آموزشسیستم عامل

اقدامات کاربردی برای افزایش سرعت ویندوز

افزایش سرعت ویندوز

افزایش سرعت ویندوز یکی از مسائل بسیار مهم در کار کردن با کامپیوتر می باشد. در موارد زیادی اتفاق می افتد که سرعت کامپیوتر تا حدی پایین آمده و کار کردن با آن را سخت می نماید. در ادامه برخی راهکارهای مهم و کاربردی برای حل این مشکل و افزایش سرعت ویندوز به شما ارائه خواهد شد. با آی تی پورت همراه باشید.

افزایش سرعت ویندوز با حذف اپلیکیشن پر مصرف

در برخی موارد، وجود یک برنامه دلیل اصلی کند شدن ویندوز شما می باشد. یک اپلیکیشن می تواند تا حد زیادی حجم حافظه کامپیوتر شما را در برگیرد که نتیجه آن کند شدن ناگهانی ویندوز می باشد و یا اپلیکیشن از فضای دیسک استفاده غیر عادی داشته که در نتیجه دیگر اپلیکیشن ها با کندی مواجه خواهند شد. در اینگونه موارد، برای افزایش سرعت ویندوز می توانید Task Manager را از قسمت تسک بار انتخاب کرده و باز کنید و سپس آن اپلیکیشن هایی که از سیستم شما استفاده غیر عادی دارند را به شکل پررنگ مشاهده نمایید. پس از باز شدن Task Manager، در این مرحله با کلیک کردن روی هدرهای RAM، CPU و Disk لیست مقابل شما مرتب خواهد شد و می توانید این اپلیکیشن ها را به شکل عادی ببندید. در غیر این صورت، با انتخاب اپلیکیشن در Task Managerباید گزینه End Task را انتخاب کرده تا اپلیکیشن مورد نظر بسته شود.

افزایش سرعت ویندوز

افزایش سرعت ویندوز و کاهش استفاده انیمیشن ها

استفاده ویندوز از برخی انیمیشن ها عاملی برای کند شدن سرعت ویندوز می باشد و غیر فعال کردن این انیمیشن ها می تواند در افزایش سرعت ویندوز شما نقش مهمی داشته باشد. برای این غیر فعال کردن، کافی است گزینه System را از قسمت استارت انتخاب کرده و سپس مراحل Advanced System Settings، Performance، Settings، Visual Effects و Adjust for best performance را به ترتیب انتخاب نمایید تا تمام انیمیشن ها را غیرفعال نمایید و یا با انتخاب نمودن Custom می توانید انیمیشن هایی که تمایل دارید را غیر فعال نمایید.

افزایش سرعت ویندوز

برخی راهکارهای دیگر در زمینه افزایش سرعت ویندوز

  • بستن برنامه های موجود در System Tray: باز کردن سیستم تری از تسکبار گوشه سمت راست ویندوز و کلیک روی فلش رو به بالا، سپس راست کلیک کردن روی اپلیکیشن هایی که تمایل ندارید در پس زمینه اجرا شوند و بستن آنها این نرم افزار ها.
  • غیر فعال کردن برنامه های استارت آپ: این عمل نیز تا حد زیادی به افزایش سرعت ویندوز شما کمک خواهد کرد. استارت آپ را به راحتی می توانید از قسمت تسک منیجر پیدا نمایید.
  • سبک کردن مرورگر: پس از گذشت مدت زیاد، افزونه های استفاده شده باعث می شود سرعت ویندوز شما کاهش یابد، در نتیجه با حذف موارد غیر ضروری می توانید سرعت ویندوز خود را افزایش دهید.
  • اسکن نمودن بدافزارها  ابزارهای تبلیغاتی: این مورد نیز می تواند از دلایل کند شدن ویندوز شما محسوب شود، زیرا گاهی در کار مرورگر مداخله می نمایند. اسکن نمودن کامپیوتر با آنتی ویروس ها راه حل این مشکل می باشد.
  • آزاد کردن فضای هارد دیسک: این نیز امری طبیعی برای کند شدن سرعت ویندوز می باشد. برای این کار می توانید فضای هارد دیسک را به راحتی با استفاده از ابزار Disk Cleanup آزاد کرده تا به افزایش سرعت ویندوز خود کمک نمایید.
  • یکپارچه سازی هارد دیسک: این مورد نیز به افزایش سرعت ویندوز کمک زیادی می کند. با اسکن نمودن می توانید مطمئن شوید که آیا نیاز به یکپارچه سازی می باشد یا نه؟ البته در نسخه های جدید ویندوز این کار الزامی نمی باشد.
  • حذف برنامه های غیر ضروری: همیشه سعی کنید تنها برنامه هایی که استفاده می کنید را روی سیستم خود نصب نمایید تا از کند شدن ویندوز خود جلوگیری نمایید.

افزایش سرعت ویندوز

نصب یا تنظیم مجدد ویندوز برای افزایش سرعت ویندوز

راه حل نهایی برای رهایی از یک سیستم کند، نصب مجدد ویندوز می باشد. دقت نمایید در نصب مجدد ویندوز تمام برنامه ها و تنظیمات اعمال شده روی سیستم حذف شده و تنها فایل های شما قابلیت بازیابی خواهد داشت. در صورتی که از راه حل های دیگر نتیجه نگرفتید، می توانید این راه نهایی را برای حل مشکل سرعت ویندوز امتحان نمایید.

گفتگو ها