورت اساسی باز نویسی شده است .

Php برنامه ای است که محتوی آن باز نمود (open source) و استفاده کنندگان از آن می توانند نحوه کارکرد و متن برنامه را مشاهده نمود و یا تغییراتی به دلخواه انجام دهند. 

Php ابتدا به معنای صفحه اصلی شخصی (personal home page) بود ولی اکنون با اعمال تغییراتی که جهت هماهنگی باGNU انجام پذیرفته است به معنی پردازنده فوق العاده می باشد. در مقایسه با محصولات مذکور Php دارای قابلیت های ویژه است:

بزرگترین رقبای PhP در حال حاضر  (GSP) jara sever pageو (ASP) و Perl FusionMicnosoft Acdive Sevver می باشد.

Php بسیار کاراست به نحوی با استفاده از یک سرور ارزان قیمت می توانید روزانه به میلیون ها مراجعه کننده خدمت ارائه کنید با استفاده از ملاکهای ارائه شده توسط zend technolgies ارائه شد ه(www.zend.com) به لحاظ کاراییPhp رقبای خود را بسایر با ۷ پشت سر گذاشته است.

Php با بانکهای متفاوتی قابلیت اتصال دارد علاوه بر Mysql به بانکهای اطلاعاتی sjbqse,MSQL,Filepro,HYPerware نیز قابلیتهای اتصال را دارا می باشد. شما می توانید به هر سیستم عاملی که ODBC را ارائه میدهد Php رابرای ان بانک استفاده نمایید که سیستم عامل ویندوز و نیز محصولات ان نیز در این دسته است.

به دلیل این که Php برای استفاده سایتها طراحی و نوشته شده است برای کاربرد های متفاوت که در سایتها مورد نیاز می باشد توابع بسیار غنی در آن موجود می باشد با چند دستور کوتاه می توان عکسی را با فرمتGIF و PWG رسم نموده یا اینکه به شبکه دیگری وصل شده و یا ایمیل متعددی را ارسال نمود و با COOKies و یا فایل های Php ایجاد نمود.

Php به صورت مجانی ارائه می شود و در سایت  www.php.net آخرین نسخه آن قابل دانلود است.

آموزش برنامه نویسی - آی تی پورت

نحوه نگارش و دستورات Php تشابهات بسیار زیادی با زبان Perl , c دارد اگر زبانهایی  cو یا prel یاjava و c++ آشنایی داشته باشید به راحتی می توانید Php را فرا گیرید.

Php با سیستم عامل متعددی سازگار است. سیستم های عامل مجانی مشابه unix مانند FreeBDS ,linux و سیستمهای عامل تجاری مشابه unix مانند IRIX,SOLQNS و نیز با سیستم عاملmicrosoftwindows  سازگاری دارد. جالب است است که در اغلب موارد بدون نیاز به تغییر در متن برنامه می توانید آن را در تمامی سیستمهای عامل مورد استفاده قرار دهید.

متن کامل برنامه در اختیارتمامی مصرف کنندگان Php قرار گرفته دست و آنان نیز می توانند تغییرات مورد نیاز خویش را در آن اعمال نمایند و لزومی جهت تمامی با شرکت تولید کننده آن وجود ندارد.

از سیستم عامل، سیستم عامل هایی می باشند که بر روی سرویس دهنده نصب می شوند.php نه تنها قابلیت اجرا بر روی هر سیستم عاملی را دارا می باشد بلکه برای منتقل کردن برنامه های آن از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر احتیاج به تغییرات اندکی خواهید داشت و حتی در بعضی ار موارد بدون احتیاج به هیچ تغییری می توانید یک برنامه به زبانphp را از سیستم عامل به سیستم عامل دیگر منتقل کنید. منظور از Html embeded بودن php این است که دستورات این زبان در بین کدهایhtml  قرار میگیرند. بنابراین برنامه نویسی به زبان php کمی پیچیده تر از برنامه نویسی به زبان  Htmlبه حساب می آید.

 Php بر خلاف زبانهای برنامه نویسی Progamming Languages یک زبان اسکریپتی (Scripting Language) می باشد به عبارت دیگر دستورات php بعد از رخداد یک رویداد (Event) اجرا می شوند. این رویدادها می توانند شامل ارسال یک فرم رفتن به یکURL مشخص و یا مواد دیگر باشند .

 متدوالترین زبان اسپیکری زبان Java Script می باشد که معمولا برای پاسخ به رویدادهای کاربر در مرورگر وب به کار می رود . تفاوت عمده JavaScript با php در این است کهJava Script یک تکنولوژی سمت سرویس گیرنده (client-side) می باشد. زبان هایی مانند Java Script یا php تفسیر شونده (Interpreted) نامیده می شوند. به عبارت دیگر برای اجرا به یک مفسر مانند مرورگر وب احتیاج دارند. اما زبانهای برنامه نویسی مانند c یاjava بعد از ترجمه به زبان ماشین (compile) به خودی خود قابل اجرا می باشند.

دانلود فایل های pdf آموزش جامع php 

 

گفتگو ها
    علی رادپور

    سلام

    آموزش ها مفید و کاربردی بودند. ممنون

    mamad

    چقدر هم شما زکات علمتون رو هم پرداخت میکنید دیگه نگو

    قیمت ۲۰۰۰۰ تومان !!!؟؟؟؟

    مرد حسابی اگه راست میگی لینک رایگان بده…..

      حسین جاهدی

      دوست خوب یک DVD اطلاعات هست بحث ۲۰۰ یا ۵۰۰ میگ نیست که آپلود کنم
      هزینه فضای که برای این کار باید اختصاص بدم زیاد به صرفه نیست 🙂

      حسین جاهدی

      درضمن آموزش PHP هم در آی تی پورت شروع کردیم ولی چون جناب موثق پور چند روز هست که درگیری کاری شون زیاد شده به همین خاطر آموزش ها با تاخیر روی سایت قرار می گیره
      آموزش اول :
      http://www.itport.ir/1392/06/12/starting-to-learn-php/

    محسن

    آموزش ها فارسی هست؟

      حسین جاهدی

      بله آموزش ها ویدیوی فارسی است + چندین فایل PDF فارسی + چند آموزش زبان انگلیسی PDF
      البته ورژن نرم افزارها کمی قدیمی می باشد در آموزشهای ویدیویی

    اکرم نوروزی

    سلام من علاقه زیادی به یادگیری طراحی وب دارم لطفا جزوء یا کتابی که بتوان از مقطع ابتدایی اموزش رو شروع کرد راهنمایی کنید .