گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد وبررسی تخصصی ویندوزفون لومیا ۹۳۰ نوکیا

نقد وبررسی تخصصی ویندوزفون لومیا 930 نوکیا

مقدمه نویسنده

نام لومیا تداعی کننده سری گوشی‌هایی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز فون است. نمی‌توان گفت که تمام گوشی های این سری میان‌رده محسوب می‌شوند و در میان آنها گوشی‌های پرچم‌دار و اصطلاحا رده‌بالا هم وجود دارند. سال گذشته، کمپانی مایکروسافت بخش موبایل غول فنلاندی را خریداری کرد. از آن پس دیگر گوشی‌های سری لومیا برند نوکیا را با خود یدک نمی‌کشند و با برند مایکروسافت عرضه خواهند شد. این خبر برای طرف‌داران مایکروسافت خبر خوب و بعضا برای طرف‌داران نوکیا خبر ناراحت‌کننده‌ای است. یکی از آخرین گوشی‌های لومیا که با برند نوکیا عرضه شد لومیا ۹۳۰ بود که به‌ نوعی پرچم‌دار سری لومیا هم به حساب می‌آید.

نقد وبررسی تخصصی ویندوزفون لومیا 930 نوکیا

لومیا ۹۳۰ صفحه‌ی نمایش ۵٫۰ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ یعنی FullHD و تراکم پیکسلی ۴۴۱ پیکسل بر هر اینچ دارد. برای این گوشی تراشه اسنپ‌دراکون ۸۰۰ همراه با ۲ گیگابایت رم و همچنین ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته شده است. این گوشی تک سیم‌کارت است و از شبکه۴G پشتیبانی می‌کند. این گوشی در کنار شبکه وای فای به NFC، GPS و قطب‌نما هم مجهز شده است. دوربین اصلی این گوشی ۲۰ مگاپیکسلی و دوربین سلفی آن می‌تواند تصاویری با روزولوشن ۱٫۲ مگاپیکسل را ثبت کند. همچنین این گوشی به یک باتری لیتیوم-یون ۲۴۲۰ میلی آمپری مجهز شده است. در ادامه با نقد و بررسی این محصول در آی تی پورت همراه ما باشید.

طراحی لومیا ۹۳۰

به جرات می‌توان گفت با زیباترین و خوش ساخت‌ترین گوشی نوکیا تا به این تاریخ روبرو هستیم‌. شاسی تمام فلزی از جنس آلومینیوم که بقیه قطعات با تزریق پلی کربنات به شاسی متصل شده‌اند، تا با یک گوشی خوش‌ساخت و محکم روبرو باشیم. همچنین پشت لومیا ۹۳۰ از جنس پلی کربنات محکم پوشانده شده که بسیار زیبا می‌باشد. تمامی کلیدهای به کار رفته در لومیا ۹۳۰ نیز از جنس آلومینیوم ساخته شده است.

نقد وبررسی تخصصی ویندوزفون لومیا 930 نوکیا

این گوشی نوکیا دارای لبه‌هایی با گردی کم و در کل مستطیلی شکل است‌. قبلا این کیفیت ساخت را در ۹۲۵ نیز دیده بودیم ولی در لومیا ۹۳۰ این کیفیت ساخت تا حد ممکن بالا رفته است‌. لومیا ۹۳۰ در چهار رنگ سفید، مشکی، سبز و نارنجی تولید شده است. ولی تمامی رنگهای آن بسیار زیبا می‌باشند و امری سلیقه ای بوده که شما کدام رنگ را انتخاب می‌کنید. به دلیل وجود صفحه‌نمایش AMOLED نمای جلوی گوشی هنگام خاموشی صفحه نمایش، کاملا مشکی و یک دست است که نمای بسیار زیبایی به جلوی گوشی می بخشد. همچنین این صفحه نمایش رنگ مشکی را بسیار عمیق نشان داده و در زمانی که روشن است اطرافیان را مجذوب رنگ های زنده خود خواهد کرد. در بالا و پایین لومیا ۹۳۰ دو میکروفن قرار گرفته و دو میکروفن دیگر نیز در بالا و پایین بخش جلویی قرار دارد.

لومیا ۹۳۰ دارای ۴ میکروفن است که هنگام ضبط ویدئو توسط این گوشی صدای استریو و بسیار باکیفیتی ضبط می‌شود. در بالای گوشی جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون به همراه شیار سیم‌کارت دیده می‌شود که با درپوش آلومینیومی پوشانده شده و با سوزن مخصوص باز می‌شود. در دو طرف جک ۳٫۵ میلیمتری دو خط ممتد خاکستری رنگ کشیده شده که زیبایی خاصی به گوشی بخشیده و همچنین این دو خط در پایین گوشی به دو طرف پورت microUSB نیز کشیده شده است. در سمت راست دستگاه کلیدهای کنترل صدا، پاور و شاتر دوربین قرار دارند که همگی از جنس آلومینیوم ساخته شده اند. در کل طراحی گوشی بسیار عالی، زیبا و خوش‌ساخت می‌باشد و هیچ نکته منفی در آن وجود ندارد.

صفحه نمایش

نقد وبررسی تخصصی ویندوزفون لومیا 930 نوکیا

 

صفحه‌ی نمایش AMOLED و ۵ اینچی لومیا ۹۳۰ با رزولوشن ۱۹۲۰در۱۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۴۱ppi کیفیت نمایش را در این گوشی بسیار بالا برده است و عملا در این زمینه جای هیچ گلایه‌ای نیست. همچنین لومیا ۹۳۰ به شما این اجازه را می‌دهد تا از سه حالت مختلف برای صفحه نمایش استفاده کنید، سرد، درخشان و پیشرفته. استفاده از حالت سرد تصاویر را خیلی طبیعی و واقعی نشان می‌دهد و حالت درخشان و روشن نیز برای زمان‌هایی است که روشنی هوا به شما اجازه کار کردن با گوشی را نمی‌دهد. البته طبق معمول رنگ‌ های سفید و روشن بر روی صفحات AmoLED کمی ناسازگار می‌باشند که این ناسازگاری فقط مربوط به لومیا ۹۳۰  نمی‌شود و یک مشکل فراگیر در بین اسمارت‌فون‌ها است.

سیستم عامل و رابط کاربری

لومیا ۹۳۰ نوکیا به سیستم عامل ویندوزفون ۸٫۱ مجهز شده که تا قبل از انتشار ویندوز ۱۰ نسخه‌ی موبایل آخرین پرچمدار این خانواده با ویندوزفون ۸٫۱ است. ویندوزفون رابط کاربری ساده و مشخصی دارد و خیلی مانند سیستم عامل اندروید، هر شرکتی نمی‌تواند برای خودش رابط کاربری سفارشی داشته باشد.

البته محدودیت‌های ویندوزفون به همین جا ختم نمی‌شود و کمبود اپلیکیشن‌ها موضوعی دیگری است که برخی کاربران از آن رنج می‌برند. البته طرفداران ویندوزفون به وعده‌های مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ دل خوش کرده‌اند که قرار است ردموندی‌ها تمامی این مشکلات را برطرف کنند. کلا سیستم عامل ویندوزفون دیر به دیر به روز می‌شود و شاید همین دلیل و البته عرضه نشدن یک پرچمدار جدید سبب شده قیمت لومیا ۹۳۰ یا دیگر مدل‌های رده‌بالای ویندوزفون خیلی افت نداشته باشد. ولی به نظر می‌رسد بعد از انتشار ویندوز ۱۰ نسخه‌ی موبایل طبق ادعای برخی کارشناسان و تایید مایکروسافت مبنی بر ارائه ویندوز ۱۰ به عنوان یک سرویس و عرضه پی در پی بروزرسانی‌ها برای آن، کم‌کم اوضاع تغییر کند. روی صفحه قفل گوشی می‌توان مرکز هشدارها، پیام‌های مربوط به اپلیکیشن‌های خاص به عنوان مثال تقویم، فیسبوک، واتس‌آپ یا…، نمایش ساعت و تاریخ یا وضعیت آب و هوا را در اختیار داشت و می‌توانید ۵ گزینه مختلف از اپلیکیشن‌ها را برای نمایش پیام‌ها یا هشدارها انتخاب کنید. همچنان می‌توانید با دو بار زدن روی نمایشگر، آن را روشن کنید. البته امکان رمزگذاری برای صفحه قفل نیز وجود دارد. منوی استارت ویندوزفون ۸٫۱ کاملا برای شما آشنا خواهد بود که می‌توانید تصویر پس‌زمینه دلخواه خود را برای آن انتخاب کنید.

نمایش کاشی‌ها به ویژه کاشی‌های زنده و شفاف روی لومیا ۹۳۰ نوکیا واقعا جذاب است. در ویندوزفون ۸٫۱ و از منوی تنظیمات تم گوشی امکان تعیین اضافه‌کردن کاشی‌های بیشتر در هر ردیف نیز وجود دارد که بسته به اندازه‌ کاشی‌ها می‌توانید تا ۶ مورد را در ریک ردیف داشته باشید. یکی از نکات جالب و جدید ویندوزفون ۸٫۱ به نوتیفیکیشن‌سنتر آن برمی‌گردد که مایکروسافت آن را Action Center می‌نامند و به صورت کاملا یکپارچه تمامی گزینه‌های مربوط به هشدارها، پیام‌ها یا گزینه تنظیمات و… در دسترس است. در قسمت بالا چهار گزینه برای سفارشی‌کردن بخش هشدارها وجود دارد که از منوی settings می‌توانید مشخص کنید کدام‌یک از تنظیمات قابل فعال یا غیرفعال‌کردن باشد. البته می‌توانید در همین قسمت مشخص کنید هشدارها و پیام‌ها مربوط به کدام اپلیکیشن‌ها نمایش داده شود. در مجموع عملکرد ویندوز ۸٫۱ روی لومیا ۹۳۰ بدون مشکل است و تنها محدودیت‌های اکوسیستم ویندوز مانند نبود امکان سفارشی‌سازی، کمبود اپلیکیشن‌ها، ناتوانی در تغییر تم یا لانچر و… ممکن است کمی شما را آزار دهد که به نظر می‌رسد بعد از کنفرانس BUILD 2015 مایکروسافت خیلی‌ها امیدوار شده‌اند ویندوز ۱۰ نسخه‌ی موبایل با امکاناتی نظیر اجرای اپلیکیشن‌های اندروید و آی‌او‌اس، مرورگر جدید اِج، قابلیت Continuum و… معادلات و قواعد بازی را تغییر دهد.

سخت افزار

لومیا ۹۳۰ مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸۰۰ است که ساخت شرکت مشهور آمریکایی کوالکام می‌باشد. این پردازنده دارای چهار هسته‌ با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Krait 400 از نوع آدرنو ۳۳۰ است. همچنین ۲ گیگابایت رم، تضمین اجرای هر بازی به بهترین شکل ممکن را شما می دهد. این سخت افزار از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود، که بدون شک تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها را به روانی برای شما اجرا خواهد کرد و به روز ترین سخت افزار حال حاضر بازار می‌باشد. همچنین حافظه داخلی لومیا ۹۳۰ ۳۲ گیگا‌بایت می‌باشد که ۳ گیگ آن را کارخانه سازنده برای نصب سیستم‌عامل و نرم‌افزار اشغال کرده و تنها ۲۹ گیگابایت آن در دسترس کاربر است. این دستگاه متاسفانه از کارت‌حافظه پشتیبانی نمی‌کند که البته ۲۹ گیگ کاملا برای این گوشی کافی خواهد بود. این گوشی همچنین دارای باند فرکانسی ۲G و ۳G و همچنین شبکه پرسرعت ۴G  نیز می‌باشد. از امکانات ارتباطی دیگر لومیا ۹۳۰ می توان به GPRS ،EDGE ،Wi-Fi ،hotspott ،Bluetooth ورژن ۴ و USB microUSB v2.0 اشاره کرد. خوشبختانه شاهد حضور NFC در این گوشی هستیم که با توجه به کارایی بالای آن در آینده ای نزدیک یک حسن برای این گوشی محسوب می‌شود.

دوربین ۲۰ مگاپیکسلی

نقد وبررسی تخصصی ویندوزفون لومیا 930 نوکیا

لومیا ۹۳۰ از دو دوربین پشت و جلو بهره میبرد که دوربین دوم مکالمه تصویری کیفیت ۱٫۲ مگاپیکسل به همراه فیلم‌برداری ۷۲۰P یا همان HD را به شما ارائه می‌دهد. دوربین اصلی لومیا ۹۳۰ یک دوربین ۲۰ مگاپیکسلی به همراه فوکوس اتوماتیک و لنز محبوب کارل زایس است. همچنین این دوربین مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال بوده که بسیار کاربردی می باشد و در جلوگیری از تاری عکس و فیلم در هنگام لرزش دست کاربرد دارد.

کیفیت دوربین این گوشی به مراتب از تمامی ۲۰ مگاپیکسلی های بازار بالاتر است. رزولوشن تصاویر ۳۷۴۴ در ۴۹۹۲ پیکسل می‌باشد که کیفیت بسیار عالی را در محیط‌های روشن به ارمغان می‌آورد و در محیط‌هایی با نور کم دو فلش LED به کمک این دوربین آمده و در بهبود کیفیت تصویر بسیار کمک خواهد کرد تا تصاویر بسیار عالی را ثبت نمایید. البته تکنولوژی های انحصاری دوربین نوکیا نقش به سزایی را در ثبت تصاویر خوب در محیط با نور کم ایفا می کنند، که از آن ها جمله می‌توان به تکنولوژی PureView اشاره کرد. همچنین سایز پیکسلهای این دوربین بزرگتر از پیکسلهای معمولی بوده و میزان آن ۱٫۱۲ µm می‌باشد که در مناطق با نور کم جذب نور بیشتری دارد و به کیفیت عکسها در مناطق با نور کم کمک شایانی می‌کند. در کل می توان دوربین باکیفیت این گوشی را یکی از بزرگترین محاسن آن دانست.

جمع بندی آی تی پورت

 

نقد وبررسی تخصصی ویندوزفون لومیا 930 نوکیا

نمایشگر با کیفیت AMOLED، دوربین سطح بالا با لرزش‌گیر اپتیکال، لنز کارل زایس و فناوری PureView، کیفیت ساخت خوب، سیستم عامل روان ویندوزفون ۸٫۱ و پشتیبانی مایکروسافت باعث می‌شود برای کاربران ویندوزفون در استفاده از این گوشی مشکلی پیش نیاید و آن را پرچمدار واقعی اکوسیستم ویندوزفون بدانیم. درست است که پردازنده‌ی بکار گرفته شده در لومیا ۹۳۰ به اندازه‌ی پرچمداران اندرویدی قوی نیست اما سیستم‌عامل بهینه و نرم‌افزار روان باعث شده است تا همه‌چیز به بهترین شکل ممکن اجرا شود و در زمان استفاده از لومیا ۹۳۰ لذت ببرید.

این نقد و بررسی پرچم دار کمپانی مایکروسافت. منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها