گوناگون

راز قیمت‌های ارزان اسمارت‌فون‌های شیائومی چیست؟

شیائومی

ترکیب گوشی‌های ارزان قیمت ولی پرقدرت که توسط شیائومی به وجود آمده سال گذشته میلادی باعث شد این شرکت ۶۰ میلیون واحد فروش داشته باشد. همین رویکرد سبب شد تا شیائومی در بین بهترین کمپانی‌های سازنده اسمارت فون در بازار چین، سامسونگ را کنار بزند و در مقام اول قرار بگیرد و حالا هم یکی از سه کمپانی برتر دنیا در تولید اسمارت فون شناخته می‌شود.

سردم‌دارهای این شرکت چینی که با نام دیوایس‌های Mi شناخته می‌شوند قیمتی در حدود ۳۰۰ دلار دارند – دیوایس جدیدش Mi Note Pro برای اولین بار در تاریخ شیائومی از مرز ۵۰۰ دلار گذشت. این در حالی است که دسته محصولات Redmi شیائومی زیر ۱۵۰ دلار قیمت دارند. آیفون‌های اپل بدون قرارداد اپراتوری به ارزش حدود ۱۰۰۰ دلار عرضه می‌شوند و سری نوت و گلکسی اس سامسونگ هم از نظر قیمت با آیفون در یک سطح هستند. پس شیائومی چطور می‌تواند چنان دیوایس‌هایی را با چنین قیمت‌های ارزانی به دست مشتری برساند؟

شیائومی

تئوری‌های زیادی در مورد شیوه کسب‌وکار شیائومی تا کنون منتشر شده مثل اینکه شیائومی از طریق فروش سرویس‌های دیگر درآمد کافی برای محصولات خود را به دست می‌آورد. اما هوگو بارا از شرکت شیائومی به تازگی اطلاعاتی در مورد دستور تهیه سس مخصوص این شرکت را لو داده که در روشن شدن اصل ماجرا راهنمای بسیار خوبی است.

بارا توضیح داده که شیائومی به لطف برداشتن قدم‌های کوچک و مدت زمان میانگین فروش هر دیوایس، قادر است امتیازاتی روی قیمت محصولات خود به مشتریان‌ش ارائه کند. نکته مهم اینجاست که شیائومی حتی بعد از معرفی محصولات جدید خود، همچنان به فروش محصولات قدیمی‌اش (یا نسخه‌های بهینه سازی شده آنها) ادامه می‌دهد.

بارا چنین شرح می‌دهد که:

محصولی که ۱۸ تا ۲۴ ماه به فروش ادامه می‌دهد – که این شامل اکثر محصولات ما می‌شود – در طول زمان سه یا چهار بار افت قیمت پیدا می‌کند. به عنوان مثال Mi2 و Mi2s در واقع هر دو یک محصول هستند که در مجموع ۲۶ ماه به فروش گذاشته شدند. Redmi 1 اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، و ما به تازگی در همین ماه جاری Redmi 2 را معرفی کردیم و این یعنی Redmi 1 الان ۱۶ ماه است که در حال فروش است.

این شیوه کاری خیلی مهم است چون به شیائومی این توانایی را می‌دهد که با شرکت‌های سازنده قطعات داخلی دیوایس‌ها قراردادهای بهتری ببندد.

بارا در ادامه گفته:

علت اصلی اینکه در طول زمان ما قیمت محصولات خودمان را کاهش می‌دهیم این است که توانسته‌ایم با شرکت‌های سازنده قطعات داخلی طرف قرارداد خود در کاهش قیمت قطعات داخلی به توافق برسیم و قطعات داخلی ارزان‌تر هم به ما این امکان را می‌دهد که قیمت نهایی محصول خود را پایین بیاوریم. بخش اعظم قطعات داخلی دیوایس‌های جدید ما با دیوایس‌های قدیمی یکسان هستند، پس از نظر زنجیره تولید و قطعات داخلی ما همچنان از همان قراردادی که در مورد Redmi 1 بستیم استفاده می‌کنیم که این یعنی در مورد قطعات دیوایس جدید هم همان تخفیف‌ها در مورد قطعات داخلی را دریافت می‌کنیم. ما می‌توانیم منحنی هزینه‌ها را در اختیار خودمان داشته باشیم، پس اهمیت برداشتن قدم‌های کوچک اینجا مشخص می‌شود – و منظورم از قدم‌های کوچک همین است که ما هر سال فقط چند دیوایس جدید معرفی می‌کنیم و کلا فقط دو خانواده از محصولات را ارائه می‌کنیم.

از نظر بارا پویایی کار، “بسیار ساده” است ولی در جریان نگه داشتن یک دیوایس برای دو تا سه سال فقط به کاهش قیمت خلاصه نمی‌شود. بارا ذکر کرد که شیائومی طولانی‌تر از اکثر شرکت‌های رقیب برای محصولات قدیمی خود به روز رسانی‌های نرم‌افزاری، قطعات جانبی و هر سرویس دیگری که مشتریان نیاز داشته باشند را فراهم می‌کند. او در این مورد می‌گوید:

هر چه گستره کاری متمرکزتری داشته باشیم، بهتر می‌توانیم هزینه‌های این خدمات را هم مدیریت کنیم.

شیائومی

البته موارد دیگری مثل بازاریابی انحصارا آنلاین شیائومی و نزدیکی جغرافیایی‌اش به زنجیره‌های تولید قطعات هم در استراتژی قیمت گذاری‌های شیائومی نقش مهمی ایفا می‌کنند ولی اساسی‌ترین عوامل همین مدیریت قطعات داخلی و قراردادهای شرکای تولید کننده هستند.

شیائومی امسال برای گسترش کسب‌وکار خود در آسیا برنامه‌های زیادی دارد که سبک قیمت گذاری و زنجیره تولید قطعات‌ش را از همیشه مهم‌تر می‌کند.

این شرکت چینی در اکثر بازارها فقط از فروش آنلاین برای عرضه محصولات خود کمک می‌گیرد ولی به تازگی اقدام به بستن قرارداد با اپراتورها در خارج از چین کرده است. شیائومی به تازگی وارد یک معامله آزمایشی با Airtel در هندوستان شده و در تایوان و مالزی و سنگاپور هم شرکایی پیدا کرده است.

بارا گفته که در بازارهایی که اکثر مصرف کنندگان آن از تعرفه‌های پیش پرداخت استفاده می‌کنند – مثل هندوستان – همکاری با اپراتورها کار ساده‌ای نیست ولی چیزی که واضح است این است که شیائومی به دنبال گسترش حوزه جغرافیایی کسب‌وکار خود است. شیائومی پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰ میلیون دیوایس خواهد فروخت. به نظر شما شیائومی می‌تواند به این هدف دست یابد؟

گفتگو ها
    الهام

    من فکر می کنم بارا راز اصلی قیمت پایینش رو لو نداده

    البته فکر می کنم شیائومی نسبت به بقیه پول برند هم نمی گره