تجارت الکترونیک

۱۰ نکته برای تاثیرگذار بودن در فیسبوک

تاثیرگذار شدن در فیسبوک

از چه آنالیزگرهایی برای ردیابی عملکرد پیج فیسبوک خود کمک می‌گیرید؟ چه عناصری را به صورت هفتگی و ماهانه دنبال می‌کنید تا به پیشرفت پیج خود کمک کنید؟ همه ما شنیده‌ایم که ریچ ارگانیک در فیسبوک رو به سقوط است و می‌دانیم که این مساله حقیقت دارد. دسترسی به مخاطبان در فیسبوک کار آسانی نیست ولی اگر حواس‌تان به عملکرد پیج‌تان در فیسبوک باشد می‌توانید ریچ خود را افزایش دهید. به طور کل، ردیابی عملکرد همان عامل مهمی است که خیلی‌ها در مسیر رسیدن به شهرت در شبکه‌های اجتماعی نادیده می‌گیرند. هدف ما در این پست آی تی پورت این است که به شما بیاموزیم برای محبوب شدن در فیسبوک باید به چه نکاتی توجه کنید.

۱- تعامل مخاطبان‌تان را جلب کنید

این را می‌دانم که شما در پیج کاری خود محتوای مربوط به کارتان را به اشتراک می‌گذارید، اما آیا دیگران به پست‌های پیج فیسبوکی شما اهمیتی می‌دهند؟ آیا آنها با پست‌های شما تعاملی دارند؟ وقتی می‌گویم تعامل منظورم همان لایک و کامنت و بازنشر است. از نظر اهمیت، باید به این نکته توجه کنید که یک کامنت بسیار ارزشمندتر از یک لایک و یک بازنشر بسیار ارزشمندتر از یک کامنت است. وقتی کسی پست شما را لایک می‌کند یا روی آن کامنت می‌گذارد، پست شما با دوستان او به اشتراک گذاشته نمی‌شود. بنابراین بازنشر مهم‌ترین نوع تعامل در فیسبوک محسوب می‌شود.

شما باید بیش از همه به دنبال بازنشر شدن پست‌های‌تان باشید. با هر بازنشر، پست شما در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌گیرد. وقتی کسی پست شما را بازنشر می‌کند در واقع آن پست را به دوستان خود نشان می‌دهد، سپس این امکان وجود دارد که دوستان او هم پست بازنشر شده شما را دوباره بازنشر کنند تا هر کدام، آن پست را به دوستان خود نشان دهند و این چرخه می‌تواند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد و پست شما با هر بازنشر محبوب و محبوب‌تر شود.

پس نتیجه می‌گیریم که بهترین تعامل در فیسبوک همان بازنشر کردن پست است. همان‌طور که دنیس یو (یک متخصص بازاریابی در فیسبوک) می‌گوید، کامنت‌ها در فیسبوک ۷ برابر لایک‌ها و بازنشرها هم ۱۳ برابر لایک‌ها ارزش دارند. بنابراین هر بازنشر تقریبا دو برابر هر کامنت ارزش دارد.

۲- نرخ رشد طرفداران خود را ردیابی کنید

بله، می‌دانم که در فیسبوک همه چیز به ارقام ختم نمی‌شود. اما اگر پیج شما مخاطبان صحیح را به سمت خودش بکشاند و آنها هم با پست‌های شما تعامل داشته باشند، پس قطعا دلتان می‌خواهد به میزان طرفداران پیج خود بیافزایید. برای این منظور، هم باید حواس‌تان به طرفداران جدیدتان باشد و هم به آن دسته از طرفدارانی که در مقیاس هفتگی از دست می‌دهید. قرار نیست همه از پیج شما خوش‌شان بیاید، پس این کاملا طبیعی است که تعدادی از طرفداران خود را از دست بدهید. البته این هم که کلی طرفدار داشته باشید که هیچ تعاملی از خودشان نشان نمی‌دهند هم خوب نیست. فیسبوک به شما می‌گوید که منبع رشد طرفداران شما از کجاست و اگر اطلاعات فیسبوک را به اکسل اکسپورت کنید داده‌های بیشتری در اختیار خواهید داشت.

به عنوان مثال:

  • External_connect: ممکن است روی وبلاگ‌تان یک پلاگین از فیسبوک نصب کرده باشید تا میزان طرفداران خود را افزایش دهید. آیا این پلاگین به دردتان می‌خورد؟ آیا به وسیله آن می‌توانید طرفداران خود را بیشتر کنید؟
  • Recommended_pages: اگر پیج شما توسط فیسبوک پیشنهاد داده شده باشد، در این قسمت می‌بینید که آیا از این پیشنهاد ترافیکی دریافت می‌کنید یا نه.
  • Fan_context_story: لایک‌هایی که از دوستان طرفداران خود دریافت می‌کنید.

۳- شانس بازدید از پست‌های‌تان را افزایش دهید

اگر کسی پست فیسبوک شما را ببیند به آن یک تاثیر یا Impression گفته می‌شود. اگر همان فرد دو بار پست شما را ببیند ایمپرشن پست شما هم دو برابر می‌شود. Reach یا همان ریچ نشان دهنده تعداد افرادی است که حداقل یک ایمپرشن برای پست شما داشته‌اند.  به عنوان مثال اگر آی تی پورت یک پست در صفحه فیسبوک خود داشته باشد که به ۱۰ نفر از طرفداران او یک بار و به ۵ نفر دیگر از طرفدارانش هم دو بار نمایش داده شده باشد، آنگاه پست آی تی پورت ۲۰ ایمپرشن دارد ولی ریچ نهایی آن ۱۵ است.

مقاله مرتبط: ۱۰ نکته برای تاثیرگذار بودن در توییتر

افزایش لایک ، کامنت و بازنشر پست فیسبوک

تاثیرگذار شدن در فیسبوک

ایمپرشن‌ها مهم هستند چون حتی اگر کسی پست شما را ببیند ممکن است در همان بار اول همه آن را نخواند. ریچ هم مهم است به این خاطر که به شما اجازه می‌دهد بدانید آیا پست‌های شما به دست طرفداران‌تان می‌رسد یا نه. اگر آنها برای مدت طولانی با پست‌های پیج شما تعامل نداشته باشند، فیسبوک هم پست‌های شما را به آنها نشان نخواهد داد.

۴- نوع محتوای محبوب خود را پیدا کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که ببینید انواع مختلف پست‌ها برای شما چه قدر کارآمد بوده‌اند. کدام نوع از پست‌های فیسبوک برای طرفداران شما جالب‌تر و کدام یک کم اهمیت‌تر است؟ اگر یکی از انواع محتوا (مثل عکس یا ویدیو) از نظر مخاطبان‌تان گیراتر است پس باید سعی کنید از آن نوع پست‌ها بیشتر در پیج خود به اشتراک بگذارید. البته خوب است که در نوع محتوای پست‌های پیج خود تنوع ایجاد کنید ولی باید سعی کنید تمرکز خود را روی آن نوع از پست‌هایی بگذارید که بهترین بازخورد را دریافت می‌کنند.

۵- میزان کلیک‌ها و بازدیدها را تحت نظر بگیرید

انواع مختلفی از کلیک‌ها وجود دارند. می‌تواند یک کلیک روی یک عکس باشد یا کلیک روی یک ویدیو برای مشاهده آن. حتی ممکن است یک لینک به وبلاگ خودتان یا یک وبلاگ دیگر در پست فیسبوک خود به اشتراک گذاشته باشید. اگر کسی روی لینک ارجاعی به وبلاگ خودتان کلیک کند هم باید بررسی کنید که این بازدیدکننده بعد از ورود به وبلاگ‌تان چه اقداماتی انجام داده. آیا با فقط یک کلیک از فیسبوک توانسته‌اید یک بازدیدکننده را تبدیل به خریدار محصولات خود کنید؟ آیا توانسته‌اید این بازدیدکننده فیسبوکی را عضو خبرنامه وبلاگ خود کنید؟

۶- به نوع مخاطبان خود توجه کنید

افزایش لایک ، کامنت و بازنشر پست فیسبوک

تاثیرگذار شدن در فیسبوک

آیا در حال ایجاد نوع صحیحی از مخاطبان هستید؟ اگر محصول شما گران قیمت است، پس نباید مخاطبانی را هدف قرار دهید که درآمد کمی دارند. حواس‌تان به نوع مخاطبانی که جذب می‌کنید باشد. ممکن است تعامل برانگیزترین محتوای دنیا را داشته باشید ولی مشکل‌تان این باشد که دست روی گروه مخاطبان اشتباهی گذاشته باشید.

مقاله مرتبط: ۵ نکته برای تاثیر گذار بودن در گوگل پلاس

۷- سرعت پاسخ‌گویی به طرفداران‌تان را بیشتر کنید

هر چه شما تعامل بیشتری با طرفداران‌تان در فیسبوک داشته باشید، آنها هم تعامل‌شان با شما را افزایش می‌دهند. شاید بهتر باشد به این فکر کنید که چقدر سریع و دقیق به کامنت‌های پیج فیسبوک خود جواب می‌دهید. سعی کنید سرعت پاسخ‌گویی به نظرات طرفداران خود را به حداکثر برسانید.

۸- بهترین زمان انتشار پست‌ها را شناسایی کنید

این نکته را فقط به مرور زمان می‌توانید دریابید. وقتی مدتی از طول عمر پیج فیسبوک‌تان گذشت می‌توانید با بررسی عملکرد پست‌های‌تان ببینید که چه زمانی بیشترین تعداد طرفداران‌تان آنلاین بوده‌اند و با شما تعامل داشته‌اند. این زمان ممکن است هر زمانی باشد و حتی ممکن است در هر روز بازه زمانی بیشترین تعامل پیج‌تان تغییر کند. مثلا ممکن است روزهای دوشنبه از ساعت ۸ تا ۱۰ شب بیشترین میزان تعامل را داشته باشید ولی روز سه شنبه این دوره زمانی به ۹ تا ۱۲ شب تغییر کند. بهتر است در پرتعامل‌ترین ساعت پست‌های‌تان را به اشتراک بگذارید.

۹- مقدار بازخوردهای منفی پیج‌تان را ردیابی کنید

افزایش لایک ، کامنت و بازنشر پست فیسبوک

تاثیرگذار شدن در فیسبوک

اگر به طور مداوم و منظم بازخوردهای منفی دریافت می‌کنید، باید به این فکر کنید که چرا تعداد بازخوردهای منفی پیج‌تان روند صعودی گرفته است. یکی از بازخوردهای منفی می‌تواند اینطور باشد که مخاطب وقتی پستی از پیج شما در تایملاین خود می‌بیند، تمام پست‌های پیج شما را از تایملاین خودش پنهان می‌کند.

۱۰- از فیسبوک Insights استفاده کنید

در طول چند سال گذشته سیستم آماردهی فیسبوک بهتر و پیشرفته‌تر شده است. سیستم فیسبوک Insights اطلاعات و جزئیات خیلی خوبی در مورد پیج‌تان به شما می‌دهد و اگر هم خواستید می‌توانید تمام اطلاعات آن را به اکسل اکسپورت کنید. بهتر است حداقل هفته‌ای یک بار سری به Insights پیج‌تان بزنید تا بدانید در طول این یک هفته پیج شما چه عملکردی داشته و چه تغییراتی لازم دارد.

حرف آخر

فیسبوک قرار نیست از تصمیم خودش در مورد ریچ ارگانیک برگردد، ولی اگر بلد باشید از تاکتیک‌های فیسبوک به درستی استفاده کنید می‌توانید ریچ پست‌های خود را افزایش دهید. عنصری که بیش از هر چیز به آن نیاز دارید، ردیابی عملکردتان در فیسبوک است. هر هفته کارکرد خود در فیسبوک را مورد بررسی قرار دهید و تغییرات لازم را انجام دهید.

گفتگو ها

    فیس‌بوک لایت رو امتحان کنی عاشق فیس‌بوک می‌شی!

    بهترین عطر زنانه

    مطلب خوب و کاربردی بود ولی الان کسی از فسبوک استفاده نمی کنه