گوناگون

نکات کلیدی در انتخاب یک دوربین مناسب

راهنمای انتخاب دوربین

از مهم ترین نکات اساسی برای راهنمای انتخاب دوربین، آشنایی با انواع دوربین ها و سپس انتخاب مناسب آن می باشد. انواع مختلفی از دوربین ها وجود دارند که در این مقاله آی تی پورت بر آنیم تا با انواع آن آشنا شویم. مزایا و معایب هر کدام از دوربین ها به منظور انتخاب مناسب دوربین مورد نظر ارائه می شود تا راهنمای انتخاب دوربین به سهولت هرچه بیشتر صورت پذیرد.

راهنمای انتخاب دوربین

راهنمای انتخاب دوربین Standard Compact

این نوع دوربین مجموعه ای از استانداردها را به صورت یکجا دارد و در ساخت این دوربین رعایت شده است، یک نقطه شروع عالی برای کسانی است که فقط می خواهند عکاسی انجام دهند و به دنبال پیچیدگی خاصی در عکاسی کردن نیستند. این دوربین ها، کوچک، سبک، نسبتاً ارزان، قابل اعتماد و معمولاً به صورت کاملاً اتوماتیک هستند. محدودهٔ مناسبی از اشکال و ابعاد را برای انتخاب یک چارچوب مناسب برای عکاسی در اختیارتان قرار می دهند. تقریباً در همهٔ مدل های Standard Compact یک لنز اپتیکال وجود دارد که در صورت نیاز، قابلیت زوم روی تصویر را دارد. این لنز به طور مداوم روی بدنه نصب است و هزینه اضافی برای خرید لنز جداگانه یا نصب آن برای شما ایجاد نمی کند. در بسیاری از این مدل دوربین ها علاوه بر تنظیمات کاملاً اتوماتیک، امکان تنظیمات دستی نیز وجود دارد. این نوع دوربین برای عکاسان حرفه ای مناسب نبوده و گزینه های محدود کننده بسیاری را برای آن ها دارد. این مورد گزینه مناسبی را در راهنمای انتخاب دوربین پیش روی خریدار قرار می دهد.

راهنمای انتخاب دوربین

راهنمای انتخاب دوربین Adventure Camera

این نوع دوربین به نوع Compact Standard شباهت داشته و دارای یک کیت مقاوم در هنگام قرار گرفتن در محیط های سخت در آن تعبیه شده است و خاصیت ضد آب بودن، ضد ضربه بودن و حتی امکان استفاده در محیط های یخ زده را برای آن فراهم آورده است. این نوع دوربین که به دوربین ماجراجویی معروف است دارای ویژگی های بسیار منحصر به فردی نبوده و این موضوع یک ناکامی برای این نوع دوربین ها تلقی می شود. این نوع دوربین ها نیز کاملاً اتوماتیک و در موارد محدود امکان تنظیمات دستی را فراهم آورده است و دارای یک لنز زوم استاندارد می باشد. این دوربین ها برای عکاسی در شرایط نسبتاً پیچیده مناسب بوده و یک لنز با زاویه دید وسیع تری را در اختیارتان قرار می دهد. تصویری که با این دوربین ها گرفته می شود در ابعاد بزرگ تر دارای وضوح تصویر زیادی نمی باشد و کیفیت عکس برای چاپ در ابعاد بزرگ تر مناسب نیست. این مورد یکی از گزینه های مناسب برای استفاده روزمره در راهنمای انتخاب دوربین در اختیارتان قرار می دهد.

راهنمای انتخاب دوربین

راهنمای انتخاب دوربین Bridge Camera

این دوربین ها به لحاظ حرفه ای بودن، ما بین دوربین های Compact و DSLR ها هستند و شبیه به دوربین Compact اما با یک لنز قوی تر می باشند. این دوربین ها محدوده کانی گسترده تری را در اختیار عکاس قرار داده و ترکیب منعطف تری میان اجزای آن وجود دارد. دوربین های Bridgeکمی بزرگ تر و قوی از دوربین های Compact می باشند و این امکان را برای عکاس فراهم می آورد تا نوردهی و تنظیمات فوکوس را به صورت دستی انجام دهد. این موضوع امکان کنترل بیشتری را برای عکس گرفتن از تصویر مورد نظر فراهم می کند. این دوربین دارای تثبیت کننده تصویر بوده و تصویر را پایدار نگه می دارد، این موضوع کمک می کند تا بتوان عکس های شفافی را گرفت. از دیگر ویژگی های این دوربین، صفحه نمایش ال سی دی آن است که این اجازه را برای شما فراهم می کند تا زاویه درستی را به هنگام عکاسی پیدا کنید. بسیاری از این مدل دوربین ها دارای امکان ضبط ویدئوی HD و GPS برای ترسیم جغرافیایی خودکار می باشند. به دلیل عدم لنز قابل تعویض، جاگیر بوده و از محدودیت های استفاده این مدل دوربین ها محسوب می شود. دوربین Bridge به دلیل قدرت زوم بسیار بالا، یک راهنمای انتخاب دوربین برای عکاسی در فضای باز و مسافرت ها به شمار می رود.

راهنمای انتخاب دوربین Compact Mirrorless System

این نوع دوربین نه به اندازه دوربین های DSLR  بزرگ هستند، قابل حمل بوده و مقرون به صرفه تر از نوع DSLR می باشند. این نوع دوربین ها دارای لنزهای قابل تعویض بوده و مانند نوع DSLR دارای منظره یاب نوری نمی باشند، اما وجود یک منظره یاب الکترونیکی تا حدودی این موضوع را مرتفع ساخته است. در این نوع دوربین ها، کنترل تصویر بر عهده عکاس بوده ولی به اندازهٔ DSLR ها دارای لنزهای سازگاری نمی باشند. دوربین Compact Mirrorless کیفیت تصاویر بهتری را به وجود آورده است و برای کسانی که می خواهند قدم در راه عکاسی حرفه ای بگذارند، مناسب می باشد. این دوربین ها دارای ویژگی هایی همچون تثبیت کننده تصویر، دارای قابلیت های بی سیم و ضبط ویدئو می باشد. این دوربین راهنمای انتخاب دوربین نسبتاً حرفه ای را برای عکاسان پیشنهاد می دهد.

راهنمای انتخاب دوربین DSLR

راهنمای انتخاب دوربین

این نوع دوربین یک انتخاب محبوب در بین عکاسان محسوب می شود. لنز دوربین DSLR ها قابل تعویض بوده و با استفاده از سنسورهای قاب عکس کامل، کیفیت تصویر عالی را فراهم می کند. دارای فوکوس اتوماتیک و هم چنین قابلیت عکس برداری عمومی، هر دو را با کیفیت عالی انجام می دهد. با این نوع دوربین ها امکان ایجاد یک کنترل خلاقانه برای عکس برداری فراهم شده است. داشتن چند لنز هم زمان امکان عکس برداری پشت سر هم را محدود می کند، بزرگ بودن، سنگین بودن و گران قیمتی این دوربین ها از معایب آن محسوب شده در مقابل کیفیت تصاویر بسیار عالی، ویژگی های خلاقانه و طیف وسیعی از لوازم جانبی و لنز از مزایای آن محسوب می شوند. این نوع دوربین راهنمای انتخاب دوربین کاملاً حرفه ای را به خریدار می دهد.

گفتگو ها