سخت افزار

لپ‌تاپ‌های ۲در۱ چه هستند و چطور بهترین‌شان را انتخاب کنید؟

لپ‌تاپ‌های ۲در۱

از وقتی ویندوز ۸ برای تبلت‌ها عرضه شد، نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌ها پدید آمد. لپ‌تاپ‌های ۲در۱ دیوایس‌های هستند که هم ویژگی‌های یک لپ‌تاپ را دارند و هم ویژگی‌های یک تبلت را. اما سوال اینجاست که آیا لپ‌تاپ‌های ۲در۱ می‌توانند همه ویژگی‌های مثبت این دو نوع دیوایس را در خود بگنجانند؟ ما این را خوب می‌دانیم که یک تبلت مبتنی بر ویندوز ۸ نمی‌تواند به طور کامل جایگزین یک پی‌سی شود. پس یک تبلت-کامپیوتر-لپ‌تاپ می‌تواند انتخاب بهتری باشد. اما هنوز هم سخت است که بدانید باید کدام لپ‌تاپ ۲در۱ را بخرید چون جواب این سوال ساده نیست. تفاوت‌ها در قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همین‌طور طراحی و ظاهر دیوایس، کار انتخاب را بسیار سخت می‌کند. در واقع، آن مدلی که برای دوست شما خوب به نظر می‌رسد، شاید برای شما خوب نباشد. دانستن چند مورد مهم می‌تواند به شما کمک کند که بهترین مدل را بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید، بنابراین در ادامه می‌پردازیم به آنچه باید مورد توجه قرار دهید.

لپ‌تاپ‌های ۲در۱ دو نوع دارند

hybrids-convertibles

به طور عام، لپ‌تاپ‌های ۲در۱ را می‌توان در دو نوع دسته‌بندی کرد: هیبرید و تغییر پذیر. این‌ها اسامی رسمی نیستند که در صنعت لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار بگیرند، ما این دو نام را از CNET قرض گرفته‌ایم تا راحت‌تر بتوانیم این دو دسته‌بندی را شرح دهیم.

هیبریدها: یک هیبرید، لپ‌تاپی است که صفحه نمایش آن به طور کامل می‌تواند از کیبوردش جدا شود و به عنوان یک تبلت تمام لمسی مورد استفاده قرار بگیرد. اساس این نوع لپ‌تاپ‌های ۲در۱ را همان کیبورد تشکیل می‌دهد که درگاه‌های USB دارد و باتری جداگانه‌ای در خودش جای داده است.

تغییر پذیرها: یک تغییر پذیر، لپ‌تاپی است که صفحه نمایش آن می‌تواند به طرف عقب تا بخورد یا اینکه بچرخد تا به عنوان یک تبلت از آن استفاده شود. صفحه نمایش و کیبورد در این مدل به هیچ وجه از هم جدا نمی‌شوند، اما صفحه نمایش تغییر پذیرها لمسی است و شما می‌توانید از آن مثل تبلت استفاده کنید.

مزایا و معایب هیبریدها

hybrid-asus-t100

مزیت: طول عمر باتری بیشتر – عموما، هم خود تبلت و هم کیبورد جدا شونده هر کدام باتری‌هایی در داخل خود دارند. این یعنی در لپ‌تاپ‌های ۲در۱ هیبرید شما دو باتری خواهید داشت، بنابراین وقتی هر دو تکه را به هم وصل می‌کنید از حاصل جمع طول عمر هر دو باتری بهره خواهید برد. در نتیجه، طول عمر باتری لپ‌تاپ‌های ۲در۱ هیبرید بیشتر از تغییر پذیرها است.

بعلاوه، برخی از لپ‌تاپ‌های ۲در۱ هیبرید از کابل‌های میکرو USB پشتیبانی می‌کنند که تا زمان تبدیل شدن USB Type C به یک استاندارد، این نوع USB می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

مزیت: یک تبلت خوب – در لپ‌تاپ‌های هیبرید، به خاطر جدا شدن صفحه نمایش از کیبورد می‌توانید حس داشتن یک تبلت کامل و واقعی را تجربه کنید. اگر اهل سفر باشید، با این لپ‌تاپ‌ها دیگر نیازی به حمل کردن یک آیپد در کنار لپ‌تاپ خود ندارید.

مزیت: مقرون به صرفه – خریدن یک لپ‌تاپ ویندوزی و یک تبلت اندرویدی یا آیپد با هم، بیشتر از خریدن یکی از این لپ‌تاپ‌های ۲در۱ هیبرید خرج روی دست شما می‌گذارد. اگر سعی دارید تا حد امکان کمتر خرج کنید می‌توانید با خیال راحت روی این نوع لپ‌تاپ‌ها حساب کنید.

Hybrid-Dell-latitude-13-7000

نقطه ضعف: کم قدرت – هیبریدها از پردازنده‌های اینتل سری اتم یا پردازنده‌های اینتل Core M نیرو می‌گیرند چون باید تا جایی که ممکن است سبک باشند و باتری کمتری مصرف کنند آن هم بدون اینکه داغ کنند. این پردازنده‌ها برای کارهای ساده خوب هستند (مثلا برای جست‌وجو در اینترنت یا کار کردن با آفیس)، اما برای کارهای سنگینی مثل ویرایش عکس یا بازی کردن چندان قدرتمند نیستند.

نقطه ضعف: نه این و نه آن – لپ‌تاپ‌های هیبرید چون همزمان سعی می‌کنند هم لپ‌تاپ باشند و هم تبلت، هیچ وقت نمی‌توانند یک تبلت کامل یا یک لپ‌تاپ کامل باشند. هدف اصلی در این دیوایس‌ها اجرای یک سیستم‌عامل دسکتاپ روی یک دیوایس واحد است که هم بتواند نیازهای کاربران لپ‌تاپ‌ها را برآورده کند و هم نیازهای کاربران تبلت‌ها را. ولی در حقیقت لپ‌تاپ‌های هیبرید از نظر نرم‌افزاری هیچ وقت یک تجربه عالی از تبلت و یک تجربه عالی از یک لپ‌تاپ را به کاربران خود نمی‌توانند ارائه کنند.

نقطه ضعف: فقدان اپ‌های تبلت – تجربه‌ای خوب از یک تبلت در ویندوز ۱۰ از یک نظر با شکست بزرگی مواجه شده: اپ‌ها. در مقایسه با اندروید یا iOS، ویندوز خیلی از اپ‌ها و بازی‌های اساسی را ندارد. با اینکه می‌توانید از ویندوز برای مطالعه کردن، تماشای فیلم‌ها یا جست‌وجو در اینترنت استفاده کنید، ولی وقتی ببینید همه دوستان شما به بسیاری از اپ‌های جالب در اندروید و آیپد دسترسی دارند و شما ندارید شاید احساس کنید که ویندوز شما را از دوستان‌تان عقب انداخته است.

مزایا و معایب تغییر پذیرها

convertible-hp-revolve

مزیت: لپ‌تاپی با سخت‌افزار فوق‌العاده – بر خلاف هیبریدها، تغییر پذیرها می‌توانند با برترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار از نظر سخت‌افزار به رقابت بپردازند. بنابراین از نظر عملکرد به جای پردازنده‌های ضعیف، در تغییر پذیرها می‌توانید از پردازنده‌های قدرتمند اینتل که برای لپ‌تاپ‌های پرقدرت ساخته شده‌اند بهره‌مند شوید.

مزیت: شیک و زیبا – تغییر پذیرها همچنان می‌توانند باریک و شیک باشند، چون صفحه نمایش‌شان نیازی به گنجاندن هیچ سخت‌افزار جداگانه‌ای در خودشان ندارند. در واقع، می‌توانید در بازار تغییر پذیرهای زیادی پیدا کنید که از نظر زیبایی درست مشابه اولترابوک‌ها باشند. آنها با بدنه‌های آلومینیومی خاص خود حتی می‌توانند از اولترابوک‌ها هم زیباتر به نظر برسند.

convertible-acer-aspire-r13

نقطه ضعف: سنگین‌تر از تبلت‌ها – یک تغییر پذیر به عنوان تبلت چندان رضایت بخش نیست. با اینکه تقریبا اکثر کاربردهای یک تبلت را برای شما فراهم می‌کند، ولی در بسیاری از مواقع ترجیح می‌دهید از حالت لپ‌تاپ آنها برای انجام دادن کارهای خود استفاده کنید. تغییر پذیرها برای تبلت بودن کمی سنگین و بد دست هستند. اگر قبلا با یک تبلت در حد آیپد کار کرده باشید قطعا از شکل تبلت تغییر پذیرها راضی نخواهید شد.

کدام را باید بخرید؟

همان‌طور که بالاتر هم گفتم، هیچ کامپیوتری وجود دارد که بتواند تمام نیازهای متنوع تمام کاربران دنیا را یک جا برآورده کند. شما باید خودتان بر اساس نیازهای خود بهترین مدل را انتخاب کنید.

hybrid-asus-t300

هیبریدها برای آنهایی خوب است که مدام در حال سفر و جابجایی هستند، یا کسانی که به دنبال خرید یک تبلت و یک لپ‌تاپ ویندوزی با کمترین هزینه ممکن هستند. در مورد لپ‌تاپ‌های ۲در۱ هیبرید می‌توان گفت که آنها ۶۰ درصد لپ‌تاپ هستند و ۴۰ درصد تبلت.

از بهترین هیبریدها می‌توان به Dell Latitude 13 7000، Asus Transformer Book T300 Chi و Asus Transformer T100 اشاره کرد.

convertible-lenovo-yoga-pro-3

تغییر پذیرها به درد حرفه‌ای‌هایی می‌خورد که به قدرت بیشتری برای انجام دادن کارهای تخصصی روی لپ‌تاپ‌ها احتیاج دارند، اما هر از گاهی هم می‌خواهند از لپ‌تاپ خود به عنوان تبلت استفاده کنند. اگر بخواهیم آنها را نسبت بندی کنیم می‌توانیم بگوییم که تغییر پذیرها ۸۵ درصد لپ‌تاپ هستند و ۱۵ درصد تبلت.

از بهترین تغییر پذیرها می‌توان به Lenovo Yoga 3 Pro، Acer Aspire R13 و Asus Flip اشاره کرد.

surfacepro3primary_web

علاوه بر این دو دسته بندی، دسته بندی دیگری هم برای لپ‌تاپ‌های ۲در۱ هست که CNET آن را هیبرید لایت می‌خواند، مثل مایکروسافت سرفیس پرو ۳ که در اصل یک تبلت است با یک کیبورد نرم. البته نمی‌توان گفت این نوع لپ‌تاپ‌ها کاملا هیبرید هستند، چون کیبوردشان باتری یا درگاه جداگانه ندارد. در ضمن نمی‌توانید آنها را مثل یک لپ‌تاپ روی پای خود بگذارید و با آنها کار کنید چون استندشان ممکن است بسته شود و صفحه نمایش بیافتد.

پس زیاد هم نمی‌توان نام لپ‌تاپ را به این هیبرید لایت‌ها نسبت داد، اینطور نیست؟

فراتر از ویندوز

others-asus-chromebook-flip

از آنجایی که دیگر نیاز نیست نگران ویندوز پرو و ویندوز RT باشید، ویندوز به عنوان سیستم‌عامل می‌تواند گزینه خوبی برای لپ‌تاپ‌های ۲در۱ باشد. ولی هیبریدها و تغییر پذیرها فقط به ویندوز محدود نشده‌اند.

به عنوان مثال، Asus Transformer Pad Infinity یک هیبرید است که از اندروید نیرو می‌گیرد. اگر به دنبال یک تبلت اندرویدی هستید که بتوانید از آن به شکل لپ‌تاپ هم استفاده کنید، این دیوایس از ایسوس می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز شما باشد. در مورد هیبریدهای مبتنی بر اندروید، آنها ۷۰ درصد تبلت هستند و ۳۰ درصد لپ‌تاپ.

متقابلا، در جبهه تغییر پذیرها، Asus Chromebook Flip را داریم که کامپیوتر نسبتا توانایی است. در حال حاضر دلایل زیادی وجود دارد که به کروم‌بوک مهاجرت کنید و دیگر هیچ وقت به پشت سرتان نگاه نکنید، مخصوصا وقتی بدانید که می‌تواند اپ‌های اندروید را هم اجرا کند.

google-pixel-c-1200

و البته اینجا هم می‌توانید هیبرید لایت‌ها را به حساب بیاورید، درست مثل آیپد پرو (که فقط یک آیپد بزرگ‌تر نیست) و هیبرید لایت جدید گوگل به نام Pixel C.

۲در۱ یا جداگانه: نظرتان چیست؟

اگر قرار بود انتخاب کنید، کدام یک را خریداری می‌کردید: یک دیوایس ۲در۱ ویندوزی یا یک لپ‌تاپ جدا و یک تبلت جداگانه؟ با وجود کاهش قیمت تبلت‌های اندرویدی، خریدن یک تبلت اندرویدی جدا و یک لپ‌تاپ ویندوزی پیشنهاد وسوسه انگیزی به نظر می‌رسد، این‌طور فکر نمی‌کنید؟

گفتگو ها
    مهدي محب المرتضي

    مقاله خوب و مقایسه جالبی بود اما انتظار داشتم در نهایت وقتی به سرفیس پرو۳ می رسیدید نتیجه بهتری می گرفتید،‌سرفیس پرو ۳ با قدرت Core i7 و ۸ گیگ رم تنه به تنه بهترین لپ تاپ های دنیا زده و از طرفی ظرافت و سبکی و زیبایی که داره در بین تبلت ها مثال زدنی هست و اون رو تبدیل به یک ایده آل خواستنی چه به عنوان تبلت و چه به عنوان لپ تاپ کرده.

    همچنین استند پشت اون کاملا سفت و محکم در جای خودش قرار می گیره و حتی تصور اینکه خود به خود بسته بشه هم غیر ممکن هست .

    شاید این محصولات جذاب باشند، اما من هنوز هم برای کار حرفه ای لپتاپ و برای سرگرمی تبلت رو انتخاب میکنم.

    با سلام و سپاس بسیار عالی بود مرسی

    فکر نکنم این محصولات دیگه خیلی جایی برای ما داشته باشه، آقاق یا لپتاپ بگیر یا هم تبلت دیگه! اینا چیه واقعا؟

    بسیار عالی…

    جای pc و تبلیت رو راحت پر می کنه

    سیروان

    عالی بود خیلی ممنون

    سپاس و تشکر از شما بابت سایتتون

    درود بر شما ممنون از اشتراک گذاریتون