تجارت الکترونیک

مفاهیم فناوری‌ اطلاعات؛ سیستم مدیریت محتوا (CMS)

آی تی پورت

در نخستین سال‌های پیدایش اینترنت، تنها راه ارسال و دریافت اطلاعات از این منبع عظیم، استفاده از زبان برنامه نویسی‌ تحت وب اچ تیام‌ال استاتیک (HTML) بود. صفحات نوشته شده با این زبان به صورت منفرد ایجاد می‌شدند و برای لینک کردن این صفحات به یکدیگر نیاز به نوشتن دستی کدهای جدید بود و تنها مدیر سایت اجازه انجام یک فرآیند چند مرحله ای تغییر محتوا را داشت که شامل دانلود، ویرایش و آپلود دوباره صفحات بود.برای کاربران نیمه حرفه ای، ساخت صفحات وب به زبان اچتیامال کار چندان سختی  نیست، ولی چون محتوا و کدهای اچتیامال از هم جدا نیستند، کاربر زمان زیادی را برای نوشتن کدهای اچتیامال و قرار دادن محتوا در لابه لای این کدها صرف می‌کند.

آی تی پورت

ساخت صفحات اچتیامال واقعا وقت گیر است و ممکن است در کار نوشتن محتوا ایجاد تداخل کند، درست مثل اینکه از نویسنده کتاب بخواهند که کار طراحی جلد، صفحه آرایی، تایپ و صحافی را نیز خود برعهده بگیرد.

سیستم های مدیریت محتوا (Content Management System) که به اختصار  (CMS) نامیده می‌‌شود، برای رفع دشواری کار با صفحات اچتیامال به وجود آمدند. این سیستم ها با بهره‌گیری از بانک اطلاعاتی امکان ویرایش، انتشار و مدیریت اطلاعات را – بدون نیاز به برنامه‌نویسی- فراهم می‌کنند.  به بیان ساده‌تر سیستم مدیریت محتوا موتوری است در پشت سایت شما که فرآیند ایجاد، مدیریت و نمایش محتوا را برای شما آسان می‌کند.

این سیستم‌ها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه‌های کاربردی مدیریت محتوای وب سایت های اینترنتی، صرفا یک نمونه از این گونه سیستم های مدیریت محتوا است. اما در کشور ما ایران، به علت گسترش این شاخه از نرم‌افزارهای سیستم مدیریت محتوا، عبارت CMS تنها به نرم افزارهای مدیریت وب‌سایت اطلاق می‌شود. جوملا (joomla) یکی از نرم افزارهای مدیریت محتوا است که به علت امکانات زیاد و رایگان و کدباز بودنش در بین کاربران ایرانی از محبوبیت زیادی برخوردار است.

یک سیستم مدیریت محتوای‌ خوب طوری طراحی می شود که همه بتوانند به راحتی بدون نیاز به اطلاعات تخصصی در مورد مرورگرها یا برنامه‌های واژه پرداز، مطالبشان را منتشر و بازبینی کنند.

به راحتی بتوانند کلیدواژه خاصی را در درون سایت جستجو کنند و نتایج قابل قبولی به دست آورند. از آنجا که در این سیستم‌ها جزئیات فنی از دید کاربر مخفی می‌ماند، کاربر نیازی ندارد که در مورد برنامه نویسی، اچتیامال، پروتکل های شبکه و نحوه ارسال و دریافت فایل ها اطلاعات فنی داشته باشند. کاربری که از طرف مدیر سایت مجاز شناخته شده باشد، به راحتی و تنها با یک کلیک می‌تواند مطلب مورد نظرش را در قسمتی از سایت که به آن دسترسی دارد قرار دهد.

مزایای سیستم‌های مدیریت محتوا درمقایسه با اچ تی ام ال استاتیک:

صرفه جویی در وقت: طراحی و پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی به صورت اختصاصی ممکن است چندین ماه بطول انجامد، درحالی که قرار دادن مطالب در قالب یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) از پیش طراحی شده، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید.

صرفه جویی در هزینه: برای هربار آپدیت کردن مطالب در وب سایت های اختصاصی صاحب سایت باید مبلغی به شرکت طراح سایت بپردازید. اگر مطالب سایت هر روز آپدیت شوند بخشی زیادی از هزینه ها صرف این کار می شود. درحالی که با استفاده از CMS صاحبان سایت‌ها بدون پرداخت هزینه های اضافی، می‌توانند خودشان مطالب سایت را به‌روزرسانی کنند.

پشتیبانی امن و پایدار: از آنجا که وب سایت‌های اختصاصی تنها به درد سفارش‌دهنده آن می خورند، اگر به هر دلیلی شرکت طراح آن از پشتیبانی آن سرباز بزند، شرکت یا فرد دیگری حاضر نخواهد بود پشتیبانی آن را برعهده گیرد. بنابراین کار بر پایه وب سایت های اختصاصی ناپایدارتر خواهد بود. در حالی که شرکت های صاحب سیستم های مدیریت محتوا، با شرکت ها و مشتریان بیشتری طرف قرار داد هستند و در نتیجه تعهد بیشتری در قبال پشتیبانی از تولیداتشان دارند.

 انعطاف‌پذیری و امکانات بیشتر: سیستم های مدیریت محتوا، بسیار انعطاف پذیرتر از وب سایت های خاص یک منظوره اند، چرا که تیم های تحلیل یک سیستم مدیریت محتوا، می بایست انواع وب سایت های قابل راه اندازی با نرم افزار را در نظر گرفته و راهکارهایی را پیشنهاد کنند که طی آن پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی با ترکیب قابلیت های نرم افزار، قابل پیاده سازی باشد. بنابراین می بایست یادگیری و کاربری آن ساده تر باشند. در CMS ها تغییر ظاهر کلی سایت به راحتی انجام می گیرد. بعضی CMS ها حتی این امکان را به کاربران می دهند که ظاهر سایت، از زبان گرفته تا رنگ و محل قرار گرفتن منوها را به دلخواه تغییر دهد.  افزودن ویژگی های بیشتر مانند: تالار گفتگو،گالری، چت، ارسال پیام شخصی و . . .  به راحتی امکان پذیر است.

 امنیت بیشتر: از آنجا که تعداد افراد و شرکت هایی که سایت هایشان را به کمک یک CMS خاص راه اندازی می کنند بسیار بیشتر است، وجود یک رخنه امنیتی در این CMS به منزله به خطر افتادن امنیت تمامی این شرکت ها و افراد خواهد بود. از این رو منطقی خواهد بود که شرکت های تولید کننده هزینه و وقت بیشتری را صرف رفع ایراد ، ارتقای قابلیت ها و افزایش امنیت آنها کنند.

می‌دانید و می‌بینید چه چیزی را می خرید: وقتی شما از یک شرکت طراح سایت می خواهید تا وب سایت اختصاصی برای شما طراحی کنند، نمی دانید نهایتا برآیند تلاش های انجام شده بعد از چندین ماه در آن شرکت چه خواهد شد و آیا محصول نهایی، همان چیزی است که شما در ذهن می پروراندید.  این در حالی است که وقتی شما طراحی سایت خود را با یک سیستم مدیریت محتوا یا cms انجام می دهید، می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می کنید.  بنابراین به جای تصمیم گیری انتزاعی و بدون نگرش، می توانید یکی از نرم افزارهای مدیریت محتوای موجود را انتخاب کنید.

وجود مستندات، راهنما و آموزش کافی: شرکت های طراحی وب سایت های اینترنتی، برای ارائه آموزش به کاربران سیستم مدیریت محتوای خود، مستنداتی را فراهم می آورند، تا مدیران وب سایت های اینترنتی با مراجعه به این راهنماها یا مستندات، بتوانند بدون وابستگی به تیم پشتیبانی شرکت طراح سایت، وب سایت اینترنتی خود را مدیریت کرده و محتوای وب سایت را به‌روز کنند.

گفتگو ها
    محمد

    ممنون دنبال این مطلب میگشتم…

    حسین جاهدی

    خواهش 🙂