گوشی های هوشمندنقد و بررسی

بررسی تخصصی ال جی جی ۳ ، سند برتری نسل های بعدی کمپانی ال جی

بررسی تخصصی ال جی جی 3 ، سند برتری نسل های بعدی کمپانی ال جی

اسمارت فون ال جی جی ۳ محصول سال ۲۰۱۴ کمپانی ال جی و در واقع پرچم دار سابق این کمپانی قبل از ارایه ال جی جی ۴ می باشد که می توان جزو بهترین گوشی های اندرویدی در سال ۲۰۱۴ و حتی در سال ۲۰۱۵ دانست. پردازنده  اسنپ ‌دارگون ۸۰۱، ۲ گیگابایت حافشه اصلی، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و پردازنده‌ی گرافیکی آدرینو ۳۳۰، سخت‌افزار قدرتمند ال جی جی ۳  را تشکیل می‌دهند.

بررسی تخصصی ال جی جی 3 ، سند برتری نسل های بعدی کمپانی ال جی

به لطف این پردازنده، ال جی جی ۳ از یک سیم‌کارت و شبکه‌ی ۴G، پشتیبانی می‌کند. ال جی جی ۳ که از جنس پلاستیک ساخته شده، در حدود ۱۵۰ گرم وزن و ۹ میلی‌متر ضخامت دارد. البته باید گفت، این ضخامت نسبتا زیاد به دلیل طراحی خاص قاب پشتی گوشی است؛ به‌طوری‌که کلیدهای روشن/خاموش و کنترل صدای این گوشی، به طرز ماهرانه‌ای روی قاب پشتی قرار گرفته‌اند. از دیگر مشخصه‌های این گوشی می‌توان به نمایشگر ۵٫۵ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل اشاره کرد. این نمایشگر بزرگ، تراکم ۵۳۴ پیکسل بر هر اینچ دارد و از فن‌آوری IPS بهره می‌برد. ال‌جی برای محافظت از این نمایشگر، از محافظ‌های گوریلا گلس نسخه‌ی سوم استفاده کرده است. ال جی جی ۳ تقریبا به تمامی فن‌آوری‌های ارتباطی و مکان‌یابی مجهز شده است. برای مثال می‌توان به امکان استفاده از اینفرارد، بلوتوث، Wi-Fi و NFC برای ارتباط با سایر دستگاه‌ها اشاره کرد.

بررسی تخصصی ال جی جی 3 ، سند برتری نسل های بعدی کمپانی ال جی

دوربین اصلی ال جی جی ۳ به سنسوری با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل و سایز ۱/۳ اینچ مجهز شده تا بتواند تصاویری با نهایت رزولوشن ۴۱۶۰ در ۳۱۲۰ پیکسل را ثبت کند. همچنین تهیه ویدیو با رزولوشن ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو از دیگر قابلیت‌های دوربین ال جی جی ۳ به شمار می‌رود انتخاب عنوان سند برتری کمپانی ال جی هم به این دلیل بوده است که این ویژگی ها آن چنان عالی بوده که حتی در پرچم دار ال جی جی ۴ نیز از این ویژگی ها استفاده شده است. تمامی این امکانات در کنار زیبایی ظاهری و محبوبیت این گوشی در بین کاربران ایرانی، آی تی پورت را بر آن داشت تا ال جی جی ۳ را به صندلی بررسی تخصصی خود دعوت کند. با آی تی پورت در دنیای دیگر از محصولات ال جی همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

اولین چیزی که پس از نشان دادن اولین تصاویر از ال جی جی ۳ در ذهن کاربران شکل گرفت این بود که ال‌جی خوشبختانه این بار از فلز برس‌خورده استفاده کرده است اما هنگام معرفی رسمی مشخص شد که جنس بدنه این گوشی نیز مانند سایرین از پلاستیک ساخته شده است که تنها شکل و شمایل آلومینیوم برس‌خورده را دارد. البته این موضوع آن‌چنان هم ناامیدکننده نیست.

بررسی تخصصی ال جی جی 3 ، سند برتری نسل های بعدی کمپانی ال جی

طرح چرم پشت گلکسی نوت ۳ بسیار بهتر از پلاستیک براق گلکسی اس ۴ بود و آیفون ۵C  نیز با وجود این‌که از پلاستیک ساخته شده اما کیفیت بسیار بالایی دارد. خوشبختانه وقتی پلاستیک‌های چسبیده شده فراوان را از اطراف گوشی جدا می‌کنید در نگاه اول مخصوصاً نسخه طلایی رنگ به همراه یک نوار نقره‌ای اطراف کاملاً شبیه به یک گوشی فلزی به نظر می‌رسد و خبر خوش این‌که حتی وقتی پشت گوشی را لمس می‌کنید به لطف جنس خاص بدنه در ابتدا متوجه پلاستیکی بودن آن نخواهید شد. با نگاهی به نوار نقره‌ای در کناره‌های گوشی این فکر به ذهنم رسید که اگر ال‌جی نسخه نقره‌ای ال جی جی ۳ را نیز عرضه می‌کرد شاید تشخیص آن از یک گوشی فلزی بسیار دشوارتر می‌شد.

با دست گرفتن گوشی حس بسیار خوبی به کاربر القا می‌شود و دیگر خبری از سطح چرب و پر از اثر انگشت ال جی جی ۲ نیست. در بالای گوشی ارسال‌کننده مادون قرمز برای کنترل تلویزیون و میکروفون دوم برای حذف نویز اطراف و در پایین نیز میکروفون، جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و پورت USB 2.0 قرار دارد.

متأسفانه برخلاف گلکسی اس ۵ خبری از USB 3.0 برای شارژ سریع‌تر و انتقال سریع‌تر اطلاعات وجود ندارد. اما انتخاب جای جک صدا به نظر عاقلانه می‌رسد چرا که اگر عادت به قرار دادن گوشی در جیب خود دارید وقتی آن را خارج کنید گوشی دیگر وارونه نخواهد بود.

صفحه نمایش

بر خلاف دیگر پرچم داران سال ۲۰۱۴، کمپانی ال جی از صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی در ال جی جی ۳ استفاده کرده است. عدم وجود قسمت های اضافی در جلوی گوشی و تقریبا تمام صفحه بودن آن را نیز می توان به فال نیک گرفت. و استفاده از ال جی جی ۳ در این حالت مطمئنا احساس خوبی را خواهد داشت.

بررسی تخصصی ال جی جی 3 ، سند برتری نسل های بعدی کمپانی ال جی

این صفحه ‌نمایش LCD که از تکنولوژی IPS استفاده می‌کند، کیفیت Quad HD معادل ۲۵۶۰در۱۴۴۰ را ارائه می‌کند. این یعنی تعداد پیکسل‌های موجود بر روی صفحه‌نمایش ال جی جی ۳، هفتاد درصد بیشتر از تعداد پیکسل‌های موجود بر روی صفحه‌نمایش گوشی‌های نظیر Galaxy S5، One M8 و یا Xperia Z2 و بیش از چهار برابر تعداد پیکسل‌های صفحه‌نمایش iPhone 5s است. تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش G3 نزدیک به ۵۴۰ پیکسل بر هر اینچ است.

سخت افزار

پردازنده پردازشی ال جی جی ۳ با چهار پردازنده ۲٫۴۶ گیگاهرتزی Krait 400 از سری اسنپدراگون ۸۰۱ است که در نسخه ۱۶ گیگ با ۲ گیگابایت حافظه اصلی  و در نسخه های  ۳۲ گیگ با ۳ گیگابایت حافظه اصلی همراه می‌شود. در مورد نسخه حاضر در بازار داخلی ظاهرا در فاز اول به ‌دلیل اختلاف قیمت ناچیز بین دو مدل، ورژن ۱۶ گیگ با ۲ گیگابایت حافظه اصلی ارائه می‌شود و همانند ال جی جی ۲ ارائه نسخه ۳۲ گیگابایتی با ۳ گیگابایت به زمان نیاز خواهد داشت.

هر دو نسخه این مدل از گرافیک  آدرینو ۳۳۰ بهره می‌برند. از ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی دستگاه نزدیک به ۱۱٫۲ گیگابایت در دسترس کاربران قرار دارد. اسلات کارت حافظه دستگاه نیز تا ۱۲۸ گیگابایت امکان ارتقا دارد.

نرم افزار و رابط کاربری

 ال‌جی از نسخه ۴٫۴٫۲ اندروید برای ال جی جی ۳ استفاده کرده است که البته رابط کاربری مخصوص خود را نیز بر روی آن سوار کرده است. یکی از مشکلات ال جی جی ۲ رابط کاربری بسیار شلوغ و گاهی سنگین این گوشی بود که ال‌جی در ال جی جی ۳ سعی کرده تا حد ممکن این مشکل را برطرف کند و تا حد زیادی هم موفق بوده است. به ‌طورکلی ال‌جی سعی کرده تا در رابط کاربری از آیکن‌ها تخت سایه خورده استفاده کند.

بررسی تخصصی ال جی جی 3 ، سند برتری نسل های بعدی کمپانی ال جی

یکی از شلوغ‌ترین بخش‌ها در رابط کاربری بخش نوتیفیکیشن‌ها بود که علاوه بر سوییچ‌های کنترلی برنامه های   Qslide نیز بخش زیادی از فضا را اشغال کرده بودند و جای زیادی برای نوتیفیکیشن‌ها باقی نمانده بود. در جی۳ علاوه بر این‌که آیکن‌ها به صورت تخت و با رنگ سبزآبی ملایم روشن می‌شوند در سوییچ‌ها می‌توانید به‌سرعت آیکن‌های QSlide را حذف کنید و در صورت نیاز آن‌ها را فعال کنید. بخش نوتیفیکیشن‌ها همچنین کمی شفاف شده تا محتوای صفحه پشتی نیز تا حدودی مشخص باشد.

 قابلیت Guest Mode با یک رمز خاص جداگانه یک فضای مجزا را ایجاد می‌کند که تنها اپلیکیشن‌های موردنظر شما برای فرد میهمان قابل‌استفاده خواهد بود. همچنین امکاناتی مانند Smart Screen برای روشن نگه‌داشتن صفحه هنگامی که به آن نگاه می‌کنید، پاسخ دادن خودکار تماس با گرفتن گوشی کنار گوش، نگه‌داشتن دکمه‌های ولوم پایین و بالا هنگام خاموش بودن صفحه برای اجرای دوربین و دفترچه یادداشت و حالت هرچند محدود Dual Window برای استفاده همزمان از دو اپلیکیشن نیز ممکن است برای برخی کاربران مفید باشد.

دوربین ال جی جی ۳

 در ال جی جی ۳ لنزی  با دقت ۱۳ مگاپیکسل، با اندازه‌ی یک بر روی ۳٫۰۶ اینچ و دیافراگم f/2.4 به همراه لرزشگیر اپتیکال تصویراستفاده شده است. بر روی کاغذ، تفاوت چندانی بین دوربین ال جی جی ۲ و ال جی جی ۳ وجود ندارد. هر چند این موضوع یک ایراد محسوب نمی‌شود زیرا ال جی جی ۲، هنوز هم یکی از بهترین دوربین‌های موجود بر روی گوشی‌های هوشمند را داراست.

اما ال جی جی ۳ یک سلاح جدید تحت عنوان فوکوس خودکار به کمک لیزر به دوربین خود اضافه کرده تا باز هم نشان دهد که یکی از خلاق‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل است.

به کمک این قابلیت، از حسگری که سمت چپ لنز دوربین تعبیه شده، یک لیزر به سمت سوژه‌ی مورد رفته و به گوشی این امکان را می‌دهد تا عمل فوکوس با محاسبه‌ی فاصله بین گوشی و سوژه‌ی مورد نظر، در کسری از ثانیه انجام شود. به علاوه، همانند روندی که در گوشی‌های سطح بالای جدید ایجاد شده، ال جی جی ۳ نیز از یک فلش دوتایی دو رنگ استفاده می‌کند.

جمع بندی آی تی پورت

 

بررسی تخصصی ال جی جی 3 ، سند برتری نسل های بعدی کمپانی ال جی

دوربین سریع و با کیفیت، باتری خود، و از همه مهم تر نمایشگری با کیفیت QHD، از جمله مواردی هستند که نقاط قوت ال جی جی ۳ را تشکیل می دهند. اما شاید بتوان این گونه گفت که مهم ترین نقطه قوت پرچمدار ال جی جی جی ۳، نداشتن نقطه ضعفی به خصوص است. کمتر پیش می آید تا سازنده ای بتواند تمام اجزا را با بهترین کیفیت ممکن در کنار یکدیگر قرار دهد. و کمپانی ال جی این امکان را در ال جی جی ۳ برقرار کرده است .

این بود نقد وبررسی پرچم دار سابق ال جی جی ۳٫ منتظر نظرات شما در مورد این محصول در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها