گوناگون

محبوب‌ترین مدیران دنیای آی تی: تیم کوک، مدیر شرکت اپل

مؤسسه‌ی مطالعاتی Glass Door  در گزارش سالیانه‌ی خود، به معرفی محبوب‌ترین مدیران دنیا پرداخته است.

در این گزارش نام مدیران شرکت‌های بزرگ فنآوری اطلاعات نیز به چشم می‌خورد.

تیم کوک، مدیر شرکت اپل، در این لیست، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

تیموتی دی ( تیم ) کوک در اول نوامبر ۱۹۶۰ در ایالت آلابومای آمریکا متولد شد .

کوک تحصیلات خود را در شاخه‌ی صنعت در سال ۱۹۸۲ در دانشگاه اوبرن به پایان رساند. وی همچنین مدرک مدیریت اجرایی خود را

در سال ۱۹۸۸ از دانشگاه دوک دریافت کرد.

کوک ۱۲ سال در آی بی ام فعالیت داشت .آخرین سمت کوک در این شرکت مدیر بخش آمریکای شمالی بود.

بعد از آن، ۶ ماه در شرکت کامپک فعالیت می‌کرد.سمت کوک در این شرکت، قائم مقام بخش محصول و عرضه بود. کوک در سال ۱۹۹۸ همزمان با بازگشت مجدد جابز به شرکت اپل راه پیدا کرد.

مسئولیت اصلی کوک در سال‌های اول فعالیتش در اپل در بخش‌های سفارش محصول، آماده‌سازی و فروش خلاصه می‌شد.

انتخاب اپل توسط کوک و جدایی‌اش از شرکت کامپک، به نظر کاری پر ریسک و خطرناک بود. چرا که در آن زمان کامپک اولین تولید کننده‌ی رایانه‌های شخصی در جهان بود، حال آنکه اپل در آن سال‌ها شرکتی کوچک و  کم اهمیت محسوب می شد.

تیم کوک در سال ۲۰۰۵ ، یکی از مدیران  اجرایی اپل شد.

جابز در فاصله‌ی ماه‌های ژانویه تا  ژوئن ۲۰۰۹ ، به دلیل بیماری بخش عمده‌ای از مسئولیت‌های مدیر عاملی‌اش را به کوک واگذار کرد.

در ژانویه ۲۰۱۱ ، هیأت مدیره‌ی اپل با سومین مرخصی استعلاجی و طولانی مدت جابز موافقت کرد و در این بازه ی زمانی نیز، به استثنای تصمیم‌های بزرگ که همچنان توسط جابز گرفته می‌شد، دیگر مسئولیت‌های مدیر عاملی بر عهده‌ی تیم کوک قرار داشت.

کوک به طور رسمی همزمان با استعفای جابز در ۲۴ اوت ۲۰۱۱ به سمت مدیر عاملی(CEO) اپل رسید.

نحوه ی مدیریت کوک بر اپل و تفاوت هایش با جابز

چند ماهی است که تیم کوک بدون نظارت جابز بر اپل مدیریت می‌کند و رسانه‌ها کوچک‌ترین فعالیت او را به منظور یافتن تفاوت‌هایش

با جابز مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهند.در این چند ماه اپل تغییراتی را در نحوه‌ی عملکردش اعمال کرده است که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

–       تیم کوک سخاوتمندتر از جابز :

جابز به محض بازگشت مجدد به اپل در سال ۱۹۹۷، تمام برنامه‌های خیریه‌ی شرکت را متوقف کرد . البته این اقدام به منظور بازگشت به سود ضروری و حائز اهمیت بود.

بعدها نیز با وجود سلامت اقتصادی کامل اپل، جابز هیچ‌گاه به فعالیت‌های اجتماعی علاقه‌ای نشان نداد. تنها اقدام غیر سیاسی و خیرخواهانه ی اپلِ تحت مدیریت جابز ، واریز درصدی از فروش آی پاد در سال ۲۰۰۶ به حساب جمعیت مبارزه با ایدز در آفریقا بود. جابز در سپتامبر سال گذشته در این خصوص گفت: اپل با کمک ده‌ها میلیون دلاری به این جمعیت، بزرگترین اسپانسر مالی این برنامه محسوب شده بود.

جابز از لحاظ شخصیتی در خصوص مسائل مالی و بدلیل مشکلات زیادی که در جوانی داشت، فردی بسیار محافظه کار محسوب می‌شد. او از تمام مظاهر ثروت اجتناب می‌کرد و تنها به دلیل علاقه‌اش، کار می‌کرد و کوچک‌ترین توجهی به سود بالا و کسب درآمد بیشتر نداشت. حقوق مدیر عاملی‌اش در شرکت اپل تا زمان استعفایش همان یک دلارِ معروف بود.

اما تیم کوک به محض رسین به قدرت کامل، حقوق و کمک‌های مالی کارمندان اپل را تا ۲ برابر افزایش داد. تیم کوک علاوه بر این اقدام، در این چند ماه چندین فعالیت خیرخواهانه نیز داشته است. بخشی از این فعالیت‌ها عبارت بودند از: کمک ۵۰ میلیون دلاری به ساخت یک بیمارستان در سیلیکون ولی و کمک مشابه به انجمن مبازره با ایدز. از دیدگاه تحلیلگران قطعاً این تغییر رویه چندان با اهمیت و انقلابی محسوب نمی‌شود .

–       کوک و تفاوت در روش مدیریتی‌اش با جابز:

کوک تنها نسبت به مؤسسات خیریه سخاوت‌مند نیست. بلکه این ویژگی به نفع کارمندان اپل نیز تمام شده است. کارمندان شرکت برای خرید محصولات اپل از تخفیف ۲۵ درصدی برخوردار شدند. کوک همچنین قیمت  مانیتورهای مک را تا ۵۰۰ و آی پد راتا  ۲۰۰  دلار کاهش داد.

جابز در قبال سهام‌داران و تقسیم سود بسیار سختگیرانه عمل می کرد. او پس از اینکه توانست اپل را از ورشکستگی در سال ۹۷ نجات بدهد، آن قدر در بانک پول ذخیره کرد که اگر اپل تا ۷ سال ۱ دلار هم درآمد نداشته باشد، باز هم پا بر جا خواهد ماند. اما این روند همواره صدای شکایت سهام‌داران را بلند می‌کرد.

در مقابل تیم کوک برنامه متفاوتی را در دنیای بورس پیاده کرد. او با برنامه‌ی بازخرید سهام و تقسیم سود، هم توانست سهام‌داران را راضی کند و هم سرمایه‌ی شرکت را افزایش بدهد. این برنامه همچنین باعث افزایش نرخ سهام اپل شد و در این ۷ ماه که از مدیریت کوک بر مجموعه ی اپل گذشته است، سهام اپل ۵۹ درصد رشد داشته است.

رشد بی‌سابقه ی سهام اپل در زمان تیم کوک بسیار حائز اهمیت است. اما فراموش نکنیم که در زمان جابز اپل به مدت ۱۰ روز با ارزش‌ترین شرکت دنیا بود. ( البته بحران اقتصادی و نفتی در این اتفاق نقش مؤثری داشت)

از دیگر تفاوت‌های کوک با جابز دید متفاوت او به کشور چین است. او علاقه‌مند است که سطح روابط تجاری اپل با چین را افزایش دهد و در همین راستا سفری هم به این کشور انجام داده است.

قطعاً کوک به یک‌باره تغییرات بزرگی در اپل ایجاد نخواهد کرد اما ظاهراً همین تفاوت‌های کوچک به مذاق کارکنان شرکت خوش آمده است. او پس از ۷ ماه از محبوبیت ۹۷ درصدی نزد کارمندانش برخوردار شده است.

براساس تحقیقاتی که دفتر مشاوره اکیلار برای نیویورک تایمز انجام داده ، تیم کوک ، مدیر شرکت اپل بیشترین حقوق را در سال ۲۰۱۱ در میان مدیران شرکت های آمریکایی دریافت کرده است.

به گزارش روزنامه لوفیگارو، تیم کوک ، مدیر اپل در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۳۷۸ میلیون دلار حقوق گرفته که معادل ساعتی ۴۲ هزار دلار است. از این لحاظ او در صدر ۱۰۰ مدیرشرکت های آمریکایی که بیشترین حقوق را در سال ۲۰۱۱ دریافت کرده اند، قرار دارد.

روزنامه نیویورک تایمز با مبلغ ۳۷۸ میلیون دلار حقوق تیم کوک چند محاسبه را انجام داده است از جمله با این مبلغ می توان ۷۵۱٫۵۱۵ دستگاه آی پد به قیمت هر دستگاه ۴۹۹ دلار خریداری کرد. در این حال حقوق کوک در سال ۲۰۱۱ معادل ۳۳ سال پاداش جفری ایملت ، مدیر شرکت جنرال الکتریک است.

در واقع ، جانشین استیو جابز عزیزترین مدیر آمریکایی  در نزد هیات مدیره شرکتش است.

براساس تحقیقاتی که دفتر مشاوره اکیلار برای نیویورک تایمز انجام داده، ۱۰۰ مدیر شرکت های آمریکایی با بیشترین حقوق در سال ۲۰۱۱ در مجموع  مبلغ ۲٫۱ میلیارد دلار دریافت کرده اند. این مبلغ دو درصد بیشتر از حقوق این مدیران در سال ۲۰۱۰ است. هر یک از این ۱۰۰ مدیر در سال ۲۰۱۱ به طور متوسط  ۱۴٫۴ میلیون دلار حقوق گرفته است.

گفتگو ها